Vi Bilägares forum

Nytt elbilsbatteri lovar snabbladdning på 5 minuter

Nytt elbilsbatteri lovar snabbladdning på 5 minuter

Forskare har hittat ett intressant grundämne för den ena batteripolen som kan ge snabbare laddning. ”Då behöver du inte ett batteri som klarar 50 mil”, hävdar professorn.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-29 08:40

Kommentarer

motorcykelentusiasten skrev:

Vad barnsliga ni är.
Jag har tidigare skrivit om hur vi reser, snabbstopp för förarbyte. Då lägger man en drill om man behöver.

Men hur länge skall du göra dessa turer med barnen som co-drivers?

Uppdaterat: 2024-02-03 09:48

Otroligt korkad anledning. Det finns väl ingen som skulle tycka att det är ok med en bensintank på 10 liter bara för att det finns mackar överallt. Anledningen till bilresan är ju inte att ladda utan att ta sig från A till B, kanske en längre sträcka, utan att ladda.

Uppdaterat: 2024-02-04 15:27
walle_x skrev:

Otroligt korkad anledning. Det finns väl ingen som skulle tycka att det är ok med en bensintank på 10 liter bara för att det finns mackar överallt. Anledningen till bilresan är ju inte att ladda utan att ta sig från A till B, kanske en längre sträcka, utan att ladda.

Och det fixar väl många elbilar ?

Uppdaterat: 2024-02-04 15:54

Det verkar ju finnas en föreställning om att långfärd med elbil tar betydligt längre tid än fossilbil på samma sträcka. Det är inte så stor skillnad som man kan tro.

Uppdaterat: 2024-02-04 18:16

Walle, men under långresan A-B tar man - eller bör iaf ta - pauser och då kan man lika gärna passa på och ladda.
Eftersom man ändå kommer stanna.

Uppdaterat: 2024-02-04 19:59
Axa skrev:

Det verkar ju finnas en föreställning om att långfärd med elbil tar betydligt längre tid än fossilbil på samma sträcka. Det är inte så stor skillnad som man kan tro.

Verkligen inte. Som jag skrivit ett flertal gånger, när jag kör Växjö-Övik som jag kör ett antal gånger per år tar det med 15-30 minuter längre i elbil än fossilbil ungefär.
Körde till Sälen i vintras, samma där ungefär.
Så nej, det är en utbredd myt som blivit sanning hos de som inte vill förstå.

Uppdaterat: 2024-02-05 09:35

Anpassar man sig till där det finns laddmöjligheter längs långresan så är det säkert som ni säger - det tar inte speciellt mycket längre tid med en elbil.
Men vill man ta sina pauser på andra ställen som kanske ger lite mera "mysfaktor" så kan ju läget förändras. Eller helt enkelt att man vill köra andra vägar än de stora. Men anpassar man sig till där laddmöjligheter finns så tror jag absolut att ni har rätt, Axa och Henrik. Men preferenserna är olika så det får nog även ni acceptera. Allt är inte guld och gröna skogar oavsett vad man har i tanken.

Uppdaterat: 2024-02-05 09:47
Pi skrev:

Anpassar man sig till där det finns laddmöjligheter längs långresan så är det säkert som ni säger - det tar inte speciellt mycket längre tid med en elbil.
Men vill man ta sina pauser på andra ställen som kanske ger lite mera "mysfaktor" så kan ju läget förändras. Eller helt enkelt att man vill köra andra vägar än de stora. Men anpassar man sig till där laddmöjligheter finns så tror jag absolut att ni har rätt, Axa och Henrik. Men preferenserna är olika så det får nog även ni acceptera. Allt är inte guld och gröna skogar oavsett vad man har i tanken.

Självklart är det så Pi, vill man finna problem så gör man det. :)

Uppdaterat: 2024-02-05 09:51
Pi skrev:

Anpassar man sig till där det finns laddmöjligheter längs långresan så är det säkert som ni säger - det tar inte speciellt mycket längre tid med en elbil.
Men vill man ta sina pauser på andra ställen som kanske ger lite mera "mysfaktor" så kan ju läget förändras. Eller helt enkelt att man vill köra andra vägar än de stora. Men anpassar man sig till där laddmöjligheter finns så tror jag absolut att ni har rätt, Axa och Henrik. Men preferenserna är olika så det får nog även ni acceptera. Allt är inte guld och gröna skogar oavsett vad man har i tanken.

Men Pi, ofta om du nu kör på dessa avsides vägar så, dela kör man inte så väldigt långt, man skall väl övernatta och förhoppningsvis finns AC laddning så man kan starta nästa dag fulladdad.
Men gillar man att köra på ödsliga vägar och fricampa, ja då är nog inte en elbil det ultimata valet.

Uppdaterat: 2024-02-05 09:53

Henrik - det är inte det frågan gäller utan att alla har olika preferenser - t ex hur man vill resa under långresorna. På hemmaplan finns ju inte detta problem. Det råder ju ingen tvekan om att man som chaufför måste planera lite mera med en elbil under en långresa än med en ICE-bil som knappast behöver tankas under hela dagen vid en långresa i Sverige. Men i grunden är jag positivt inställd till elbilar och skulle personligen säkert kunna leva med en utan egentliga problem men alla har ju inte heller mina behov och mina resmönster - sådant måste man alltid ta i beaktande. Man kan inte alltid jämföra med sig själv alltså.

Uppdaterat: 2024-02-05 10:00

Guran - jag talar absolut inte om "ödsliga vägar" utan alternativa vägar till de stora rese-stråken - och i många fall lär snabbladdnings-möjligheterna vara klart mindre frekventa längs dessa vägar. Men detta är inte grejen utan som jag skrev i svaret till Henrik att alla har olika rese-preferenser och olika krav - och inte minst ekonomiska möjligheter. Och att längre elbils-resor kommer att kräva mera planering bara för att ha tillräckligt med energi i tanken.

Uppdaterat: 2024-02-05 10:08

Pi: jag tänkte så innan jag bytte till el. Men hittills har jag inte en enda gång haft problem med att kunna tanka elektroner. Teslas suveräna laddnätverk finns alltid tillhands och bilen räknar själv ut lämpliga platser för stopp jäms med rutten.

Dock kan tilläggas att om man kör med moms så blir behovet av laddning mer frekvent än om man kör på samma sätt med en fossilbil. Men det ser jag inte som något negativt.

Skall köra vildmarksvägen i sommar tänkte jag. Hoppas det går vägen😜😱

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-05 10:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Till motorcyklar skulle jag vilja kunna snabbladda batterier. Jag har tittat på några stycken och de kommer sällan över 20 mil vilket är mindre än mina normala rundor. De brukar dessutom inte ta emot särskilt hög effekt i nuvarande utförande så att stanna och ladda blir en dryg process. Att ha tyngre batteri på mc tar bort en del av glädjen (precis som när bilar blir för tunga).

Uppdaterat: 2024-02-05 13:22
L. Mäkinen skrev:

Till motorcyklar skulle jag vilja kunna snabbladda batterier. Jag har tittat på några stycken och de kommer sällan över 20 mil vilket är mindre än mina normala rundor. De brukar dessutom inte ta emot särskilt hög effekt i nuvarande utförande så att stanna och ladda blir en dryg process. Att ha tyngre batteri på mc tar bort en del av glädjen (precis som när bilar blir för tunga).

Ja det har du rätt i, satt och kikade lite på elmotorcyklar för ett tag sen och hittade ingen med vettig räckvidd eller snabbladdning.

Uppdaterat: 2024-02-05 13:23
A.L skrev:

Pi: jag tänkte så innan jag bytte till el. Men hittills har jag inte en enda gång haft problem med att kunna tanka elektroner. Teslas suveräna laddnätverk finns alltid tillhands och bilen räknar själv ut lämpliga platser för stopp jäms med rutten.
Dock kan tilläggas att om man kör med moms så blir behovet av laddning mer frekvent än om man kör på samma sätt med en fossilbil. Men det ser jag inte som något negativt.
Skall köra vildmarksvägen i sommar tänkte jag. Hoppas det går vägen😜😱
MVH AL

Körde Vildmarksvägen med gammel-Ioniqen med sitt lilla batteri förra året, INGA som helst problem att köra elbil där. Du har ju en hel del snabbladdare längs vägen - Lidsjöberg, Tesla i Gäddede samt Vattenfall i Klimpfjäll.

Uppdaterat: 2024-02-05 22:02
Power to the people