Vi Bilägares forum

Tesla frånkörd i vinterns stora räckviddstest

Tesla frånkörd i vinterns stora räckviddstest

Den kinesiska uppstickaren HiPhi satte alla andra elbilar på plats i ett nytt räckviddstest i vinterklimat – både när det gäller räckvidd och avvikelse från den uppgivna siffran.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-01 09:56

Kommentarer

Vi har inga data på tillförlitligheten på Kina-bilarna ännu.

Det finns dock på plåtschabraken och de ligger - jämte Tesla modell tre - längst ned i listorna

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-01 15:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, jag konstaterade att du fortfarande inte har modet att diskutera utan personangrepp. Du är uppenbart för feg att diskutera sakligt utan att gömma dig bakom personangrepp.

Jag har bjudit dig in att visa de räknefel du anser finns i mitt exempel. Istället för att göra det kör du vidare med dina personangrepp och anklagelser om att jag skolkat från skolan.

Vi tar mitt exempel igen:
Hyundai: 614 - 468 = 146.
Tesla: 629 - 441 = 188
Jeep: 329 - 286 = 109

Enligt den skola jag gått är detta en korrekt uträkning. Enligt dig har jag skolkat från skolan och därför har jag räknat fel.

Eftersom du anser att det resultat jag får från ovanstående enkla uträkning, är matematiskt felaktigt så får du gärna förklara din matematik.
Att få 109 till mer än 146 eller 188 är humor på samma nivå som Abbot och Costello.

Men eftersom du inte klarar av att erkänna att jag inte har räknat fel i mitt exempel så kör du vidare med dina personangrepp och anklagelser om att jag skolkat.

Visst, jag är en skolkande lågbegåvad psykopat enligt din retorik. En feg och usel retorik som inte är annat än skenmanövrar för du klarar inte av att diskutera.

Du är en fanatiker som riktat in dig på att sedan över 10 års tid sågat Stellantis och tidigare PSA i var och varannan tråd där du hävdar att de snart kommer läggas ner. Det är din innersta dröm och längtan och det gör ont i din själ hela tiden för att din längtan inte besannas.

Stellantis går med vinst, de ökar försäljningen, de vinner återkommande priser i motorpressen och de uppskattas uppenbart av de flesta av sina kunder. Annars skulle de inte vara så populära som de bevisligen är.
Men du klarar inte av det och därför reagerar du med reptilhjärnan och går till attack med personangrepp och förtal mot min person som jag skulle polisanmäla dig för om du använde ditt riktiga namn istället för ett alias.
Du är så feg så du inte ens vågar bli polisanmäld för din personförföljelse.

Jag har haft flera Stellantis.
Flera Citroën och Peugeot. Ingen har fungerat dåligt. Inga elfel eller något annat än byte bromsskivor, torkarblad och sådant sedvanligt.
Min Picasso körde jag över 18 000 mil utan problem.
Min mor hade flera Peugeot (och en Citroën). Min far hade italienare.
Alla fungerade bra.

NAFs test visar inte att Stellantis är sämst. Vad det däremot visar är att ditt påstående om att Tesla ”ligger ljusår före” inte var annat än retorik från en fanatiker som drivs av hat.
Att tappa nästan 19 mil i räckvidd tycker du är att ligga ”ljusår före”.
Det är humor.

Uppdaterat: 2024-02-01 15:31

Raphael
Verkar inte som du förstår mina argument.
Om jag står inför elbilsköp och har kommit fram till att en elbil med räckvidd på 40 mil vinter eller sommar passar mig bäst så får jag välja bort de elbilar som tappar 30% mot deklarerat 50 mils räckvidd. Men elbilar trots mindre batteri/räckvidd kan ingå i urvalet ifall tappet mot WLTP är mindre i procent.

Uppdaterat: 2024-02-01 15:49

Axa - men jag måste hålla med Raphael att det till sist är milen som räknas - inte procenten. Så behöver du t ex 30 mil vintertid så kollar du inte på bilar som bara presterar 20 mil - oavsett vad dom klarar sommartid. Eller ?

Uppdaterat: 2024-02-01 16:00

Axa, om du behöver en bil med xx mils räckvidd på vintern så tittar du ju på de som har den räckvidden på vintern. Du tittar på milen.

Uppdaterat: 2024-02-01 16:14

Pi och Raphael
Vilken räckvidd i mil är det ni tycker man ska titta på? WLTP eller den faktiska?
Poängen är att sådana här test minskar risken att köpa ”grisen i säcken”.

Om man vill ha att bilen klarar 30 mil så köper man väl inte en bil med WLTP på 100 mil men som tappar 70% vintertid? Jag tog i för att ni skulle fatta poängen.

Uppdaterat: 2024-02-01 16:26

Axa, jag förstår mycket väl att det finns en poäng med sådana tester. Min kritik handlar om att de blandar olika storlekar och prisklasser hej vilt. Blir fel att utse ”bäst i test” när det inte ens är bilar i samma segment som testas…
Om du vill ha en bil som klarar 30 mil på vintern så köper du en som klarar det, dvs du tittar på milen.
Det finns ju i testet. Står mil där. (Ok det står km, men har man km är det enkelt omvandla det till mil).
Nej jag menar inte WLTP. Vi pratar vinter. WLTP är ett test i sommartemperatur.

Uppdaterat: 2024-02-01 16:42

Tittar man i diagrammet generellt så syns det en röd tråd:
De mest välisolerade (tysta) bilarna tappar minst vilket är logiskt eftersom värmen stannar i kupén.

Uppdaterat: 2024-02-01 17:01

Du kan inte köpa en elbil som klarar 30 mil på vintern om det är ditt krav eftersom batteriet tappar kapacitet med åren, lägg på 20% på önskad räckvidd om du köper en bil med LFP-batterier och 40% om det är vanliga batterier. LFP tål 0-100% och fler cykler medan vanliga helst ska ligga 10-80%.

Uppdaterat: 2024-02-01 17:04

Jag skiter högaktningsfullt I tapp mot WLTP eftersom det kommer att bli annorlunda när man ändrar temperatur och väglag. Det jag tittar på är faktisk förbrukning av energi och jag tycker att allt över 20 kWh/100 km är förkastligt. De tillverkarna borde återgå till ritbordet och inse att det är 2024 och inte 2014.
Vad kostar en e-308?

Uppdaterat: 2024-02-01 17:15

Jag tycker testen skulle ha 100-0-100% i laddning.
Elbil handlar ju om laddning och hur fort man kan komma vidare.

Uppdaterat: 2024-02-01 17:22
L. Mäkinen skrev:

Jag skiter högaktningsfullt I tapp mot WLTP eftersom det kommer att bli annorlunda när man ändrar temperatur och väglag. Det jag tittar på är faktisk förbrukning av energi och jag tycker att allt över 20 kWh/100 km är förkastligt. De tillverkarna borde återgå till ritbordet och inse att det är 2024 och inte 2014.
Vad kostar en e-308?

Jag har för mig att en e-308 skulle kosta ca 20.000kr lägre än en motsvarande Astra-e som kostar runt 489.000kr.

Uppdaterat: 2024-02-01 17:45

För Li-ion rekommenderas snabbladdning upp till 80%, över det sänker de hastigheten för att skydda batteriet. På långfärd laddar man upp till 80 på väg till destinationen. Sen AC laddar man där över natten.

Uppdaterat: 2024-02-01 19:20

Raphael - att laddeffekten sjunker vid högre laddnivåer är nog snarare "självreglerande" för att se det enkelt - det sker normalt vid laddning av alla typer av Li-batterier och inte bara elbils-batterier. Sen är det ju kanske främst av orsaken att de sista 20 % tar en orimligt lång tid att ladda så därför avbryter man vid ca: 80 %.

Uppdaterat: 2024-02-01 19:38
Axa skrev:

Pi och Raphael
Vilken räckvidd i mil är det ni tycker man ska titta på? WLTP eller den faktiska?
Poängen är att sådana här test minskar risken att köpa ”grisen i säcken”.
Om man vill ha att bilen klarar 30 mil så köper man väl inte en bil med WLTP på 100 mil men som tappar 70% vintertid? Jag tog i för att ni skulle fatta poängen.

Nej då läser manick ser hur många mil bilen verkar kunna prestera under givna förhållanden i Norge.
% är fullkomligt oviktigt i annat än att konstatera att bilen har bra vinteregenskaper, troligen en väldigt effektiv värmeapparat och batterikonditionering.
Förbluffande hur bra kineserna klarar sig i denna test, skall bli intressant att se hur de presterar i sommartesten. Är snarare skillnad mellan sommar - vinter som är mer intressant än WLTP.

Uppdaterat: 2024-02-01 20:20
Rikard skrev:

Jag tycker testen skulle ha 100-0-100% i laddning.
Elbil handlar ju om laddning och hur fort man kan komma vidare.

Det testar dom i dag, men man snabbladdare inte till 100%.
85% testar dom på bilarna. Verkar som Kineserna även där nu mer presterar bra.
Resultaten tror jag kommer i morgon.

Uppdaterat: 2024-02-01 20:28

Jag läste någonstans att e-308 har 100kW som max DC-laddning. Det känns inte direkt OK. Kombinerat med litet batteri förstår jag att laddning till 80% går fort. Åttio procent av lite grann är ännu mindre.

Uppdaterat: 2024-02-01 20:49

För övriga läsare och debattörers skull väljer jag denna gång att ignorera Raphaels rysk-inspirerade skenmanövrar och efterjusterade inlägg (för att dölja sitt skolkande från matematiklektionerna)och konstaterar samma sak som jag gjorde i mitt inledande inlägg.

Kina är på stark frammarsch med sina elbilar. Med en sådan gigantisk utbudsökning blir prispressen hård. De tillverkare som inte kan matcha (exempelvis plåtschabraken) kommer slås ut från marknaden.

Vad kan rädda situationen?

Subventioner av undermåliga fabriker?

Ja på kort sikt. Men det är ingen lösning som gynnar någon annan än ägarna. Konsumenterna får sämre produkter.

En minskad elbilsandel?

Ja om Europa bestämmer sig för att vi inte skall åka elbil längre så tappar kineserna rejält då deras strategi har varit ”att göra en Tesla”. Men jag har svårt att se hur elbilarnas framfart skall kunna stoppas. De är ju både bättre, effektivare och roligare. Dessutom stämmer det inte överens med den religiösa synen på det som i folkmun kallas för klimatet.

Det blir ett blodbad framöver, något både Stellantis och Tesla varnar för.

Vem som först hamnar vid ättestupan blir intressant att se. Opel?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-02 07:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Rudolf Ampere skrev:

Jag for och tittade vad HiPhi (Highfive) är för något. Ett blinkande rymdskepp som inte har CCS, utan en adapter. Grattis till det. Inte ens Tesla-bjorn fick det att fungera...

Precis.
Man kan räkna mil eller procent hur mycket man vill om bilen inte fungerar att ladda (förutom på en version av Ionity-laddare).
Dessutom så är laddhastigheten begränsad (om jag nu förstod det rätt) till 80kW pga adaptern. Knappast bra på en bil för 1,1 miljon. Mycket bling-bling dock.

Uppdaterat: 2024-02-02 11:27

Utifall jag stod inför valet mellan en kinesbil eller Opel är valet enkelt i min värld.

- Självklart den tysktillverkade Opeln!

Uppdaterat: 2024-02-02 11:42

Jag måste hålla med Raphael här, det är lätt att luras och tappa fotfästet när procent kommer upp i diskussioner. Ingen verkar satsa på bilmodeller som drar mindre energi? Att bara stoppa in större batterier kan inte vara lösningen eller att sluta bry sig om de aerodynamiska egenskaperna. Jag blir också väldigt förvånad när biltillverkare sänker in handtagen för att spara energi säger dem, och sedan sitter det 20 tums hjul på bilen??. Skall man spara in 0.1% på handtagen och helt skita i att de större hjulen drar 15% mer energi? Eller tramset med trafikfarliga lättrullande däck.. och istället satsa på att gå ned i dimensioner och bredd på hjulen för att spara energi. För mig är förbrukningen nästan det viktigaste, näst efter att bilen skall vara praktisk och hållbar. Jag kör Enyaq nu, och jag avskyr att bilmodellen drar så mycket energi.. jag kör med minsta batteriet pga vikten och laddar hellre fler gånger än att få marginellt längre räckvidd med det större batteriet. För att belysa lite vad Rapahel pratar om, Enyaq med 32% större batteri får endast 18% längre räckvidd. Är det ingen som är kritisk att man slösar bort 14%? Som sagt, världen är relativ..

Uppdaterat: 2024-02-02 11:53

Ekvationen är simpel. Max 1600 kg, 4.5 - 4.7 meter lång och ca 1.5 meter hög. Där har man optimala parametrar för att bygga en "el folkbil" med goda utrymme, lång räckvidd och bra lastförmåga (kg räknat). Hjulen bör max vara 17 tum (205/55 16" helst). Det borde inte vara svårt att bygga denna bilmodell.... och jag väntar fortfarande. e-Astra är väl den som ligger närmast vad jag precis skrev.

Uppdaterat: 2024-02-02 12:01

AL kan alltså inte avhålla sig från personangrepp och personattacker. Opel redovisar vinst och kommer med en bredsida av nya modeller i olika prisklasser, vilket hela Stellantis gör.
Ryktet om deras nedläggning och snara död är extremt överdrivet, trots vissa personers kampanjande för det i detta forum.

Gällande energieffektivitet så har hx30 rätt i att man bör satsa på det. Det utvecklas nya elmotorer som är effektivare än de gamla. Det utvecklas nya batterikemier som ger högre densitet och lägre vikt.

Gällande däck, som hx30 ofta återkommer till:
Fördelen med större hjul är de fungerar bättre med något fastare fjädring och har styvare däcksidor. Detta behövs för elbilar som pga. batteriet är ca +300kg tyngre jämfört med fossilbilar. Fjädring och däck behöver kompensera för det för att klara vikten - samtidigt som det ska ge god och säker väghållning.

I teorin har större däck ökat rullmotstånd för de väger mer. I praktiken kompenserar däcktillverkarna för detta genom sina EV-däck där de minskar vikten hos däcken samt är innovativa i mönster och material för att minska rullmotståndet.

Bredare däck ger högre luftmotstånd, elbilar har därför ofta smalare däck. T.ex. 195/60 R18 som är vanligt på flera franska elbilar.
För 20-tummare är en bredd på 215 vanligt på elbilar. Inte alls bredare än klassiska dimensioner som 215/65-R16 eller 215/60 R17.

Det görs många SUVar eftersom kunderna efterfrågar dem. Och de kan absolut göras med hänsyn till luftmotståndet som nya Peugeot e-3008 som har en rundare och slankare, mer aerodynamisk form jämfört med den utgående modellen.

Det kommer göras färre SUV:ar när konsumenternas efterfrågan på dem sjunker. Idag skulle jag inte säga att det finns tecken på något sådant än.

Uppdaterat: 2024-02-02 13:03

Raphael, folk glömmer snabbt hur bra något kan bli. Journalister som provkörde e-Astra blev som sagt förvånade över den låga förbrukningen och långa räckvidden. Folk i USA tror man måste ha en V8 och 600 hk för att dra ett släp. I första steget så glöms kunskapen bort, och andra steget blir det någon form av "myt" eller förnekelse av redan kända fakta.

Uppdaterat: 2024-02-02 13:17

Här kan ni läsa om förbrukningen på testbilarna och avvikelsen mot WLTP. Är väl mer intressant. Notera vilka som överförbrukar mest kontra vilka som förbrukar mindre än WLTP.
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Testbiler

Uppdaterat: 2024-02-02 13:30

Guran - du som är insatt i den Norska elbilsmarknaden. Hur fungerar beskattningen där numera ? Tidigare hade man ju moms-fritt vill jag minnas men gissnimngsvis har även norrmännen stramat åt lite...

Uppdaterat: 2024-02-02 13:49
Pi skrev:

Guran - du som är insatt i den Norska elbilsmarknaden. Hur fungerar beskattningen där numera ? Tidigare hade man ju moms-fritt vill jag minnas men gissnimngsvis har även norrmännen stramat åt lite...

Moms på det som överskrider 500kkr.
Även den viktbaserade registreringsavgifter måste betalas.

Uppdaterat: 2024-02-02 13:50

OK - så bara moms (25 % eller vad) på det överskjutande beloppet - över 500.000 Norska kr. Rätt uppfattat ?

Uppdaterat: 2024-02-02 13:56
Pi skrev:

OK - så bara moms (25 % eller vad) på det överskjutande beloppet - över 500.000 Norska kr. Rätt uppfattat ?

Ja plus ”engangsavgift” 12,98kr/kg på vinten som överstiger 500kg.
Så på en 2,5t tung elbil blir det knappt 26.000 kr i engangsavgift.

Uppdaterat: 2024-02-02 14:42

Hx
Enyaq med minsta batteriet saknar väl värmepump, om inte jag minns fel. Om så är fallet så blir det än högre förbrukning. Själv tycker jag inte det är så farligt nu när det är runt nollan. Snittar 2,3 med en hel del kortkörningar.

Uppdaterat: 2024-02-02 17:54

Astra har en nyutvecklad motor - samma som i 308. Det är en ny generation. Även e-3008 och kommande ë-C5 Aircross och Grandland kommer ha i princip den motorn med, men med högre effektuttag.
Ë-C5 Aircross får ett lägre pris än e-3008 och med en enklare interiör med mindre skärmar, men Citroëns fjädring och speciella stolar. Räkna med typ en maxi-size C3.

Antar att de kommer vara med i nästa års NAF Vintertest jan 2025.
Och nya ë-C3 med LFP batteri borde vara med. Blir intressant med tanke på vissa personers sågningar av dessa som ”omoderna”. Vi får väl se om vederbörande får rätt i att de kommer floppa i NAF 2025.

Apropå LFP så har uppdaterade Berlingo/Rifter också LFP-batteri (vilket har missats av svenska journalister).

Det finns de som tror kineserna tar över. Carlos Tavares har varit tydlig - om det blir för dyrt göra bilar i Europa så gör han dem i Marocko istället. Stellantis invigde en ny fabrik där 2019. Idag har den kapacitet om 200 000 bilar per år, men den kan givetvis byggas ut om det blir för dyrt i Europa.
Den ligger i Kenitra i Marocko och producerar för Afrika, Mellanöstern och Asien. Smart Car-plattformen idag, den enklare versionen av ë-CMP. Ë-C3 görs på Smart Car. Nu byggs den i Europa, men Stellantis kan enkelt flytta den till Marocko.

Uppdaterat: 2024-02-02 18:14

Raphael, konstigt då att den nyutvecklade motorn verkar leda till att Peugeot 308 är den bil som har störst avvikelse mellan WLTP förbrukning och testen som NAF/Motor genomförde i veckan.
Förvisso bara 17kWh/100km och den näst energitörstiga bilen efter Ioniq 6.
Men onekligen verkar WLTP värdena var helt galan.

Uppdaterat: 2024-02-02 19:18

Ja säg till när vi skall räkna på saken så visar jag gärna.

Även för er som skolkat från matematiklektionerna 😜

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-02 19:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag tycker att det är bättre att bilar är snåla på riktigt än i WLTP. Att en del gör elslukare och är stolta över det är beklagligt.

Uppdaterat: 2024-02-02 19:44
L. Mäkinen skrev:

Jag tycker att det är bättre att bilar är snåla på riktigt än i WLTP. Att en del gör elslukare och är stolta över det är beklagligt.

Medhåll. Varför ens diskutera avvikelse från WLLTP?
Är energiförbrukning per mil som är det viktiga.

Men ok, lassa in med 150kWh i bilarna så vi kan ha bilar som slukar 3kWh milen.

Uppdaterat: 2024-02-03 09:47
Gillar kurvor och rondeller

Mr Snoid, Peugeot har avvikelse på 11,2 mil för vinter vs WLTP. Den uppnådde 72,6% av sin WLTP räckvidd på vintern.
Vi kan jämföra med Toyotan som har WLTP 460 och nådde 314, det innebär att den kom 68,2% av det som den skulle komma. Ändå hävdar du att Peugeot hade störst avvikelse.
Sen detta med törsten.
”Vinnaren” HiPhi i testet drog 23,5 kWh.
Peugeot med sina 17 kWh kan näppeligen kallas för törstig där.

Vinterförbrukning handlar f.ö. inte om motorn. Det handlar om andra system som t.ex. värmeelement, isolering osv. Och inte minst - däcken. Peugeot har lättrullande specialdäck på sommaren. I testet var den utrustad med vanliga Nokian R5 med högre rullmotstånd.
Det är klart det blir skillnad när man går från lättrullande däck till vinterdäck som inte har lika lågt rullmotstånd.

Däckens betydelse visar sig tydligt mellan 308 och Astra. De har samma drivlina, men de har olika däckdimension på vinterdäcken. Peugeot har 225/40 R18 och Opel har 225/45 R18. Det betyder att Opels däck har mer gummi och väger mer än däcken till Peugeot = högre rullmotstånd.

Men om vi tar ”vinnaren” så skulle jag säga att den är törstig både enligt WLTP och på vintern.

Låt mig prata fossilbilar för en jämförelse:

Vi har bil A som i WLTP drar 0,9 l/mil och hos NAF 0,95 l/mil. Den vinner testet. Den har även störst tank.

Bil B som drar 0,5 l/mil WLTP och 0,65 l/mil i NAFs test anser detta forum vara sämst. Den har även minst tank.

Jag tycker sådan retorik bara blir knasig.

Vi ser något intressant med laddkurvor. NAF har ännu inte publicerat dem för vintern så vi tar sommarkurvorna.

Låt oss ta lilla Jeep mot nya Hyundai Kona. Det usla omoderna skräpet Jeep mot den moderna koreanen.

Hyundai laddar ca 70 kW upp till 60%. Sen dippar den ner mot 39 kW vid 70%. Och vid 80% laddar den 29 kW.

Så tar vi Jeepen då. Toppar till 105 kW vid 20%. Den håller sig över 80 kW till 55%.

Vid 70% har den sjunkit ner mot 55 kW och vid 80% är den nere på 54 kW.

Den tar alltså genomgående emot högre effekt än Hyundai, hela vägen in till mål.

F.ö. samma motor som Peugeot, men drabbas av högre luftmotstånd. Det kan även vara värt att notera att Jeep inte utrustar Avenger med EV däck på sommaren som Peugeot/Citroën gör, utan den har vanliga GoodYear Effecient Grip.

Uppdaterat: 2024-02-03 20:03

Det är skillnad i rullmotstånd på däck. Notera att Stellantisbilarna i tester hade Nokian R5. Inte det mer lättrullande Nokian R5 EV för elbilar.

Har bilen haft EV däck för WLTP så blir det ju större skillnad när det sen är ett vanligt icke-EV däck.
Notera även att många elbilar inte säljs med EV däck (de är ofta dyrare än icke EV så många sparar in där). T.ex. kineserna brukar inte utrusta sina elbilar med EV däck.

Uppdaterat: 2024-02-03 20:12

Raphael, om du inte visste det så är ”nya” Kona bygd på samma gamla plattform från 2018. Den har bara fått förvärmning inför snabbladdning och V2L möjligheter. Annars är det samma gamla modell med ett nytt skal.

Uppdaterat: 2024-02-03 20:22
Raphael skrev:

Det är skillnad i rullmotstånd på däck. Notera att Stellantisbilarna i tester hade Nokian R5. Inte det mer lättrullande Nokian R5 EV för elbilar.
Har bilen haft EV däck för WLTP så blir det ju större skillnad när det sen är ett vanligt icke-EV däck.
Notera även att många elbilar inte säljs med EV däck (de är ofta dyrare än icke EV så många sparar in där). T.ex. kineserna brukar inte utrusta sina elbilar med EV däck.

Däck gör minimal skillnad, skulle gissa på att det är knappt mätbart.
Och Opeln var kombi och Peugeot hatchback.
Du behöver inte presentera mer fakta, stellantisbilarna var alla snåla på elektroner. Det räcker väl med det. Hade de haft lika stort batteri som Pippilångstrumpbilen som ”vann” tävlingen i att köra längst på ett valfritt stort batteri, så hade dom onekligen slagit den med hästlängder.

Uppdaterat: 2024-02-03 20:26

Mr Snoid, jag är fullt medveten om att Hyundai Kona är byggd på en plattform från 2018. Det var just därför det var intressant att jämföra med Jeep Avenger eftersom den också är byggd på en plattform från 2018.

Ja, CMP-plattformen som finns under Jeep lanserades 2018. Jeep använder CMP V2. En uppdaterad version för nytt batteri och motor, men i grunden är det en plattform från 2018.
Dvs Kona och Avenger är byggda på plattformar som är lika gamla.

Det var därför jag jämförde dem!

Samma gäller även Peugeot 308/Opel Astra. De är också byggda på en gammal plattform. I dess fall EMP2 som lanserades 2013. De använder EMP2 V3, en uppdaterad version för elbilar. Men i grunden är plattformen från 2013.

Räkna med att det blir skillnad för de som lanseras på STLA plattformarna (som nya Peugeot e-3008) den är helt nyutvecklad.

Peugeot 308/Opel Astra är en ”quick fix”. Resurserna har satsats på STLA plattformarna.

Och gällande CMP så ersätts den 2026 av STLA Small. DS3 blir första bilen ut på den, sen Peugeot 208, Opel Corsa m.fl.
Och jag ser det som troligt att Jeep Avenger kommer flyttas över till den. STLA är så flexibel att Jeep Avenger kan flyttas över utan att man behöver göra om hela bilen.

Uppdaterat: 2024-02-03 21:03

Snoid, jag håller inte med dig om att skillnaden i rullmotstånd mellan däck är knappt mätbar. Dels visar mängder med däcktester att det är skillnad i rullmotstånd mellan olika däck, och dels upplever jag det själv i min vardagskörning. Om skillnaden bara vore marginell så skulle jag knappast märka det i min vardagskörning. Men jag gör det. Jag märkte det på min Picasso när jag gick från Michelin till Falken (som var mer trögrullat) och jag märker det nu när jag har gått för sommarsulorna från Conti Eco Contact 6 till GoodYear EG. GoodYear rullar trögare, men jag tycker det kompenseras av att de rullar behagligare, mjukare, tystare och vattenplanar inte lika lätt.

Uppdaterat: 2024-02-03 21:08

Jag kommer absolut testa nya e-3008 när den finns tillgänglig, designen tilltalar min smak.

Uppdaterat: 2024-02-03 21:09
Raphael skrev:

Snoid, jag håller inte med dig om att skillnaden i rullmotstånd mellan däck är knappt mätbar. Dels visar mängder med däcktester att det är skillnad i rullmotstånd mellan olika däck, och dels upplever jag det själv i min vardagskörning. Om skillnaden bara vore marginell så skulle jag knappast märka det i min vardagskörning. Men jag gör det. Jag märkte det på min Picasso när jag gick från Michelin till Falken (som var mer trögrullat) och jag märker det nu när jag har gått för sommarsulorna från Conti Eco Contact 6 till GoodYear EG. GoodYear rullar trögare, men jag tycker det kompenseras av att de rullar behagligare, mjukare, tystare och vattenplanar inte lika lätt.

Hur mycket skiljer förbrukningen mellan däcken?
Hur mycket skiljer förbrukningen på ett nytt respektive halvslutet däck?
Nej jag påstår att det endast är marginella skillnader som knappt är mätbara.

Uppdaterat: 2024-02-03 21:12

Tror oavsett att däcksvalet påverkar mera än om dörrhandtagen är av infälld typ eller mera konventionella.

Uppdaterat: 2024-02-04 08:57
Pi skrev:

Tror oavsett att däcksvalet påverkar mera än om dörrhandtagen är av infälld typ eller mera konventionella.

Det tror jag också.
Men att läsa på Michelins hemsida så ger en ökning av rullmotståndet med 30% ca 3-5% ökad förbrukning.
Därav jag undrade hur mycket Raphaels förbrukning ökat pga det stora ökade rullmotståndet han upplevt.
Jag tror dock inte Raphael köper däck som är trögrullade. Han om någon har full kontroll.

Uppdaterat: 2024-02-04 09:25

Jeep Avenger Summit 156 hk 54 kWh med 28 mil i minusgrader är ju bra tycker jag. Jag vill gärna veta förbrukningen på varje bil även om testet handlar om ren räckvidd från 100% till 0%.

Uppdaterat: 2024-02-04 13:00

Bo99 - det framgick väl i redovisningen på den norska hemsidan vill jag minnas.

Uppdaterat: 2024-02-04 13:10
Bo99 skrev:

Jeep Avenger Summit 156 hk 54 kWh med 28 mil i minusgrader är ju bra tycker jag. Jag vill gärna veta förbrukningen på varje bil även om testet handlar om ren räckvidd från 100% till 0%.

All data framgår i NAF:s redovisning
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater
Tryck på varje bilmodell i sammanställningen så ser du detaljerad data för varje testad bil, inkl. förbrukning

Uppdaterat: 2024-02-04 14:18

Axa, det där med värmepump eller inte.. spelar det så stor roll igentligen? Är inte problemet större att batteriet ger mindre kapacitet pga kylan? Jag har legat i snitt på ca 2,2 kWh/mil trots minusgrader...när det är lite varmare så ligger jag på ca 2 kWh/mil.

Uppdaterat: 2024-02-04 17:17

HX
Som jag förstår det hjälper värmepumpen till att hålla temp i kupén när det är kallt. Utan värmepumpen drar den därför mer energi från batteriet vid kyla. Så har jag fattat det.
Just Enyaq är inte särskilt effektiv vid kyla trots värmepump. Men som jag förstått från annat forum så är det många med både 60 och 80 batteriet utan värmepump som rapporterat än sämre förbrukning vintertid.

Uppdaterat: 2024-02-04 18:12