Vi Bilägares forum

”Bilservice är ett dyrt men nödvändigt ont”

”Bilservice är ett dyrt men nödvändigt ont”

Det enda man vet med säkerhet om bilservicen är att det blir dyrt, skriver Erik Rönnblom.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-03 06:30

Kommentarer

Tja, eller så lägger man 30 minuter och under 500 kr på att byta olja och filter efter tex 1000 mil eller 1 år. Service, framför allt originalservice, har extremt hög marginal.

Uppdaterat: 2024-02-03 12:11

Nog för att alla inte har kunskapen att göra något själva, vissa knappt fylla spolarvätska.

Däremot tycker jag vissa verkstäder är hutlöst dyra. Ta bara VW som trots ganska kasst bemötande och alltmän serviceintresse tar extrema pengar för service där kanske andra fristående servicefirmor (tänk typ mekonomen) har hälften. Säga vad man vill, men byta olja och filter klarar mekonomen lika bra som auktoriserad vw-verkstad.

Har själv flertalet exempel på just VAG-gruppens höga servicepriser. Allt förväl hade det väl varit om de gav något mervärde att bilen är servad på aukt verkstad, men så är icke fallet hos VAG. Goodwill verkar totalt saknas även när verkstäderna gjort bort sig.

Uppdaterat: 2024-02-05 12:58

Lsoderlund
Efter ett antal VAG-bilar kan jag inte hålla med om din beskrivning. Men det kanske beror på var man bor.
Har alltid fått sjysst bemötande och när jag kontrollerat mot lokala Mekonomen har det varit i princip samma pris på service.

Uppdaterat: 2024-02-05 13:00

Jag med en VW elbil från 2020 tänker att även om service/år kostar 2 000 kr så låter jag den göras eftersom det i Folksams försäkringsvillkor på varenda sida står att biltillverkarens rekommenderade service ska följas för att försäkringen ska gälla fullt ut.

Servicen är en gång om året som sagt och de kontrollerar visuellt 42 punkter och byter kupeluftfiltret varje år och bromsvätskan vartannat år. Jag vill ha högvoltskablar och dess anslutningar i gott skick. Att själv byta bromsvätska går men oj vad det kan strula till sig om det kommer luftbubblor i ABS-enheten. Verkstaden kopplar antagligen in en maskin bara som gör bytet på bästa sätt.

Händer något som ska gå på maskinskadeförsäkringen kan Folksam vägra att betala om servicen inte är gjord. Det är just det jag vill undvika att stå där med en reparation på säg 20 000 kr där självrisk på 1 500 kr inte gäller. Så 2 000 kr om året betalar jag gladeligen till min helt utmärkta VW-verkstad i Tollarp för att slippa eventuella höga kostnader om något lägger av. Nu senast var det styrväxeln som bytes som hade kostat 10 000 kr om det nu inte hade varit en återkallelse från VW så det kostade gratis. Laddstrul hade jag också där jag slapp undan med 1 500 kr istället för 13 500 kr.

Uppdaterat: 2024-02-21 16:41

2 år är ju standard intervall för många tillverkare? Det är ju motorplågeri men som sagt rekomenderad max intervall. Förövrigt tror jag verkstaden har köpt in en dyr engine flush maskin som dom gärna vill använda och mjölka kunderna på pengar.

Uppdaterat: 2024-03-09 13:32