Vi Bilägares forum

Peugeot lovar två nya elbilar och smartare röststyrning

Peugeot lovar två nya elbilar och smartare röststyrning

Två nya elbilsmodeller ska lanseras av Peugeot under året. Dessutom införs en ny garanti – men inte i Sverige.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-01 06:40

Kommentarer

Jag vet inte hur chatGPT fungerar idag, men tidigare var det relativt värdelöst på aktuell information.
Man kunde fråga den något och svaret togs inte från aktuell information på internet utan typ 1 år gammal informaton.

Då är konkurrenter som t.ex. xAI bättre med aktuell information.

Uppdaterat: 2024-02-01 07:23
- Peugeot e-208 GT 2022

DS har redan ChatGPT i de modeller som är utrustade med DS Iris System. Finns i DS3, DS4, DS7 och DS9 - sedan i höstas. Det är en tilläggstjänst som aktiveras genom att man går in på DS Service Store i Infotainment-systemet. Tjänsten är en prenumerationstjänst. Jag har inga uppgifter om pris men de första 20 000 prenumeranterna får det gratis i 6 månader. Sen kommer det kosta.
Så vadå ”Precis som konkurrenten Volkswagen?”
Varför inte nämna att Peugeot nu får systemet som Stellantis redan har i DS?
Och det kommer erbjudas för fler Stellantis.
Däremot finns det än så länge bara på franska, tyska, engelska, italienska och spanska. Och är bara tillgängligt i Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Italien och Spanien.
Fler länder/språk kommer senare.

Uppdaterat: 2024-02-01 08:12

E-5008 är en e-3008 med 7 sittplatser och fyrkantigare bakparti, i övrigt tekniskt identisk med e-3008. Och samma interiör osv.

Idag finns inga uppgifter om drivlina och batteri i e-4008. Men det kommer även DS4 E-Tense full elektrisk (idag är det en plug-in hybrid). Och högst troligt en Citroën ë-C5X med samma elektriska drivlina som e-4008.

Uppdaterat: 2024-02-01 08:18

...och vad ger chatGPT o likn för fördelar i en bil ? Har man som t ex Volvo och Renault Googles system i bilen så lär man ändå få svar på det man ev känner sig nödgad att fråga om när man sitter i bilen...

Uppdaterat: 2024-02-01 09:34

ChatGPT och Google har olika syften, helt olika tekniker. ChatGPT är mer konservations-AI plus även en digital assistent.
Man kan be den berätta en saga för barnen i bilen, det går inte med Google.
Just det är kanske mindre användbart.
Men den kan sammanfatta e-mails och SMS. Den kan berätta om historien bakom byggnader man kör förbi, om utsiktsmål osv.
Och den lär sig hela tiden, blir allt bättre.

Uppdaterat: 2024-02-01 10:58

Som sagt Raphael - till vilken egentlig nytta ? I bilsammanhang är det nog bara ett mode-ord som används för att försöka få köparna att tro att man har extra avancerad mjukvara i sina bilar.

Uppdaterat: 2024-02-01 13:50
Pi skrev:

Som sagt Raphael - till vilken egentlig nytta ? I bilsammanhang är det nog bara ett mode-ord som används för att försöka få köparna att tro att man har extra avancerad mjukvara i sina bilar.

Det tror jag också. De vill passa på att rida på AI-vågen, men om det får något större användning bland köparna är jag tveksam till, men jag kan ha fel.

Uppdaterat: 2024-02-01 13:52
- Peugeot e-208 GT 2022

Det är en prenumerationstjänst, jag har inga siffror på vilka som nappat på det. Men jag tror inte att Peugeot skulle rulla ut det om responsen hos DS-kunder, DS som lanserade det i höstas, har varit negativ.

Uppdaterat: 2024-02-01 14:05

Raphael - fast det motsäger väl inte min och bejje's åsikt om ändamålet med att framhålla AI i marknadsföringen... Vi som konsumenter är ju tyvärr tämligen lättlurade...

Uppdaterat: 2024-02-01 14:19

Pi, det är alltså en tjänst man själv måste installera. Det är en applikation man laddar ner i bilens app-butik.
Dvs kunden väljer själv om de vill ha funktionen eller inte.
Det jag säger är att jag inte tror att Peugeot skulle rulla ut den möjligheten om DS-kunderna gett negativ respons.
För att få in kundomdömen och reaktioner - dvs kunder som ”testförare” - så gick DS i höstas ut med tjänsten gratis i 6 månader för 20 000 förare. Kostade inget att installera.
Det var ett ”pilotprojekt” för att testa på kunderna och få in respons.

Stellantis har inte utvecklat den här tjänsten själv, det är applikationen SoundHound Chat AI, som installeras. Utvecklad av SoundHound.

Förutom Stellantis, så körs tjänsten även ut av Mercedes, Hyundai, Honda och Kia. Alla dessa har signat upp sig för att erbjuda applikationen i sina bilar.

Det jag säger är att om de DS-kunder som provat tjänsten hade varit negativa, så tror jag inte att Peugeot rullat ut den.

Här är info om tjänsten från SoundHound och vad den kan göra.

https://www.soundhound.com/voice-ai-solutions/automotive/

Uppdaterat: 2024-02-01 16:09
Raphael skrev:

DS har redan ChatGPT i de modeller som är utrustade med DS Iris System. Finns i DS3, DS4, DS7 och DS9 - sedan i höstas. Det är en tilläggstjänst som aktiveras genom att man går in på DS Service Store i Infotainment-systemet. Tjänsten är en prenumerationstjänst. Jag har inga uppgifter om pris men de första 20 000 prenumeranterna får det gratis i 6 månader. Sen kommer det kosta.
Så vadå ”Precis som konkurrenten Volkswagen?”
Varför inte nämna att Peugeot nu får systemet som Stellantis redan har i DS?

Man kan inte ha koll på riktigt allt och just det här, att DS redan har stöd för ChatGPT genom en separat app, hade jag inte koll på. Tack för info, jag har uppdaterat artikeln!

Uppdaterat: 2024-02-01 16:36
Digital redaktör, Vi Bilägare

När systemet är aktiverat så interagerar det med bilens inbyggda röststyrning. Det kompletterar den inbyggda.

Uppdaterat: 2024-02-01 19:16

Jag förstår inte varför man lägger så mycket krut på input via en stor skärm? Skärmen skulle kunna plockas bort helt eller göras mindre och ersättas med en mobil telefon och röststyrningen skulle kunna sköta de mest förekommande inställningarna i en bil. Jag tycker vi är fast i gamla mönster när det gäller interaktion mellan tekniken och människan. Jag vill kunna snacka så mycket som möjligt med en bil, ge den instruktioner och även att den kan säga saker tillbaka till mig i ord och tal istället för en massa text på en skärm.

Uppdaterat: 2024-02-02 15:42
hx30 skrev:

Jag förstår inte varför man lägger så mycket krut på input via en stor skärm? Skärmen skulle kunna plockas bort helt eller göras mindre och ersättas med en mobil telefon och röststyrningen skulle kunna sköta de mest förekommande inställningarna i en bil. Jag tycker vi är fast i gamla mönster när det gäller interaktion mellan tekniken och människan. Jag vill kunna snacka så mycket som möjligt med en bil, ge den instruktioner och även att den kan säga saker tillbaka till mig i ord och tal istället för en massa text på en skärm.

Hellre ljudbok än läsa själv också? :)

Uppdaterat: 2024-02-02 16:09

Hx30, en stor skärm är bra för navigering. Uppskattar själv den stora skärmen i min bil för det.
Nu har ju inte Peugeot överdrivet stora skärmar som en del andra har.
Och instegsversionen av ë-C3 har ingen skärm, det är mobiltelefonen som gäller.

Uppdaterat: 2024-02-02 17:56
hx30 skrev:

Jag förstår inte varför man lägger så mycket krut på input via en stor skärm? Skärmen skulle kunna plockas bort helt eller göras mindre och ersättas med en mobil telefon och röststyrningen skulle kunna sköta de mest förekommande inställningarna i en bil. Jag tycker vi är fast i gamla mönster när det gäller interaktion mellan tekniken och människan. Jag vill kunna snacka så mycket som möjligt med en bil, ge den instruktioner och även att den kan säga saker tillbaka till mig i ord och tal istället för en massa text på en skärm.

Jag har aldrig känt mig särskilt bekväm med att använda voice assist. Tycker det funkar sådär. Googles är rätt bra, men aldrig helt perfekt. När det inte funkar så blir man bara irriterad att man slösat bort tiden och hade gått snabbare att trycka på en knapp eller på skärmen.

Uppdaterat: 2024-02-02 18:41
- Peugeot e-208 GT 2022
Raphael skrev:

Hx30, en stor skärm är bra för navigering. Uppskattar själv den stora skärmen i min bil för det.
Nu har ju inte Peugeot överdrivet stora skärmar som en del andra har.
Och instegsversionen av ë-C3 har ingen skärm, det är mobiltelefonen som gäller.

Jag har 10" skärm i min Peugeot. Den hade varit fullt tillräcklig tycker jag om inte Peugot hade varit så korkade att de tar typ 15% av skärmen på vänster sida och 15% av skärmen på höger sida (minst) som inte kan visa något annat än det alltid visar, d.v.s temperatur och fläkt, det går inte att ändra. Även om man använder Android Auto eller Apple Carplay så visas det bara i mitten innanför de obligatiska områdena i kanterna.

Sånt slöseri med skärm.

Uppdaterat: 2024-02-02 18:44
- Peugeot e-208 GT 2022

Beijje, det är ändrat i det nya infotainmentsystemet från 2023 och framåt som visar navigatorn i fullskärm. Dessutom är det snabbare. Ny hårdvara i grunden.

Uppdaterat: 2024-02-03 17:55
Raphael skrev:

Beijje, det är ändrat i det nya infotainmentsystemet från 2023 och framåt som visar navigatorn i fullskärm. Dessutom är det snabbare. Ny hårdvara i grunden.

Ja jag har bara sett det på video och det verkar helt klart bättre. Jag kanske ska ta en sväng till en ÅF nån dag för att kolla in det, men högst troligt så blir inte nästa bill Peugot, för nu har mina tre senaste bilar varit Peugot, så jag tror det är dags att testa något annat, men elbil kommer det fortsatt bli i alla fall.

Uppdaterat: 2024-02-03 19:09
- Peugeot e-208 GT 2022