MG backar rejält på svenska marknaden samtidigt som konkurrenten BYD ökar. Men de kinesiska märkena ökar långsamt både i Sverige och Europa.
Småtrögt för kinesiska bilmärken – men BYD ökar snabbt
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-31 18:10
Kommentarer
Kan ni inte göra ett reportage om BYD:s tofu dreg stålbalkar? Bärande delar som kan deformeras med mycket ringa kraft. Sök på "BYD tofu dreg" och ni kommer att finna...
BYD ökar snabbt... -ser inte riktigt ut så. Sedan sept -23 har försäljningen lutat utför rejält, och nu nere på futtiga 60-talet sålda i januari.
Varför köpa kinesiskt när Sverige och Europa tillverkar så bra fordonsmodeller?
För att Kineserna redan är i kapp och snart ångar förbi de europeiska modellerna.
Se bara på årets räckviddstest. Kineserna är i topp i fråga om räckvidd, förbrukning och avvik från WLTP förbrukningen.
Detta har skett på ett par års tid.
Klart att kinesiska märken ökar långsamt. Dels är de just kinesiska och dels tar de ju bara in batterihärken i princip.
Batterifordon kan bara bli något när de är skapligt färdigutvecklade (3-4 år till?) och när laddinfrastrukturen är i paritet med bensin/diesel-infrastrukturen.
Ett tips är att man testar att åka elbil i något år. Då upptäcker man hur överlägset det är.
1. Man startar alltid sin resa fulltankad.
2. Man kan enkelt ladda jäms vägen och med acceptabel laddhastighet.
3. Komforten är överlägsen. Bilen går både tyst och är björnstark.
4. Och köper man rätt bil får man också en massa intressant teknik.
Jag ser inga bärande skäl att gå tillbaka till fossildrift. Elbilen är bättre för mig.
Nästa bil blir en BMW I5
MVH AL
1. OM man kan ladda hemma.
Resten av punkterna har jag ingen invändning mot. Högt inköpspris kan vara en anledning även om fossilbilarna kommer ikapp.
Så ser verkligheten ut ur ditt perspektiv. För många andra ser det olika ut.
Det kommer ut nya bilmodeller från Europa hela tiden, kommer massor med nya 2024.
Jag håller inte med om att kineserna kört om. Många buggar, värdelösa assistanssystem som mer stjälper än hjälper osv osv.
Ser ingen anledning att köpa/köra kinesiskt.
Även om jag inte på nåt sätt vill höja de kinesiska bilarna till höjderna så känns det ändå lite som när de japanska bilarna introducerades - trögt och misstänksamt först men sen släppte det. Men å andra sidan blev ju aldrig japanerna dominerande inom Europa så vi får väl se hur det blir med kineserna.
Nåja. Även om effektiv drivlina är en av de viktigare egenskaperna finns det så många andra aspekter att förhålla sig till vid köp av elbil. Motor har ju för övrigt testat flera av kineserna och nja, så impad blir man inte av att läsa testerna.
Medhåll.
Räckvidd är en liten parameter, om man sitter och vantrivs bakom ratten.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.