Vi Bilägares forum

GWM Wey 05: Ny laddhybrid kommer till Sverige

GWM Wey 05: Ny laddhybrid kommer till Sverige

Great Wall Motor ska börja sälja en ny laddhybridsuv med lång räckvidd i Sverige. Men bolaget har fått hård kritik för sin verksamhet i Ryssland.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-30 10:32

Kommentarer

Det är ingen "laddhybrid" utan en elbil kompletterad med vanlig motor. som har usel... räckvidd på el.
Att människor alltid ska bli så manipulerade... av rubriker...
Denna var också en av de första att kopiera Opels nya vertikala bromsljus från 2018.

Uppdaterat: 2024-01-30 13:14

Geely är i högsta grad aktiva i Ryssland så stoppa Zeekr, Volvo, Polestar, Lotus, Lync med flera😂

Uppdaterat: 2024-01-30 14:49
N-iklas skrev:

Det är ingen "laddhybrid" utan en elbil kompletterad med vanlig motor. som har usel... räckvidd på el.
Att människor alltid ska bli så manipulerade... av rubriker...
Denna var också en av de första att kopiera Opels nya vertikala bromsljus från 2018.

Jag har inte hittat någon information om att den skulle vara något annat än just en laddhybrid, men du kanske vet mer?

Uppdaterat: 2024-01-30 15:48
Digital redaktör, Vi Bilägare

Mer skit från diktaturen Kina som ska hit. Kommer det ens finnas någon som är intresserad av att reparera alla dessa konstiga märken om några år. Känns lite som att köpa en massa dynga från AliExpress.

Uppdaterat: 2024-01-30 16:55
walle_x skrev:

Mer skit från diktaturen Kina som ska hit. Kommer det ens finnas någon som är intresserad av att reparera alla dessa konstiga märken om några år. Känns lite som att köpa en massa dynga från AliExpress.

Ja, skyll er själva säger jag till dom som trots att jag upplyser om dessa risker (inkl reservdelar och garanti), samt att de indirekt sponsrar kriget.

Uppdaterat: 2024-01-30 18:55
Gillar kurvor och rondeller

MG4 känns fortfarande som den enda vettiga elbilen från Kina, till ett pris som "vanligt folk" kan betala. Vem köper dessa okända märken med bilar som kostar uppåt miljonen? Är det early adopters med för mycket pengar och villiga till chanstagningar?

Uppdaterat: 2024-01-30 19:01

Jag undrar vad vår vän N har för definition av laddhybrid eller hybrid om en bil med både elmotor och förbränningsmotor inte är det.
Oavsett om man anser det är en elbil med en räckviddsförlängare i form av en förbränningsmotor, eller en bil med förbränningsmotor som kompletteras med en elmotor, så skulle jag kalla det för hybrid.
Och laddhybrid = batteriet kan laddas med en sladd inkopplad i elnätet.
För mig är det en laddhybrid.

Men visst, det finns de som kallar hybrider utan sladd för ”självladdande elbilar” så det är kanske inte så märkligt att det finns de som säger att en laddhybrid inte är en laddhybrid utan en elbil med förbränningsmotor...

Uppdaterat: 2024-01-30 19:18

Kōr man bil mest i närområdet där man bor och några enstaka långturer per år gör det liten skillnad om man har 5 mil eller 10 mil I batteriet.De flesta kör 1000-1500 mil per år och 5-6 milabatteri i laddhybrid är då optimalt.

Uppdaterat: 2024-01-30 20:40
bengt39
40-talisten skrev:

MG4 känns fortfarande som den enda vettiga elbilen från Kina, till ett pris som "vanligt folk" kan betala. Vem köper dessa okända märken med bilar som kostar uppåt miljonen? Är det early adopters med för mycket pengar och villiga till chanstagningar?

Atto3 är också trevlig och prisvärd, men har förstås också riskerna du nämner med Kina.

Uppdaterat: 2024-01-30 23:15

14-15 mil på ett 40 kWh batteri, det måste väl anses som ett stort misslyckande? Men hela bilmodellen skriker ineffektivitet och ingen bryr sig antar jag.

Uppdaterat: 2024-01-31 08:44