Vi Bilägares forum

Nytt elbilsbatteri lovar snabbladdning på 5 minuter

Nytt elbilsbatteri lovar snabbladdning på 5 minuter

Forskare har hittat ett intressant grundämne för den ena batteripolen som kan ge snabbare laddning. ”Då behöver du inte ett batteri som klarar 50 mil”, hävdar professorn.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-29 08:40

Kommentarer

Jag har sagt det förut och säger det igen: Utvecklingen går framåt med stormsteg. Dagens elbilar är mer föråldrade om tio år, än en tio år gammal bensinbil är idag.

Uppdaterat: 2024-01-29 10:21
Togga

Från forskningsrön till implementerad produkt tar det närmare 10-15 år, varvid att dagens elbilar absolut inte är föråldrade. Det kommer att fungera lika bra på precis samma sätt om 10 år med.

Uppdaterat: 2024-01-29 10:39
Power to the people

Säkert, dagens elbilar kommer att vara museiföremål betydligt snabbare än gårdagens historiska bilar.
Det är inget större problem att, om man har möjlighet, ta en åttio år gammal bensinbil, tanka den och köra den.
De flesta kommer att klara det, men finns det någon som tror att det skulle gå med någon av dagens elbilar?
Men det finns äldre elbilar, över hundra år gamla, som går att köra med idag, men där finns inte tillstymmelse till elektronik.

Uppdaterat: 2024-01-29 10:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Testerna av dagens elbilar handlar till stor del om dess batterier, dvs hur långt man kan åka under olika väderförhållanden. Den viktigaste delen i bilens info-system upptas av ruttplanering, alltså var laddstationerna finns och hur mycket batterikräm man har kvar.

Om 10-15 år kommer man att skratta åt detta. Framtidens elbilar kommer att ha batterier med räckvidd motsvarande ICE-bilarnas. Snabbladdning kommer inte heller att ta en halvtimma som nu.

Dagens elbilar kommer då att vara hopplöst föråldrade. Om dagens batterier fortfarande funkar då, så kommer bilarna att vara degraderade till stadsbilar med bottenlåga andrahandsvärden.

Uppdaterat: 2024-01-29 11:32
40-talisten skrev:

Testerna av dagens elbilar handlar till stor del om dess batterier, dvs hur långt man kan åka under olika väderförhållanden. Den viktigaste delen i bilens info-system upptas av ruttplanering, alltså var laddstationerna finns och hur mycket batterikräm man har kvar.
Om 10-15 år kommer man att skratta åt detta. Framtidens elbilar kommer att ha batterier med räckvidd motsvarande ICE-bilarnas. Snabbladdning kommer inte heller att ta en halvtimma som nu.
Dagens elbilar kommer då att vara hopplöst föråldrade. Om dagens batterier fortfarande funkar då, så kommer bilarna att vara degraderade till stadsbilar med bottenlåga andrahandsvärden.

Ja och nej. Av dagens 10 år gamla elbilar är visserligen de flesta degraderade till stadsbilar, men trots det har de inte bottenlåga andrahandsvärden, troligen för att de bara fungerade som stadsbilar redan från början. Dagens elbilar kommer om 10 år användas ungefär som andra 10 år gamla bilar, d.v.s. ganska sparsamt och sällan av långpendlare.

Uppdaterat: 2024-01-29 12:12

Snabbladdning på 5 minuter är ju helt ok.
Då inge förbehåll finns med så förutsätter jag att det gäller nästan tomt batteri som laddas till nästan 100% och inte 80%, 73% eller 27,8%. Eller att de snabbladdar i 5 minuter och ser var de hamnar :-)

Uppdaterat: 2024-01-29 12:49

...sen var det detta med värmeutveckling vid extremt höga laddeffekter. Och livslängds-påverkan.
Rent spontant tror jag att det är väldigt få bilägare som egentligen har större behov och laddhastighet och räckvidd än den som bl a Ioniq 5 erbjuder redan idag.

Uppdaterat: 2024-01-29 12:52

Tänk att allt fokus ligger på hur snabbt man kan ladda en elbil men få verkar tänka kring h u r snabbt och
h u r mycket el som ska kunna distribueras till laddstationen.

Spelar ingen som helst roll om bilen kan ta emot 750 kWh om stationen bara har kapacitet / får levererans om tex 100 kWh beroende på att det inte finns mer el i nätet.

Uppdaterat: 2024-01-29 15:34
Swenssons skrev:

Tänk att allt fokus ligger på hur snabbt man kan ladda en elbil men få verkar tänka kring h u r snabbt och
h u r mycket el som ska kunna distribueras till laddstationen.
Spelar ingen som helst roll om bilen kan ta emot 750 kWh om stationen bara har kapacitet / får levererans om tex 100 kWh beroende på att det inte finns mer el i nätet.

Laddar du de 750kWh under 750 timmar så är det inga problem någon stans i nått elnät.
Men du kanske tänkte lite fel när du i din skrev förkortningen för energi och inte effekt 😉

Uppdaterat: 2024-01-29 16:09

och vips så blev det en anledning till att höja priserna på de redan svindyra bilarna.
Men de som lindats in i lånekarusellen lär nog inte bry sig...

Uppdaterat: 2024-01-29 16:42
Togga skrev:

Jag har sagt det förut och säger det igen: Utvecklingen går framåt med stormsteg. Dagens elbilar är mer föråldrade om tio år, än en tio år gammal bensinbil är idag.

Nåja. Det finns väl en hel del Leaf, första Tesla M3 och i3 som fortfarande används.

Uppdaterat: 2024-01-29 17:05

Swenssons - det problemet har bl a jag och saabnisse lyft många gånger. Det är inte överallt som distributions-nätet är dimensionerat för dessa tillkommande laster. Sen finns det givetvis olika "work arounds" - t ex via batteribankar vid laddstationen.

Uppdaterat: 2024-01-29 17:40

Hmmm toyota hade väl nämn nåt liknande att .Det är bättre för miljön med små batterier och med med bättre laddning.

Uppdaterat: 2024-01-29 18:29

Jag ska ha 100 mils räckvidd, annars blir det ingen elbil.

Uppdaterat: 2024-01-29 19:28
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Jag ska ha 100 mils räckvidd, annars blir det ingen elbil.

Det klarar de flesta elbilar, även de som hunnit bli några år.
Det gäller bara att ladda då och då!

Uppdaterat: 2024-01-29 21:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En 10 år gammal modell S står sig rätt bra fortfarande jämfört med moderna konkurrenterna. Om 10 år kommer de modernaste elbilarna fortfarande vara helt ok. En kvalificerad gissning är att de tyngsta dunderklumparna kommer vara utdöda och batterilagringskapaciteter kring 50-75 kWh kommer vara det "normala".

Uppdaterat: 2024-01-29 21:31

Snoid:
Jo, det är det jag menade. Är inte tillräckligt insatt i el-lärans terminologi…

Uppdaterat: 2024-01-29 22:53

Höga laddhastigheter kräver laddstationer med hög effekt. EUs förordning säger att det 2025 ska finnas en 150 kW laddare var 60 km på det mest trafikerade motorvägsnätet. Stationerna ska ha en intern kapacitet på 600 kW. År 2035 ska det vara utbyggt till 2 st 150 kW laddare. Av de 550 000 laddpunkter i Europa som finns idag är bara 11% DC-laddare (huvudsakligen 50-100 kW) och 89% är AC.
Den största utbyggnaden sker nu av 150 kW laddare, det är den nya standarden. Och när nätverket är färdigbyggt 2035 så kommer stationerna iaf finnas kvar tio år till så 2045 typ är det dags att börja byta ut dem. Om över 20 år. Och det kommer inte ske från den ena dagen till den andra med tanke på tiden det tog att smälla upp dem från början.

Visst byggs det även snabbare laddare, några här och där, men den massiva satsningen sker på 150 kW laddare.

Så jag säger att en överväldigande majoritet av laddarna i Europa kommer vara <= 150 kW de kommande 20 åren och troligen 10 år till, år 2055 kanske 250+ laddarna blir i majoritet. Antalet 50-100 kW minska till förmån för 150 kW laddarna, och +250 kW kommer öka i antal men ökningen av 150 kW blir större.

Så detta klagomål på laddning kommer vi fortsätta diskutera de kommande 20-30 åren.
Det är klart det kommer finnas bilar som klarar mer än 150 kW men det blir ju bara på papperet när de flesta laddare inte klarar mer.

Uppdaterat: 2024-01-30 19:37

150kW i en kvart ger dig 37,5 kWh i batteriet. På det kommer man ca 20 mil på sommaren och drygt 15 mil på vintern. Helt ok för min del.
Mer viktigt att bilen har en bra laddkurva än att den har enorm maxeffekt.
Så jag vill påstå att man klarar sig fint med 150kW laddare förutsatt att de har variabel spänning.

Uppdaterat: 2024-01-30 20:23

Ja laddkurvan är viktig, finns ju flera kineser som har synnerligen dålig laddkurva idag och tar längre tid för laddning än konkurrenter med lägre maxeffekt. Så maxeffekten en bil kan ta emot är inget vi ska stirra blint på även fast en del i detta forum gör det.

Och bilarna blir allt snålare. Dvs kommer längre på varje kWh.

Jag förstår inte de som kräver fulladdat batteri på 5-10 min. En paus på 30 min vid långresa är välbehövligt för att hålla sinnet alert. Det är inte rekommendabelt sträckköra i flera timmar utan paus.

Gå på toa, rasta hunden, ta en fika, stretcha kroppen.
Kör jag 40 mil så stannar jag typ 3-4 gånger för att rasta hunden (och mig själv). Då kan man passa på och ladda också.

Det som behövs är fler laddstationer vid trevliga rastplatser. Där det finns toa, gräsmattor, lekplats för barnen och gärna med utsikt över ett vattendrag och så en grillplats. Nu är många vid snabbmatsställen, köpcenter, bensinmackar…

Uppdaterat: 2024-01-30 20:36
Raphael skrev:

En paus på 30 min vid långresa är välbehövligt för att hålla sinnet alert.

Raphael skrev:

Kör jag 40 mil så stannar jag typ 3-4 gånger för att rasta hunden (och mig själv).

På 40mil rastar du alltså 1.5-1h totalt?
Jag stannar på sin höjd 5min o lägger en drill.
Tränar på gymmet varje dag så håller mig i form. Ser klar skillnad på jobbet att de som inte rör sig, behöver vila mycket mer både på jobbet och i trafiken.

Uppdaterat: 2024-01-30 23:50
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Raphael skrev:
En paus på 30 min vid långresa är välbehövligt för att hålla sinnet alert.

Raphael skrev:
Kör jag 40 mil så stannar jag typ 3-4 gånger för att rasta hunden (och mig själv).

På 40mil rastar du alltså 1.5-1h totalt?
Jag stannar på sin höjd 5min o lägger en drill.
Tränar på gymmet varje dag så håller mig i form. Ser klar skillnad på jobbet att de som inte rör sig, behöver vila mycket mer både på jobbet och i trafiken.

Husdjur ska man självklart ta hänsyn till men som MC skriver är 1 - 1,5 h extratid lite väl mycket i extratid. Med en model 3 LR behöver man inte stanna och när det ärt kallt 10-15 min vilket är acceptabelt. Elbilslivet ska inte innebära allt för stora uppoffringar om det ska fungera i det långa loppet.

Uppdaterat: 2024-01-31 06:10

Jag åker från den djupa vildmarken i Sörmland till min fritidsstuga i Dalsland flera gånger per år. Ja det blir 3-4 stopp.

Upp till Katrineholm, sen Kumla och där E18 vid Örebro. Första stoppet är kring Hampetorp efter Vingåker för att rasta hunden. Sen kan det eventuellt bli ett vid Leken innan Karlskoga.
Sen Rasta vid Väsemotet, där jag tar veganska köttfria köttbullar och fyller på resurserna. Och rastar hunden.
Sen handlar jag i Grums - Ica eller Coop - det jag behöver för min vistelse i stugan. Och rastar hunden igen i samband med det.
Kan även förekomma att jag äter i Grums istället för Väsemotet.
Och från Grums kör jag hela vägen till stugan utan stopp.

På hemvägen stannar jag första gången mellan Grums och Karlstad på en rastplats vid 110-vägen som är där, och rastar hunden. Nästa stopp kan vara vid Kristinehamn där jag äter, och rastar hunden igen. Kan även hända under sommaren att jag istället för Kristinehamn äter vid Våtsjön mellan Karlskoga och Örebro (de har inte öppet på vintern). Och vid Örebro tar jag E20 ner till Marieberg där jag kör mot Kumla, Vingåker, Katrineholm. Och rastar hunden igen innan jag når Vingåker.
Och därifrån hela vägen hem utan fler stopp.

Uppdaterat: 2024-01-31 07:58

Sen detta med att inte behöva stanna. Enligt regler i EU får yrkesverksamma körare inte köra mer än 4,5 timmar i sträck, sedan måste de ta en paus på 45 minuter. Men man kan även dela upp pausen i två.
T.ex att man stannar första gången efter 2h 15m och har en paus på 22,5 minuter och sen stannar man igen efter 2h 15m och har en paus på 22,5 minuter.
Dessa riktlinjer är framtagna för att höja säkerheten på vägarna, för sinnet och uppmärksamheten trubbas av när man kör länge utan paus.
Jag anser att även privatpersoner som inte kör i yrket behöver ta pauser minst enligt ovanstående för att höja trafiksäkerheten.

Kom även ihåg Trafikmagasinet från Falun där Christer Glenning rekommenderar stopp där man sträcker på sig, stretchar osv. De hade ett avsnitt med tips på olika stretchövningar man kan göra när man stannat. Det var ett program med fokus på öka trafiksäkerheten under semester/sommartrafiken.

Och då kan man ju lika gärna ladda när man ändå stannar.

Uppdaterat: 2024-01-31 08:10

Raphael - det är skillnad skall du veta om man är en karlakarl som tränar på gymmet varje dag...:) Vi övriga tar nog en liten paus då och då. Och har vi en kvinna i bilen så brukar efterfrågan på pauser också vara regelbunden...:)

Uppdaterat: 2024-01-31 08:53

Men Raphael har ju rätt, den lag som gäller yrkestrafiken beträffande raster borde ju gälla generellt för alla bilförare.
Att köra en bil i mer än två timmar utan uppehåll är ju klart olämpligt oavsett om man är vältränad eller inte.

Uppdaterat: 2024-01-31 09:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad tar det att köra 40 mil? Enligt Google Map ca 5 timmar från där jag befinner mig och neråt landet. Mestadels E-väg.
Om man inte gillar självplågeri så stannar man och tar en pauser. Förmodligen även äter något. Man kan ladda under tiden.

Uppdaterat: 2024-01-31 09:27

Om jag inte skulle stanna så skulle det nog gå på 6 timmar, det är E-väg från Örebro. Upp till Örebro är det landsvägar, mest 70/80/90 vägar, kortare sträckor 100. Från Grums är det 90 utom en kort bit motorväg från Grums till avfarten Säffle.

Men min poäng är:
Jag ser inget värde i supersnabb laddning. Tycker det har blivit hybris i diskussioner där folk kräver laddning på 5-10 min till fullt batteri även fast många skulle klara sig utan.

Det är klart att kör man mycket motorväg så går det åt mer ström, men det är ju inte Autobahn vi har i Sverige.
Ligger man stadigt i 110 km/h så kör man 220 km på två timmar.
Efter det behövs en välbehövlig paus.
Då kan man ladda.

Uppdaterat: 2024-01-31 16:05

Raphael, du har väl ingen elbil?

Uppdaterat: 2024-01-31 16:18

Hur ofta man stannar för en paus beror väldigt mycket på dagsformen. Jag tar paus när jag känner att jag behöver det och när jag tycker om platsen. Gillar inte att vara tvungen att stanna bara för att jag kört 20 mil eller för att behöva ladda och vistas på en tråkig plats...

Uppdaterat: 2024-01-31 16:59
JKi

40-talisten, jag har inte köpt en elbil än. Helst vill jag ha Captur Electric, men den dröjer ett par år. Scenic gillar jag men kan vara för stor för mig, och det är 60 versionen jag är mest intresserad av men den kommer senare under året i Europa dock verkar agenturen i Sverige (Hedin) inte vilja ta in den. Och så är jag nyfiken på ë-C3 Aircross. Jag bevakar marknaden.
Jag vill ha plats för min hundbur, men bilen ska inte vara för stor. Den ska vara snygg, bekväm, trivsam. Gärna crossover med lite högre markfrigång.

Jag har självfallet kollat var det finns laddplatser för de sträckor jag kör. Det finns en hel del. Jag kan ladda i Marieberg som jag passerar, eller vid Truck stop när man svängt av till E18. Jag kan ladda vid Lekhyttan de har 4 st 150 kW vid caféet/restaurangen där. Jag kan ladda i Karlskoga.
I Kristinehamn finns flera vid McDonalds som ligger bredvid ett skogsparti perfekt för att gå med hunden där. Men senast jag var där gav de mig fel beställning. Helt förvirrad jobbare.
Jag kan ladda vid Väse, där jag brukar stanna för att äta.
Jag kan ladda i Karlstad.
Jag kan ladda i Grums. Finns flera vid Preem, nyöppnade. Bredvid finns en grillbar som har bra falafel och sallad. Har varit där flera gånger.
På hemväg kan jag ladda vid Ica utanför Askersby om jag vill stanna där för att handla innan jag kommer hem.
Jag kan ladda i Katrineholm vid marknadsplatsen vid rondellen vid infart/utfarten från/till Katrineholm.
Så jag ser inga problem.
Jag stannar ju redan, vid flera platser som har laddare. Och jag äter, rastar hunden, handlar, går på toa.
Och det gör jag inte på 10 min. Jag gör det på ca 20-30 min.
Inte en gång på resa.
Äter vid ett stopp, handlar vid ett annat stopp. Rastar hunden mellan och innan de stoppen.
Så jag ser inget problem.

Däremot skulle jag gärna ha en laddare vid rastplatsen utanför Leken. Och jag skulle gärna ha en vid Sörmons rastplats mellan Grums och Karlstad.
Men jag ser inget problem för mig på den sträckan alls. Varken sommar som vinter.
Och det bästa - jag behöver inte ens stanna vid någon Tesla-station, för jag bojkottar Tesla.
Finns gott om andra stationer.

Uppdaterat: 2024-01-31 19:48

Men Raphael, du har mer än tillräckligt med laddare för din resa. För inte menar du väl att Renaults elbilar är så dåliga att dom måste laddas med så täta mellanrum ?
Två kortare laddningar lär räcka väl, även med en Renault. Den har väl förvärmning inför snabbladdning så du får mer än tillräckligt med ström på ett par hundrastningar och matintag.
Så bara du slår till 😉
Och det går jättebra att stanna och rasta utan att ha ett behov av att ladda. Men du får snart en uppsjö med laddare vid Ikea och Bergvik i Karlstad. Då kan du gå en fin tur på vandringsleden runt Berviks udde.

Uppdaterat: 2024-01-31 20:30

Snoid, ja jag säger ju att det finns massor med laddare. Och nej, jag säger inte att jag måste ladda varje gång jag tar en paus.
Jag menar bara att jag tar ju redan pauser, jag gör ju flera stopp. Och som tar en stund. Skulle inte bli någon egentlig skillnad att koppla in en sladd i bilen… Scenic är inte inlagd i ABRP än men går jag efter Mégane 60 så bör det bli ett laddstopp kring Örebro. Räcker med ett.
Men jag behöver ju inte ladda där ABRP säger, jag kan ju lägga in andra stoppunkter som passar mig.
Jag har inget passande eluttag utomhus i fritidsstugan. Behöver montera ett där, tänker mig ett 3-fas uttag.
Annars måste jag ladda två gånger så jag har att köra omkring med i Dalsland.
Då blir det att fylla upp i Grums.
Tyvärr är det ont om snabbladdare i Dalsland. Finns bara i Åmål och Mellerud. Vid Vänern. Men min stuga är Dalslands inland närmare Norge. Jag har närmare till Halden än Åmål jag kan åka in till Norge och ladda. :) Men finns ju AC laddare några ställen när man handlar.
Blir nog att installera eluttag i stugan.

Uppdaterat: 2024-01-31 21:26

Raphael, det är inte eluttag du behöver. Installera en billig laddbox i stället. Alternativt en CEE ansluten trefaskabel. Men går även att ladda med 10A via ett schukouttag. Men både ett CEE trefas eller en vanlig enfas borde du väl kunna skriva upp själv? Men så klart du får ju inte.
Du gör en allt för stor affär av att fylla på ström i elbilen du inte ännu har.
ABRP har jag aldrig använt, vet ganska väl hur mycket ström bilen förbrukar och laddar när jag tycker det passar.

Uppdaterat: 2024-01-31 21:35

Det är CEE trefas jag tänker mig. Och jag är inte behörig elinstallatör, så jag skruvar inte upp själv. Men det är inget problem. Finns elektriker där.
Jag tycker inte jag gör stor affär av det alls, jag försöker ju tala om att det inte är något problem.

Uppdaterat: 2024-01-31 21:42
Raphael skrev:

Det är CEE trefas jag tänker mig. Och jag är inte behörig elinstallatör, så jag skruvar inte upp själv. Men det är inget problem. Finns elektriker där.
Jag tycker inte jag gör stor affär av det alls, jag försöker ju tala om att det inte är något problem.

Ja men skriv det då istället för att rabbla upp en mängd med laddmöjligheter.
Blir mer det omvända.
Och beträffande CEE uttaget så förstod jag så klart att det skulle bli ditt svar.
Själv har jag dragit om alla el i huset och skruvat upp ett par CEE uttag och en massa schukouttag.

Uppdaterat: 2024-01-31 22:12

Min fråga till Raphael är snarast varför en Megane inte fungerar - har det nåt med hund-utrymmet att göra ? Eller måste det stå Captur på bilen...
Och jag tolkade nog inte inläggen lika negativt som du, Guran.

Uppdaterat: 2024-02-01 08:19

Snoid, jag rabblar laddmöjligheter för att visa på alla möjligheter som finns och att laddning därför inte är något problem.

Uppdaterat: 2024-02-01 09:26
Raphael skrev:

Snoid, jag rabblar laddmöjligheter för att visa på alla möjligheter som finns och att laddning därför inte är något problem.

Ok, då är vi eniga.
Men det räcker att öppna ChargeFinder och se på kartan så ser man att det nu mer finns gott om laddmöjligheter. Som du nämnde så har det tillkommit sex Recharge i Slottsbron. Sex nya vid Nyängen blir säkert tjugo nya vid Bergvik.
Så mitt råd, köp den där elbilen så fort du anser dig ha råd. Finns ingen anledning att vänta då elbilslivet är okomplicerat.

Uppdaterat: 2024-02-01 09:30

Tror att Raphael i princip vill ha örnkoll på allt som kan tänkas hända honom, och då inte enbart framtida elbilsköp. Typ hängslen och livrem... Inget konstigt med det, även om han kanske tar det ett steg längre än vi andra...

Uppdaterat: 2024-02-01 09:33

Pi, jag vill ha högre markfrigång - det har inte Mégane. Scenic har 18 cm markfrigång och Mégane har 14,5. Den extra markfrigången behövs både i Dalsland för vissa av vägarna där vid min stuga och för den sönderkörda vägen till hundgården nära där jag bor (timmerbilar som kört sönder grusvägen). Jag är för dålig på att kryssa mellan stock och sten och på min förra bil - C3 Picasso - fick jag byta en plastsköld på undersidan för den hade skrapat i. Inget sådant problem med min Captur.
Plus jag gillar sitta lite högre upp från marken, bättre insteg och vinkel och jag har ett skadat knä.

Gällande bagageutrymmet så har Mégane ovanligt stor volym för sin storlek, men det är kort. Volymen kommer av att det är högt. Min Captur har längdjusterbart baksäte så jag får längd. Nu har Scenic inte längdjusterbart men den är längre bak i lasten så det behövs inte där.
Och ja min hundbur tar en del utrymme.
Sen är jag även intresserad av ë-C3 Aircross som snart presenteras.
Jag gillar Citroëns Advanced Comfort säten och Citroëns kuddmjuka-fjädring med hydrauliska kuddar i ändlägena.
Aircross blir 7-sitsig men jag hoppas att den bakersta raden enkelt kan lyftas ur eller att den även kommer utan bakersta raden. Citroëns svar på Dacia Jogger.

Så jag ser absolut ingen panik för mig att slå till på någon just idag. Jag vill se och provköra dessa nya som är på ingång innan jag bestämmer mig.

Dessutom är jag mer intresserad av Scenic 60 än 87, ser 87:an som ”overkill” för mina behov. Jag skulle klara mig med 60. Men den kommer senare, och kanske inte alls till Sverige om jag tolkar signalerna från Hedins rätt.

Uppdaterat: 2024-02-01 09:44

Raphael - dags för dig att lära dig att köra på dåliga vägar även med standardbilar. Jag kör ofta på sådana vägar och det fungerar bra med frigångshöjden på en standardbil. Men jag är uppväxt i Norrland och där fick man klara sig med de förutsättningar som var - både för bilar och vägar som knappt kunde kallas vägar...:) Är det så eländigt för dig så borde väl även 4wd vara ett krav...

Uppdaterat: 2024-02-01 09:54

Pi, jag förstår att du tycker det är kul att jag skrapade underredet på min förra bil. Jag bjuder på den skadeglädjen.
Och nej, jag har inget behov av 4wd. Det finns fäste. Det är inte brist på fäste jag pratar om. Finns många med 4wd som har låg markfrigång dessutom.

Uppdaterat: 2024-02-01 10:19

Raphael - det tyckte jag absolut inte var kul men om du tillägnar dig lite mera kunskap om att köra på sämre vägar så kommer du att ha ett betydligt större urval av tänkbara bilar. Och ärligt talat - är verkligen dina vägar sååå eländiga ? Allmänna vägar har jag nog aldrig varit med om att vara i så dåligt skick att man inte kan köra med en standardbil - privata vägar kan ju variera men fungerar i regel också om man anpassar hastigheten och tar det försiktigt. Och i regel är det ju sällan dessa vägsträckor är speciellt långa.

Uppdaterat: 2024-02-01 10:28

De vägarna jag pratat om är eländiga, de är sönderkörda av tunga timmerbilar. När tjälen går ur och timmerbilar kör så blir det eländigt på grusvägar. Det har avverkats och rensats mycket pga granborrsangrepp. Så det blir en del timmertransporter. Och som dessutom lämnar grenar efter sig på vägen. Jag kör även till en del naturskyddsområden. Det var när jag körde till ett sådant som jag skrapade underredet på min förra bil. Det är ofta typ små skogsvägar. Vägar som inte underhålls. Tjälen som går ur. Mycket regn och snö som gör vägarna lösa. Stora gropar, frilagda stenar.
Fortsätt du med att klaga på min kunskap om att köra om det roar dig.

Uppdaterat: 2024-02-01 10:42

Och det var vid ett besök till Dovra Sjöar utanför Åsbro som jag skrapade min förra bil. Det finns två startpunkter, jag valde den mindre. Man svänger av från en liten väg till en skogsväg som rymmer en bil i bredd. Två djupa spår fyllda med vatten och så gräskullar mellan dessa med stenar. Detta var en vår och det låg en del snö kvar.
Med facit i hand skulle jag gått den sträckan istället. Det är några hundra meter till skylten med info om naturskyddsområdet.
Jag hade kunnat gå, men det visste jag inte när jag körde in där att vägen skulle vara så dålig.
Pi klagar på min förmåga att köra bil. Nu gick det inte att köra på ett annat sätt. Hade jag satt hjulen på partiet mellan de två spåren hade andra hjulet hamnat där det absolut inte var farbart. Dessutom diken där. Och en massa träd, stenar osv.

Uppdaterat: 2024-02-01 11:10
Pi skrev:

Raphael - det är skillnad skall du veta om man är en karlakarl som tränar på gymmet varje dag...:) Vi övriga tar nog en liten paus då och då. Och har vi en kvinna i bilen så brukar efterfrågan på pauser också vara regelbunden...:)

Ja du, de som inte är i form brukar raljera och inte erkänna det. Men går inte att komma ifrån att de som håller sig i form (inkl hjärnan) inte tröttas ut lika snabbt.
Ska till gymmet senare ikväll och som sista övning köra marklyft. Dubbla kroppsvikten blir lagom idag.

Uppdaterat: 2024-02-01 19:34
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Ja du, de som inte är i form brukar raljera och inte erkänna det. Men går inte att komma ifrån att de som håller sig i form (inkl hjärnan) inte tröttas ut lika snabbt.
Ska till gymmet senare ikväll och som sista övning köra marklyft. Dubbla kroppsvikten blir lagom idag.

En så stark kille som du, kör säkert 100 mil i stöten med din dieselmersa. Oklart dock om vuxenblöja ingår... :)

Uppdaterat: 2024-02-01 19:47
40-talisten skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Ja du, de som inte är i form brukar raljera och inte erkänna det. Men går inte att komma ifrån att de som håller sig i form (inkl hjärnan) inte tröttas ut lika snabbt.
Ska till gymmet senare ikväll och som sista övning köra marklyft. Dubbla kroppsvikten blir lagom idag.

En så stark kille som du, kör säkert 100 mil i stöten med din dieselmersa. Oklart dock om vuxenblöja ingår... :)

Den var bra 😂

Uppdaterat: 2024-02-01 20:07

Vad barnsliga ni är.
Jag har tidigare skrivit om hur vi reser, snabbstopp för förarbyte. Då lägger man en drill om man behöver.

Uppdaterat: 2024-02-03 09:38
Gillar kurvor och rondeller