Vi Bilägares forum

BMW:s nya 3-serie höll i flera decennier

BMW:s nya 3-serie höll i flera decennier

Det fanns nästan ingenting att klaga på i E30-generationen av 3-serien – utom en sak, skriver Calle Carlquist.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-28 06:30

Kommentarer

Nja... det fanns allt en hel del att klaga på när det gäller drifts kvalitet, tekniska fel och krocksäkerheten.

Uppdaterat: 2024-01-28 13:29

Baksätet på plåtschabraket från BMW var onekligen uselt. Alfa Romeo Giulietta var ett plåtschabrak som konkurrerade med den första generationen av plåtschabrak i 300-serien och den hade faktiskt ett fullt godkänt baksäte, bekvämare fjädring och trivsammare interiör. Samt Alfas fina motorer.
Ett på många sätt bättre plåtschabrak än det från BMW.

Uppdaterat: 2024-01-28 14:21

Jag gillade de BMW 3-serie jag hade förut. Betydligt smidigare växelreglage än i de Alfetta och Alfa 75 jag haft. Jag har haft de första fyra generationerna av 3-serien. Numera är de på tok för klumpiga.

Uppdaterat: 2024-01-28 16:01

Plåt schabraket från BMW är idag en ikon, även efterföljaren E36.
De som finns kvar betingar ett högt värde, t.o.m en 4 dörrars 320 som ingen ville ha när det begav sig får man bra betalt för.
Visst fanns det kvalitets brister, bla den senare 4 cylindriga M40 motorn där man behövde byta kamrem oftare än angivet.
Men i jämförelse med samtida Alfa Romeo och Opel var kvaliten i en klass för sig.
Mins än idag när jag första gången fick köra en E30 323, och tänkte, en sån här ska jag ha. Och det blev ett helt gäng 3 serien efter det.....synd bara att man inte har nån kvar =(
Jobbat på Alfa Romeo och kört alla 70 80 och 90 tals modeller, nä, de var inte nån konkurrent till BMW. 2,5 liters V6an i GTV hade ett underbart ljud, men det var nog allt.
Opels ersättare till den bakhjulsdrivna Asconan (som är bland den roligaste bil som finns) var rymlig, sen tog det roliga slut, motorn var ett riktigt missfoster från början, enda motor jag stött på där kamaxeln gått av !!!

Uppdaterat: 2024-01-28 17:10

Fel 3-serien från 83.

- Minutiös service understryks som otroligt viktigt.
- Fram till och med 86 rostig vindruteram.
- Vid 10 000 mil utslitna bussningar i bakaxeln vilket skapar instabila vägegenskaper och gäller i ännu högre grad för samtliga andra BMW.
- 1983-87 fuktskadade och förstörda reflektorer i strålkastarna.
- Kretskortet som styr service indikatorn är "alltid" defekt.
- Termostatstyrda motor fläkten kan haverera när som helst efter 10 000 mil vilket snabbt överhettar motorn.
- När kamremmen skall bytes 316-318 är det lika bra att inte bara byta vattenpump utan också packboxar som inte håller länge.
- Fabrikationsfel på spänn rullen till kamremmen 320-323 83-86 - på vilka sprucket topplock också är vanligt - kostnad 20 000.
- 320-325 88-89 felkonstruerade topplocksbultar som kan gå av och ramla ner under kamaxeln som trycker ner dem i topplocket eller en kylkanal vilket resulterar i totalt motorhaveri, täpps en kylkanal till vattenfylls motorn snabbt.
- M3 oljeläckage från kamkedjesträckaren, om motorn varvas när den är kall kan kedjan hoppa över eller gå av.
- M3 packningarna till insugsrören hålls av en bult för lite och måste därför bytas en gång om året annars kommer, vatten, damm och smuts in i motorn, brukar avhjälpas tillfälligt med värmebeständigt silikon.
- M3 Kamaxelkedjan måste vanligen bytas omkring 10 000 mil.
- M3 oljeläckage från motorns samtliga packningar.
- Kretskortet som styr instrumenten är ofta sönder.
- M3 motorrenovering vid 10 000 mil inte ovanligt liksom slitna styr och spindelleder.
- Läckande kopplings hydraulcylinder.
- Glappt växellänkage vid 10 000 mil.
- 2:ans växel kärvar.
- Trasigt bensinpumpsrelä.
- Oljud från bakaxeln vid 12-14 000 mil.
- Glapp i styrleder och hjullager.
- Div elfel och urladdat batteri.

När modellen krocktestades 1990 av amerikanska NCAP slets passagerarens säkerhetsbälte rakt av och krockdockan gjorde ett stort hål i instrumentpanelen.

Uppdaterat: 2024-01-28 21:36

Opels Nya OHC motor 1,3-1,6 hade problem med felhärdade kamaxlar på 82-83-84, uppgiften är osäker, vilket resulterade i snabbt nedsliten kamaxel, något annat fel har aldrig hört talas om.
Det drabbade Kadett liksom Ascona.

De första modellen var väl inte så imponerande, fast den hade något så ovanligt som krocksensor för centrallåset redan 1982 som låste upp låsta dörrar i en olycka, men 1988 var den Asconan en enastående bra och välgjord bil, vilket jag vet eftersom jag renoverat en som gått 47 000 mil, med enda felet att kamaxelremmen byts ofta vid 6000 mil, men är i gengäld så enkelt att byta att man kan lära sig att göra det själv och skulle den gå av så händer ingenting med motorn.

Tillsammans med Saab, den enda bilen där man kan byta koppling på en halvtimme, genom en unikt genialisk konstruktion.

Uppdaterat: 2024-01-28 21:54