Vi Bilägares forum

Uppgifter: Då kommer Teslas nya lågprisbil

Uppgifter: Då kommer Teslas nya lågprisbil

”Project Redwood” ska kosta 260 000 kronor – och lanseras nästa år.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-25 06:40

Kommentarer

Nåja, får de iväg den för 350000:- är den en "lågprismodell". Men frågan är vilket utrustning det ska gå att pruta på ytterligare...

Uppdaterat: 2024-01-25 08:58
Power to the people
Grosser skrev:

Nåja, får de iväg den för 350000:- är den en "lågprismodell". Men frågan är vilket utrustning det ska gå att pruta på ytterligare...

Det krävs nog, precis som beskrivs i artikeln, en helt ny platform. Det är då man kan göra besparingar i den här skalan.

Tesla har ju hittills varit ledande på produktion (vilket är VWs och Toyotas största problem med Tesla), så man kan väl gissa på olika radikala produktionstekniska lösningar som kommer att ställa till det initialt men verkligen ge utdelning lite längre fram, och det betyder nog också att bilen inte kommer att synas på svenska vägar före 2027.

Uppdaterat: 2024-01-25 10:23

Man har ju gjort ett uttalande:
"Den här plattformen kommer revolutionera hur bilar tillverkas”
Det kanske inte är så mycket utrustning man behöver pruta på, den elektroniska t.ex. är ju billig i massproduktion.
Det som påverkar komforten är ju däremot dyrare, men där är det farligt att pruta, konsumenterna är ju vana vid en viss lägsta nivå och att gå under den vore att flytta känslan kanske 30 år tillbaka och det accepteras knappast.
Nej, jag tror att det här med att "revolutionera biltillverkningen" medför ännu mer pressgjutna större delar.

Uppdaterat: 2024-01-25 10:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nya små elbilar från Citroen, Renault och VW kommer kanske redan i år. Blir Tesla akterseglade i tid med sin småbil?

Uppdaterat: 2024-01-25 10:48
40-talisten skrev:

Nya små elbilar från Citroen, Renault och VW kommer kanske redan i år. Blir Tesla akterseglade i tid med sin småbil?

De kommer förmodligen att produceras med samma teknik som man använder idag och det medför att prisbilden endast blir något lägre, det finns nog inte mycket att pruta på.
Tesla räknar väl med att med en ny produktionsteknik kunna hålla ner priset och samtidigt få lönsamhet.
Men det brådskar, konkurrensen hårdnar, förutom de europeiska märken som finns har alla kinesbilar inte introducerats ännu och de kommer att försöka ta åt sig alltmer av marknaden.

Uppdaterat: 2024-01-25 11:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ett av problemen för bilägaren med den nya produktionsteknik som förmodligen Tesla utvecklat ytterligare är att t.ex. trafikskador som behöver repareras kommer att bli väldigt dyra och det kommer att visa sig i försäkringspremien.
Och det kommer inte att enbart gälla Tesla, alla tillverkare som vill hänga med kommer att börja använda sig av samma metod.
Gammal hederlig bilplåtslagarteknik med överkomliga reparationskostnader kommer att försvinna och alltmer ersättas av montering av dyra ersättningsmoduler.

Uppdaterat: 2024-01-25 12:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man kan även spara mycket pengar på att göra batteripaketet till en bärande del, vidare borde man kunna spara mycket på navmotorer och att gå ifrån hydrauliskt bromssystem. Inget av detta är nytt, men ingen har hittills kombinerat det i en och samma bil.

Uppdaterat: 2024-01-25 13:49

Vadå NYA lågprisbil?
Dom har ju redan en lågprisbil, prisdumpad och tydligen jättebillig.

Uppdaterat: 2024-01-25 15:07

Och så börjar media igen, med att säga att den ska kosta samma i kronor som de hintar om i USA rakt översatt. Sen när det inte sker när den väl lanseras så rasar folk mot Tesla som inte håller vad de lovat. Samma sak med ID.3 väl för övrigt, där var media med snabba och sen fick VW skiten....
Nej, den kommer inte kosta 260 000 kr i Sverige. Förhoppningsvis kommer den dock att vara så pass prisvärd att den kommer sätta press på övriga tillverkare.
Vad jag för övrigt tror om den? Ingenting då den inte kommit någon säker info om den alls än.
Den kanske blir kass, den kanske blir den bästa bilen i sin klass. Vi får se helt enkelt.

Uppdaterat: 2024-01-25 15:25
Gaston skrev:

Den kanske blir kass, den kanske blir den bästa bilen i sin klass.

Bäst i klassen är väl troligen svaret.
Under 300k är skitbra enl mig. 25k€ + kronkursen och import är ju lätt 300k

Uppdaterat: 2024-01-26 00:06
Gillar kurvor och rondeller
Grosser skrev:

Nåja, får de iväg den för 350000:- är den en "lågprismodell". Men frågan är vilket utrustning det ska gå att pruta på ytterligare...

Det kan man undra, blinkersspaken är väl redan bortrationaliserad…🤔

Uppdaterat: 2024-01-26 17:16
Togga
Togga skrev:

Grosser skrev:
Nåja, får de iväg den för 350000:- är den en "lågprismodell". Men frågan är vilket utrustning det ska gå att pruta på ytterligare...

Det kan man undra, blinkersspaken är väl redan bortrationaliserad…🤔

Det blir inga knappar eller spakar alls, allt kommer att ske via skärmen.

Uppdaterat: 2024-01-26 18:01
40-talisten skrev:

Togga skrev:
Grosser skrev:
Nåja, får de iväg den för 350000:- är den en "lågprismodell". Men frågan är vilket utrustning det ska gå att pruta på ytterligare...
Det kan man undra, blinkersspaken är väl redan bortrationaliserad…🤔

Det blir inga knappar eller spakar alls, allt kommer att ske via skärmen.

Har hört att även styrningen sker via skärmen 🤣

Uppdaterat: 2024-01-26 18:25
Mr Snoid skrev:

40-talisten skrev:
Togga skrev:
Grosser skrev:
Nåja, får de iväg den för 350000:- är den en "lågprismodell". Men frågan är vilket utrustning det ska gå att pruta på ytterligare...
Det kan man undra, blinkersspaken är väl redan bortrationaliserad…🤔
Det blir inga knappar eller spakar alls, allt kommer att ske via skärmen.

Har hört att även styrningen sker via skärmen 🤣

Den gamla handgasen kommer igen, nu via skärmen...

Uppdaterat: 2024-01-26 18:59
40-talisten skrev:

Mr Snoid skrev:
40-talisten skrev:
Togga skrev:
Grosser skrev:
Nåja, får de iväg den för 350000:- är den en "lågprismodell". Men frågan är vilket utrustning det ska gå att pruta på ytterligare...
Det kan man undra, blinkersspaken är väl redan bortrationaliserad…🤔
Det blir inga knappar eller spakar alls, allt kommer att ske via skärmen.
Har hört att även styrningen sker via skärmen 🤣

Den gamla handgasen kommer igen, nu via skärmen...

Har ni inte blandat ihop den med Permobil??🤔

Uppdaterat: 2024-01-26 22:09
Togga

Räkna med ca 400 000 kr SEK för Teslas lågprisschabrak med skyhög försäkringspremie och en konstruktion som gör den i princip omöjlig att reparera.
Bäst i klassen? Jojo, vissa vill drömma.

(Tesla M3 kostar 35 000 usd och ligger på strax över 500 000 kr i Sverige, att en modell som är 10 000 usd billigare ska bli 200 000 kr billigare i Sverige, nej.. inte sannolikt. 10 000 usd motsvarar ca 105 000 kr).

Uppdaterat: 2024-01-27 17:46

Enligt vissa debattörer som "kramar" gammelbilindustrin kommer den nya lilla Teslan ha sparat bort allt och enbart vara utformad som en "skatebord" med batteripacket, en trädgårdsmöbel med en presenning som väderskydd samt en surfplatta att hålla i handen och styra allt med. Billigt.

Uppdaterat: 2024-01-28 09:26

Glömde att att belysningen görs med Biltemas billigaste cykellysen.

Uppdaterat: 2024-01-28 09:27

Tog Raphaels fiktiva beskrivning av kommande Tesla-modell dig hårt, J.L ?

Uppdaterat: 2024-01-28 09:30

Jag tror Raphael har delvis rätt, priset är ju svårt att gissa, men jag tror det blir betydligt. lägre, däremot är det nog riktigt att försäkringspremierna blir väldigt höga med en kaross i moduler som innebär byten istället för reparationer.
Tekniskt kommer de säkert att ligga i den absoluta toppen och speciellt när det gäller stabil mjukvara.

Uppdaterat: 2024-01-28 10:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja är det något som kännetecknar en äldre Tesla så är det höga försäkringspremier.

Den trenden kommer att vara kvar fram tills dess att fler tillverkare följer efter och producerar bilar på samma sätt. Då sjunker premierna också hos Tesla.

Fenomenet är en variant av det som en statistiker kallar för regressionseffekt och är inte sällsynt, inte minst när media gör tolkningar eller skapar rubriker.

Teslas nya billiga bil blir allt mer lik smartphonerna. Det är i mjukvaran Tesla tänker tjäna pengar.

Bra för kunderna som kan kundanpassa sin bil helt baserat på sina önskemål och behov och därtill till en lägre kostnad Bra för producenten som kan producera en och samma lösning till ett lägre pris vilket just pressar slutpriset.

Taskigt för de som inte har kapacitet eller möjlighet att hänga med i utvecklingen.

De slås då ut från marknaden.

Jag påstår att inom 15-20 år så kommer antalet kvarvarande bilmärken se helt annorlunda ut mot idag. Nya aktörer kommer in (inte bara Tesla och kineserna utan även andra aktörer) och en del åker ut. Graden av Innovation är det som kommer vara avgörande för framgången. Så hej då plåtschabraken.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-28 11:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

En verklig skräp-bil är för mig en relativt ny bil som man inte enkelt kan får service på längre - vilket är en uppenbar risk för en del idag nya Kina-märken inom några år.

Uppdaterat: 2024-01-28 12:13

Är det något som kännetecknar plåtschabraken från Tesla så är det höga försäkringspremier och jag ser inte att det kommer bli lägre.

Att tillverkare av plåtschabrak går över till att tillverka allt större delar, gör visserligen produktionen billigare - men när en mindre bit är skadad måste man byta hela den större biten. Mer plåt att byta kostar mer än mindre plåt. Det går inte att komma ifrån att materialkostnaden blir högre när det är en större bit.

AL anser att detta är bra för konsumenter av plåtschabrak. Jag håller inte med honom om det.
Jag tror att köpare av plåtschabrak kommer ångra sig när de krockat.

Sen vilka tillverkare av plåtschabrak som överlever och vilka som inte gör det, AL har i över tio åt hävdat att vissa tillverkare ska gå under utan att det hänt än.
Han börjar bli som de som räknade ut Apple i början av 90-talet och hävdade att Apple skulle gå i konkurs.
Jag är förvånad över att det finns medlemmar i detta diskussionsforum för plåtschabraksintresserade som fortfarande lyssnar på AL.

Uppdaterat: 2024-01-28 14:04
Raphael skrev:

Jag är förvånad över att det finns medlemmar i detta diskussionsforum för plåtschabraksintresserade som fortfarande lyssnar på AL.

Finns det 🤔

Uppdaterat: 2024-01-28 14:13

Raphael, skulle rekommendera att prova Tesla en period och se om den är sämre än de franska elbilarna.

Uppdaterat: 2024-01-28 15:02
Pi skrev:

Tog Raphaels fiktiva beskrivning av kommande Tesla-modell dig hårt, J.L ?

Absolut inte! Tråkigt att Raphael inse att innovation, likt det som räddade Apple, är det som krävs för de sömniga gammelbiltillverkarna. Förhoppningen måste väl vara att moderna hjälpmedel och stödsystem ska undvika krockar med tillhörande reparationer.

Uppdaterat: 2024-01-28 15:11

Att Raphael skolat från fysiklektionerna kände vi till sedan tidigare. Att han också skolkat från matematiken är härmed också åter påvisat. Han baserat hela sitt svar till mig på att han inte förstår innebörden i begreppet (variant av)regressionseffekt.

Raphael kan inte förstå varför försäkringspremierna sjunker i takt med att Teslas produktionsmetod blir standardiserad.

Han förstår uppenbarligen inte att de premier vi ser idag handlar om volymer. Förmodligen för att Raphael inte heller förstår hur ett försäkringsbolag räknar på risk. För att förstå det måste man ju ha varit på matematiklektionerna och det har vi ju redan konstaterat att Raphael inte har varit😀. Och svaret blir därefter.

Det som händer är det vanliga. Högre volym och högre grad av standardisering ger lägre styckkostnader. Så även risk (som är vad premier bygger på).

Detta har vi massor av praktiska exempel på. När ABS-bromsarna introducerades på marknaden var de förbehållna lyxbilar. De kostade då mellan 20- 30 000 extra. Idag är de ett lagkrav och standard i minsta lilla småbil. Priset har sjunkit.

Samma med krockkudden, ESP och AC-aggregat. Eller varför inte fyrhjulsdrift. Teknik som tidigare var dyr har nu blivit billigare, och riskpremierna likaså.

Men det är sant att Teslas premier är höga idag - och skälet redogjorde jag för i mitt första inlägg (det som Raphael inte förstod).

Att Plåtschabraken får det svårt med prispressen är sedan inte mitt påhitt. Det är tvärtom deras egen VD som hävdar det. Raphael må ogilla hans utspel men jag håller det fortfarande som mer trovärdigt än Raphaels rysk-inspirerade skenpropaganda här i trådarna.

Ja till och med Teslas grundare är inne på samma spår.

Vad händer när vi har minskade produktionspriser på en marknad som svämmar över av aktörer? Var Raphael närvarande på de lektionerna eller skolkade han då också?

Svaret är att det är ett antal aktörer som åker ut från marknaden i takt med att jämviktspriset sjunker. Plåtschabraken är en av dem då de inte är konkurrenskraftiga nog.

Det är också där som skorna klämmer för Raphael. Han tar något så trivialt som kritik mot lite pressad plåt personligt, och ser kritik mot skrället ifråga som ett angrepp på honom personligen.

Det får ändå betraktas som tämligen tragiskt.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-28 15:12
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Kan inte ni moderatorer få stopp på detta ältande om s k plåtschabrak ? Det riskerar ju att göra hela sajten ointressant.

Uppdaterat: 2024-01-28 15:24

Ja visst är det jobbigt Pi med en debatt som är fylld av metaforer.

Hoppas du inte läser utländsk press, ty då skulle du gå sönder på fem minuter. Dessutom är det ju inte svenskt…Det är nog bättre att du sitter hemma på din lilla kammare i Västerås och läser det som passar in på dig själv och partiboken med en röd ros på framsidan.

Plåtschabrak tycker jag är en perfekt metafor. Så även tokstollar. Plåtskrälle, skrammelhög och snyltare är också bra.

Men riskokare hör man inte längre. Kanske Pi som fått igenom ett förbud? 😅😜

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-28 15:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - är det omöjligt för dig att skriva inlägg utan att nedvärdera och tillskriva andra debattörer åsikter som du inte har den ringaste aning om ? Kan inte annat än tycka att du uppför dig som en trotsig tonåring. Om jag nu skall använda samma vapen emot dig som du gör mot andra. Kan inte direkt påstå att din trovärdighet ökat med åren, tyvärr.

Uppdaterat: 2024-01-28 15:36

Håller med Pi angående vissa begrepp.
Typiskt översitteri.

Uppdaterat: 2024-01-28 15:38

AL, att du är bra på att googla känner vi till sedan tidigare.

Vad du inte förstår är att även om du pressar stora bitar så har du en materialkostnad. Det som blir billigare i produktionen är att det behövs färre moment och tar kortare tid att sätta fast en större bit än flera små. Detta sänker den totala produktionskostnaden.

Men när du krockat bilen, och det är faktiskt så att många Tesla-ägare krockar med sina bilar det är därför de klagar på strejken hos plåtverkstäder, så får kunden betala för hela den större delen istället för den mindre delen - även fast det bara var en liten del som är skadad.

Och den delen har högre materialkostnad = är dyrare för kunden, än om en mindre del byttes.
Detta är vad som driver upp försäkringskostnaderna.

Även om hela branschen för tillverkare av plåtschabrak skulle gå över till större delar istället för mindre, skulle det fortfarande bli dyrare för kunden i jämförelse med att byta en mindre del.

Även om du får upp volymen på de större delarna så kommer de inte komma ner i den lägre materialkostnaden för att ta fram en mindre del.
Den mindre delen har fortfarande åtkomst av mindre material.

ESp osv handlar om elektronik. Att trycka in fler komponenter på allt mindre chip = lägre materialkostnad för det går år mindre material.

Men du krymper inte delarna på en bil även om du pressar en stor del istället för flera mindre.
Bilarna blir ju inte mindre. Krymper du storleken på bilarna får människor inte plats.

Så din jämförelse håller inte.

Uppdaterat: 2024-01-28 15:42

J.L Jag ser ingen anledning för mig att betala mer för en Tesla MY än en Scenic och få 18 mils kortare räckvidd. Dessutom vill jag ha knappar och reglage.
Och Renault har kollektivavtal, både i Sverige och i Frankrike. Renault har sedan många år kollektivavtal med:
French Confederation of
Professional and Managerial Staff – General Confederation of Professional
and Managerial Staff (CFE-CGC), the French Democratic Federation of
Labour (CFDT), och General Confederation of Labour – Force ouvrière.

Även Stellantis har kollektivavtal.

Och medan Teslas Elon Musk spred konspirationsteorier om covid och vaccin, så donerade både Renault och Stellantis medicinsk utrustning, skyddsmasker samt ställde fordon och mobila lösningar till förfogande för sjukvårdspersonal för att stötta och hjälpa dem under pandemin.

Uppdaterat: 2024-01-28 15:50

Raphael fortsätter att argumentera baserat på att han inte förstår det begrepp jag hänvisade till.
Detta trots att han googla säger han.

Att Raphael inte förstår hur ett ABS-system är uppbyggt fick vi nu också illustrerat. Nej Raphael. ABS består inte bara av elektronik och chip. Det kräver hårdvara också. Samma med fyrhjulsdrift och krockkuddar.

Och när man inte förstår så argumenterar man därefter. Ja Tesla är dyra i dagens försäkringssystem. Men det betyder inte att framtida bilar och Teslor är dyra. Och det handlar inte bara om volym utan också om ny teknik, förändrade vanor och ny infrastruktur. Även om man är traditionalist och Plåtschabraks-förespråkare så står inte utvecklingen stilla. Det är dock inte ordbajset som gör att vi har färre dödade i trafiken, lägre utsläpp och nya billigare elbilar. Det är just det som Raphael föraktar mest (så mycket att han skolkade från lektionerna) d.v.s ingenjörsmetodiken som ligger bakom det.

Idag kostar en mobiltelefon en bråkdel mot vad den kostade i mitten av 80-talet när den lanserades. Den har samtidigt blivit mycket bättre.

Denna utveckling kommer vi också se hos elbilarna. De blir både billigare som bättre.

Angående materialet som Raphael är inne på så har han åter fel. Eller rättare sagt - han förstår inte på grund av att han inte varit närvarande på lektionerna.

I takt med att man byter hela moduler kan man sänka både produktionspris som metoden för byte. Det sparar både tid som resurser.

Som upplysning kan tilläggas att utbyte av en hel modul till en annan blir billigare. Visst, det går åt mer material men tidsåtgången sänks. Att ha en plåtslagare och lackerare som behöver en vecka på sig för att ordna skadan är förenat med kostnader.

Med en modul byter en robot hela stycket på 20 minuter enligt en standardiserad metod. Den skadade delen kan sedan tas om hand och förhoppningsvis återvinnas - eller återanvändas.

Och där ligger vinsten. Med högre volymer blir kostnaden för roboten lägre och så småningom också premierna.

För kännedom är det nästan uteslutande lönekostnader som är den dominerande posten. Utan lönekostnader får vi en helt annan affär - och därmed i slutändan också lägre premier. Något som också plåtschabraken försöker införa i sina fabriker och i sina konstruktioner (TPS och allt det där du vet).😜

Vill Raphael lära sig mera om hur standardiseringen fungerat över tid finns det gott om litteratur att låna inom området.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-28 16:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

A.L - är det omöjligt för dig att skriva inlägg utan att nedvärdera och tillskriva andra debattörer åsikter som du inte har den ringaste aning om ? Kan inte annat än tycka att du uppför dig som en trotsig tonåring. Om jag nu skall använda samma vapen emot dig som du gör mot andra. Kan inte direkt påstå att din trovärdighet ökat med åren, tyvärr.

Att Pi har svårt med ord som plåtschabrak är inget argument. Det är hans huvudvärk.

Jag tycker det är ett utmärkt sätt att beskriva skrället ifråga på.

Pi mår tydligen så illa över det att han måste skrika efter en moderator.

Och då är det riktigt illa.

Jag kommer också i fortsättningen skriva om plåtschabrak, skrällen, rosthögar och annat som jag tycker passar in på debatten. Pi behöver ju inte läsa och delta om han inte vill. Svårare än så är det inte.

Men det är just det senare som är problemet. Pi deltar inte i tråden med annat än att ha synpunkter på enskilda ord och begrepp.

Det är inte ett särskilt konstruktivt sätt att diskutera på.

MVH Plåtschabraket

Uppdaterat: 2024-01-28 16:39
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

A.L - är det omöjligt för dig att skriva inlägg utan att nedvärdera och tillskriva andra debattörer åsikter som du inte har den ringaste aning om ? Kan inte annat än tycka att du uppför dig som en trotsig tonåring. Om jag nu skall använda samma vapen emot dig som du gör mot andra. Kan inte direkt påstå att din trovärdighet ökat med åren, tyvärr.

Meningslöst att be AL att sluta med sina invektiv och sin självgodhet. Han bara är sån...

Pi och Axa, kan ni tänka er AL som chef? :)

Uppdaterat: 2024-01-28 16:36

AL, ja du kan Googla men uppenbart inte läsa eller förstå det jag skriver. Tydligen har du skolkat från skolan.
Och visst fåt du tro att ditt googlande är värt mer än akademisk examen.
Men du imponerar inte på mig för att du kan googla.
Att du kan googla visar inte att du har lärt dig något.

Jag vet mycket väl vad ABS är för något.

Du kan inte krympa plåten på en bil. Om du krympte plåten så får människor inte plats. Bilar måste ha en viss storlek för att det ska rymmas människor.

Oavsett om du pressar större men färre delar eller mindre men fler delar till en kaross, så blir det samma materialåtgång.

Plåten till de större delarna blir inte billigare än plåten till de mindre delarna i råvarumaterial. Det går åt mer råvarumaterial till den större delen än till den mindre delen.

Därför blir den större delen dyrare i råvarumaterialkostnad.

Det som blir billigare i produktionen är att det går fortare och kräver mindre moment att sätta fast en stor del än en mindre del. Det sänker produktionskostnaden.
Det har jag redan skrivit utan att du läste det eller förstod det jag skrev.

När bilen krockas/skadas, så blir materialkostnaden dyrare för kunden när en stor del ska bytas istället för en mindre del.

Nu hävdar du att robotar kan minska kostnaden för personal och tid. Självfallet kan robotar göra det för mindre delar också.

Så det argumentet håller inte.

Sätter du samman en hel bil så blir totalkostnaden mindre med större delar.

Men man gör inte en ny bil för att ägaren skadat en liten bit på framskärmen.

Det är bara om du jämför att byta flera mindre delar vs byta en stor del som arbetskostnaden blir lägre.
Men man behöver inte byta flera mindre delar för att en liten del på bilen skadats.

Så vi ska jämföra byta hela sidan på en bil vs en liten del. Och båda kan utföras av robotar.

Totalkostnaden för att byta den mindre delen blir lägre.

Och detta med mobiltelefoner - man har packat ihop fler komponenter på mindre yta, man har krympt dem. De första mobiltelefonerna var typ ett bilbatteri med handtag och så en lur.
Den fysiska storleken har krympt rejält.

Men krymper du storleken på bilar så får människor inte plats.
Så din jämförelse håller inte.

Uppdaterat: 2024-01-28 16:39

40
Absolut inte. Den typen av chefer blir inte långlivade där jag jobbar.

Uppdaterat: 2024-01-28 16:40

+100, Axa !

Uppdaterat: 2024-01-28 16:47

Raphael har fortfarande inte förstått vad parallellen till regressionseffekt handlade om. Han säger sig kunna googla men har ändå inte förstått vad där står😅

Tesla är dyra att reparera idag på grund av att de just inte följer standard. Imorgon gör de det. Att oja sig för att framtida bilar får motsvarande premier som nutida är därför inkorrekt. Det går inte att dra sådana växlar på dagens bilmarknad och med grund i nutida data. Förstår Raphael varför? Googla igen annars.

Materialåtgången ökar menar Raphael och det är sant. Men tiden minskar och precis som Raphael själv är inne på är det tiden vi vill åt.

Genom att byta en hel modul - trots en mindre skada - vinner vi tid. Där ligger vinsten. Jag pratar inte om robotar på det löpande bandet i fabrikerna. Jag pratar om robotar hos skadeverkstäderna.

Att standardiseringen ligger bakom dagens lägre produktionskostnader är känt allt sedan MIT började undersöka frågan på 80-talet. Då låg vinsten i att en person kunde skruva och byta komponenter med tre verktyg på en Toyota där plåtschabraken krävde en hel verktygslåda och ett mindre ingenjörsteam. Vinsten blev både lägre produktionskostnader som snabbare byten. Standardiseringen var född ( av Shigeo Shingo).

Det är precis så här som även Stellantis bygger bilar idag. Och reparerar dem. Och när plåtschabraken gör det måste det väl ändå vara rätt, eller😜?

Tesla har tagit det ett steg längre. Man producerar i större skala. Raphael menar att det går åt mer material så det därigenom blir dyrare. Men det är inte materialet som är den stora posten utan tid. Och med ett byte på 20 minuter istället för en vecka blir vinsten (och nyttorna) större.

Därefter kan det bli frågan om att måhända reparera stycket eller så återvinns det och byggs om på nytt.

Det finns idag nästan helt cirkulära system som fungerar precis så här. Om Raphael gnuggar geniknölarna kommer han säkert på något exempel.

Eller?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-28 17:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, om du kunde läsa det jag skriver istället för att bara googla hela tiden så skulle det vara fruktbart.
Om du hade läst det jag skrev så talade jag faktiskt om robotar i skadeverkstäder.
Eller trodde du att det var i bilfabriken jag menade när jag skrev byte av del?
Man byter inte delar i bilfabriken när en kund skadat sin bil.
Det görs i skadeverkstaden.

Och du förstår inte att robotar även kan byta mindre delar. Jag undrar verkligen hur du googlar när du tror att robotar bara kan användas för att byta större delar.

Du har inga lönekostnader för en robot som byter en mindre del. Roboten är inte timanställd och arvoderas inte per tid.

Så vi pratar om robotar som byter. Och totalkostnaden för att roboten byter den mindre delen som var skadad är lägre än om roboten byter en hel sida på en bil. För det går åt såpass mycket mindre material.

Så läs det jag skriver istället för att googla hela tiden så kanske du lär dig något.

Uppdaterat: 2024-01-28 17:21

Men vad bra Raphael att poletten äntligen har trillat ned. Men trots att du pratar om att googla så har du fortfarande inte förstått vad min parallell till regressionseffekten handlade om😅😂. Och därav denna efterföljande diskussion där Raphael gör allt för att komma runt det.

Jag frågar dig rakt ut Raphael, och du får gärna googla om det hjälper dig. Vad är regressionseffekt för något?

(För övriga läsare kan jag nämna att Raphael inte kommer svara såvida jag inte skriver denna parentes som nu skrivs)

Då återstår för dig att förklara hur du vet att Teslas lösning kommer se ut om 15 år i jämförelse med konkurrenternas. Har du en sådan förmåga att se in i framtiden eller sitter du och gissar?

Jag är tvärtom ganska säker på att de aktörer som blir kvar på marknaden kommer att hitta den perfekta mixen mellan olika alternativ så att kunden får lägsta möjliga kostnad.

Och premierna följer därefter.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-28 17:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nu har Raphael ägnat 40 minuter åt att läsa på om regressionseffekten.

Får se om dessa studier gav något -eller om han skall fortsätta att missförstå.

Men jag vet faktiskt precis hur svaret kommer bli. Han läser för fullt och kommer missa vad jag skrev.😅

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-28 18:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
40-talisten skrev:

Meningslöst att be AL att sluta med sina invektiv och sin självgodhet. Han bara är sån...
Pi och Axa, kan ni tänka er AL som chef? :)

Skulle jag genom något sort misstag anställd henom .. skulle jag strax kicka henom 😐

Uppdaterat: 2024-01-28 18:05

Blev väldigt sektliknande tråd…

Uppdaterat: 2024-01-28 18:06
Axa skrev:

Blev väldigt sektliknande tråd…

Man vet aldrig vilken sekt AL förespråkar .. Vill minnas att det varit både BMW och Volvo .. Just nu är jag lite osäker .. Men att hen, helt bortsett från bilar, trafik, teknik och allmänt bilägande .. gillar gubbar med auktoritet tycks framstå ganska tydligt 🤠

Uppdaterat: 2024-01-28 18:27

Leif har måhända bytt bort sin Prius, vad vet jag.

Jag gillar fortfarande både BMW som MB. Volvo däremot är inte en bil jag köper efter kinesernas intåg.

Det är bilar som passar in på mina preferenser.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-28 19:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

J.L och A.L - om vi tittar på försäljningsstatistiken över koncerner gällande elbilar i EU så ser topplistan 2023 ut:

1. VW
2. Stellantis
3. Tesla.

Stellantis säljer alltså redan fler elbilar än Tesla gör i EU, upp med 37% från 2022. Detta trots att Stellantis närmast uteslutande hittills satsat på elbilar i A och B-segmentet, med undantag för C4 som ligger i C. Fiat 500, Jeep Avenger, Peugeot 208/2008, Opel Corsa/Mokka och Citroën ë-C4/C4X har alla varit försäljningsframgångar som elbilar.

Även om Tesla nu lanserar en elbil i B-segmentet, så satsar Stellantis på att bredda sitt utbud.

För B-segmentet kommer ë-C3 - lågpris - och Lancia Ypsilon. C3 Aircross och Opel Frontera lanseras under 2024. Som 7-sitsiga crossovers i gränsen mellan B och C. Och Alfa Milano SUV.

För C finns nu Peugeot 308 och Opel Astra, och utökas med Peugeot e-3008 och snart e-5008. DS 4 kommer som elbil. DS 5 kommer efter 4:an. Opel Grandland kommer snart.
Opel Manta är på gång.

Lancia jobbar på nya Gamma som blir en hatchback-crossover. Inte olik Gamma från 70-talet som var en fastback (en bil som såg ut som en halvkombi men med liten baklucka, som Beta, Citroën CX, VW passat i sin första generation, Austin Allegro m.fl. - en rätt vanlig idé på 70-talet).
Lancia Gamma 1976-1984 var 4,5m lång - den nya blir längre och STLA Medium klarar upp till 4,9m. Över den blir det STLA Large.
Senaste modellen som Lancia hade i den klassen var Thesis som var 4,89m.
Jag tror Gamma kommer bli stor som Thesis.
Skisser från Italien visar en form inte olik senaste Deltan med lång hjulbas och mellanting mellan halvkombi och kombi.

Alfa kommer med Giulia och Stelvio på STLA Medium. Räkna även med en Maserati, ersättaren till dagens Ghibli och Quattroporte. Den nya blir kallad Quattroporte men blir mindre än dagens och lite större än Ghibli.
Det kommer även en elektrisk ersättare till Levante.

Plus att Maserati under 2024 börjar tillverka Grecale som el-SUV (0-100 4,3s, 883 KW med tre elmotorer) och GranTurismo samt GranCabrio med den drivlinan.

Jeep Wagooner och Recton kommer.

Det finns även en ny stor Alfa på gång. Och en DS7.
Och så Lancia Delta 2026.

Ny Citroën C5 Aircross (2025).

För USA kommer nya Dodge Charger/Challenger, under skalet en Alfa Giulia.

400-800 volt.
Framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift - beroende på vad som passar varje märkes profil och målgrupp.

(Räkna inte med någon fransk bakhjulsdriven, det är reserverat för Italienarna och amerikanarna, men eventuellt kan nya Opel Manta bli bakhjulsdriven som en tysk version av Alfa).

Denna bredsida innebär att Stellantis inom två år kommer täcka alla marknadssegment från lågpris småbil till lyxig sportsedan/SUV/Coupé/Cabriolet med SUV:ar, sedaner, crossovers, halvkombi, kombis där alla storlekssegment A/B - D får Stellantis modeller som lågpris, mellan/light premium, premium, lyx och sport.

Jag tror att Stellantis absolut har chans på att bli bästsäljande på elbilar, nr 1 i Europa. Med VW som främste konkurrent.
Tesla har Stellantis redan passerat på Europamarknaden.
Och en Tesla B-Crossover kommer knappast ändra det.

Uppdaterat: 2024-01-28 20:21
A.L skrev:

Leif har måhända bytt bort sin Prius, vad vet jag.
Jag gillar fortfarande både BMW som MB. Volvo däremot är inte en bil jag köper efter kinesernas intåg.
Det är bilar som passar in på mina preferenser.
MVH AL

Nja AL. Nog lobbade du för Volvo långt efter utförsäljningen .. Lite hycklare e'du allt, o de' vet du nog 🤠
Vidare har du tydligen valt ett fabrikat som .. låt oss säja, inte är ett skit estetiskt bättre än Geely 🤓

Uppdaterat: 2024-01-28 22:17

Sen detta ALs prat om ”standardmoduler”. Det må vara Teslas strävan att deras bilar ska ha precis samma front, akter, sidopartier och dörrar oavsett modell - för att få ner tillverkningskostnaden. Men det är inte de franska och italienska märkenas stil. De gör olika modeller som har sin egen unika karaktär inom märkesidentiteten. Dvs lätta att känna igen som del av märket och samtidigt sin egen karaktär. Så de kommer inte bli identiska. Det är olika filosofier men roligare för kunderna. Det gäller även interiörerna.
Eftersom de franska och italienska märkena gör så många olika modeller så kommer man inte göra modeller där samma dörrar passar - en SUV, en coupé, en kombi, en familjeskåpbil, en cabriolet, en sedan och crossover - har alla olika taklinjer, olika höjder, olika lutningar på A-stolpar, C stolpar osv. Givetvis blir det olika dörrar som inte kommer passa. Även om det blir dyrare tillverkningskostnad.
Just design är ju inget som utmärker Tesla precis. De har tämligen tråkig och anonym design.

Uppdaterat: 2024-01-29 01:55