Vi Bilägares forum

Uppdaterade Tesla Model 3 LR

Uppdaterade Tesla Model 3 LR

Testade ny TM3 LR idag. Det som slår mig mest är hur lättkörd den är, det tar alltid en stund för mig att vänja mig vid regen i en elbil men när jag sätter mig i en Tesla så är det som om jag alltid kört en Tesla. Helt perfekt kalibrerad, regen lyckas alltid vara lagom på något vis.

Ett stort lyft vad gäller komfort, går väldigt mycket tystare. Stram men bekväm fjädring. Inte en helt rättvis jämförelse då denna rullad på 18” friktionsdäck och inte 19” sommarhjul som den jag testade 2019. Den nya röda färgen är snygg.

Upplevd kvalitetskänsla är också bättre om jag jämför den jag testade 2019, skriver upplevd då förarsätet knarrade osnyggt vid normalt gaspådrag/regen och när man körde över ojämnheter.

Jag kan leva med att växelspaken är borta, att man inte får en nyckel, att vindrutetorkarna styrs via skärmen och att det inte finns en instrumentpanel. 

Men att ta bort blinkersspaken är bland det mest idiotiska som någonsin gjorts i bilindustrins historia. Det kanske fungerar i USA där dom inte upptäckt rondeller än. Men att leta efter knappen när man ska ut ur en rondell samtidigt som man svänger och håller koll på övergångsstället är rent av en trafikfara. 
Idiotin är i nivå med att typ byta plats på pedalerna i en manuellt växlad bil. Det hade jag inte kunnat leva med. 

Jag kan bara tänka mig vilken jävla katastrof en Model S med yoke är i kombination med blinkersknappar. 

Uppdaterat: 2024-01-25 16:08

Kommentarer

Ja alla har vi olika inlärningskurvor. För mig satt det efter fem minuter med knappen för blinkers.
I övrigt håller jag med dig i det mesta, dock knarrade inte sätet i den jag provade.
Växelspaken är ju ersatt med knappar om man så vill så det ser jag inga problem med, inte värre än en del jänkare förr med knappautomat. Du får med två nycklar, eller nyckelkort, men de lägger man av sig och använder mobilnycklen, supersmidigt och bara skönt att tillsammans med digitallåset på huset helt slippa nycklar.
Vindrutetorkarna går även att styra från ratten precis som i min Model Y, man måste inte in i skärmen. Det är lite av en myt att man måste in i skärmen på en Tesla för att justera torkarna.

Uppdaterat: 2024-01-25 15:54
Gaston skrev:

Ja alla har vi olika inlärningskurvor. För mig satt det efter fem minuter med knappen för blinkers.
I övrigt håller jag med dig i det mesta, dock knarrade inte sätet i den jag provade.
Växelspaken är ju ersatt med knappar om man så vill så det ser jag inga problem med, inte värre än en del jänkare förr med knappautomat. Du får med två nycklar, eller nyckelkort, men de lägger man av sig och använder mobilnycklen, supersmidigt och bara skönt att tillsammans med digitallåset på huset helt slippa nycklar.
Vindrutetorkarna går även att styra från ratten precis som i min Model Y, man måste inte in i skärmen. Det är lite av en myt att man måste in i skärmen på en Tesla för att justera torkarna.

Ok visste inte att man kunde styra torkare via ratten, men så länge autoläget är bra så spelar det mindre roll. Nycklar är också ett ickeproblem. Växelväljare likaså.

För mig handlar det inte om inlärningskurva. Jag vänjer mig snabbt. När man kör på motorväg är det inget problemet. Men när man svänger så är knapparna ibland på andra sidan, upp och ner.

Blinkersspaken är överlägsen, det är en perfekt funktion som man inte borde fippla med. Precis som ratten, hjulet, pedalernas placering osv.

Uppdaterat: 2024-01-25 16:07

Vad gäller torkarna så har det vad jag uppfattat varit lite strul med automatiken. Antingen går de på när de är snustorrt eller inte alls när det väl regnar. Tesla har skickat ut ett antal uppdateringar för att få bukt på det. Det kanske de har nu.

Uppdaterat: 2024-01-25 17:19

Tydligen är suget efter fysiska knappar stort för Teslaägarna då Sexy buttons verkar vara ett mycket vanligt tillbehör man köper till sin bil.
Jag köper nog hellre en bil där knapparna finns från fabrik😉

Uppdaterat: 2024-01-25 18:42

+1, Guran !

Uppdaterat: 2024-01-25 18:12

I Norge har bilskolorna slutat köpa in Tesla just för att de är för bökiga att köra i rondeller. Hur ska man lyckas lära en körkortselev hur man blinkar vid rondellkörning när bilen saknar ett begripligt sätt att blinka på?

Det måste inte vara en spak, bara det är begripligt. Citroën BX hade en vippa till vänster. Den gick att förstå. Ovanpå vippan = höger blink. På sidan av vippan = vänster blink. Inga konstigheter.

Uppdaterat: 2024-01-27 20:36

Det är väl inget unikt för Tesla att man tar två steg framåt och ett steg bakåt. Men visst är det lite störigt att man medvetet försämrar basfunktioner, på en i övrigt genomtänkt bil. Men mycket är väl för att spara pengar, och det lyckas de ju med.

Uppdaterat: 2024-02-15 14:16