Vi Bilägares forum

Provkörning: Mazda MX-30 R-EV (2024)

Provkörning: Mazda MX-30 R-EV (2024)

Efter ett decennium i dvala har Mazda återuppväckt wankelmotorn. Inte i en sportbil utan i eldrivna MX-30 som räckviddsförlängare. Modigt eller bara dumt?

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-25 14:50

Kommentarer

Det är märkligt att Mazda fortsätter med detta misslyckade fossil, något som alla andra motorkonstruktörer märkte för sextio år sedan!
En modern konstantvarvsgående tvåtaktsmotor till generatorn hade varit avsevärt billigare i tillverkning och med ett betydligt bättre utnyttjande av bränslet.
Bilen är värd ett bättre öde än att förses med en Wankelmotor.

Sedan håller jag helt med i frågan varför man inte använde Toyotas hybriddrift?

Men de bakhängda dörrarna gillar jag, alternativet hade ju varit enkla långa framdörrar som det ju blir på tvådörrarsbilar om man ska få tillträde till baksätet.

Uppdaterat: 2024-01-25 15:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om man nu kände sig tvingad att "förbättra" sin elbil - varför då göra en dålig laddhybrid av den ? Bättre hade väl varit att plocka in ett batteripaket med längre räckvidd eftersom just räckvidden är det som kritiserats mest. Bilen f ö är ju väldigt trevlig.

Uppdaterat: 2024-01-25 15:45

Haha, vilken märklig bil.

Uppdaterat: 2024-01-25 16:12

Antar att den blir långtestbil 2025. Vi bilägare är löjligt förtjusta i Mazda och blir sedan förvånade varje gång att bilen hamnar sist.

Uppdaterat: 2024-01-25 16:23

Jag måste prova den. Det är nästan lika stort batteri som i den e-up jag köpte för 10 år sen.

Uppdaterat: 2024-01-25 20:27

Haha, det här är galenskaper! Hur kan man bygga något så fantastiskt opraktiskt och otympligt år 2024? Snacka om att gå över ån för att hämta vatten. Varför är det ingen som säger stopp, det funkar inte?

Uppdaterat: 2024-01-26 01:25

hx30, nej den är varken opraktisk eller otymplig, de bakhängda bakdörrarna är ju bekvämare jämfört med långa framdörrar som det blir på en tvådörrars bil och som det här egentligen är. Inte bökigare att öppna än att fälla ryggstödet på en tvådörrars bil, men de är ju så ovanliga nu för tiden att de flesta glömt dem.
Det tokiga kan ju vara det som Pi undrar över. Varför inte skippa laddgeneratorn och sätta in ett större batteri?
Men man vänder sig antagligen till de som vill köra elektriskt men saknar möjlighet att ladda.
Dock har man valt helt fel typ av laddgenerator.
Men helt klart har både Honda och Toyota bättre alternativ när det gäller hybrider.

Uppdaterat: 2024-01-26 10:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

50 hk ur 750 cc låter klent.
Mazda hade110 hk ur 1300 cc på 70 talet.

Uppdaterat: 2024-01-26 12:45

...och ändå är den så törstig, Rikard....

Uppdaterat: 2024-01-26 12:49

En törstig laddhybrid? Och poängen med det är?
Det är många som har fina hybrider idag.
Mazda gör på sitt eget sätt, men varför?
Poängen med en hybrid är ju att sänka förvrukningen och därmed utsläppen.
Ok att den går några mil på el, men när batteriet är tomt så drar den ju rejält mycket mer bränsle än en vanlig bensinbil.

Uppdaterat: 2024-01-26 15:19

Ja, en obegriplig bil - som ViB också tycker.

Uppdaterat: 2024-01-26 15:46

För den som pendlar 7-8 mil per dag och åker till stugan varannan månad är den perfekt. Man behöver inte släpa runt på ett idiotstort batteri till vardags och framförallt inte betala för det.

Uppdaterat: 2024-01-26 16:00

Ja Mazda fortsätter att förvånas negativt.
Vilket kopiöst vansinnig bil.
Felhängda dörrar kan någon inbilla sig att det är bra men har man provat sitta bak inser man hur galet fel det är med insteg och utstigning.
Och en törstig vankel som räckviddsförlängare.
Hur galet är inte det när valet av bil är att få låga energi kostnader och fosilfri körning.
Och undra vad det blir för service kostnader med en sådan avart under huven.
Och halv räckvidd på vintern.
Undra om den har värme för svenskt klimat.
Ja i min värld helt galet fel tänk av mazda.

Uppdaterat: 2024-01-26 16:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

saabnisse, jag tror du är ganska ensam om att tycka att de där bakåthängda dörrarna är bättre en normala. Tyvärr tror jag man skrämmer bort många kunder med denna typ av lösning.

Uppdaterat: 2024-01-26 16:36
hx30 skrev:

saabnisse, jag tror du är ganska ensam om att tycka att de där bakåthängda dörrarna är bättre en normala. Tyvärr tror jag man skrämmer bort många kunder med denna typ av lösning.

Om man provsitter mx30 inser man hur dåligt det är i verkligheten.
Opel provade ju samma lösning men den försvann omg på grund av det.

Uppdaterat: 2024-01-26 16:38
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mäkinen - då väljer man väl istället den hel-elektriska versionen som troligen också är billigare och har betydligt längre elektrisk räckvidd.

Uppdaterat: 2024-01-26 16:52
Pi skrev:

Mäkinen - då väljer man väl istället den hel-elektriska versionen som troligen också är billigare och har betydligt längre elektrisk räckvidd.

Om jag inte missminner mig är det samma pris på dom

Uppdaterat: 2024-01-26 16:53

OK - så kan det vara Guran men det beror nog lite på versioner och utrustning. Men oavsett så skulle jag nog ändå välja den helelektriska med typ drygt dubbla elektriska räckvidden. Om man nu funderar på den bilen. Om inte annat så lär det vara betydligt högre årlig skatt på Wankel-varianten i vårt land.

Uppdaterat: 2024-01-26 17:03
Pi skrev:

OK - så kan det vara Guran men det beror nog lite på versioner och utrustning. Men oavsett så skulle jag nog ändå välja den helelektriska med typ drygt dubbla elektriska räckvidden. Om man nu funderar på den bilen. Om inte annat så lär det vara betydligt högre årlig skatt på Wankel-varianten i vårt land.

Nej det gör det inte Pi. Dom kostar exakt lika mycket med samma utrustningsnivå. 415.900kr.
Men håller med dig om att den elektriska versionen är att föredra. Riktigt trevlig bil, men tyvärr på tok för litet batteri. Hade dom lagt mer utvecklingskostnaderna för laddhybriden, eller vad det nu är, på elbilen så hade det troligen varit betydligt bättre.

Uppdaterat: 2024-01-26 17:18

Fast går du upp en nivå så kostar dom inte lika mycket men om utrustningen är identisk orkar jag inte kolla. Och som sagt - varför inte bara öka batterikapaciteten i el-varianten. Gissar att det skulle kunnat ske utan att behöva öka den fysiska storleken eftersom energi-densiteten successivt höjs. Och håller med om att det är en trevlig bil om man inte har så stora utrymmes-behov.

Uppdaterat: 2024-01-26 17:39

Förmodligen är det en tung aktör i Mazdas styrelse, som har en lidelse för wankelmotorer...

Uppdaterat: 2024-01-26 17:59
Pi skrev:

Fast går du upp en nivå så kostar dom inte lika mycket men om utrustningen är identisk orkar jag inte kolla. Och som sagt - varför inte bara öka batterikapaciteten i el-varianten. Gissar att det skulle kunnat ske utan att behöva öka den fysiska storleken eftersom energi-densiteten successivt höjs. Och håller med om att det är en trevlig bil om man inte har så stora utrymmes-behov.

Ja varför inte ett större batteri? Jag tyckte det var en riktigt trevlig bil som räcker gott i storlek till två personer.
Men det faller ju på den eländiga räckvidden.

Uppdaterat: 2024-01-26 18:16

Japp, Guran håller med. Smartare vore att behålla (eller öka) batteristorleken som elbilen har samt motorn som en ren räcksviddsförlängare(typ BMW). Då hade man rent av kunnat tänka sig köpa en MX-30 som andrabil, kanske också som förstabil. Men nu funkar ju inte vare sig elbilen eller denna konstiga "laddhybrid".

Uppdaterat: 2024-01-26 18:26
Optimus skrev:

Japp, Guran håller med. Smartare vore att behålla (eller öka) batteristorleken som elbilen har samt motorn som en ren räcksviddsförlängare(typ BMW). Då hade man rent av kunnat tänka sig köpa en MX-30 som andrabil, kanske också som förstabil. Men nu funkar ju inte vare sig elbilen eller denna konstiga "laddhybrid".

Enda bilen som har en vettig räckvidds förlängare är RAV4/Lexus ES PHEV
Går 8 mil på el och funkar som en elbil. Sedan en bränslesnål atkinson motor.

Uppdaterat: 2024-01-26 18:32

Synd för den är rysligt trevlig att ratta!

Uppdaterat: 2024-01-26 19:05
Gillar kurvor och rondeller

Har elvarianten som andrabil och det är en perfekt sådan för den som har ett passande körmönter. Inga halva räckvidden under vintern, på sommaren får jag med mitt körmönster (i princip ingen motorväg, lite 100-sträckor) ut de utlovade 20 milen, på vintern normalt sett 18, neråt 17 när det nu varit under -15. Man slipper köra runt med ett onödigt dyrt och tung batteri, och sparar på miljön på köpet.
Tyvärr är ventilationen inte helt anpassad för svenskt klimat, men vår Volvo har haft större och betydligt allvarligare problem med det svenska klimatet...
Bakhängda dörrar vänjer man sig vid snabbt. Praktiskt i vissa lägen, dumt i andra. Enda stora problemet är om man har någn bak trots att ingen sitter fram (alltså typiskt små barn).

Uppdaterat: 2024-02-11 20:09