Vi Bilägares forum

Har nya bilar blivit dyrare? Både ja och nej

Har nya bilar blivit dyrare? Både ja och nej

Priserna för nya bilar har skjutit i höjden, visar siffror från Skatteverket som Vi Bilägare tagit del av. Men prislappen avslöjar inte hela sanningen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-24 18:40

Kommentarer

Tja, biltillverkarna vill till synes minska prisskillnaden mellan "fossila" bilar och elbilar och enklast är ju då att höja priserna successivt på "fossilerna" - med högre marginaler som en positiv bieffekt. I alla fall så länge man lyckas sälja dessa numera dyra bilar.

Uppdaterat: 2024-01-24 18:52

"2013 var den siffran 396 000" ...va? Jag köpte en Octavia 2013 av tredje generationen och den stod i hallen och kostade 209 500 kr, som ny. Ungefär hälften av snitt priset?? Hur kom de fram till det snittet? Jag tror inte det kan stämma...det låter lite för högt!

Uppdaterat: 2024-01-24 21:32

Hx
Det var genomsnittsbilen som kostade så mycket.

Uppdaterat: 2024-01-24 21:47

Som redan konstaterats i detta kommentarsfält så vill svenskarna ha dyrare bilar. Instegsversionen hos flera märken säljs inte ens i Sverige eftersom de knappt efterfrågas. Den som vill köpa en billigare bil köper hellre en bättre begagnad.
Och detta gäller ju inte bara bilar. Det är tydligt att svensken vill använda välståndsökningen till tropiska resor och att totalrenovera köket minst vart tionde år.
Det var länge sedan det exempelvis förekom en mer allmän debatt om att istället använda resurserna till att jobba mindre och få mer fritid, i form av kortare arbetsvecka eller mer semester. På 40 år från 1938 till 1978 ökade den lagstadgade semestern från 2 till 5 veckor. Nu har det gått 45 år till utan att något har hänt (förutom två extra semesterdagar som tillkom i början av 90-talet och försvann redan efter ett par år).

Uppdaterat: 2024-01-25 22:54

Det här kan aldrig vara rätt. Det här måste ni reda ut och rätta i nästa nummer.

Ni påstår att "priset för en ny bil utgjorde 85 procent av medianinkomsten per år 2014, men något mindre - 78 procent - under 2022". Men om nybilspriset skulle vara 78 % av medianlönen 2022 så påstår ni alltså att medianlönen var ca 749 kkr (över 62 000 kr/månad)! Det är så klart orimligt.

Enligt mig utgör nybilspriset nu ca 130 % av medianinkomsten (ni påstår 78 %). Och för 10 år sedan utgjorde den ca 110 % av medianinkomsten (ni påstår 85 %).

Er slutsats "i förhållande till svenskarnas inkomster har bilar alltså inte blivit dyrare" är alltså helt fel. I själva verket verkar hela artikeln (beräkningar och slutsatser) vara totalt felaktig. Felet är dessutom stort. Kan det vara så illa att ni bytt plats på värdena i divisionen? Att ni delat medianinkomst med bilpris istället för tvärtom? Det verkar så...

Uppdaterat: 2024-02-08 10:56
Självkörande? Ja, jag kör själv.

Vi kanske ska låta mattesnillet A.L reda ut det här... :)

Uppdaterat: 2024-02-08 11:42
blåtand skrev:

Det här kan aldrig vara rätt. Det här måste ni reda ut och rätta i nästa nummer.
Ni påstår att "priset för en ny bil utgjorde 85 procent av medianinkomsten per år 2014, men något mindre - 78 procent - under 2022". Men om nybilspriset skulle vara 78 % av medianlönen 2022 så påstår ni alltså att medianlönen var ca 749 kkr (över 62 000 kr/månad)! Det är så klart orimligt.
Enligt mig utgör nybilspriset nu ca 130 % av medianinkomsten (ni påstår 78 %). Och för 10 år sedan utgjorde den ca 110 % av medianinkomsten (ni påstår 85 %).
Er slutsats "i förhållande till svenskarnas inkomster har bilar alltså inte blivit dyrare" är alltså helt fel. I själva verket verkar hela artikeln (beräkningar och slutsatser) vara totalt felaktig. Felet är dessutom stort. Kan det vara så illa att ni bytt plats på värdena i divisionen? Att ni delat medianinkomst med bilpris istället för tvärtom? Det verkar så...

Ja, ibland blir det fel och så blev det här. Det var bra att du såg och jag har lagt in en rättelse!

Uppdaterat: 2024-02-08 12:00
Digital redaktör, Vi Bilägare

Pi
Jag får samma uppfattning. Att biltillverkarna minskar skillnaden mellan fossilt och ren elbil. Elbilarna har ju inte ökat särskilt mycket under samma period.

Uppdaterat: 2024-02-08 13:12

Det finns en faktor här som flera inte har tänkt på:
Allt hårdare krav på avgasrening och utsläpp. Vi står nu inför Euro 7 som gäller från 1 juli 2025.
Det blir allt svårare och kostar allt mer för tillverkarna att möta utsläppskraven - vilket givetvis är tanken med dem.
Det är enklare möta dem med en elbil.

Uppdaterat: 2024-02-08 14:14

Raphael - men vi talar om det som hittills skett på prisfronten och inte vad som inträffar med nytt regelverk avseende avgasrening.

Uppdaterat: 2024-02-08 14:34

Du tror inte att man behöver pengar till utveckling FÖRE nya regler börjar gälla?

Uppdaterat: 2024-02-08 16:06

Absolut V8 men nya regler ärt väl i sig inget nytt inom nåt område som berör våra bilar. Senaste typ 4 åren har det i mina ögon varit en ovanligt hög uppgång på nybilspriserna. Och Ja - jag känner till inflation, räntor och valutakurser...

Uppdaterat: 2024-02-08 16:52