Vi Bilägares forum

Volkswagen Golf uppdateras: Nya laddhybrider och fysiska knappar

Volkswagen Golf uppdateras: Nya laddhybrider och fysiska knappar

Volkswagen gör helt om och återinför vissa fysiska knappar i interiören när storsäljaren Golf uppdateras.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-24 07:21

Kommentarer

Fantastiskt när nyheten är att man fixat det man sabbade i föregående uppdatering...

Uppdaterat: 2024-01-24 08:05

Haha, då får man högre lön.. man ställer till rätta sina egna fel...

Uppdaterat: 2024-01-24 08:42

Fast det är väl bra - att man trots allt lyssnar på sina kunder. Måste man klaga även när man rättar tidigare misstag ?

Uppdaterat: 2024-01-24 09:13

Ibland ändras det bara för ändrandets skull. ”Vi måste hitta på nåt nytt”. Det hedrar VW att de inser sina misstag och återgår till det som bevisligen fungerar bättre. Vissa ”utvecklare” borde skickas till leksaksföretag där de kan hålla på…

Uppdaterat: 2024-01-24 09:49
Togga
Pi skrev:

Fast det är väl bra - att man trots allt lyssnar på sina kunder. Måste man klaga även när man rättar tidigare misstag ?

Min far brukade hävda att det är klassisk VW-specialitet. På 60-talet så var nyheten varannat år att man hade öppningsbara ventilationsfönster på VW typ1. Gissa vad som hände de andra åren, när det inte var en nyhet? 🙄

Uppdaterat: 2024-01-24 10:20

Men alla de andra knapparna saknas alltjämt...
Den som aldrig kört bilen kan inte bara trycka på en knapp och få något att hända, man måste veta hur man ska bära sig åt.

Uppdaterat: 2024-01-24 10:48
N-iklas skrev:

Men alla de andra knapparna saknas alltjämt...
Den som aldrig kört bilen kan inte bara trycka på en knapp och få något att hända, man måste veta hur man ska bära sig åt.

Det gäller väl alla bilar?
Huvudsaken är väl att något händer när man trycker på knappen och då helst det man vill ska hända.

Uppdaterat: 2024-01-24 11:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo knappen för styrning av ytterbackspeglarna är ytterst svår att förstå... :)

Uppdaterat: 2024-01-24 11:41

Och blinkersspaken!

Uppdaterat: 2024-01-24 11:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

N-iklas skrev:
Men alla de andra knapparna saknas alltjämt...
Den som aldrig kört bilen kan inte bara trycka på en knapp och få något att hända, man måste veta hur man ska bära sig åt.

Det gäller väl alla bilar?
Huvudsaken är väl att något händer när man trycker på knappen och då helst det man vill ska hända.

Nej detta gäller självklart inte Opel, där finns det knappar och allt är självinstruerande och logiskt 😉

Uppdaterat: 2024-01-24 12:01

Snoid: haha, ja om man kikar på den Insignian jag hade ett kort tag så fanns det verkligen knappar till allt! Var typ 106 knappar utspridda över hela interiören och där om nåt fick man ta ögonen från vägen för att hitta rätt.

Uppdaterat: 2024-01-24 12:08
Gaston skrev:

Snoid: haha, ja om man kikar på den Insignian jag hade ett kort tag så fanns det verkligen knappar till allt! Var typ 106 knappar utspridda över hela interiören och där om nåt fick man ta ögonen från vägen för att hitta rätt.

Och där drog du din skröna igen om Opel Insignia med en dåres envishet. Detta har vi debatterat förr och jag håller inte med dig fortfarande. Det var få knappar som du använde dagligen. Ditt problem var väl kanske att du aldrig läste manualen. så du visste vad varje knapp var till, kanske? Motsvarande idag är väl, att du sitter inte idag heller och bläddrar runt i alla menyer bara för att det är roligt.

Uppdaterat: 2024-01-24 12:23

gmogmo - nu var jag med på 60-talet och känner inte riktigt igen mig i din beskrivning - men visst kan man glömma. Sen var jag väl inte heller överdrivet intresserad av dåtidens VW men eftersom dom fanns på var och varannan gårdsuppfart kunde man ju inte undgå dessa fordon...:)

Uppdaterat: 2024-01-24 12:26

Jag känner mycket väl igen det som gmogmo skriver, sensationen när typ 1 fick hydrauliska bromsar 1949, reumatismluckor till ventilation 1951 och den synkroniserade växellådan 1953, även om jag inte var med då så fick jag ändå jobba med och köra dessa flera år senare.
Varje liten ansiktslyftning eller detaljändring var en sensation.
Sensationella nyheter som nästan alla andra bilar hade haft decennier tidigare!

Uppdaterat: 2024-01-24 12:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Visst var det så saabnisse men det gällde ju alla bilmärken på den tiden vill jag nog påstå. Så inget specifikt för VW i mina ögon.

Uppdaterat: 2024-01-24 12:47

Pi, men då handlade det oftast om rejäla förändringar, när det gällde typ 1 var det nästan samma sensation som med Ford T då en fyrkantig bricka byttes mot en rund!

Uppdaterat: 2024-01-24 12:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nja, där håller jag nog inte med dig helt, saabnisse. Det fanns många relativt långlivade modeller där det gjordes minimala uppdateringar men som ändå annonserades vitt och brett.

Uppdaterat: 2024-01-24 13:09

Jag har läst flera artiklar om Golf ”8,5”. Det talas om att fysiska knappar i ratten har återkommit??
Hmm jag har en Golf 8 och där finns ju fysiska knappar på ratten.🤨

Uppdaterat: 2024-01-24 16:22
CPHB

CPHB: Beror på vilken version du/man har. De billigare= knappar, de dyrare= touch.

Uppdaterat: 2024-01-24 19:11

Trodde man införde touch för att det var billigare...:)

Uppdaterat: 2024-01-24 19:22

Ja Pi...förmodligen är det så...men världen är lite upp o ner nuförtiden... :)

Uppdaterat: 2024-01-24 19:24

Laddhybrid med 10 milselkörning kommer att bli succé!

Uppdaterat: 2024-01-24 21:56
Christer skrev:

Gaston skrev:
Snoid: haha, ja om man kikar på den Insignian jag hade ett kort tag så fanns det verkligen knappar till allt! Var typ 106 knappar utspridda över hela interiören och där om nåt fick man ta ögonen från vägen för att hitta rätt.

Och där drog du din skröna igen om Opel Insignia med en dåres envishet. Detta har vi debatterat förr och jag håller inte med dig fortfarande. Det var få knappar som du använde dagligen. Ditt problem var väl kanske att du aldrig läste manualen. så du visste vad varje knapp var till, kanske? Motsvarande idag är väl, att du sitter inte idag heller och bläddrar runt i alla menyer bara för att det är roligt.

Knapparna på Insignia var ju utformade enligt principen att ju oftare du behövde använda dem desto större var de och desto närmare ratten satt de medan de man mer sällan använder blev i fallande skala mindre och placerade längre bort från ratten, men Astra tog detta ett steg längre, den panelen är ännu enklare att använda än Insignia.
Det är de enda bilar i världen någonsin som haft "tangentbord" för det är vad det är, och inte bara "knappar" utformade på detta avancerade sätt.

Sedan om man inte kan hitt en 5 cm stor knapp bredvid sin högra hand utan man vänder sig om och irriterat rotar i baksätet och undrar "var katten är den dumma knappen?" "är den på golvet eller i taket?" så är det naturligtvis ett frivilligt val...

Uppdaterat: 2024-01-25 00:19

Niklas:
Jag håller med dig om att fysiska knappar och vred är betydligt lättare att hantera än dagens dumheter med touchskärmar och alla dess undermenyer som man ska söka i.

Uppdaterat: 2024-01-25 05:54

Hur svårt kan det vara att ha allting man brukar sköta under körning med fysiska knappar och resten i infotainmentburken.

Uppdaterat: 2024-01-25 06:59
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.