Vi Bilägares forum

Toyota: Elbilar kommer aldrig nå mer än 30 procent

Toyota: Elbilar kommer aldrig nå mer än 30 procent

När elbilarna säljer som mest kommer 7 av 10 bilköpare ändå välja något annat, spår Toyotas styrelseordförande.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-24 06:40

Kommentarer

En tredjedel av världens bilar säljs i Kina och där passerar man 30% i år.
Han förstör Japans framtid.
Europa når också 30% snabbt nu.

Uppdaterat: 2024-01-24 07:20

Ja, det låter rätt snedtänkt från Akio. En sak är att elektrifieringen tar tid globalt, men lokalt kommer det gå mycket snabbare och då gäller det att vara redo.

Uppdaterat: 2024-01-24 08:29
Power to the people

Han säger att många bor i områden utan elektricitet. Det stämmer, men de som bor i fattiga och underutvecklade områden har inte råd med en hybridbil heller, inte ens om den kommer från Toyota. Så det är en onyanserad och sv/v retorik som han kör med för att försvara att Toyota har hamnat efter.

Uppdaterat: 2024-01-24 08:42

Skall det bli några billiga bilar för de som bor i områden utan elektrifieringen så måste nog dessa i stor utsträckning ny-försäljas i andra ekonomier så frågan är snarare om detta kommer att ske och under hur lång tid... Visst kommer det att finnas avsättning för den typ av bilar som Toyota tror på men om det verkligen skulle motsvara typ 70 % av deras totala produktion är nog mera tveksamt. Och åter detta snack om vätgas till personbilar...

Uppdaterat: 2024-01-24 09:11
Raphael skrev:

Han säger att många bor i områden utan elektricitet. Det stämmer, men de som bor i fattiga och underutvecklade områden har inte råd med en hybridbil heller, inte ens om den kommer från Toyota. Så det är en onyanserad och sv/v retorik som han kör med för att försvara att Toyota har hamnat efter.

Det är riktigt och därför fortsätter de med sina ICE, som det finns en fungerande infrastruktur de är vana vid, så länge fordonen håller och när de byts blir det en ny ICE eller kanske en hybrid, men inte en elbil.
Det är vad Toyota vet och det som Toyoda försöker förmedla.

Och det är inte bara i U-länder elbilen ger svårigheter, alla har inte möjlighet till hemmaladdning och då kan en modern ICE vara betydligt billigare att hålla i drift än en elbil.

Uppdaterat: 2024-01-24 09:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Han kanske har rätt. Även om man lokalt säljer en hel del elbilar hur stor andel av den totala försäljningen globalt utgör elbilar?

Uppdaterat: 2024-01-24 09:36

Allt behöver ju inte vara svart eller vitt, jag tror att det under lång tid kommer existera en mix av "bränsletyper" för fordonsflottan. I U-länder som han säger, kanske det inte finns någon infrastruktur överhuvudtaget för elbilar. Om vi kan få ned utsläppsnivån med hjälp av en godtagbar mix av bränsletyper är det inte illa. Om länder som kan och har möjlighet till laddinfrastruktur kör elbilar i huvudsak kan det ge oss mer tid för en omställning globalt. Det är alldeles för tidigt att låsa sig för en enda lösning, när en kombo kanske är den som är mest gångbar globalt.
Att sedan Toyota ligger lite efter på elbilssidan är vi helt överens om.

Uppdaterat: 2024-01-24 09:45

Märkligt att den fattigaste miljarden människor ska stå för 70% av bilförsäljningen!

Uppdaterat: 2024-01-24 10:23

Ska elbilen nå till alla som det ser ut nu, så blir resultatet att världen kommer att delas upp i en halva som tillhör Tesla och en annan halva som tillhör kinesiska kommunistpartiet.
En del får orgasm av lycka inför dessa framtidsutsikter.
För andra blir det att isolera sig från det otrevliga samhället och leva på minnen.
Överhuvudtaget en deprimerande framtid.

Uppdaterat: 2024-01-24 10:55
saabnisse skrev:

Och det är inte bara i U-länder elbilen ger svårigheter, alla har inte möjlighet till hemmaladdning och då kan en modern ICE vara betydligt billigare att hålla i drift än en elbil.

Saken är att nej, alla kan inte ladda hemma idag i t.ex. Sverige, men det är ett lösbart problem. Det handlar bara om vilja från t.ex. hyresvärden eller BRF:en osv. Har man inte parkering där man bor utan parkerar på gatan så blir det kanske svårare, men då kanske det är lokala politker man får försöka övertyga då, men det är absolut lösbart bara någon som ansvarar för garage, parkeringar och gator har viljan och inser att behovet finns.

Uppdaterat: 2024-01-24 10:56
- Peugeot e-208 GT 2022
gmogmo skrev:

Märkligt att den fattigaste miljarden människor ska stå för 70% av bilförsäljningen!

Så är det naturligtvis inte och det var ju inte heller något Toyoda sa,
"När elbilarna säljer som mest kommer 7 av 10 bilköpare ändå välja något annat, spår Toyotas styrelseordförande."
Och det betyder ju något helt annat, som jag skrev tidigare.
Oavsett man är fattig eller rik finns det förhållanden som gör elbilsägandet helt orealistiskt i praktiken.

Uppdaterat: 2024-01-24 10:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På de flesta platser i världen är det lättare att skapa elektricitet än att skapa bensin eller vätgas. Metan och varmluft är ännu lättare, förstås...

Uppdaterat: 2024-01-24 11:38
saabnisse skrev:

gmogmo skrev:
Märkligt att den fattigaste miljarden människor ska stå för 70% av bilförsäljningen!

Så är det naturligtvis inte och det var ju inte heller något Toyoda sa,
"När elbilarna säljer som mest kommer 7 av 10 bilköpare ändå välja något annat, spår Toyotas styrelseordförande."
Och det betyder ju något helt annat, som jag skrev tidigare.
Oavsett man är fattig eller rik finns det förhållanden som gör elbilsägandet helt orealistiskt i praktiken.

Lägger man ihop hans argument:
"Elbilar kommer aldrig nå en högre global marknadsandel än 30 procent."
och
"En miljard människor världen över bor i områden utan elektricitet. Batterielbilar kan inte förse alla med transport, säger han."

Så blir det faktiskt precis vad han sa, möjligen oavsiktligt.

Sen är det redan så att för allt fler så kommer det i framtiden bli:

Oavsett man är fattig eller rik finns det förhållanden som gör bensinbilsägandet helt orealistiskt i praktiken.

Till exempel 10 mil till närmaste mack.

Uppdaterat: 2024-01-24 12:04

Eller 10 mil till närmaste två hål i väggen!
Under Sovjettiden fanns många som fick åka 50 mil för att fylla bensin!
På usla vägar, i uselt väder, med usla bilar och släp med dubbla fat!

Men det finns många i väldigt urban miljö som inte har möjlighet att ladda en elbil på annat sätt än i en dyr publik laddare.
Jag skulle tro att de flesta där föredrar ICE.

Uppdaterat: 2024-01-24 12:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Eller 10 mil till närmaste två hål i väggen!
Under Sovjettiden fanns många som fick åka 50 mil för att fylla bensin!
På usla vägar, i uselt väder, med usla bilar och släp med dubbla fat!
Men det finns många i väldigt urban miljö som inte har möjlighet att ladda en elbil på annat sätt än i en dyr publik laddare.
Jag skulle tro att de flesta där föredrar ICE.

Nu är ju inte alla publika laddare dyra.....
Jag kör 6000 mil om året och har sen i höstas inte tillgång till laddning hemma och det går hur bra som helst.

Uppdaterat: 2024-01-24 12:55
saabnisse skrev:

Jag skulle tro att de flesta där föredrar ICE.

Och jag tror att de flesta föredrar eldrivet men väljer ICE av praktiska eller ekonomiska skäl.

Uppdaterat: 2024-01-24 13:26

Ja, så kan det säkert vara.

Uppdaterat: 2024-01-24 13:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tänk på att han utgår från den globala marknaden och dess förutsättningar.

Uppdaterat: 2024-01-24 16:24
saabnisse skrev:

Eller 10 mil till närmaste två hål i väggen!
Under Sovjettiden fanns många som fick åka 50 mil för att fylla bensin!
På usla vägar, i uselt väder, med usla bilar och släp med dubbla fat!
Men det finns många i väldigt urban miljö som inte har möjlighet att ladda en elbil på annat sätt än i en dyr publik laddare.
Jag skulle tro att de flesta där föredrar ICE.

En viktig del i omställningen är ju att bygga ut kollektivtrafiken i urbana miljöer där det finns underlag. Elbil eller inte, så hör den hemma på landsbygden.

Uppdaterat: 2024-01-24 16:43

Vad folk inte verkar fatta angående elbilens marknadsandel är att den ska slås ut över just hela jordklotet. Det hjälper liksom inte att prata upp enskilda marknader som kan komma att bli elbilstäta.

Vi vet sedan länge att alla marknader/regioner - eller delar av marknader/regioner - inte lämpar sig för elbilar.

Toyota har helt rätt. Det kommer att behövas flera olika energislag för att driva fordon i framtiden - precis på samma sätt som vi kommer att behöva olika energislag i samverkan för att få el i våra eluttag.

Uppdaterat: 2024-01-24 19:59
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Indien har ju kommit till insikt och för att råda bot på extremt förorenad stadsluft kommer batteridrivna Tuk-tuks på bred front med batteribytessystem. Indien har en hög andel förnyelsebar energi dessutom, så visst pågår förändringen även i utvecklingsländer. Toyota pratar i egen sak och agerar genom lobbyism att fortsätta galenskapen med förbränningsmotorer med låg verkningsgrad och långsamt förgifta populationen människor/djur/natur.

Uppdaterat: 2024-01-24 22:05
J.L skrev:

Indien har ju kommit till insikt och för att råda bot på extremt förorenad stadsluft kommer batteridrivna Tuk-tuks på bred front med batteribytessystem. Indien har en hög andel förnyelsebar energi dessutom, så visst pågår förändringen även i utvecklingsländer. Toyota pratar i egen sak och agerar genom lobbyism att fortsätta galenskapen med förbränningsmotorer med låg verkningsgrad och långsamt förgifta populationen människor/djur/natur.

Det är bara det, lelle vän, att vi inte kommer att klara oss utan "galenskapen". So dream on.

Uppdaterat: 2024-01-24 22:19
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

J.L, det är ju just utveckling av förbränningsmotorer man vill fortsätta med och därmed förbättra verkningsgrad och utsläpp.
Bara för att det heter förbränningsmotor behöver det inte innebära förorenande utsläpp.

Uppdaterat: 2024-01-25 12:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

J.L, det är ju just utveckling av förbränningsmotorer man vill fortsätta med och därmed förbättra verkningsgrad och utsläpp.
Bara för att det heter förbränningsmotor behöver det inte innebära förorenande utsläpp.

Nästan allt som bränns skapar CO2 utom i alla fall vätgas som skapar vatten som jag förstått det.
Dock är vätgas dyrt att framställa och frakta och är extremt explosivt.

Av den anledningen så fraktas inte gärna vätgas till de få vätgasmackar som finns utan istället byggs en station intill upp som producerar vätgas på plats och fyller upp tankarna. Detta är väldigt dyrt. Visst är det möjligt, men vill konsumenterna tanka sin bil mycket dyrare än vad bensin och diesel kostar?

De flesta vill väl få ner sina driftspriser, inte öka dom. Det har ju visat sig att vätgasbilar som egentligen är elbilar men som i bilen omvandlar vätgas till el, har floppat totalt. Det har funnits fler mackar för det i Europa förr, men de flesta har lagts ner för att det inte finns någon efterfrågan på svindyr vätgas.

Uppdaterat: 2024-01-25 15:05
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje, du vet inget om kommande kostnader när det gäller eventuell framtida teknik hos Toyota eller hos någon annan teknikutvecklare.
Det man vet är att man aldrig ska sätta strypsnara på tekniken så länge den syftar till en förbättring.
Som jag skrev tidigare behöver inte förbränning resultera i miljöskadliga utsläpp och det är det man forskar om.
Vätgas är ett alternativ och det kommer säkert, men kanske första hand som energibärare för tyngre transporter.

Uppdaterat: 2024-01-25 17:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dags att lägga reptilhjärnan åt sidan och använda fronta cortex.
Om vi bara håller oss i Sverige....
Fakta är att endast 40 % bör i småhus. En icke alltför obetydande andel bor i hus, som inte är uppsäkrade att kunna ladda en elbil.
Det är ca 50 % som bor i flerfamiljshus. En och annan kanske kan ladda sin elcykel eller elsparkcykel från eluttaget genom fönstret. Men elbil?....
Så det kanske bara är 30% som har en reell möjlighet att ladda sin elbil. Laddstolpar säger vän av ordning. I större samhällen finns några, men där jag bor finns fyra laddstolpar inom ett avstånd på två km. Eftersom det är så gott om parkeringsplatser så är inte de platserna upptagna av vanliga bilar (obs, ironi)..
Nu pratar vi om Sverige som ingår i EU och är ett utvec kl att land. Inte ens vi klarar idag att kunna ladda bilar om beståndet bestod av 30 % elbilar. Hur tror ni det ser ut i östra Europa?

Uppdaterat: 2024-01-25 20:10

Conta4, vad menar du med inte uppskärande så dom kan ladda en elbil?
Funkar ypperligt med 16A huvudsäkring.
Men du kanske sökt info på bränsleprisupprorets sidor?

Uppdaterat: 2024-01-25 21:41

Sen finns det ju en hel del småhusområden som har garagelängor där det f n inte är möjligt att ladda en elbil. Allt kan givetvis förändras men så kan det vara idag.

Uppdaterat: 2024-01-26 10:32

Men sen är det väl också så, att om man väl haft elbil och möjlighet att ladda och tänkt flytta och fortsätta ha elbil, så kommer man nog tänka både en och två gånger över laddmöjligheter dit man flyttar.
Är det ett hus och ingen laddbox finns så kan man ordna det.

Är det BRF eller hyreslägenhet så lär man kolla upp ifall möjlighet att ladda finns där man parkerar och finns inte det så lär man fråga om det kan sättas upp. Går det inte så lär man välja bort den det området att bo i för något annat där man kommer kunna ladda.

Uppdaterat: 2024-01-26 11:00
- Peugeot e-208 GT 2022

Återigen, man måste inte ha laddning hemma för att kunna ha elbil!
Jag flyttade från eget hus med egen laddbox till brf som än så länge inte har laddning. Inga som helst problem, och ni vet att jag kör liiiiite mer än medelbilisten. 😄
Ja, jag får betala lite mer, men fortfarande billigare än diesel och jag slipper tvinga ner gifter i lungorna på de jag passerar.

Uppdaterat: 2024-01-26 11:09

bejje - frågan är om själva boendet eller bilens framdrivning är det viktigaste i livet... Gissar att båda sidorna finns representerade om man frågar. Men alla prioriterar säkert inte bilen.

Uppdaterat: 2024-01-26 11:11

Men Pi, vad skrev jag nyss? Man behöver inte välja boende efter bil. Oavsett boende går elbil superbra.
Sen så underlättar det med laddning hemma, men dealbreaker? Absolut inte....

Uppdaterat: 2024-01-26 11:13
Pi skrev:

bejje - frågan är om själva boendet eller bilens framdrivning är det viktigaste i livet... Gissar att båda sidorna finns representerade om man frågar. Men alla prioriterar säkert inte bilen.

Fast om man absolut vill ha kvar sin elbil, så tror jag inte det hade passat mig så bra att inte kunna ladda hemma i alla fall. Visst, det finns både Tesla Superchargers och Incharge eller om det var Recharge i närheten av där jag mest handlar mat, så omöjligt vore det inte, men det är kanske 200m från ingången, så det blir ju mer släpande av tunga kassar än man skulle vara van med och krångligare om man har bråttom samt dyrare. I alla fall dubbelt så dyrt per laddning och det tar mer tid från vardagen.

Men visst, boendet är kanske viktigare, men det om jag ska acceptera boende utan laddmöjlighet så ska det fanimej också vara det perfekta boendet till bra pris och inget annat alternativ ska vara i närheten.
Finns andra boendealternativ till rätt pris som nästan når upp till samma nivå så väljer jag nog det om det finns laddning.

Uppdaterat: 2024-01-26 11:35
- Peugeot e-208 GT 2022

Gaston
Skillnaden ligger i kostnad. Det är betydligt billigare att ladda hemma.

Uppdaterat: 2024-01-26 11:43

Henrik - ditt inlägg fanns inte när jag skrev mitt inlägg. Men fortfarande tror jag inte att du är riktigt representativ för bilägare i gemen eftersom du kör typ 4 ggr så mycket som de flesta. Och inte kan ta kostnadsmässiga hänsyn vid laddningen för då skulle du knappast hinna med alla dina mil. Men visst - allt går men som privatköpare så är det nog många som kommer att vara tveksamma till din lösning.

Uppdaterat: 2024-01-26 11:46
Axa skrev:

Gaston
Skillnaden ligger i kostnad. Det är betydligt billigare att ladda hemma.

Såklart, men är kostnaden ända skälet att man väljer elbil är det rätt tragiskt.....
Jag passerar en skola minst 2 ggr per dag, jag skulle skämmas rejält om jag tvingade i dem mina gifter om jag inte behöver.

Uppdaterat: 2024-01-26 11:47
Pi skrev:

Henrik - ditt inlägg fanns inte när jag skrev mitt inlägg. Men fortfarande tror jag inte att du är riktigt representativ för bilägare i gemen eftersom du kör typ 4 ggr så mycket som de flesta. Och inte kan ta kostnadsmässiga hänsyn vid laddningen för då skulle du knappast hinna med alla dina mil. Men visst - allt går men som privatköpare så är det nog många som kommer att vara tveksamma till din lösning.

Fast, det är väl ännu enklare för en som kör mindre? Ditt resonemang haltar.

Uppdaterat: 2024-01-26 11:48

Minns att Toyodas uttalande gällde globalt och inte om det finns laddmöjlighet hemma eller i närområdet i Sverige.
Det gäller nog mer om det finns laddmöjlighet överhuvudtaget där man bor och där befinner sig väldigt många bilköpare!
Och att kunna välja bostad efter laddmöjlighet är det nog få gör, först kommer säkert möjlighet till försörjning, därefter bostad och sist tanke på elbil!

Uppdaterat: 2024-01-26 11:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Henrik - ditt också eftersom du har förmånsbil och företaget med stor sannolikhet på nåt sätt står för den större delen av dina ladd-kostnader. Så du är knappast representativ för en privatköpare.
Apropå skämmas så borde väl skäms-kudden komma på även för dig med tanke på att du kör typ lika mycket som 4 vanliga bilister i Sverige. Det finns ju annat som förorenar än utsläppen ur avgasröret om nu detta skall tas in i denna diskussion...

Uppdaterat: 2024-01-26 11:57

Oh, vad det stör dig med förmånsbilar....
Nej, jag står för all min laddning själv och sen får jag milersättning för de tjänstemil jag har. Precis som jag fått om jag kört diesel eller bensin.
Förstår fortfarande inte varför du menar det är lättare för mig att snabbladda eller ladda publikt som kör mer än för nån som kör mindre?
Och ja, jag kör mycket, men knappast för nöje. Du vet att alla har vi olika jobb. Alla jobbar inte på dagis eller butik typ...

Uppdaterat: 2024-01-26 12:03

Jag skrev att du på nått sätt får betalt av företaget för den mesta av din laddning, Henrik. Vilket du uppenbarligen får även om det vore ännu större vinst om du kunde ladda hemma. Om det inte ändrats så ger nog milersättningen betydligt mindre "överskott" (om än något) för den som kör "fossil-bil" - så var det i alla fall när jag jobbade men det kan ju ha ändrats.

Uppdaterat: 2024-01-26 12:45

Det är väl inget konstigt att jag får betalt för tjänstemilen?! Det hade jag ju fått även om jag valt köra privatbil i tjänsten. Och då fått ännu högre milersättning.
Sen förstår jag fortfarande inte vad min ersättning har med möjligheten för mig eller privatägare att ladda publikt istället för hemma?

Uppdaterat: 2024-01-26 12:58

Henrik - det har absolut inget med möjligheten att bara ladda publikt men du kan ändå inte jämföra dig som förmånsbilist med en privatbilist. Han får aldrig milersättning som i många fall kan kompensera den högre kostnaden för dina "privat-mil" jfr om du kunnat ladda hemma. Och som privatbilist vill man nog i regel se lite "pay back" för den högre investeringskostnaden i form av lägre rörliga kostnader.

Uppdaterat: 2024-01-26 13:10

Gaston
Ja, det kan finnas andra anledningar till att välja elbil. Menar att som privatbilist med normal årlig körsträcka så kan det vara en av anledningarna att man väljer bort elbil.

Uppdaterat: 2024-01-26 13:19
Axa skrev:

Gaston
Ja, det kan finnas andra anledningar till att välja elbil. Menar att som privatbilist med normal årlig körsträcka så kan det vara en av anledningarna att man väljer bort elbil.

Självklart, det är upp till var och en vad man väljer och varför.
Men jag blir så less på att alla ickeelbilister måste få det till att handla om pengar. Att de måste spara på att köra elbil. Ingen som kan se att det kan vara värt nån krona att inte tvinga i andra gifter de inte bett om.

Uppdaterat: 2024-01-26 13:34
Pi skrev:

Henrik - det har absolut inget med möjligheten att bara ladda publikt men du kan ändå inte jämföra dig som förmånsbilist med en privatbilist. Han får aldrig milersättning som i många fall kan kompensera den högre kostnaden för dina "privat-mil" jfr om du kunnat ladda hemma. Och som privatbilist vill man nog i regel se lite "pay back" för den högre investeringskostnaden i form av lägre rörliga kostnader.

Fast det var ju det vi diskuterade, huruvida man måste välja boende efter bil. Nej sa jag, det går utmärkt att ha elbil utan att kunna ladda hemma.
Vad min milersättning har med antal laddare och såna möjligheter att göra förstår jag inte.
Skaffa elbil och testa istället för att fortsätta skriva massa osant om det du inte begriper.

Uppdaterat: 2024-01-26 13:37

Jasp - jag skriver an massa osant och fattar inget. Antecknat - som man brukar säga.

Uppdaterat: 2024-01-26 13:58

Gaston, det handlar nog inte för de flesta att "spara på att köra elbil" utan att man inte vill lägga så mycket pengar på en bil generellt och då är man hänvisad till bensin-/hybridbil. Kör man mindre än tusen mil per år så finns det även annat man vill lägga pengarna på än bara bil. Kör man däremot mycket bil är det lättare att stilla sitt samvete när man behöver lägga så mycket på en bil att man motiverar det med "jag sparar minsann på miljön"!

Uppdaterat: 2024-01-26 14:28

Svensken verkar aldrig förstå att frågan handlar om de globala utsläppen. Svensken är så förbannat snäv i tänket att han alltid utgår från bara Sverige. Och inte blir det bättre av att svennejönsar i tråden låter egoismen över sin egen påstått "perfekta vardag" bli en attack på allt och alla.

Toyota-chefen har rätt: Hela världen kommer inte att kunna bli eldriven. Vi kommer att behöva flera energikällor i samverkan - precis på samma sätt som för elproduktionen till våra eluttag i väggen. Ett barn förstår det här.

Uppdaterat: 2024-01-27 00:41
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

När elbilen kostar som en fossilbil så är det en no-brainer och dit är det inte långt, 1-3 år kanske.
Just nu är det klart billigare med en fossilbil, de 200000:- extra en elbil kostar genererar en räntekostnad på runt 10000:- per år och en extra värdeminskning på ca 20-25000:- per pr de första tre åren så 30-35000:- per år i extra kostnader vilket är långt mer än bilskatten och de extra bränslekostnaderna för bensin/diesel för normalbilisten.

Just nu kan de flesta hushåll inte bära den kostnaden.

Elbilsbonusen som togs bort hade hjälpt upp kalkylen till en mer rimlig nivå.

Uppdaterat: 2024-01-27 08:02