Vi Bilägares forum

Test: Mercedes T-klass, Renault Kangoo & Volkswagen Caddy (2023)

Test: Mercedes T-klass, Renault Kangoo & Volkswagen Caddy (2023)

Småbussarnas köregenskaper och komfort blir allt bättre och ligger numera sällan långt efter den traditionella personbilen. På ett område är de dock överlägsna och visar var skåpet ska stå.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-22 15:20

Kommentarer

Priserna när det gäller elbilen är orimlig anser jag, hur kan versionen av Renault kosta ca 200 000 kr mer? Priset per kWh batteri är nere på ca 75 dollar, så dessa 45 KWh borde kosta 45*(75*11), alltså ca 37 000 kr. Sedan tillkommer givetvis sladdar och andra komponenter som elmotorn mm för att det skall bli en elbil. Men samtidigt sparar du in pengar på att ta bort fossil motor och alla dess komponenter och det är väldigt många sådana. Man borde kunna bygga Renaults elbils versionen till nästan samma pris som den fossila, eller marginellt dyrare (typ 2-5%). Det ligger en hund begraven när det gäller elbilarna.. de tror inte vi synat dem men jag lovar att biltillverkarna vill få oss att tro att elbilar är dyrare att tillverka än de är i verkligheten. Jag är helt införstådd i att man måste ta betalt för utvecklingen också av en bilmodell.. men oavsett den aspekten så är priserna helt galet satta på elbilarna.

Uppdaterat: 2024-01-22 16:57

Tråkigt att testet var av så aparta bilar. En test av ë-Berlingo, Kangoo electric och ID Buzz hade varit intressant, alternativt av Berlingo, Kangoo och Caddy (ej Maxi) i dinosauriebrännarversioner. Nu blev det varken hackat eller malet. Misstänker att det hade att göra med brist på pressbilar? Trist också att det verkar vara så svårt för Vi bilägare att få pressbilar från Stellantis.

Uppdaterat: 2024-01-23 08:38

Även om elmotorer innehåller färre komponenter än en fossilmotor, så har ju fossilmotorn betalat sina utvecklingskostnader för flera decennier sedan. Dessutom är det betydligt större tillverkningsvolym på dem och detta sänker också priserna.

Batterier kostar inte enbart i materialkostnad. De kostar fortfarande i utvecklingskostnad samt att det fortfarande är små serier. Det sker dessutom en väldigt snabb utveckling på batterier. Detta innebär att varje batterikemi har kort produktionscykel.

Så länge som utvecklingen sker snabbt och det fortfarande är förhållandevis låga volymer så kommer priserna vara fortsatt höga jämfört med en fossilbil.

Det som kan få ner priserna är längre tillverkningsserier och högre volymer. Att utvecklingen sker långsammare.

Vi kan jämföra med datorer. I början var det stora teknikkliv, höga priser, låga volymer och varje modell tillverkades under en kort tid.

Efter flera år stabiliserades marknaden. Teknikkliven blev mindre, modellerna levde längre på marknaden, det blev bara smärre uppdateringar, volymerna blev högre och priserna sjönk.

Det kommer bli så med elbilar också, men vi är inte där än. Det kommer nog ta några år.

Uppdaterat: 2024-01-23 18:36

Nåja Raphael - så enormt stor utveckling av batteri-kemierna har det ännu inte varit. De vanligaste har funnits åtskilliga år men sen sker givetvis en del förändringar/förbättringar under resans gång. Men det finns ju lite lovande nya kemier men vi får väl se hur det går. Det är en bit ifrån labbet till serieproduktion i våra elbilar.

Uppdaterat: 2024-01-23 19:03

Nja Raphael, nog kostar utveckling av varje ny generation av förbränningsmotorer åtskilliga milliarder. Så att säga att dom betalat sina utvecklingskostnader många gånger om är då en rejäl överdrift. T.ex fortsätter BMW med utveckling av nya förbränningsmotorer.

Uppdaterat: 2024-01-23 19:23

Pi, det ändras kemier i batterier hela tiden. T.ex. Stellantis 54 kWh batteri som kom med uppdaterade DS3, Jeep Avenger m.fl. har en annan kemisk sammansättning än det äldre 50 kWh batteriet.

Scenics 60 kWh batteri må ha samma kapacitet som det som sitter i Mégane, men det är inte alls samma batteri. Det är en annan kemisk mix i Scenics batteri. Samma gäller Scenics 87 kWh batteri som har samma kapacitet som det som sitter i Nissan Ariya, men Scenics har en annan kemisk sammansättning.
Så det är nya batterier hela tiden.

Alla kallas för li-ion, men det är inte samma kemimix bara för det är li-ion. Den kemiska sammansättningen ändras för att ge högre energidensitet m.m.
De utvecklas hela tiden.
Så varje batteri finns bara på marknaden under en kort tidsperiod, sen kommer ett nytt batteri och så håller det på.
Det blir givetvis både höga kostnader för utveckling och höga kostnader pga. låga produktionsvolymer eftersom det knappt hinner tillverkas några innan det kommer ett nytt.

Uppdaterat: 2024-01-23 19:53

Mr Snoid, det heter inte BMW - det heter ”plåtshabrak som är skräp” det var vi ju överens om. Annars uttrycker man sig inte nyanserat utan sv/v.

Det som kostar med förbränningsmotorer är avgastekniken för att möta utsläppskraven. Tittar vi på själva motorn så har det inte hänt särskilt mycket sedan flera decennier. Bara mindre justeringar av existerande teknik.
Och förbränningsmotorer tillverkas länge.
Vi kan ta PSA-Renault-Volvo Douvrin som tillverkades från tidigt 1970-tal in i 1990-talet. Det är över 20 år för en motor. I lite olika storlekar osv, men i grunden samma motor i över 20 år!
Eller Stellantis PureTech som har tillverkats sedan 2012.

Det ser likadant ut för andra tillverkare.
BMW N73 kom 2003. Nu kommer ni säga att den bara tillverkades till 2016 och det var ju inte alls länge. Haha säger jag då, för N74 kom 2009 och det är en N73 med turbo. I övrigt är det precis samma motor och N73 tillverkades till 2022. Så drygt 20 år där.
Dessutom var N73 en utveckling av M73, skillnaden är att N73 var direktinsprutad och hade mer avancerad ventilstyrning. I grunden är det samma motor. Och M73 kom 1993!
Den i sin tur var en lättare utveckling av M70 som kom 1988.
Här har vi ett exempel på en motorfamilj som varit i produktion 1988-2022 med några mindre justeringar. Dvs under 34 år!
Det var rätt länge sedan den betalade sina utvecklingskostnader.

Om vi nu tar Stellantis som exempel. De köpte först in Continentals 100 kW motor och använde den för sina elbilar.
Nu har de ersatt den med en helt nyutvecklad motor som utvecklats i samarbete med japanska Nidec. Och Stellantis har byggt en helt ny motorfabrik för motorn.
Fossilmotorer kan tillverkas i samma fabriker som tidigare. Med samma personal.
För en elmotor behöver man helt andra produktionslinor. Andra produktionsmaskiner och personalen behöver utbildas.
För det är rätt stora skillnader i konstruktion mellan en elmotor och fossilmotor.
Så det krävs en hel del och dyra investeringar för att göra en elmotor, förutom utvecklingskostnaderna för motorn.
Själva utvecklingen av den motorn har tagit 6 år att göra.
Och de hade ingen tidigare generation att modifiera och uppdatera…

Uppdaterat: 2024-01-23 20:21

Kul att du tar upp en BMW V12 motor i din bevisföring. Den är väldigt vanlig i deras modellprogram….

Uppdaterat: 2024-01-23 20:53

Den så kallade Prince motorn, den blev ingen glad av i senare utföranden.

Uppdaterat: 2024-01-23 20:53
Mr Snoid skrev:

Kul att du tar upp BMW V12 motor. Den är väldigt vanlig i deras modellprogram….

Han menar nog 4an som satt i BMW och Mini, det var en PSA produkt från början.

Uppdaterat: 2024-01-23 20:55

Det finns utvecklingskostnader, men inte är dessa 10 tusentals kronor per bil...långt därifrån. Så jag är nästan helt säker på att biltillverkarna vill bluffa kunderna och tro att de förlorar pengar på elbilarna vilket inte är sant. Tesla har visat gång på gång att det går bra att sänka priserna.. det blir bara fler sålda bilar och vinsterna består i samma nivå som innan. De som borde vara rädda för elbilar är verkstäderna, med allt mindre underhåll blir det inte lika lukrativt att driva en verkstad.

Uppdaterat: 2024-01-23 23:13

Raphael, hur komplicerad är en elmotor tror du? Det är väldigt få komponenter och det kostar inga miljarder kronor för att utveckla något som redan är väldig känd teknologi. Elmotorer finns överallt i olika tillämpningar. Elbilarna är så mycket enklare uppbyggda än fossila bilarna. Fast nu har tyvärr elbilar blivit rullande,,"nöjesmaskiner" fullproppade med onödigt teknik. Tänk alla dessa sensorer och givare, och radar/kamera som sitter i alla bilar...kostar massor och bilköpare vill inte ens använda tekniken eller ha den. Design och yta går före principen att en bil skall vara enkel och praktisk.

Uppdaterat: 2024-01-23 23:20

Mr Snoid, det spelar ingen roll att motorn är vanlig eller ovanlig i produktubudet. Du missade tydligen mina nyanser i mitt inlägg. Jag tog upp en motor som var vanlig i produktutbudet och en motor som var mer exklusiv, just för att visa att det är samma sak oavsett vanlig eller ovanlig.

Uppdaterat: 2024-01-24 06:53

Rikard, nej. Prince-motorn heter N13/N12. Det var inte den jag pratade om, den finns inte med i min lista.
Prince-motorn använder samma block som PSA TU-motorn, men BMW ledde utvecklingen av motorn till Prince. BMW adderade sitt Valvetronic system, sin oljepump, sin kamkedja, sina cylinderhuvuden m.m.

Uppdaterat: 2024-01-24 07:00

Hx30, Teslas resultat från K3 visar att Teslas vinster minskar samtidigt som försäljningen inte ökat i motsvarande grad. Så det du påstår stämmer inte.
Tesla gjorde sina investeringar för länge sen. De behöver inte investera i nya fabriker för att bygga motorer eftersom de redan är byggda för flera år sen och börjar bli avskrivna.

Uppdaterat: 2024-01-24 08:30

Hz30, Stellantis och Nidec signerade sitt samarbetsavtal 2017 och gick in i ett 50/50 joint venture kallat E-Motors, med syfte att utveckla och producera elmotorer för bilar. I ett första skede har de utvecklat fyra olika elmotorer, samt installerat helt nya och toppmoderna produktionsfaciliteter för dessa motorer i Carrières-sous-Poissy.

Första motorn ut är 156hk motorn som har börjat rulla ut i flera av Stellantis bilar.

År 2022 tog de ett lån på 85 miljoner euro (ca 935 miljoner SEK) hos den europeiska investeringsbanken. I ansökan till banken beräknades investeringen till totalt 170 miljoner euro (ca 1,870 miljarder SEK) för åren 2022-2024 - det blir en kostnad om 85 miljoner euro (ca 935 miljoner SEK) per år.

Projektet startade som sagt 2017, så det har kostat mer än så.

Stellantis totala investering uppgår till 30 miljarder euro (ca 330 miljarder SEK).

I detta ingår, förutom motorerna, även plattformsutveckling, flera batterifabriker och även återvinningscenters för att ta hand om uttjänta batterier och återanvända dem, 21 sådana centers/återvinningsfabriker byggs globalt. Och givetvis ingår nya batterier i den investeringen.
Samt även investeringar i ett laddnätverk med 5 000 laddpunkter i Europa år 2025. Målet är 35 000 laddpunkter år 2030 i Europa och Amerika.

Så du har uppenbart fel i dina kostnadsberäkningar.

Uppdaterat: 2024-01-24 07:47

Nu tog jag Stellantis som exempel, men alla har ju kostnader. Elbilsversioner av skåpfamilje-bilar har låga volymer och det driver upp kostnaderna per bil jämfört med modeller som har större volymer.
Observera: Jag menar nu ”volym” som i produktionsvolym.
Inte bilarnas utrymme.
Så även fast Kangoo har mer och större volym invändigt så tillverkas den i få exemplar i elversionen och det gör att den är en lågvolymsbil, fast den har mer volym än många andra.

Uppdaterat: 2024-01-24 08:36

Raphael - jag påstod inte att dagens LiIon-batterier har exakt samma kemiska sammansättning som de för 10 år sedan - visst sker det successiva förändringar bl a av miljö-hänsyn och för att försöka sänka kostnaderna och öka säkerheten. Men fortfarande är det LiIon-batterier eller LFP-batterier vilka också funnits under lång tid. "Ständiga förbättringar" finns under alla områden. Men de stora stegen när det gäller drivbatterier för elbilar väntar vi fortfarande på.

Uppdaterat: 2024-01-24 09:02
hx30 skrev:

Det finns utvecklingskostnader, men inte är dessa 10 tusentals kronor per bil...långt därifrån. Så jag är nästan helt säker på att biltillverkarna vill bluffa kunderna och tro att de förlorar pengar på elbilarna vilket inte är sant. Tesla har visat gång på gång att det går bra att sänka priserna.. det blir bara fler sålda bilar och vinsterna består i samma nivå som innan. De som borde vara rädda för elbilar är verkstäderna, med allt mindre underhåll blir det inte lika lukrativt att driva en verkstad.

SPA plattformen kostade 75 mdr(ej justerat för inflation) att ta fram. Gissar på att VEA-familjen inte var mycket billigare. Sen kommer mjukvaran. Sen ska allt förbättras och utvecklas under tiden. Det blir en slant.

Uppdaterat: 2024-01-24 17:35
Apex skrev:

hx30 skrev:
Det finns utvecklingskostnader, men inte är dessa 10 tusentals kronor per bil...långt därifrån. Så jag är nästan helt säker på att biltillverkarna vill bluffa kunderna och tro att de förlorar pengar på elbilarna vilket inte är sant. Tesla har visat gång på gång att det går bra att sänka priserna.. det blir bara fler sålda bilar och vinsterna består i samma nivå som innan. De som borde vara rädda för elbilar är verkstäderna, med allt mindre underhåll blir det inte lika lukrativt att driva en verkstad.

SPA plattformen kostade 75 mdr(ej justerat för inflation) att ta fram. Gissar på att VEA-familjen inte var mycket billigare. Sen kommer mjukvaran. Sen ska allt förbättras och utvecklas under tiden. Det blir en slant.

Nej kan jag inte tro, Vargen har rätt. Kostar nada att utveckla nya bilar för det vet han, och till råga på allt är det bara SUV:ar 😂🤣

Uppdaterat: 2024-01-24 18:07

Raphael, det kostar mellan $5,000 och $7,000 att byta en motor i en Tesla X,S eller 3. Tror du en ny motor som monteras i fabrik kostar mer? Jag skulle nog påstå att priset för att få den nya motorn på plats i fabriken är mindre än hälften.. ungefär 30000 kr. Vad tror du en fossil motor kostar och alla komponenter som behövs till denna? Så nej, vi kunder är grundlurade om vad det kostar att tillverka elbilarna.. det är mer eller mindre ett nollsummespel om drivlinan är av el istället för driven av fossila bränslen.

Uppdaterat: 2024-01-26 08:45

Apex, 75 miljarder? Har du källa på det.. för det skulle innebära en kostnad på ca 100 000 kr/bil som blir producerad. Jag räknade lite på Tesla's siffor från 2017 och framåt, och då hamnar utvecklingskostnaden på ungefär hälften eller ca 54000 kr/bil. Så antingen måste Volvo börja sälja mer bilar eller sänka sina utvecklingskostnader.

Uppdaterat: 2024-01-26 10:29

...och nu har vi återigen hamnat väääldigt långt ifrån trådens ämne...

Uppdaterat: 2024-01-26 11:03
hx30 skrev:

Apex, 75 miljarder? Har du källa på det.. för det skulle innebära en kostnad på ca 100 000 kr/bil som blir producerad. Jag räknade lite på Tesla's siffor från 2017 och framåt, och då hamnar utvecklingskostnaden på ungefär hälften eller ca 54000 kr/bil. Så antingen måste Volvo börja sälja mer bilar eller sänka sina utvecklingskostnader.

100kkr per bil för plattformen är fullt rimligt.

https://www.carsales.com.au/editorial/details/volvo-invests-105b-in-new-platform-engines-33954/

Planen verkar ha varit att investera 90 mdkr för både spa och vea, men det blev lite mer än så. Jag jobbade på Volvo Cars 2019-2021 och hörde att enbart SPA kostade över 75mdr sek att utveckla.

Jag tror inte att du inser hur många det är som jobbar med utveckling av bilar och hur komplext det är. Allt ska betalas vid försäljning av bilen.

Jobbar med en konstruktör nu som blev varslad från VC förra året. Han hade jobbat tre år i ett team på ca 50 pers som enbart utvecklade framdörrarna på EX90.

Uppdaterat: 2024-01-26 16:30