Vi Bilägares forum

Luftgardin ger längre räckvidd i elbilar

Luftgardin ger längre räckvidd i elbilar

Hyundai och Kia vill sänka förbrukningen i nya elbilsmodeller genom att fälla ned en ”flärp” som skapar en luftgardin vid framhjulen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-23 10:12

Kommentarer

Mera som kan strula vintertid för oss som lever i klimatet här uppe.

Uppdaterat: 2024-01-23 11:02

....!
Den typen av permanent... (fast monterad) "styrare av luften" har Opel haft på de flesta modeller sedan Calibra 1989.
På Ampera var den tillverkad i ett material som var tänkt att vara nästan oförstörbart och skulle klara oräkneliga skrap mot vägar och trottoarkanter.
(vill man vara petig infördes det redan 1983, fast den listen brukade inte sitta kvar mer än några år.)

Uppdaterat: 2024-01-23 15:07

Sex km teoretiskt längre räckvidd…🤣

Uppdaterat: 2024-01-23 13:05
Togga

Ja, men förmodligen ändå lite bättre än vad dessa infällda dörrhandtag ger tillbaka jfr bra formgivna utanpåliggande. Dock i sig inget försvar för dessa gardiner.

Uppdaterat: 2024-01-23 13:25
Togga skrev:

Sex km teoretiskt längre räckvidd…🤣

Pi skrev:

Ja, men förmodligen ändå lite bättre än vad dessa infällda dörrhandtag ger tillbaka jfr bra formgivna utanpåliggande. Dock i sig inget försvar för dessa gardiner.

Ja, men 6 kilometer här, 2 där, 4 på med något annat osv osv. Alla bäckar små...

Uppdaterat: 2024-01-23 14:44
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - men nån gång måste man ändå ta hänsyn till människan som skall leva med bilen i ur och skur. Allt kan inte rättfärdigas med nån km längre räckvidd.

Uppdaterat: 2024-01-23 15:54
Pi skrev:

bejje - men nån gång måste man ändå ta hänsyn till människan som skall leva med bilen i ur och skur. Allt kan inte rättfärdigas med nån km längre räckvidd.

Nej allra helst skulle man ju vilja se batterier som är så energitäta att vi kan halvera storleken och dubblera räckvidden. Det kommer garanterat en dag, men sen om det är om 3 år eller 30 år eller därimellan får vi se.

Uppdaterat: 2024-01-23 15:58
- Peugeot e-208 GT 2022

Varför införa något så komplext som kostar ännu mer pengar? Är det inte enklare att sänka vikten, göra bilmodeller lite lägre (runt 1,5 meter hög) och mindre hjul...detta tillsammans kommer spara 30-80% energi.

Uppdaterat: 2024-01-23 16:43
Pi skrev:

bejje - men nån gång måste man ändå ta hänsyn till människan som skall leva med bilen i ur och skur. Allt kan inte rättfärdigas med nån km längre räckvidd.

Exakt, när är det bra nog. Tar hellre en bil som funkar och jag trivs med framför en som har maximal räckvidd. Förövrigt har jag en känsla av att det värsta fokuset på räckvidd börjar avta. Men kanske är för att jag har ägt elbil ett par år. Viktigare då med hyfsad jämn prestanda året runt, att bilen föbrukar mer ström är ofrånkomligt. Men att hastigheten på snabbladdning stupar, som på t.ex BZ4X eller för den skull andra modeller, är en egenhet man aktiv kan välja bort med bilvalet.
Men nån teoretisk km hit eller dit är helt oväsentligt

Uppdaterat: 2024-01-23 16:47

Alfa Romeo hade väl nåt liknande på sin model 90...frontspoiler som sänktes vid en viss hastighet.

Uppdaterat: 2024-01-23 19:06
bejje skrev:

Ja, men 6 kilometer här, 2 där, 4 på med något annat osv osv. Alla bäckar små...

Håller med, ansträngningar att förbättra effektiviteten är underskattade.

Uppdaterat: 2024-01-23 21:21
Power to the people

Alfa 90, Jo visst 80 km/t fast kanske kunde den ha sänkts lite mer.
90 var en modell som intresserade mig när den var ny på grund av yttre designen, väska som handskfack och digital instrumentering.
https://www.youtube.com/watch?v=qGmTmXajxIA&pp=ygUcQWxmYSA5MCAtIFNwb2lsZXIgcmV0cmF0dGlsZQ%3D%3D

https://medium.com/roadster-life/5-things-you-didnt-know-about-the-alfa-romeo-alfa-90-16d4c0fdf639

Uppdaterat: 2024-01-23 21:39

Min Mitsubishi Sigma med luftfjädring på alla hjul sänkte sig när man kom upp i lite fart, typ 50. När man kom upp i 100 sänkte den framvagnen max och fick lite raggarbilsstuk för att minska luftmotståndet

Uppdaterat: 2024-01-23 22:47

Jodå - visst samverkar alla förbättringar men som jag redan nämnt - bilägaren skall ju också kunna "umgås" med sin bil på ett bra sätt och för de flesta under flera år och därmed även vintertid så personligen är jag klart tveksam till helt infällda dörrhandtag - för att ta ett exempel.

Uppdaterat: 2024-01-24 08:44
Pi skrev:

Jodå - visst samverkar alla förbättringar men som jag redan nämnt - bilägaren skall ju också kunna "umgås" med sin bil på ett bra sätt och för de flesta under flera år och därmed även vintertid så personligen är jag klart tveksam till helt infällda dörrhandtag - för att ta ett exempel.

Jag har haft två bilmärken med infällda handtag på sista tiden, Mercedes och Tesla, och det fungerade klockrent utan problem på båda dessa även vintertid.
Sen kan man såklart ifrågasätta hur mycket det egentligen sparar elektroner, eller om det mest är en gimmik. Men en källa till problem? Nej inte för min del iaf, då innefattar detta även körning i minus 30 bitvis med båda bilarna med.

Uppdaterat: 2024-01-24 12:01

Jag hade föredragit handtagen från Fiat Barchetta framför nåt elektromekaniskt.

Uppdaterat: 2024-01-24 15:40