Vi Bilägares forum

Stellantis: Priskrig på elbilar kommer leda till blodbad

Stellantis: Priskrig på elbilar kommer leda till blodbad

Jättekoncernen Stellantis vill inte haka på priskriget på elbilar. Men på den svenska marknaden har priserna ändå blivit lägre.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-22 10:15

Kommentarer

Citat:

Vilken biltillverkare han menar utvecklar han inte, men det är ingen högoddsare att det handlar om Tesla som så sent som förra veckan sänkte priserna på Model Y.

Och ändå har Tesla mycket högre vinstmarginal än de övriga. De har råd att sänka sina priser en hel del, det har inte de flesta andra som då går med förlust eller ännu mer förlust än de rean gör på elbilar.

Uppdaterat: 2024-01-22 11:27
- Peugeot e-208 GT 2022

Koncernchefen tror att han kan bestämma hur mycket köpare vill betala för deras bilar, men är man inte med i priskriget så får man mycket mindre sålt-köpare köper från de andra tillverkarna som har konkurrenskraftiga priser, om man inte har en helt unik produkt som är överlägsen konkurrenterna-jag tror inte Stellantis har det.

Uppdaterat: 2024-01-22 12:09

Stellantis vill ju inte sälja sina elbilar, ursprunget till ett ev. blodbad är ju de själva....

Uppdaterat: 2024-01-22 13:29
LeifX skrev:

Stellantis vill ju inte sälja sina elbilar, ursprunget till ett ev. blodbad är ju de själva....

Om Stellantis enl. dig inte vill sälja sina bilar, vore det inte enklare för dem att lägga ner och stänga allt direkt??

Uppdaterat: 2024-01-22 13:33

Ja detta är alltså helt i linje med vad jag har försökt förklara under några års tid här på forumet

Det han egentligen säger är att -” vi har så dåliga produkter så vi kan inte konkurrera, ni måste antingen hindra andra tillverkare från att leverera (läs införa tullar) eller ge oss en massa pengar så vi kan driva våra undermåliga fabriker vidare”.

Är det någon här som tycker synd om Plåtschabrakens välbärgade ägare?

Svaret är att de parasiterar på EU, på skattebetalarna och på bilköparnas pengar till ingen som helst nytta. Något som gör oss alla fattigare.

Dags att avveckla skiten och använda resurserna till något värdeskapande.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-22 13:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Och ändå har Tesla mycket högre vinstmarginal än de övriga. De har råd att sänka sina priser en hel del, det har inte de flesta andra som då går med förlust eller ännu mer förlust än de rean gör på elbilar.[/quote]

Lugn i båten angående Tesla. Jag vill påstå att de nu inte längre har några höga marginaler! https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/bethkindig/2024/01/18/tesla-q4-earnings-preview-margins-likely-to-slip-again/amp/

Uppdaterat: 2024-01-22 13:49
Erik S

Elon Musk har själv uttryckt att han strävar mot att sälja själva bilen till produktionspris.

Det är på tillvalen och allehanda appar han tänker tjäna pengar.

Så Tesla lär ha kvar sina marginaler också i framtiden.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-22 13:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Relativa belopp i form av femsiffriga belopp är inte intressant, utan de faktiska priserna på bilarna som idag är allt för höga. Jag tror det är dags för biltillverkarna att skippa SUV modeller och gå tillbaka till vanliga bilmodeller med mindre batterier och även lägga mer energi på att få nya bilmodeller att dra mindre el. Jag tror inte många förstår hur mycket de aerodynamiska egenskaperna påverkar förbrukningen och därmed räckvidden. SUV modeller drar mellan 30-100% mer energi per mil i motorvägsfart än vanlig bilmodell som är lägre.

Uppdaterat: 2024-01-22 13:59

Vad Tesla kommer landa på för Q4 kan vi inte veta säkert än, men för Q3 låg de väl på 17% vinstmarginal. Visst, det är en bra nedgång sedan åren innan och har så klart med alla prissänkningar att göra, men det är fortfarande nivåer på vinst som bara Stellantis kan drömma om. Gör de ens vinst alls på sina elbilar? Tror inte dom gjorde det tidigare, men har inte kollat upp det nyligen.

Uppdaterat: 2024-01-22 13:57
- Peugeot e-208 GT 2022

Stellantis märken är ju sådana som ändå varit b- eller c-bilar i alla tider, Fiat, Lancia, Citroën, Peugeot, Opel o.s.v. inget man suktat efter. Jag har haft ett par Peugeot tidigt 90-tal men inte var det några kvalitetsbilar och det sitter kvar hos folk, åtminstone här i Sverige, på kontinenten har det sålt fler.
Han får väl se till att bygga bilar folk vill ha och vill betala för. Har man inte rätt produkt så är det ju inte kundens fel.

Uppdaterat: 2024-01-22 16:15

Nu har du en massa fördomar. Peugeot har en förträfflig kvalitet och bäst driftsäkerhet i klassen.

Allt enligt vissa märkesfanatiker här i trådarna 😅

Vi andra som ändå ägt både Peugeot och Citroën kan intyga att de mest står på verkstaden.

Och nej, det finns ingen sunt tänkande människa som betalar fantasisummor för ett omodernt plåtskrälle till schabrak som mest står på verkstaden.

Det vet deras VD också förstås om och för att rädda det sjunkande skeppet försöker han nu via media skapa opinion mot de bättre bilarna från både öst som väst.

Förhoppningsvis misslyckas handpenna gång.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-22 17:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nåja, det är lite väl svensk-centrerad syn på franska bilar. Det finns väl ändå en och annan fransk modell som säljer bra i övriga Europa. Så det finns väl en hel del människor som trivs med franska bilar. Huruvida de gör vinst per såld bil är en annan sak.

Uppdaterat: 2024-01-22 17:27

För det första har Stellantis inte sänkt några priser i Sverige.
Det finns två importörer av Stellantis, och den största är KW Bruun som importerar Peugeot, Citroën, Opel och DS.
Fiat, Lancia, Alfa och Jeep har en annan importör.
KW Bruun importerar även Mitsubishi.

KW Bruun har haft speciella prislistor, inte bara Stellantis utan även för Mitsubishi.
De har haft:
Ordinarie pris
Rek. rabattpris
Introduktionspris.

Tre priser i samma prislista.
Det som nu har hänt är att de nu bara har ett pris: Rekommenderat försäljningspris.
Och det är samma pris som det som tidigare hette rabattpris.
Så i praktiken har ingen prissänkning skett.
ViB påstår att priserna sänkts, för de jämför med Ordinarie pris. Men det priset har inte gällt i verkligheten.

Uppdaterat: 2024-01-22 18:06

Det som är problemet är att Stellantis känner av konkurrensen från öst.

Man vet att det är kört när kunderna upptäcker att de kinesiska alternativen är bättre till samma eller till och med en lägre kostnad.

Och därför ger man sig ut i media för att få stopp på problemet.

Något som i slutändan innebär ett slöseri för både bilköpare som samhällsekonomin i stort.

Stellantis kan inte konkurrera. Där ligger det verkliga problemet.

Dags att lägga ner således.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-22 18:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Sen gällande detta med att Stellantis skulle göra usla produkter som ingen vill ha. Stellantis består av märken som är stora och populära i Europa och de har flera modeller som tillhör de populäraste i Europa. Om de nu är så usla varför köper folk dem då?!

Tyska ADAC testade nyligen en hög med elbilar, som de poängsatte enligt ett ett flertal olika kriterier. Nu är ADACS poängsättning speciell, för den är omvänd. Dvs minst poäng vinner. Finns en del tyska tidningar och testsajter som har liknande. Lite förvirrande. Men det är tyskar det.

ADAC ger både Citroën ë-C4X och Opel Astra Electric lägre poäng (vilket alltså är bra!) än Tesla Model Y. Så Stellantis gör bättre bilar än Tesla, enligt ADAC.

Den plattform som artikeln pratar om är STLA Large. Den större varianten av STLA Medium som nya Peugeot e-3008 är byggd på. Peugeot e-3008 som erbjuder både längre räckvidd och en häftigare interiör än alla versioner av Tesla Model Y.

Stellantis står nu inför en väldigt bred modellintroduktion.

Peugeot e-3008
Peugeot e-5008
Citroën C5 Aircross
DS 5
Opel Grandland
Opel Manta
Alfa Giulia
Lancia Delta
Lancia Gamma
- är alla på STLA Medium.

STLA Large:
Jeep Wagoneer blir första bilen ut på STLA Large.
Sen följer modeller från Alfa Romeo, Maserati, DS m.fl. Det är 8 modeller som kommer byggas på STLA Large.

Det finns även nyheter i det mindre formatet.
I februari kommer Lancia Ypsilon, dock fortfarande på samma CMP2 som senaste Peugeot 208, DS 3 och Jeep Avenger.
Och sen kommer Alfa Milano på den plattformen.

Citroën ë-C3, ë-C3 Aircross
Opel Crossland
Fiat Panda
- kommer på e-SMP. Som är en mer kostnadsoptimerad e-CMP.

Om två år lanseras nya STLA Small. Först ut blir nya Peugeot 208 eller DS3 som ersätter dagens. (Lite osäkert idag vilken av dem som blir först).

Jag har själv ägt flera Peugeot och Citroën. Jag hade min C3 Picasso i 18 000 mil utan några problem. Bara förbrukningsmaterial som bromsar, kamrem osv. En mycket bra och pålitlig bil.
Trots vissa här på forumet som hävdar att Stellantis bilar rasar ihop till skrot 5 km efter man kört sin nya bil från handlaren.
Det har faktiskt inte hänt mig. Varken vid 5 km eller 180 000 km. Och jag har haft flera stycken sedan början av 90-talet.

Vi kan dock se att Tesla, som hyllas i detta forum för sin fantastiska kvalitet, hamnar i botten av den tyska bilprovningen. Bromsarna lägger av.
En Tesla behöver ju inte service och deras system för regenering använder inte bromsarna. Så de varken servas eller används. Bromsar som inte underhålls beckar ihop. Det visar den tyska bilprovningens resultat.

Tesla har även en överlägsen kundservice, har vi fått reda på i detta forum. De försäkrar alltid ägarna om att det aldrig är fel på Tesla och kan aldrig bli fel på Tesla. Om det uppstår något fel är det alltid kundens fel. Det känns ju tryggt och bra.
Det är därför som både Norska och Svenska Trafikverket undersöker Tesla nu för en återkallning.

Stellantis har längre erfarenhet av elbilar än Tesla har. Citroën gjorde egna elbilar för varutransporter och postleveranser redan på 1980-talet. De var populära hos franska postverket.

Uppdaterat: 2024-01-22 18:53

Själv skulle jag önska en Lancia Beta elektrisk, den skulle rymma mellan Delta och Gamma. Men verkar inte finnas i Lancias planer just nu. Till de på forumet som avskyr SUV:ar så kommer ingen Lancia vara SUV. Inte närmaste framtiden.
Nya Gamma blir en crossover (kan eventuellt få namnet Aurelia men italienska tidningar kallar den Gamma så det blir nog namnet, både Gamma och Aurelia är klassiska Lancia namn).

Först kommer Ypsilon, sen Gamma och sist Delta. Delta blir 4,4 m lång. En stor Delta. Borde heta Beta med den storleken…
En Delta bör inte vara längre än 4,2-4,3.
Ypsilon och Delta blir varken SUV eller crossovers.

Uppdaterat: 2024-01-22 19:01
A.L skrev:

Elon Musk har själv uttryckt att han strävar mot att sälja själva bilen till produktionspris.
Det är på tillvalen och allehanda appar han tänker tjäna pengar.
Så Tesla lär ha kvar sina marginaler också i framtiden.
MVH AL

Elon har ÄVEN sagt att hans mål är att elektrifiera världen, inte nödvändigtvis tjäna pengar på bilar...
Dvs han kommer att fortsatt sänka priset då han kan.
Är bara aktieägarna som är delägare i Tesla (som Elon behöver hålla glada) som hindrar honom att sänka mer just nu. Om jag får gissa.
Ska bli spännande vad Q4 resultat är

Uppdaterat: 2024-01-22 18:57
Gillar kurvor och rondeller

AL, du försvarar återkommande den kinesiska statens subventionering av kinesisk elbilsproduktion. Du stödjer det helt och fullt. Statliga subventioner är bra för kunderna. Så länge som det gäller Kina. Det är bra för konkurrensen.

När franska staten går ut med planer för att subventionera bilar tillverkade i Europa, så kritiserar du det hårt. Du hävdar att det förstör de fria marknadskrafterna.

När Kina subventionerar = bra för de fria marknadskrafterna.
När Frankrike subventionerar = dåligt för de fria marknadskrafterna.

Det är ju typexempel på ALs hyckleri och vurmande för Kina. Det är därför han anser att kinesiska lågpris dubbdäck har bättre grepp på vintern än premium dubbfria tillverkade och konstruerade i Europa.

Allt kinesiskt är bra.
Allt europeiskt är dåligt.
Och särskilt sämst är något när det kommer från Frankrike.

Därför kör AL hellre på tjo-tjing-chin maxitrac för 500 kr styck per däck än Michelin.

Men eftersom kinesiska staten subventionerar sina biltillverkare med miljardbelopp ser jag inget fel i att Frankrike har subventioner för europeiska märken.

Uppdaterat: 2024-01-22 19:16

Mc
Elon säger väldigt mycket…

Uppdaterat: 2024-01-22 19:51

Raphael lider av sina vanliga vanföreställningar och använder sin sedvanliga ryska retorik för att undgå sakfrågan.

Om vi börjar med plåtschabraken så bottnar deras problem i undermålig kvalitet. Köparna ratar den eftersom det finns andra alternativ på marknaden som är bättre till en lägre kostnad. Det är detta fenomen som Stellantis VD är orolig för när han kritiserar Tesla - på precis samma sätt som hans företrädare slogs med näbbar och klor för att stoppa de japanska bilarnas inträde i EU.

Istället för att möta konkurrenterna med ny teknik och produktutveckling så väljer han politiken. Jag kan förstå att Raphael gillar det eftersom han per definition också avskyr vetenskap och ingenjörsmetodik. Något som senast kom till uttryck i däcksdebatten där han helt enkelt vägrade att föra en diskussion med utgångspunkt i fysikaliska mätdata. Det passade ju inte in på Raphaels egen uppfattning och påståenden.

Jag anser att det är oseriöst att tillskriva folk uppfattningar och påståenden som aldrig har uttryckts. Raphael tycker tydligen tvärtom - han måste göra det för att klara av diskussionen.

Att Stellantis VD uttrycker det han gör är förväntat. Jag kan egentligen bara se en enda orsak till att med statliga medel ha kvar plåtschabraken och det är att fabrikerna behövs vid en storskalig militär konflikt.

Något annat syfte finns inte eftersom delger köparna sämre produkter till ett högre pris.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-23 08:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tullar och protektionism leder sällan till något gott. Det har väl aldrig fått ett samhälle att utvecklas att hindra andra att etablera sig på en marknad?
Som AL är inne på bör Stellantis fokusera på att göra de egna produkterna så attraktiva att kunderna väljer att köpa dem. Att klaga på att någon annan gör mer marknadsanpassade produkter lär inte sälja fler bilar.

Jag har en Stellantisbil (Grandland X PHEV) och tycker den hade rätt pris när jag köpte den. I dagsläget hade jag nog valt något annat. De elbilar jag sett från koncernen måste ner i pris för att jag ska lockas till dem igen. Den jag hade för nåt halvår sen fungerade och hade rimlig totalkostnad.

Uppdaterat: 2024-01-23 08:37

Som Mäkinen skriver så hade jag lite samma tanke om Stellantis. Jag har ju min Peugeot e-208. Den fanns till "rätt pris" när jag skaffade den. Det var innan bonusen togs bort och innan räntorna dragit iväg.

Jag hade dock inte valt den idag då den är på tok för dyr för vad man får för pengarna. Men jag är nöjd med min bil till det priset som var då. Men tycker att en e-208 idag måste ner 100 000 kr för att den ska vara intressant igen, men även då hade jag ju valt något annat, då det inte är jättestora förändringar på dagens modell jämfört med den jag har och det är alltid kul att testa något nytt.

Uppdaterat: 2024-01-23 09:33
- Peugeot e-208 GT 2022

AL,
Nej jag lider faktiskt inte alls. Och du undviker fortfarande det faktum att kinesiska staten både har subventioner för produktionen och subventionerar för köp av elbilar.

Du klagat på franska staten för de har subventioner vid köp av elbil tillverkad i Europa.
Du hävdar att Stellantis gör usla produkter som ingen vill köpa, som ingen köper och att de klarar inte av att ”möta hotet mot öst” med bättre produkter. Att kineserna är överlägsna i pris och kvalitet.

Men vad du hela tiden glömmer är att ”hotet från Öst” är betalat med kinesiska statens pengar. Utan den kinesiska statens miljardinvesteringar och subventioner skulle kinesiska elbilar knappast ha varken lågt pris eller konkurrenskraftig kvalitet.

Nya Peugeot e-3008 är enligt dig en usel produkt med usel kvalitet som ingen vill ha. 52,5 mils räckvidd med minsta batteriet och 70 mil med största är usla siffror.

Stellantis lyckades sälja 1,320 miljoner 3008 under 7 år av den föregående generationen, till kunder i 130 länder trots att ingen vill ha den! Att sälja över 1,3 miljoner av en modell som ingen vill ha, det är ju faktiskt en framgång.

Jag ser därför ingen anledning till att tro att nya generationen kommer bli en flopp. Stellantis är mycket bra på att sälja bilar till folk som inte vill ha dem. Och fast att ingen vill ha den nya 3008 så kommer de köpa den ändå.

Men om nya 3008 inte faller AL i smaken så kanske Alfa Giulia på samma plattform är med det han kommer välja.
Giulia Ti får 345 hk.
Giulia Veloce 790 hk.
Giulia Quadrifolio 1 000 hk och fyrhjulsdrift.
Med största batteriet (98 kWh samma som 3008) blir räckvidden 70 mil.
Siffrorna är bekräftade av Alfas VD. Bilen introduceras på marknaden om två år.

Trots att ingen vill köpa den, ingen gillar den och alla tycker den är usel och sämsta bilen på marknaden så lyckades Stellantis sälja 1,32 miljoner av 3008 på 7 år. Det är starkt jobbat. Nya 3008 kommer med all säkerhet också att sälja bra.

Eftersom Stellantis lyckas sälja så många fast de gör de sämsta bilarna som ingen vill ha, så tänk hur många de skulle kunna sälja om de gjorde bra bilar som alla gillade. Därför har konkurrenterna en anledning till att känna oro.

Uppdaterat: 2024-01-23 10:14

Det är bra Raphael att du säger att du inte lider av vanföreställningar. Då sitter du alltså medvetet och tillskriver andra skribenter uppfattningar som de inte har uttryckt. Precis samma retorik som det stora landet i öst ägnar sig åt.

Angående Plåtschabrakens konkurrenskraft så är det ju inte jag som påstår att man inte klarar av att producera en lika bra produkt till motsvarande pris som Tesla. Raphael får kontakta Stellantis VD och förklara hur det verkligen förhåller sig så att han kan gå ut i media och förklara att han hade fel. Den korrigeringen skall bli mycket intressant att få ta del av.😅

Men fram tills att Stellantis VD gör avbön sätter jag en viss tilltro till hans uppgifter. Jag betraktar de till och med som mer trovärdiga än en pseudonym som är inspirerad av ryskt trolleri på ett bilforum. Och han är orolig - även om denna oro alltså inte delas av Raphael och egentligen är helt obefogad.

Att Kina pumpar in pengar i sin industri är sant. Det är en del av deras syn på kommunismen och en del av deras femårsplaner. En lära som Raphael normalt sett säger sig vilja stödja, eller?
Raphael är kritisk mot kinesernas intåg, men det är inte på grund av att det per definition är fel att pumpa in pengar i företag utan för att det slår undan benen på plåtschabraken. Han drivs alltså av samma märkesfanatism som alla andra.

Raphael är kritisk mot att Kina kör över plåtschabraken. Att plåtschabraken ens existerar är en funktion av att både den franska som tyska staten tidigare pysslat med samma sak (på bekostnad av andra tillverkare). Då var det rätt. Idag är det alltså fel.

Han tycker nu att den fria världen skall svara med samma mynt. Annars riskerar ju plåtschabraken att slås ut från marknaden och ersättas med bättre produkter.

Och så skall vi ju inte ha det😅

Den motsägelsen får Raphael gärna utveckla vidare.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-23 10:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, du kör med rysk strategi när du ljuger om vad Carlos Tavares har sagt. Om du hade läst hans uttalande så ser du att han inte yttrar sig om kvaliteten på bilar. Du ljuger alltså om vad han har sagt, men vi som har följt ditt agerande i forum sen 10 år tillbaks vet att du inte är främmande för att ljuga.

Det som Tavares verkligen sa, det är: ”I know one company that has brutally cut pricing, and their profitability has brutally collapsed,”

Det är alltså ett konstaterande av att när man sänker priserna drastiskt så minskas vinsten.

Finns inget uttalande om vilka bilar som är bra eller inte, inget uttalande om förmågan att göra bra bilar eller inte. Bara ett konstaterande att när priserna sänks så minskar vinsten.

För att vinsten inte ska minska, för att vinsten ska hållas på samma nivå som tidigare eller t.o.m öka så behöver det ske en försäljningsökning som kompenserar för de lägre priserna. Sänkningen av priserna behöver kompenseras med en motsvarande försäljningsökning.

Men det har inte skett i Teslas fall. K3 minskade Teslas inkomster till den lägsta nivån på två år. Vi har inte siffrorna för K4 än och vi har inte för helhåret 2023, men de siffror vi ändå har visar att Teslas prissänkningar inte har inneburit en försäljningsökning som kompenserar för prissänkningarna.

Och det är helt enkelt ”bad business” att sänka priser när det inte motsvaras av en försäljningsökning som kompenserar för prissänkningen.

Detta är det som Carlos Tavares pratar om.
Inget annat.

Carlos Tavares har sedan han blev chef för Stellantis och faktiskt ända sedan han blev chef för PSA, prioriterat vinst. Han vände PSA från förlust till vinst. Och Stellantis är ett företag som går med vinst.

Stellantis tjänar pengar.

Uppdaterat: 2024-01-23 11:25

Raphael - sen vet du faktiskt inte hur t ex Teslas resultat skulle sett ut UTAN deras prissänkningar... Det finns en uppenbar risk att försäljningen dalat vilket även detta påverkat resultatet.

Uppdaterat: 2024-01-23 11:38

Nu är rallarsvingarna igång igen mellan AL och Raphael! Mitt förråd av popcorn börjar sina...

Uppdaterat: 2024-01-23 11:39

Inte till Raphaels försvar men Stellantis ökade sin försäljning i Europa 2023 jämfört med 2022.
Så oavsett vad AL tycker så är det uppenbart att folk runtom i Europa fortsätter köpa modeller från Stellantis.

Det är mycket snack om Tesla och även om de säljer en hel del elbilar så är de en väldigt liten spelare på totalen på europamarknaden.

Uppdaterat: 2024-01-23 12:00

Pi, det gäller ju att hitta en balans mellan pris och efterfrågan som ger aktieägarna den vinst de vill ha.

Sänker man priserna kraftigt utan att det motsvaras av en kraftig försäljningsökning, då indikerar det att företaget har problem.

Det är uppenbart så att Teslas modellutbud har blivit mindre attraktivt för kunderna. De sänker priserna istället för att stärka sitt modellutbud och göra det mer attraktivt. I praktiken har Tesla enbart en enskild modell som uppvisar god försäljning.

Stellantis kommer nu med en bred flora av modeller. Peugeot e-3008 blir först ut på den nya plattformen STLA Medium. Snart följer e-5008 och e-508 under Peugeot.
DS5 och DS7 under DS, även DS4 som elektrisk.
Lancia Delta och Gamma.
Jeep Reckon och Chrysler Airflow.
Alfa Giulia och Stelvio.
Opel Grandland och Manta.
Citroën ë-C5 Aircross.

Ett brett utbud av olika modeller i olika prisklasser och storlekar, som riktar sig till olika målgrupper.

Uppdaterat: 2024-01-23 12:09

Tesla bygger bilar med undermålig kvalitet i allt förutom själva kärnan i elbilen, dvs att vara en fungerande elbil.
Men i övrigt verkar det vara si och så med kvaliteten.
Nej jag skulle nog aldrig köpa en Tesla för att behålla den i många år. Inte efter att läst om alla skavanker och mekaniska problem i grupper för Teslaägare. Men för mig som icke Teslaägare så är i alla fall det som de frälsta ser som en egenhet en stor stoppskylt för mitt intresse av bilen.

Uppdaterat: 2024-01-23 12:10

Å andra sidan så tycker tydligen Fredrik Grufman att just Model 3 håller hög kvalitet rent generellt så vad skall man tro på. Det är Model S som han haft mest tveksamhet till.

Uppdaterat: 2024-01-23 13:20
Pi skrev:

Å andra sidan så tycker tydligen Fredrik Grufman att just Model 3 håller hög kvalitet rent generellt så vad skall man tro på. Det är Model S som han haft mest tveksamhet till.

Återstår att se om några år, första årgångarna erkänner tom TFB att de har många problem med byggkvalitet.
Den senaste får vi väl facit på om fem år.
Men visst mycket bil för pengarna. Men även konkurrenter erbjuder nu lika mycket, om ej iPhone wannabee looken, för pengarna. Bara se på Skodas nya paketering och prissättning av Enyaq.

Uppdaterat: 2024-01-23 13:53

Kan man inte konkurrera med produkten så återstår det att sänka priserna, vilket Tesla nu gjort i omgångar.
Nya e-3008 kostar från 45 000 euro i Europa. Den finns bara som Allure och GT nu, det kan eventuellt komma en Active senare med lägre utrustningsnivå och därmed lägre pris. Andra Peugeot-modeller finns som Active.
Svenska priser återstår att se.

Men KW Bruun har inte sänkt några priser i Sverige, de har bara förenklat den tidigare förvirrande prislistan som hade Ordinarie pris, Rek. kampanjpris och så introduktionspris.

Nu finns bara Rek. försäljningspris, vilket är samma som det som tidigare hette Rek. kampanjpris.

Därför tolkar ViB det som ”prissänkning” för de går efter det tidigare ”Ordinarie pris”, fast ”Rek. kampanjpris” i praktiken är det som varit Ordinarie pris.

Uppdaterat: 2024-01-23 14:04

För er som älskar att hata Tesla, se de första 11ish minuterna av filmen. Vill man vara mer objektiv om Teslas kvalitetsbrister rekommenderas att också se hela filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=ArilrlaVoFU

Uppdaterat: 2024-01-23 14:23
40-talisten skrev:

Nu är rallarsvingarna igång igen mellan AL och Raphael! Mitt förråd av popcorn börjar sina...

👍

Uppdaterat: 2024-01-23 14:26

Boxer
Vi är nog flera som sett filmen. Det ändrar ju inte det faktum att Tesla har problem med och typfel på vissa modeller.

Uppdaterat: 2024-01-23 14:54

Det finns många uppgifter om att Tesla är fullt medvetna om problemen men deras kundtjänst har fått order om att blåneka och skylla på ägarna.
Jag tycker wiki har en bra sammanfattning om de olika turerna som rör Tesla.
https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Tesla,_Inc.

Uppdaterat: 2024-01-23 16:57

Men gör man ”plåtschabrak som är skräp” som Tesla tillverkar (tack mr Snoid för tipset att uttrycka mig så för att ha ett mer nyanserat språkbruk) så kan man givetvis förvänta sig problem. Själv föredrar jag att köra omkring i en bil, men det är uppenbart att det finns de som föredrar plåtschabrak istället.

Uppdaterat: 2024-01-23 18:25

Enligt Wikipedia så är schabrak ett sadelunderlägg, men har också betydelse i något onödigt stort och åbäkigt. Minns en svensk försvarsminister, som dissade marinofficerare för att de stod och glänste på stora plåtschabrak.

AL har dock egen betydelse av schabrak, och betyder då enl honom något skräp, dåligt, låg kvalitet etc. Svårt dock att associera de franska småbilarna med den gängse betydelsen av ordet schabrak.

Uppdaterat: 2024-01-23 18:34

Men som Mr Snoid har lärt oss är det ett nyanserat uttryck som visar att man är belevad och uttrycker sig med en rik flora av nyanser i språket. Vi borde alla anamma begreppet ”plåtschabrak” för att visa vår vältalighet, goda omdöme och nyansrika språk.

Uppdaterat: 2024-01-23 18:49
40-talisten skrev:

Enligt Wikipedia så är schabrak ett sadelunderlägg, men har också betydelse i något onödigt stort och åbäkigt. Minns en svensk försvarsminister, som dissade marinofficerare för att de stod och glänste på stora plåtschabrak.
AL har dock egen betydelse av schabrak, och betyder då enl honom något skräp, dåligt, låg kvalitet etc. Svårt dock att associera de franska småbilarna med den gängse betydelsen av ordet schabrak.

Är det inte bättre du använder SAOL:s definition av ordet.

”stort sadel­täcke; stort färg­rikt tyg­stycke; stort före­mål i all­mänhet: ​plåt­schabrak”

Så A.L har då inte hittat på en egen definition.

Uppdaterat: 2024-01-23 19:35

Vill rikta ett tack till Raphael för många nyanserade och insiktsfulla inlägg om fransk bilindustri. Han har genom åren i många, många inlägg visat prov på mycket stor kunskap, och jag är tacksam för att han delar med sig. Med detta sagt ser jag fram emot fler inlägg från Raphael.

Uppdaterat: 2024-01-23 19:38

I jämförelse med många andra bilar skulle jag nog hålla mig till sidan som menar att Stellantis bilar näppeligen är att betrakta som schabrak. De är förhållandevis små.

Däremot är det självklart en prissänkning att det ordinarie priset utan speciell kampanj blir lägre än tidigare. Att man har konstant kampanj är snarare brott mot marknadsföringslagen.

Uppdaterat: 2024-01-23 20:19
Raphael skrev:

AL, du kör med rysk strategi när du ljuger om vad Carlos Tavares har sagt. Om du hade läst hans uttalande så ser du att han inte yttrar sig om kvaliteten på bilar. Du ljuger alltså om vad han har sagt, men vi som har följt ditt agerande i forum sen 10 år tillbaks vet att du inte är främmande för att ljuga.
Det som Tavares verkligen sa, det är: ”I know one company that has brutally cut pricing, and their profitability has brutally collapsed,”
Det är alltså ett konstaterande av att när man sänker priserna drastiskt så minskas vinsten.
Finns inget uttalande om vilka bilar som är bra eller inte, inget uttalande om förmågan att göra bra bilar eller inte. Bara ett konstaterande att när priserna sänks så minskar vinsten.
För att vinsten inte ska minska, för att vinsten ska hållas på samma nivå som tidigare eller t.o.m öka så behöver det ske en försäljningsökning som kompenserar för de lägre priserna. Sänkningen av priserna behöver kompenseras med en motsvarande försäljningsökning.
Men det har inte skett i Teslas fall. K3 minskade Teslas inkomster till den lägsta nivån på två år. Vi har inte siffrorna för K4 än och vi har inte för helhåret 2023, men de siffror vi ändå har visar att Teslas prissänkningar inte har inneburit en försäljningsökning som kompenserar för prissänkningarna.
Och det är helt enkelt ”bad business” att sänka priser när det inte motsvaras av en försäljningsökning som kompenserar för prissänkningen.
Detta är det som Carlos Tavares pratar om.
Inget annat.
Carlos Tavares har sedan han blev chef för Stellantis och faktiskt ända sedan han blev chef för PSA, prioriterat vinst. Han vände PSA från förlust till vinst. Och Stellantis är ett företag som går med vinst.
Stellantis tjänar pengar.

Ja du Raphael, ditt agerande även i denna tråd är likt det du själv ägnat dig åt i 10 år. Du sitter och tillskriver folk uppfattningar som de ö.h.t aldrig uttryckt - och bygger kritiken på dina egna falsarier istället för att utgå från vad som har skrivits.

Ofta gör du så här när man ber dig om något konkret eller som svar på enkla frågor. Däckstråden var det senaste exemplet men även i tidigare sammanhang när vi pratade grundläggande fysik. Det är rysk taktik rakt av.

Jag kan ju förstås bara spekulera kring dina motiv men vet sedan tidigare diskussioner att du föraktar vetenskap och framförallt det som rör ingenjörsvetenskap och empirisk analys. Det går ju inte att svamla bort med en massa ordbajs eller via värdenihilism.

Om vi nu pratar plåtschabraken så är det dessa som ligger i skottgluggen när kineserna kommer in på marknaden. De är modernare och med ett bättre pris. Rent samhällsekonomiskt alltså en bättre affär än att köpa en sämre produkt från Stellantis eller Fiat.

Att Tesla sedan också får sig en känga i uttalandet är inte direkt någon hemlighet. Hela affärspressen förstår det - ja utom rysk- inspirerade Raphael då.

Tesla har medvetet sänkt sina priser. Syftet är att bygga bilar till självkostnadspris och istället tjäna pengar på mjukvaran. Det är förstås detta som Plåtschabrakens VD är orolig över - eftersom han inte är i närheten av vare sig Teslas produktionseffektivitet eller mjukvara. Och därför kämpar han med näbbar och klor mot både Tesla som kineserna.

Han säger att han inte kan tjäna pengar på att sälja till självkostnadspris. Men det betyder inte att någon annan inte kan tjäna pengar på en sådan affärsmodell.

Han propagerar alltså baserat på sin egen affär - och det är ju helt ok så länge det gynnar konsumenterna.

Men det gör det förstås inte. Dyra transporter versus billiga transporter. Vilket tror Raphael gynnar samhällsekonomin?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-24 11:07
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL må påstå vad han vill, men Carlos Tavares har rätt om Tesla:
Teslas vinst per aktie föll med 40 procent i fjärde kvartalet jämfört med samma period föregående år. Omsättningen ökade 3 procent, vilket var något under analytikernas förväntningar.
Tesla skriver bland annat i rapporten att tillväxten för försäljningsvolymen kan bli märkbart lägre i år jämfört med förra året.

Dvs: Teslas prissänkningar har inte kompenserats av en motsvarande försäljningsökning. AL anklagar Carlos Tavares för att ”attackera” Tesla, men Carlos konstaterade bara det andra - utom AL - kan se.

Uppdaterat: 2024-01-25 06:08
Raphael skrev:

AL må påstå vad han vill, men Carlos Tavares har rätt om Tesla:
Teslas vinst per aktie föll med 40 procent i fjärde kvartalet jämfört med samma period föregående år. Omsättningen ökade 3 procent, vilket var något under analytikernas förväntningar.
Tesla skriver bland annat i rapporten att tillväxten för försäljningsvolymen kan bli märkbart lägre i år jämfört med förra året.
Dvs: Teslas prissänkningar har inte kompenserats av en motsvarande försäljningsökning. AL anklagar Carlos Tavares för att ”attackera” Tesla, men Carlos konstaterade bara det andra - utom AL - kan se.

Du har redan postat detta i annan tråd.
Sluta spamma ned forumet med skräp.

PS
Du har lika fel nu

Uppdaterat: 2024-01-25 07:06
Gillar kurvor och rondeller

Har Raphael läst Teslas redovisning och har han insyn i deras affärsplan?

Det Tesla har sagt är att man skall sälja hårdvaran till produktionspris (plus ränta) och därefter tjäna pengar på mjukvara. En trend som allt fler tillverkare tar efter.

Att plåtschabraken inte klarar av det är inte Teslas bekymmer, lika lite som att de någonsin har kunnat konkurrera på marknaden utan finansiellt stöd på gamla och sjukas bekostnad.

Jag vet inte om Raphael kommer ihåg det men de tankegångar som förs just nu är helt identiska med det ramaskri som dåtidens företrädare för b och c- tillverkarna förde när japanernas överlägsna kvalitet slog igenom i Europa.

Man skrek efter tullar och förbud istället för att själva implementera den japanska teknologin, alltså politiken före teknologin.

Historien upprepar sig således. Motsvarande tankegångar förekommer också idag och lobbas för inom EU. Detta eftersom plåtschabraken (enligt deras egen VD) inte klarar att konkurrera med teknologi och FoU. Då blir det nämligen ett blodbad.

Vill man som bilköpare ha dyra bilar så stödjer man plåtschabraken. Vill man däremot ha den senaste teknologin och dessutom till en lägre kostnad - ja då väljer man Tesla eller liknande produkt.

Raphael må som sagt vara upprörd över att plåtschabraken själva är oroliga för utvecklingen, helt stick i stäv med de påståenden som Raphael kletat ner varenda tråd med här under de senaste tio åren. Men Raphaels personliga uppfattning är knappast något som bilköparna och samhället i stort tjänar på.

Slöseri är nämligen sällan eftersträvansvärt. Imperfekt konkurrens är ett typexempel på just slöseri. Och tullar och hinder samt aktiv lobbyism (inklusive statssubventioner) är typexempel på marknadsimperfektioner.

Alltså: skrik mindre och konkurrera med bra produkter. Då klarar måhända också plåtschabraken av att hålla sig kvar på marknaden.

Eller lägg ner verksamheten och ägna er åt något annat än slöseri. Det tjänar vi alla på.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-25 15:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Det är mycket snack om Tesla och även om de säljer en hel del elbilar så är de en väldigt liten spelare på totalen på europamarknaden.

Det stämmer inte.
Blev inte Tesla Y den mest sålda bilen i EU, totalt?
Inte mest sålda elbil...utan totalt !

Och som märke sålde de väl mer är Volvo gjorde om jag minns rätt.
Någon som har koll på exakta siffror?

Uppdaterat: 2024-01-25 19:50
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Axa skrev:
Det är mycket snack om Tesla och även om de säljer en hel del elbilar så är de en väldigt liten spelare på totalen på europamarknaden.r

Det stämmer inte.
Blev inte Tesla Y den mest sålda bilen i EU, totalt?
Inte mest sålda elbil...utan totalt !
Och som märke sålde de väl mer är Volvo gjorde om jag minns rätt.
Någon som har koll på exakta siffror?

https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-model-y-ser-ut-att-bli-europas-popularaste-nybil

Uppdaterat: 2024-01-25 20:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

MC och Saabnisse
Ja, den bäst sålda modellen i Europa. Men på totalen har Tesla fortfarande en liten marknadsandel. Det säljs fortfarande en hel del fossilbilar. Det får man inte glömma.
För övrigt tappade Tesla marknadsandel globalt mot året innan.

Uppdaterat: 2024-01-25 20:31