Vi Bilägares forum

Tesla Model Y ser ut att bli Europas populäraste nybil

Tesla Model Y ser ut att bli Europas populäraste nybil

Om inget oförutsett händer blir Tesla Model Y den populäraste nya bilen på Europamarknaden. Den petar därmed ned konkurrenter som Dacia Sandero och Volkswagen Golf på topplistan.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-19 10:12

Kommentarer

L. Mäkinen skrev:

Mot vägljud hjälper dämpmattor, mjuka ytskikt och väl isolerat tak med dämpande material samt att ha en mindre kupé för ljud att spridas i.

ViB provade för en del år sen ljuddämpningssatser m.m som skulle reducera vägbuller. Resultatet var nedslående, ingen verkan på bullret. Vägljudet alstras och förstärks via chassit och hjulupphängningar. Detta är numera typ "hårt strängat" för att sportig körkänsla, vilket efterfrågas av biltestare och kunderna.

Uppdaterat: 2024-01-22 21:35

Det krävs FEM-analyser för att veta vilken dämpning som ska monteras var, men grunden är att inte låta ljud studsa.

Uppdaterat: 2024-01-22 21:48

Har inom några veckor kört Modell 3 2023 (gamla gen) och Modell Y 2023 - klart bullriga.
Men orättvist att jämföra med en E-klass med akustikpaket (extra isolering i dörrar, golv, bagagerum och dubbla glasrutor)
BMW i4 tex upplever jag som lite tystare men med mindre bullerökning i högre fart.
Den bullrar dessutom trevligare.
el-XC40 var brusigare än Tesla.
Enyaq, Q4 och ID.4-syskonen är trevliga, inte supertysta men behagliga.
Ingen Kinabil har varit tyst, men Ev6 är den tystaste Aseat-elbilen. Skön att ratta med! Syskonen i5 och i6 gillade jag sämre på alla sätt. Även körmässigt.
Men det är vad min hjärna tycker!
Ska testa nya Tesla 3 när jag får tid.

Uppdaterat: 2024-01-22 23:02
Gillar kurvor och rondeller
L. Mäkinen skrev:

Det krävs FEM-analyser för att veta vilken dämpning som ska monteras var, men grunden är att inte låta ljud studsa.

Grunden är väl ändå att inte låta vibrationer fortplantas genom hjulen in till kupén.

Uppdaterat: 2024-01-22 23:20
Apex skrev:

Grunden är väl ändå att inte låta vibrationer fortplantas genom hjulen in till kupén.

Nja, det går att ha fasta bussningar och ändå leverera ljudkomfort. Ljuden kommer till stommen, men dämpas där på olika sätt. Att lösa det med mjuka bussningar får andra bieffekter.

Uppdaterat: 2024-01-23 08:42
L. Mäkinen skrev:

Apex skrev:
Grunden är väl ändå att inte låta vibrationer fortplantas genom hjulen in till kupén.

Nja, det går att ha fasta bussningar och ändå leverera ljudkomfort. Ljuden kommer till stommen, men dämpas där på olika sätt. Att lösa det med mjuka bussningar får andra bieffekter.

Ja det finns olika sätt att dämpa vibrationerna. Länkarmar i gjuten aluminium istället för pressad plåt är ett ex.

Uppdaterat: 2024-01-23 09:10

Trots att Stellantis gör usla bilar som ingen vill ha så såldes den förra generationen av 3008 i 1,32 miljoner exemplar i 130 länder. Jag tror faktiskt att många tidigare kunder kommer köpa nya 3008 även fast de inte vill ha den. Stellantis har uppenbarligen inga problem att sälja bilar trots att ingen vill ha dem och att de är usla.

Sen tror jag inte att alla svenskar måste ha dragkrok, men nya 3008 har en dragvikt på 1250 - 1350 kg beroende på version.
Räckvidden är 52,5 mil med minsta batteriet och 70 mil med det största.
Storleken på bilen är samma som föregående generation, kommer även som 5008 och sjusitsig snart - den är lite större.

Kinesiska staten subventionerar både tillverkning och köp av kinesiska elbilar. Utan den kinesiska statens miljardstöd hade det knappats funnits den mängd av kinesiska elbilsmärken som finns nu.

AL klagar gärna på den franska staten som subventionerar elbilar tillverkade i Europa, men samtidigt hyllar han kineserna. Fast de kinesiska bilarnas teknik, kvalitet och pris aldrig hade varit möjligt utan de enorma finansiella resurser som den kinesiska staten har.
Men det är alltså franska staten som AL kritiserar, aldrig den kinesiska.

Nya 3008 har redan hyllats av journalister för en trevlig och mysig interiör med fin kvalitet, och en körkänsla som är avspänd, med bra isolering mot väg- och vindljud, och en välavägd fjädring. En mjuk och sober körupplevelse.

Jag ser inget i nya 3008:ans teknik som skulle innebära att den är usel och på lägre nivå än Tesla. Dessutom har 3008 kvar blinkersspak och knappar och snabbval, något många kunder uppskattar.

Att Tesla ändrar sina priser varje månad kommer slå mot andrahandsvärdet eftersom inte ens Tesla kan bestämma sig för vad deras bilar kostar egentligen.

Uppdaterat: 2024-01-23 10:46

Skillnaden mellan Tesla och Stellantis är att Tesla bara säljer till dem som vill ha en Tesla. Stellantis säljer massor med bilar trots att ingen vill ha dem och alla tycker de är usla. Det innebär att Stellantis har en enorm tillväxtpotential.
Jag tror att nya 3008 inte bara kommer att köpas av de som inte vill ha den och tycker den är usel, jag tror faktiskt den även kommer köpas av de som vill ha den och tycker den är bra.
Och det finns inget i dess teknik som skulle indikera att det är en usel bil.
Tvärtom är det en fullt modern bil på en helt ny och modern plattform.

STLA Medium plattformen är utvecklad för elbilar från början. 3008 kommer även som hybrid och plug-in hybrid, men de är på andra plattformar. Som Stellantis utvecklingschef säger ”three different platforms with the same car on top”.
De utvecklade elbilsplattformen först.

Uppdaterat: 2024-01-23 10:59

Carlos Tavares konstaterade enkelt att det finns ett bilföretag som sänkt sina priser och det har sänkt vinsten.
Att AL läser in saker i detta uttalande som Carlos inte ens har sagt, får stå för AL.

Sänkta priser behöver ge en motsvarande försäljningsökning för att behålla eller öka vinsten. Annars är det ”bad business”.

Teslas siffror från K3 för 2023 visar att Tesla har dippat till de lägsta intäkterna på två år. Dvs prissänkningarna har inte resulterat i en motsvarande försäljningsökning.

Vi har inte siffrorna för K4 än. Men de som investerar i aktier vill se en ökning av vinster och expansion. Tesla går åt andra hållet, det är inget som glädjer aktieägare.

Ledningen för ett företag har uppdraget att generera maximal vinst till aktieägarna. Därför gillar inte aktieägarna när man sänker priser utan att det motsvaras av en försäljningsökning som kompenserar för de sänkta priserna.

AL kritiserar Carlos för att Stellantis inte sänker sina priser. Stellantis erbjuder märken och modeller i olika prisklasser till olika målgrupper.

Att Tesla vill gå från premium till budgetbil, är deras sak. Stellantis kommer fortsätta erbjuda märken och modeller i en bred prisklass och med prissättning som väljs för att spegla märket.

Uppdaterat: 2024-01-23 12:00

Raphael, fantastiskt vad mycket negativt mot Peugeot och Carlos du lyckas tolka in i A.L:s kommentarer.
Du bör kunna läsa lite andra nyanser i din Svart-Vita värld

Uppdaterat: 2024-01-23 12:13

Fast Guran - har du sett nåt enda positivt i A.L's kommentarer om Stellantis produkter frånsett möjligen formgivningen på en del modeller...

Uppdaterat: 2024-01-23 13:22

Mr Snoid, jag förstår att du anser att jag ör sv/v medan AL är nyanserad.
Det är onekligen fint nyanserat av AL att säga:
”När man inte kan konkurrera med produkten (plåtschabraken har alltid varit skräp) så attackerar man på andra sätt.”

Skräp = uselt.
Men eftersom Mr Snoid lyckas läsa in fina nyanser i detta uttalande så kanske Mr Snoid kan översätta AL-Svenska så att även jag kan se de fina nyanserna i detta uttalande.

Stellantis produkter är alltså plåtschabrak som är skräp.

Vilka nyanser läser Mr Snoid in i det? Vi kan ta nya Peugeot e-3008 som exempel. Vad får vi veta om denna modells förtjänster och vilka eventuella nackdelar den har genom ”plåtschabrak som är skräp”?
Kan du översätta AL-Svenskan till vanlig svenska så vi får reda på vad hans nyanserade uttalanden säger om komforten, designen, teknisk prestanda, förbrukning, räckvidd, köregenskaper, väghållning och utrymmen gällande nya e-3008?

Och kan du ersätta AL-Svenskan till vanlig svenska som förklarar varför nya e-3008 är en produkt som Stellantis inte kan konkurrera med. Vad är det som konkurrenterna är bättre på med sina modeller än nya e-3008?

Gällande Carlos Tavares uttalande så har han sagt det som andra också enkelt kan se: Teslas kraftiga prissänkningar har inte kompenserats av motsvarande försäljningsökning.

Teslas siffror från K3 2023 visar att Teslas intäkter har backat tillbaks till nivån för två år sedan. Prissänkningarna har alltså inte kompenserats av en motsvarande försäljningsökning.

Detta är fakta.
Att konstatera denna fakta kallar AL för ”attack”.
Att uttrycka denna fakta kallar AL för ”kan man inte konkurrera med produkten så attackerar man på andra sätt”.

Carlos har inte sagt att han inte kan konkurrera med sina produkter, och han gjorde ingen attack. Bara konstaterade det alla, utom AL, kan se av Teslas siffror.

Stellantis gör vinst.
Stellantis ökade sin försäljning 2023 jämfört med 2022 utan att sänka priserna.
Stellantis har ingen anledning i dagsläget att sänka sina priser för att hålla uppe försäljningen.
För Stellantis konkurrerar med sina produkter istället för med priset. Och det går ju faktiskt bra för Stellantis.
Det visar styrkan i Stellantis produkter.

Förra generationen av 3008 såldes i 1,32 miljoner exemplar på 7 år. Det är siffror man kan vara nöjd med. En produkt vars framgång på marknaden som man kan vara nöjd med.

Stellantis har uppenbart inget problem med att konkurrera med sina produkter. De gör det redan.

Jag ser ingen anledning till att tro att nya e-3008 kommer att tas emot sämre av marknaden.

Anser man att den produkten inte kan konkurrera, så förklara då varför.

Och använd ord som är begripliga för vanliga människor som mig som inte kan tyda de fina nyanserna i begrepp som ”plåtschabrak” och ”skräp”.

Uppdaterat: 2024-01-23 13:26
Pi skrev:

Fast Guran - har du sett nåt enda positivt i A.L's kommentarer om Stellantis produkter frånsett möjligen formgivningen på en del modeller...

Nej, men Raphael läser in betydligt mer i kommentarerna. Men det beror så klart på hans "diagnos", resultatet av den blir oftast denna typ av svart eller vitt agerande. Förståelsen för ett mustigt språkbruk saknas.
Det som uttrycks/skrivs är endast sakligt och korrekt utifrån sin egna ståndpunkt.
Jag vet, jag har jobbat i lag med och varit chef för personer med samma diagnos.
Inte allt för sällan behövdes konflikter lösas pga att det som någon sade/skrev mottogs som absoluta fakta.
Men var nog den duktigaste yresman inom sitt "avgränsade" område jag någonsin träffat. Vederbörande var även "expert" inom näringslära och tåg :)

Uppdaterat: 2024-01-23 13:41
Raphael skrev:

Mr Snoid, jag förstår att du anser att jag ör sv/v medan AL är nyanserad.
Det är onekligen fint nyanserat av AL att säga:
”När man inte kan konkurrera med produkten (plåtschabraken har alltid varit skräp) så attackerar man på andra sätt.”
Skräp = uselt.
Men eftersom Mr Snoid lyckas läsa in fina nyanser i detta uttalande så kanske Mr Snoid kan översätta AL-Svenska så att även jag kan se de fina nyanserna i detta uttalande.
Stellantis produkter är alltså plåtschabrak som är skräp.
Vilka nyanser läser Mr Snoid in i det? Vi kan ta nya Peugeot e-3008 som exempel. Vad får vi veta om denna modells förtjänster och vilka eventuella nackdelar den har genom ”plåtschabrak som är skräp”?
Kan du översätta AL-Svenskan till vanlig svenska så vi får reda på vad hans nyanserade uttalanden säger om komforten, designen, teknisk prestanda, förbrukning, räckvidd, köregenskaper, väghållning och utrymmen gällande nya e-3008?
Och kan du ersätta AL-Svenskan till vanlig svenska som förklarar varför nya e-3008 är en produkt som Stellantis inte kan konkurrera med. Vad är det som konkurrenterna är bättre på med sina modeller än nya e-3008?
Gällande Carlos Tavares uttalande så har han sagt det som andra också enkelt kan se: Teslas kraftiga prissänkningar har inte kompenserats av motsvarande försäljningsökning.
Teslas siffror från K3 2023 visar att Teslas intäkter har backat tillbaks till nivån för två år sedan. Prissänkningarna har alltså inte kompenserats av en motsvarande försäljningsökning.
Detta är fakta.
Att konstatera denna fakta kallar AL för ”attack”.
Att uttrycka denna fakta kallar AL för ”kan man inte konkurrera med produkten så attackerar man på andra sätt”.
Carlos har inte sagt att han inte kan konkurrera med sina produkter, och han gjorde ingen attack. Bara konstaterade det alla, utom AL, kan se av Teslas siffror.
Stellantis gör vinst.
Stellantis ökade sin försäljning 2023 jämfört med 2022 utan att sänka priserna.
Stellantis har ingen anledning i dagsläget att sänka sina priser för att hålla uppe försäljningen.
För Stellantis konkurrerar med sina produkter istället för med priset. Och det går ju faktiskt bra för Stellantis.
Det visar styrkan i Stellantis produkter.
Förra generationen av 3008 såldes i 1,32 miljoner exemplar på 7 år. Det är siffror man kan vara nöjd med. En produkt vars framgång på marknaden som man kan vara nöjd med.
Stellantis har uppenbart inget problem med att konkurrera med sina produkter. De gör det redan.
Jag ser ingen anledning till att tro att nya e-3008 kommer att tas emot sämre av marknaden.
Anser man att den produkten inte kan konkurrera, så förklara då varför.
Och använd ord som är begripliga för vanliga människor som mig som inte kan tyda de fina nyanserna i begrepp som ”plåtschabrak” och ”skräp”.

Raphael, jag kan inte översätta till dig, det får du jobba med själv att försöka förstå att det inte bara finns svart eller vitt, och du är ingen vanlig människa, snarare högpresterande inom vissa spesialområden. Och inget ont med det, snarare en tillgång.

Uppdaterat: 2024-01-23 13:43
hx30 skrev:

Man vänjer sig snabbt vid någonting, det är först när man åker i en bil...byter till en annan direkt som man upplever skillnaden. När man väl sitter där efter köpet och kör samma bil varje dag tror jag inte man drar så stora växlar på det...

Tycker du, jag vänjer mig dock inte.
Antingen tycker jag att en bil är tyst eller bullrig, det ändras inte med tiden.
Åkte föresten en Toyya Corolla hybrid (taxi) idag, otroligt bullrig i baksätet.

Uppdaterat: 2024-01-23 17:53
Gillar kurvor och rondeller

Mr Snoid, du menar alltså att för ”vanliga människor” finns det nyanser i ”plåtschabrakat som är skräp”. Du hävdar att det inte är ett sv/v uttalande. Som om jag säger t.ex ”Tesla är plåtschabrakat som är skräp” så visar jag mig nyanserad med ett språk som inte är sv/v. Ok, då ska jag säga så i fortsättningen för att slippa få kommentarer om att jag är onyanserad och ”sv/v”.

Uppdaterat: 2024-01-23 18:01
Mr Snoid skrev:

"det inte bara finns svart eller vitt"
"högpresterande inom vissa spesialområden".

Verkligt högpresterande personer kan hitta och tolka fakta, samt diskutera sakernas förhållande i gråskala, (= ej i svart eller vitt)

Uppdaterat: 2024-01-23 18:05
Gillar kurvor och rondeller

Eftersom Tesla inte erbjuder bilar utan plåtschabrak som är skräp, så måste de givetvis sänka priserna på sina bilar för att få någon försäljning alls. Stellantis ökade sin försäljning 2023 jämfört med 2022, utan att sänka några priser. Det innebär att Stellantis kan konkurrera med sina produkter, de behöver inte sänka priser för att kunder ska köpa deras bilar.

(Tack mr Snoid för det fina tipset om hur man uttrycker sig nyanserat istället för sv/v, jag ska i fortsättningen alltid använda begreppet ”plåtschabrakat som är skräp” eftersom det uppfattas som nyanserat och inte sv/v i detta forum, helt enligt mr Snoid).

Uppdaterat: 2024-01-23 18:17

Det är ju helt fantastiskt att en så "tråkig och slätstruken" bil som Tesla kan väcka så mycket känslor jämför med en färgstark Fiat, Opel eller Renault.

Uppdaterat: 2024-01-23 18:50

Men som mr Snoid har lärt oss så uttrycker inte ”plåtschabrak som är skräp” några känslor, och definitivt inte några negativa sådana. Det är istället ett vältaligt och nyanserat uttryckssätt som sammanfattar en produkts goda egenskaper i ett välnyanserat uttryck, ett uttryck vi alla bör använda för att motverka den sv/v bild som ofta ges i detta forum. Fler ”plåtschabrak” till folket helt enkelt.

Uppdaterat: 2024-01-23 18:57
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
"det inte bara finns svart eller vitt"
"högpresterande inom vissa spesialområden".

Verkligt högpresterande personer kan hitta och tolka fakta, samt diskutera sakernas förhållande i gråskala, (= ej i svart eller vitt)

Om man inte lider av en Neuropsykiatrisk funktionsstörning som har följande symptom:
Tillstånden innebär en nedsatt social förmåga, nedsatt intuitiv förståelse för andra, svårigheter att ”läsa mellan raderna” i socialt samspel, svårigheter att se saken ur den andres perspektiv, bristande ”sunt förnuft”.
Men man kan fortfarande vara ytterst högpresterande inom sitt/sina specialområden och utföra ett eminent arbete.

Uppdaterat: 2024-01-23 19:31
Raphael skrev:

Men som mr Snoid har lärt oss så uttrycker inte ”plåtschabrak som är skräp” några känslor, och definitivt inte några negativa sådana. Det är istället ett vältaligt och nyanserat uttryckssätt som sammanfattar en produkts goda egenskaper i ett välnyanserat uttryck, ett uttryck vi alla bör använda för att motverka den sv/v bild som ofta ges i detta forum. Fler ”plåtschabrak” till folket helt enkelt.

Kan du lägga ned tugget om ”plåtschabrak” nu?

Uppdaterat: 2024-01-23 23:04
Gillar kurvor och rondeller

I så fall finns det väl andra skribenter som också borde lägga ner detta snack, MC ? Eller....

Uppdaterat: 2024-01-24 08:47

AL må påstå vad han vill, men Carlos Tavares har rätt om Tesla:
Teslas vinst per aktie föll med 40 procent i fjärde kvartalet jämfört med samma period föregående år. Omsättningen ökade 3 procent, vilket var något under analytikernas förväntningar.
Tesla skriver bland annat i rapporten att tillväxten för försäljningsvolymen kan bli märkbart lägre i år jämfört med förra året.

Dvs: Teslas prissänkningar har inte kompenserats av en motsvarande försäljningsökning. AL anklagar Carlos Tavares för att ”attackera” Tesla, men Carlos konstaterade bara det andra - utom AL - kan se.

Uppdaterat: 2024-01-25 06:03

Motorcykelentusiasten, eftersom ”plåtschabrak som är skräp” anses vara nyanserat språkbruk som visar att man har förstått gråskalan hos en bils egenskaper så kommer jag inte lägga ner det för jag vill inte framstå som jag har ett sv/v tänkande som inte förstår nyanser.
Jag har tagit uttrycket från AL som framställs som mästaren på nyanser och gråskalor i detta forum. Jag kopierar hans språkbruk eftersom jag också vill framstå som en mästare på nyanser och att kunna se gråskalor.

Uppdaterat: 2024-01-25 06:07
Raphael skrev:

AL må påstå vad han vill, men Carlos Tavares har rätt om Tesla:
Teslas vinst per aktie föll med 40 procent i fjärde kvartalet jämfört med samma period föregående år. Omsättningen ökade 3 procent, vilket var något under analytikernas förväntningar.
Tesla skriver bland annat i rapporten att tillväxten för försäljningsvolymen kan bli märkbart lägre i år jämfört med förra året.
Dvs: Teslas prissänkningar har inte kompenserats av en motsvarande försäljningsökning. AL anklagar Carlos Tavares för att ”attackera” Tesla, men Carlos konstaterade bara det andra - utom AL - kan se.

Eller så kollar du fakta.
Tesla sålde över 37% fler bilar 2023 än 2022.

Uppdaterat: 2024-01-25 06:38
Gillar kurvor och rondeller
Raphael skrev:

Motorcykelentusiasten, eftersom ”plåtschabrak som är skräp” anses vara nyanserat språkbruk som visar att man har förstått gråskalan hos en bils egenskaper så kommer jag inte lägga ner det för jag vill inte framstå som jag har ett sv/v tänkande som inte förstår nyanser.
Jag har tagit uttrycket från AL som framställs som mästaren på nyanser och gråskalor i detta forum. Jag kopierar hans språkbruk eftersom jag också vill framstå som en mästare på nyanser och att kunna se gråskalor.

Pinsamt låg nivå!

Sluta spamma ned forumet med skräpinlägg

Uppdaterat: 2024-01-25 06:41
Gillar kurvor och rondeller