Vi Bilägares forum

Priserna höjs – så mycket kostar elbilsladdningen

Priserna höjs – så mycket kostar elbilsladdningen

Det har blivit rejält mycket dyrare att ladda elbilen vid några av snabbladdarna längs svenska vägar. Det visar en kartläggning gjord av Vi Bilägare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-10-19 13:10

Kommentarer

Jag tar det säkra före det osäkra. Siktar in mig på Teslas laddare. De har så länge jag snabbladdat alltid fungerat och är oftast billigast eller bland de billigaste utan abonnemang.

Uppdaterat: 2024-01-23 14:57
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje
Eller så tar man tex Circle K. Kostar inte mycket mer men min erfarenhet är att det oftast är högre laddhastighet där. Åtminstone på en Enyaq.

Uppdaterat: 2024-01-23 16:00

Min bil klarar bara Max 100 kW ändå och det under sommaren, så det blir nog ingen skillnad.

Uppdaterat: 2024-01-23 16:10
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje
Jo, det är ju vad bilen teoretiskt klarar. Men sedan kan ju olika laddare leverera olika mycket och olika bilmodeller kan ladda snabbare hos vissa men långsamma hos andra. Tänker på Hyundai. Och jag har inte alltid haft bästa farten på Teslaladdarna.

Uppdaterat: 2024-01-23 17:00

Har man en 800V-bil så är nog Teslaladdarna inte det bästa valet.

Uppdaterat: 2024-01-23 17:10
V8-Power skrev:

Har man en 800V-bil så är nog Teslaladdarna inte det bästa valet.

Jo då, om dom har en separat spänningsomvandlare som Taycan har.
Men inte E-GMP bilar som maxar 104kW då invertern i bakre motorn sköter transformeringen.
Men vet inte om Tesla lagt in nån begränsning för andra bilar för min maxar 98kW på Teslas laddare men 104 kW på andra 400V laddare.

Uppdaterat: 2024-01-23 17:15

MER har ju haft hyfsat prisvärda abonnemang tidigare, även med hänsyn tagit till att de flesta av deras stationer är ensamma laddare på 50 kW. Prislistan finns kvar på deras hemsida, men de verkar vara stoppade för nyteckning. Utan abonnemang är Mer extremt dyrt utifrån förutsättningarna, för både AC och DC. Någon som känner till om de har en modernisering av abonnemangen på gång? De gamla abonnemangen krävde att man prickade den förbetalda potten varje månad, annars blev det snabbt oförmånligt. Det gick inte heller att själv se hur mycket man hade kvar i potten, utan var tvungen att kontakta kundtjänsten som har öppet kontorstid. Men i senaste uppdateringen av appen lyckades de till sist slå ihop kontona för laddbrickan och appen.

Uppdaterat: 2024-01-23 17:47
Masterplanner skrev:

Mer har ju haft hyfsat prisvärda abonnemang tidigare, även med hänsyn tagit till att de flesta av deras stationer är ensamma laddare på 50 kW. Prislistan finns kvar på deras hemsida, men de verkar vara stoppade för nyteckning. Utan abonnemang är Mer extremt dyrt utifrån förutsättningarna, för både AC och DC. Någon som känner till om de har en modernisering av abonnemangen på gång? De gamla abonnemangen krävde ju att man prickade den förbetalda potten, annars blev snittpriset snabbt dyrare. Det gick inte heller att själv se hur mycket man hade kvar i potten, utan var tvungen att kontakta kundtjänsten som har öppet kontorstid. Men i senaste uppdateringen av appen lyckades de till sist slå ihop kontona för laddbrickan och appen.

Sicket pyssel...

Uppdaterat: 2024-01-23 17:47

Jag klipper in en aktuell prisjämförelse från en FB-grupp jag är medlem i.

*Aktuell prisöversikt för HPC-snabbladdning*
per kWh - avser "drop-in-pris" med kort eller app - per 2024-01-23:

Eviny | 5,49 kr
OKQ8 | 5,84 kr
Circle K | 5,99 kr (5,59-6,09 kr)
e.on/Clever | 6,00 kr
e.on Drive | 6,95 kr (3,99-7,35 kr)
Recharge | 7,29 kr
Ionity | 7,40 kr
Mer | 7,90 kr
Allego | 8,53 kr

Dynamisk prissättning (tid på dygnet)
Vattenfall InCharge | 3,50-5,50 kr + 1 kr/min
Tesla (drop-in) | 5,50-6,50 kr

Priserna kan vara billigare om man registrerar sig som kund eller liknande.

Uppdaterat: 2024-01-23 19:14
Power to the people

M a o - det är en aning lättare att tanka sin fossilbränsle-drivna bil. Där skiljer det inte många ören/l mellan mackarna. Sen kan det absolut vara en oligopol-liknande marknad men man kan utan att känna sig helt blåst tanka på vilken mack som helst.

Uppdaterat: 2024-01-23 18:24

Man kan undra när elbilsmarknaden ska mogna när det gäller snabbladdningen av drivbatteriet. Känns som att det kommer att dröja ett tag till...

Uppdaterat: 2024-01-23 18:38

Appen Chargefinder fick ganska nyligen en uppdatering där man ser vilka operatörers app/kort som går att använda vid respektive station, och vad det kostar. Kunde de få till möjligheten att filtrera på pris i kartan så kunde det äntligen bli lite priskonkurrens på riktigt.
Sedan länge är tillgången till snabbladdning sällan ett problem. De är så många att man tappar överblicken.

Uppdaterat: 2024-01-23 19:09
Pi skrev:

M a o - det är en aning lättare att tanka sin fossilbränsle-drivna bil. Där skiljer det inte många ören/l mellan mackarna. Sen kan det absolut vara en oligopol-liknande marknad men man kan utan att känna sig helt blåst tanka på vilken mack som helst.

Ja om du ständigt är beroende av att snabbladda längs vägarna är det lite bökigare än att åka till macken. Men alla andra gånger då man pluggar in bilen hemma och startar med full tank så är det betydligt enklare än att åka till macken.
Själv snabbladda jag i snitt en gång varannan månad. Inte alls så krångligt och nån krona upp eller ned på de ca 300kWh/år som jag laddar på resa är oavsett en fis i rymden i fråga om kostnaden att ha bil.
Så diskussionen blir fort snedvriden och handlar mest om en fjäder på hela hönan.

Uppdaterat: 2024-01-23 19:17
40-talisten skrev:

Man kan undra när elbilsmarknaden ska mogna när det gäller snabbladdningen av drivbatteriet. Känns som att det kommer att dröja ett tag till...

Jag gissar på att du skulle klara dig fint utan att någon gång behöva bekymra dig över detta.

Uppdaterat: 2024-01-23 19:19
Mr Snoid skrev:

40-talisten skrev:
Man kan undra när elbilsmarknaden ska mogna när det gäller snabbladdningen av drivbatteriet. Känns som att det kommer att dröja ett tag till...

Jag gissar på att du skulle klara dig fint utan att någon gång behöva bekymra dig över detta.

Exakt, jag skulle kunna ladda enbart hemma. Men nu handlade det inte om mitt framtida elbilsinnehav, utan om den nuvarande omogna snabbladdningsmarknaden.

Uppdaterat: 2024-01-23 19:40
40-talisten skrev:

Mr Snoid skrev:
40-talisten skrev:
Man kan undra när elbilsmarknaden ska mogna när det gäller snabbladdningen av drivbatteriet. Känns som att det kommer att dröja ett tag till...
Jag gissar på att du skulle klara dig fint utan att någon gång behöva bekymra dig över detta.

Exakt, jag skulle kunna ladda enbart hemma. Men nu handlade det inte om mitt framtida elbilsinnehav, utan om den nuvarande omogna snabbladdningsmarknaden.

Omogen får stå för dig. Själv tycker jag den funkar helt ok. Men så klart jag kör ju elbil. Så kanske är därför 😉

Uppdaterat: 2024-01-23 19:50
Mr Snoid skrev:

Ja om du ständigt är beroende av att snabbladda längs vägarna är det lite bökigare än att åka till macken. Men alla andra gånger då man pluggar in bilen hemma och startar med full tank så är det betydligt enklare än att åka till macken.
Själv snabbladda jag i snitt en gång varannan månad. Inte alls så krångligt och nån krona upp eller ned på de ca 300kWh/år som jag laddar på resa är oavsett en fis i rymden i fråga om kostnaden att ha bil.
Så diskussionen blir fort snedvriden och handlar mest om en fjäder på hela hönan.

Ja, och samma sak borde gälla alla normalbilister som kör upp till c:a 1500 mil per år. Då behövs inte många snabbladdningar. Det som istället behövs är fler billiga AC-stolpar för nattladdning för de som inte har egen parkeringsplats och ändå behöver bil.

Uppdaterat: 2024-01-23 19:51

En liten reflektion.... Om man nu knappt ens behöver snabbladdare annat än i undantagsfall - hur kan det då komma sig att dessa växer upp som svampar ur marken över hela landet... Nån använder i alla fall dessa hyggligt frekvent kan man gissa... Så nog kan man som utomstående betraktare ändå tycka att denna marknad f n är långt ifrån mogen när det gäller både olika betalsätt liksom väldigt olika priser.

Uppdaterat: 2024-01-24 08:40

Ok, Pi, men ta två stora spelare som Circle K och OKQ8 som exempel, de har löst det hyfsat galant på sina stationer. De kör med rak prissättning och OK har kortläsare direkt på sina laddare osv.

Uppdaterat: 2024-01-24 08:50
Power to the people

Grosser - utan tvekan ett stag framåt när det gäller dessa två aktörer. Men det finns ju många andra...

Uppdaterat: 2024-01-24 09:15
Grosser skrev:

Ok, Pi, men ta två stora spelare som Circle K och OKQ8 som exempel, de har löst det hyfsat galant på sina stationer. De kör med rak prissättning och OK har kortläsare direkt på sina laddare osv.

Ska man vara petig så ger Circle K 10 öre/kWh i rabatt till medlemmar i deras lojalitetsprogram. Men det är ju på samma låga nivå som för fossila drivmedel, något man kan bry sig om ifall mackarna står intill varandra, men knappast annars.

Uppdaterat: 2024-01-24 09:32

De som ojar sig över laddpriserma verkar vara samma typ av folk som stödjer bensinuppropet…

Uppdaterat: 2024-01-24 09:38

Sen ska vi faktiskt ge media en hyfsad känga i det här med. Det är de som till stor del får det att verka krångligare än vad det är och då köper elbilsmotståndarna/skeptikerna detta med hull och hår.
Det är i praktiken inga problem alls utan verkligen skitsmidigt att köra elbil kors och tvärs genom landet även för oss som kör mycket och saknar hemmaladdning.

Uppdaterat: 2024-01-24 11:11

Men Gaston, att rapportera om de 99,5% av tiden det funkar bra och inte är några laddköer ger inga klick.
Det är det överdrivna oseriösa och vinklade som säljer 😉

Uppdaterat: 2024-01-24 11:59
Mr Snoid skrev:

Men Gaston, att rapportera om de 99,5% av tiden det funkar bra och inte är några laddköer ger inga klick.
Det är det överdrivna oseriösa och vinklade som säljer 😉

Jag är otroligt medveten om det, att det är klick som säljer och styr vad som rapporteras om. Märkligt nog är det fortfarande en hel del här som inte förstår det....

Uppdaterat: 2024-01-24 12:06

Axa - vet inte om jag enligt dig ingår i gruppen "bensinupproret" men i så fall kan jag lugna dig med att så inte är fallet.

Uppdaterat: 2024-01-24 12:21
Masterplanner skrev:

Ska man vara petig så ger Circle K 10 öre/kWh i rabatt till medlemmar i deras lojalitetsprogram. Men det är ju på samma låga nivå som för fossila drivmedel, något man kan bry sig om ifall mackarna står intill varandra, men knappast annars.

Mellan CK och OKQ8 väljer jag CK 9 av 10 tillfällen, pga högre laddeffekt plus Autocharge. Den smidigheten är värd mycket.

Uppdaterat: 2024-01-24 14:01
Power to the people

Pi
Jag vet. Och jag grovt generalisera för att framhäva det komiska i gnället om laddpriser.

Uppdaterat: 2024-01-24 16:21

Axa - tror (tyvärr) att du med ett sånt inlägg når motsatt verkan.

Uppdaterat: 2024-01-24 16:48

Pi
Jag uppfattar det i tråden är de som saknar elbil som har mest synpunkter på laddpriser.

Uppdaterat: 2024-01-24 19:00

Axa - är det förbjudet att ha åsikter om prissättning på produkter man inte själv äger ?

Uppdaterat: 2024-01-24 19:06

Pi
Nej. Det är mera ett konstaterande.

Uppdaterat: 2024-01-24 19:42
Axa skrev:

Pi
Jag uppfattar det i tråden är de som saknar elbil som har mest synpunkter på laddpriser.

Det har du helt rätt i Axa. Och Pi brukar ha synpunkter på det mesta förutom sin egen hemliga bils förträfflighet.

Uppdaterat: 2024-01-24 19:55
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Pi
Jag uppfattar det i tråden är de som saknar elbil som har mest synpunkter på laddpriser.

Det har du helt rätt i Axa. Och Pi brukar ha synpunkter på det mesta förutom sin egen hemliga bils förträfflighet.

Haha +100

Uppdaterat: 2024-01-25 02:25
Masterplanner skrev:

Appen Chargefinder fick ganska nyligen en uppdatering där man ser vilka operatörers app/kort som går att använda vid respektive station, och vad det kostar. Kunde de få till möjligheten att filtrera på pris i kartan så kunde det äntligen bli lite priskonkurrens på riktigt.
Sedan länge är tillgången till snabbladdning sällan ett problem. De är så många att man tappar överblicken.

Äntligen!
Kan man sortera laddstolp-leverantörer, text Tesla?

Om/när jag köper elbil, planerar jag endast ladda på Tesla-stolpar - oavsett bil. Vill inte ha strul.
Kan man sortera bort allt utan Tesla-stolpar får man bra överblick utan en massa brus!

Och kunna planera resan i tfn och skjuta in resrutten med laddstopp i bilen, är ett annat önskemål. Vilka bilar går det på?

Uppdaterat: 2024-01-25 19:55
Gillar kurvor och rondeller

MC, om du tänker köra Teslastolpar så behöver du ha Teslaappen nedladdad och då har du alla deras stationer där i. Så vill du sortera på bara dem så är det enklast.

Köper du en Tesla är det ännu enklare, då är alla redan i navin och den förvärmer på väg till dem. Och där kan du även planera resan i mobilen och skuta över den till bilen såklart.

Uppdaterat: 2024-01-25 20:12

Jag har inte sett någon biltillverkare som erbjuder fullständig reseplanering via mobiltelefonen. Bara att lägga till en destination och skjuta den direkt till bilen. Därefter när du sitter i bilen så planeras rutten.

Uppdaterat: 2024-01-25 20:12
Power to the people

MC
Om du inte har en Tesla är det lika mycket ”strul” på Tesla-laddarna som hos övriga laddare.
Du kan ju använda ABR. Det finns lite olika lösningar för ABR att läsa av din bils data. Då kan man sitta med appen hemma och sedan är rutten klar i mobilen och visas genom tex CarPlay.

På min bil kan jag ruttplanera i appen och sedan skicka till bilen. Dock tycker jag ABR eller ChargeFinder är bättre, även om jag inte kan skicka in dessa till bilen. Man kan dock skicka rutten till Waze.

Uppdaterat: 2024-01-25 20:27
motorcykelentusiasten skrev:

Masterplanner skrev:
Appen Chargefinder fick ganska nyligen en uppdatering där man ser vilka operatörers app/kort som går att använda vid respektive station, och vad det kostar. Kunde de få till möjligheten att filtrera på pris i kartan så kunde det äntligen bli lite priskonkurrens på riktigt.
Sedan länge är tillgången till snabbladdning sällan ett problem. De är så många att man tappar överblicken.

Äntligen!
Kan man sortera laddstolp-leverantörer, text Tesla?
Om/när jag köper elbil, planerar jag endast ladda på Tesla-stolpar - oavsett bil. Vill inte ha strul.
Kan man sortera bort allt utan Tesla-stolpar får man bra överblick utan en massa brus!
Och kunna planera resan i tfn och skjuta in resrutten med laddstopp i bilen, är ett annat önskemål. Vilka bilar går det på?

Men nu har du väl ändå fått mycket om bakfoten.
Köper du en Tesla är så klart Teslas laddare enklast. Köper du vilken annan bil som helst så är det inte på något vis enklare på Tesla.
Min Hyundai pluggar jag bara in på CirkelK och bilen börjar ladda.
Så du behöver läsa på mer MC.
Så mitt råd, köp den bil du vilka ha, laddningen är inget problem.
Förövrigt så om jag anger ett mål i navigeringen och batteriets kapacitet inte räcker så kommer bilen med förslag på laddare längs rutten och förvärmer så man får optimal laddhastighet.
Dvs det är inget krångligt jobbigt att planera för en lite längre resa, bilen fixar det åt dig. Även om det inte är en Tesla. Tesla laddarna undviker jag, är för dålig effekt på dom och 400V ger bara Max halv laddeffekt på min 800V bil. Men det finns gott om 800V laddare så man kan ladda 50kWh på en kvart.

Uppdaterat: 2024-01-25 21:38
Axa skrev:

MC
Om du inte har en Tesla är det lika mycket ”strul” på Tesla-laddarna som hos övriga laddare.

Med inte strul menar jag att teslas stolpar oftast fungerar, till skillnad mot andra. (det jag läst och hört från kollegor)

Uppdaterat: 2024-01-26 00:23
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Masterplanner skrev:
Appen Chargefinder fick ganska nyligen en uppdatering där man ser vilka operatörers app/kort som går att använda vid respektive station, och vad det kostar. Kunde de få till möjligheten att filtrera på pris i kartan så kunde det äntligen bli lite priskonkurrens på riktigt.
Sedan länge är tillgången till snabbladdning sällan ett problem. De är så många att man tappar överblicken.
Äntligen!
Kan man sortera laddstolp-leverantörer, text Tesla?
Om/när jag köper elbil, planerar jag endast ladda på Tesla-stolpar - oavsett bil. Vill inte ha strul.
Kan man sortera bort allt utan Tesla-stolpar får man bra överblick utan en massa brus!
Och kunna planera resan i tfn och skjuta in resrutten med laddstopp i bilen, är ett annat önskemål. Vilka bilar går det på?

Men nu har du väl ändå fått mycket om bakfoten.
Köper du en Tesla är så klart Teslas laddare enklast. Köper du vilken annan bil som helst så är det inte på något vis enklare på Tesla.
Min Hyundai pluggar jag bara in på CirkelK och bilen börjar ladda.
Så du behöver läsa på mer MC.

Du behöver lära dig att fråga, om du inte förstår vad jag menade med ordet "strul".

Uppdaterat: 2024-01-26 00:26
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Axa skrev:
MC
Om du inte har en Tesla är det lika mycket ”strul” på Tesla-laddarna som hos övriga laddare.

Med inte strul menar jag att teslas stolpar oftast fungerar, till skillnad mot andra. (det jag läst och hört från kollegor)

Nu är jag ingen storladdare längs vägarna. Men det där strulet dina kollegor pratar om har jag inte stött på.
Däremot kan handhavandefel leda till strul. T.ex att inte hålla in och upp handsken i uttaget på bilen tills den börjar ladda.
Detta har jag sett många ”strula med”
Den tunga kylda kabeln på högeffektsladdarna drar ner kontakten så stiften i kontakten som sköter kommunikationen mellan bil-laddare får dålig kontakt, med strul som följd.
Det slipper man på Tesla laddarna då dels de har kort kabel och den är tunn och betydligt lättare.
Så du kan fråga dina strulande kollegor om dom bara stoppar in kontakten och hoppas laddningen skall starta?

Uppdaterat: 2024-01-26 08:29

MC
Inte heller jag är frekvent användare av snabbladdare men varje sommar blir det en och annan tur där snabbladdning sker. Jag har inte haft en massa strul och för mig har det gått bättre att ladda på Circle K och IONITY. Lika smidigt som på Tesla-laddarna men med bättre laddhastigheter.

Uppdaterat: 2024-01-26 11:07

Jag snabbladdar väldigt ofta och kanske haft tur men jag har sällan upplevt problem oavsett laddoperatör. Nån Ionity som inte ville kicka igång på plug and charge på Mercan så jag fick blippa kortet. I övrigt bara ladda o köra.
Sämre laddhastighet på Teslas än på Ionity t.ex. har jag dock inte märkt men drabbar nog mest de med 800V.

Uppdaterat: 2024-01-26 11:12
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Axa skrev:
MC
Om du inte har en Tesla är det lika mycket ”strul” på Tesla-laddarna som hos övriga laddare.
Med inte strul menar jag att teslas stolpar oftast fungerar, till skillnad mot andra. (det jag läst och hört från kollegor)

Nu är jag ingen storladdare längs vägarna. Men det där strulet dina kollegor pratar om har jag inte stött på.
Däremot kan handhavandefel leda till strul. T.ex att inte hålla in och upp handsken i uttaget på bilen tills den börjar ladda.
Detta har jag sett många ”strula med”
Den tunga kylda kabeln på högeffektsladdarna drar ner kontakten så stiften i kontakten som sköter kommunikationen mellan bil-laddare får dålig kontakt, med strul som följd.
Det slipper man på Tesla laddarna då dels de har kort kabel och den är tunn och betydligt lättare.
Så du kan fråga dina strulande kollegor om dom bara stoppar in kontakten och hoppas laddningen skall starta?

Ja säkert handhavandefel, men tekniklösningen med tunga kablar ÄR en konstuktionsmiss.
Oavsett vilket rapportar vännerna mer o mer gå över till allt ladda hos Tesla...

Uppdaterat: 2024-01-26 19:49
Gillar kurvor och rondeller

Ruttplanerare .. A-men va'f**
Vart e´vi på väg 😵‍💫

Uppdaterat: 2024-01-26 21:46
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Axa skrev:
MC
Om du inte har en Tesla är det lika mycket ”strul” på Tesla-laddarna som hos övriga laddare.
Med inte strul menar jag att teslas stolpar oftast fungerar, till skillnad mot andra. (det jag läst och hört från kollegor)
Nu är jag ingen storladdare längs vägarna. Men det där strulet dina kollegor pratar om har jag inte stött på.
Däremot kan handhavandefel leda till strul. T.ex att inte hålla in och upp handsken i uttaget på bilen tills den börjar ladda.
Detta har jag sett många ”strula med”
Den tunga kylda kabeln på högeffektsladdarna drar ner kontakten så stiften i kontakten som sköter kommunikationen mellan bil-laddare får dålig kontakt, med strul som följd.
Det slipper man på Tesla laddarna då dels de har kort kabel och den är tunn och betydligt lättare.
Så du kan fråga dina strulande kollegor om dom bara stoppar in kontakten och hoppas laddningen skall starta?

Ja säkert handhavandefel, men tekniklösningen med tunga kablar ÄR en konstuktionsmiss.
Oavsett vilket rapportar vännerna mer o mer gå över till allt ladda hos Tesla...

Tunga långa vattenkylda kablar är en nödvändighet för att dels nå till andra bilar än Teslas laddluckan nästet bak, samt att kunna hantera den strömstyrka som transporteras i kabeln.
Blir en hel del värme av det.
Men du kanske vet om nån bättre lösning för att inte kabeln skal bli överhettad?

Uppdaterat: 2024-01-27 07:27

Enda möjligheten är nog i så fall att begränsa laddeffekten, Guran. Men kraven ökar ju hela tiden så det är väl ingen framkomlig väg. Eller standardisera var ladduttagen skall sitta på alla bilar men med tanke på att vissa vill backa in och andra köra in så lär väl inte det heller lösa problemen. Eller induktions-laddning men d får man istället högre laddförluster. Hur man än vänder sig....

Uppdaterat: 2024-01-27 11:09
Pi skrev:

Enda möjligheten är nog i så fall att begränsa laddeffekten, Guran. Men kraven ökar ju hela tiden så det är väl ingen framkomlig väg. Eller standardisera var ladduttagen skall sitta på alla bilar men med tanke på att vissa vill backa in och andra köra in så lär väl inte det heller lösa problemen. Eller induktions-laddning men d får man istället högre laddförluster. Hur man än vänder sig....

Pi, det är inga problem att snabbladda, även med laddare med lång kabel och hög effekt. Jag vill påstå att 95% av strulet beror på handhavandefel. Fel som man kan undvika om man läser på lite.
IONITY t.ex rekommenderar att man håller i kontakten, som jag tidigare beskrev.

Uppdaterat: 2024-01-27 13:12

Då är det säkert men min kommentar relaterade till MCs om "konstruktionsmiss" vilket nog snarare var en tankemiss ifrån honom. Hög effekt kräver som sagt kylning, tyvärr.

Uppdaterat: 2024-01-27 13:19