Vi Bilägares forum

Friande domen efter dödsolycka med farthållare överklagas

Friande domen efter dödsolycka med farthållare överklagas

En bilförare som verkar ha kommit åt en pekkänslig farthållarknapp och körde över en kvinna friades i tingsrätten. Nu överklagas domen till hovrätten. ”Det känns som en trafikfarlig konstruktion”, säger advokaten.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-17 10:41

Kommentarer

Det blev ett överklagande, som jag trodde i förra månaden och det är säkert helt riktigt.
Det här är alltför allvarligt för att låta passera, det måste fastställas om det är handhavandefel eller felaktig konstruktionslösning som orsakat olyckan.

Uppdaterat: 2024-01-17 20:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En bilförare har alltid ansvaret över det fordon som framföres och ansvarar för att ha kunskap och kompetens över fordonets funktioner, förstår inte hur hon kunde frias. är det bilen som är vållande? Vad får den för konsekvenser? inlåst i ett garage för att begrunda sina tekniska brister...

Uppdaterat: 2024-01-17 12:23

Om det nu är att bilens lösning med pekkänslig farthållarknapp är orsaken så skulle vi nog få höra betydligt fler rapporter om att detta drabbat andra.
Bra att det överklagas.

Uppdaterat: 2024-01-17 12:28

En sådan här händelse ska ju inte kunna inträffa bara "av en olyckshändelse". Antingen har föraren gjort fel, eller är konstruktionen av farthållaren en säkerhetsrisk.

Uppdaterat: 2024-01-17 16:32

Föraren borde ha ansvaret trots som det verkar en konstruktionsmiss(på min bil går det ej att få igång farthållaren < 30 km/h). Men det är ju så att dessa missar kommer att uppstå hela tiden med dagens självkörnings automatik och svårigheter att räkna ut vad vi människor tänker företa oss och hur olika vägförhållanden ser ut! /cohe

Uppdaterat: 2024-01-29 16:45

Om bilen kan läsa av trafikskyltar har bilen adaptiv farthållare och därmed kan bilen inte tokrusa med ett hinder framför sig, eller?

Uppdaterat: 2024-01-17 19:15

Låter som ett typiskt "Tampa på fel pedal" fall.
Bra att det utreds vidare.
Om det visar sig vara bilens fel måste ju den åtgärdas.

Uppdaterat: 2024-01-17 19:46

Ingen

Uppdaterat: 2024-01-29 16:45

Konstig konstruktion om den kan aktiveras på en parkeringsplats. Min Hyundai går det inte aktivera under 30km/h oavsett tidigare inställning.
Om det här från faktarutan stämmer "Om någon sådan hastighet inte finns sparad ska bilen accelerera till 30 km/tim." Så är det ju fullständigt galen konstruktion, speciellt på en touch-knapp på ratten. Nu handlar kanske inte denna domen om det är en farlig design, utan om den som framför fordonet har ett ansvar att känna sin bil och de konstigheter den har.

Uppdaterat: 2024-01-22 08:53

Brian, jo det kan handla om en felaktig konstruktion, som jag skrev tidigare,
"Det måste fastställas om det är handhavandefel eller felaktig konstruktionslösning som orsakat olyckan."

Uppdaterat: 2024-01-22 09:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som jag redan nämnt - jag kan aktivera den adaptiva farthållaren (via Resume-funktionen) om jag kör t ex 5 km/t och nyligen startat bilen men den ställer då in sig på bilens lägsta "farthållar-hastighet" - i detta fall 30 km/(t. Men jag har inte touch-knappar för hanteringen så jag har aldrig upplevt problem utan bara fördelar med den lösningen.

Uppdaterat: 2024-01-22 10:07

Om det kommer att betraktas som en olämplig konstruktion kan det jämföras med de krav som ställdes på automatväxlade bilar efter ett antal olyckor inträffat.
Det krävdes att bromspedalen måste vara nedtryckt och bromsen ansatt för att växelväljarspaken skulle kunna flyttas till drivläge.

Uppdaterat: 2024-01-22 10:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man kan argumentera för att det finns ytterligare en part som delvis kan ha ansvar för olyckan, nämligen bilens ägare, som inte behöver vara samma som föraren. Borde ägaren ha känt till att funktionen innebar en säkerhetsrisk, och i så fall tagit bilen ur trafik till dess att funktionen kopplats bort? Eller hade det räckt att föraren hade fått utförligare instruktion om handhavandet av ägaren?

Inom andra trafikslag räcker det ju inte med en generell förarbehörighet, utan det är bara grunden. Sedan behövs en typutbildning för respektive fordon. För 30 år sedan räckte det med att sätta sig några minuter med en ny bil för att hitta dragläget, växelspak och helljus, sedan var det bara att tuta och köra. På moderna bilar med dubbelt så många paddlar och spakar, och där styrning av ventilation m.m. kan ske via navigation i menyer på infotainmentskärmen, så är frågan om en kortare typutbildning inte skulle behövas även for personbil.

Uppdaterat: 2024-01-22 11:10

Om man inte har koll på knappar och reglage i det fordon man kör så kanske man inte ska framföra det alls.

Uppdaterat: 2024-01-22 11:38

Finns det ingen på forumet med ID3/4 som kan testa för att se vad som händer om man kommer åt knappen? På ett säkert sätt naturligtvis.

Uppdaterat: 2024-01-22 19:55