Vi Bilägares forum

Måste jag serva bilen trots kort körsträcka?

Måste jag serva bilen trots kort körsträcka?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-19 05:00

Kommentarer

Jag har en liknande situation för en av mina bilar - kör 300-500 mil sommarhalvåret - avställd vintern, i varmgarage.
Jag:
-byter motorolja vartannat år OBS! Motorolja från o-öppnad 4-l dunk - annars redan oxiderad. EJ oljefat!
OBS! Kolla att dunk o-öppnad! Vanligt att fylla från oljefat i 4-l dunk.
-oljefilter var 4:e år. Man "fyller" inte filtret på fåtal mil.
-bromsvätska var 4:e år - annars kryper fukt ut i bromscylindrarna och de korroderar - jag har 20 bromscylindrar.

Uppdaterat: 2024-01-19 07:53

Det är ingen säker metod att enbart låta tid för service gå via almanackan det är andra faktorer än den årliga körsträckan som avgör tiden mellan oljebyten.
Om bilen körs 2000 eller 200 mil per år ger ju helt olika krav på service och att påstå att de 200 milen skulle ge samma förorening av oljan är ju helt fel.
Det är ju helt klart att om de 200 milen enbart består av korta km-långa sträckor där motorn knappt blivit varm kan det vara befogat med oljebyte, men om det motsatta sker , att de 200 milen består av 50 st 4-milskörningar skulle det bara behövas oljebyte vart 7:e år!
Nu är det ju annat som kräver tätare service och översyn och då kan ju oljebyte ske i samband med det, men oftare än vartannat år för oljebyte är säkert onödigt oavsett vad färddatorn anser.
Sedan är det ju helt riktigt som Tjalle skriver att man fyller kvalitetsolja ur tidigare oöppnade dunkar, köp egen lämplig olja och kräv att just den används vid byte.

Uppdaterat: 2024-01-19 09:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tidigare oöppnade dunkar innebär att fabriksförsegling finns kvar.
Nisse, jag har kommit fram till det "system" jag redogjorde för ovan. Ser du att jag missar något?
Jag gör, självklart, normala kontroller och laddar batteriet en gång i månaden.
Jag tror du vet vilken bil jag har :o)

MB - du hinner få upp motortemp, och annat, om du istället åker till Eskilstuna och handlar. Större utbud.

Uppdaterat: 2024-01-19 09:25

Jag har läst någon annanstans att oljan börjar inte förbrukas tidsmässigt innan den har snurrat runt i motorn några varv, brukar rekommenderas att göra service på hojar vid avställning/hösten.

Uppdaterat: 2024-01-20 12:38
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Det är en försumbar besparing att strunta i servicen.
Finns billigare bilar än Mercedes om man skulle tycka att servicen blir dyr.
Märkesverkstäder som Hedin Bil straffar kunden ekonomiskt vid varje service tillfälle.
Det finns fortfarande många små och kunniga verkstäder som gör samma jobb för en bråkdel av priset.När man kör extremt lite så täpps partikelfiltret igen och kondens bildas i motorn.Bilar måste användas för att må bra!

Uppdaterat: 2024-01-21 06:19
Support Israel

JC2, om man är gammal, vill man kanske inte lära sig en ny bil - el eller förbränning. Men att - däremot - "köra till Eskilstuna" - kanske man kan tänka sig :o). Det håller motorn vid liv.
Att INTE serva på - onödigt dyr - märkesverkstad tror jag är ett gott råd.

Uppdaterat: 2024-01-21 08:04

Frågeställaren använder bilen att köra två kilometer för att handla, och det blir sammanlagt 200 mil om året. Ingen tycks ifrågasätta det rimliga att ha en privatbil för detta. Det borde vara billigare att hyra bil eller åka taxi denna korta sträcka.

Då skulle han dessutom slippa alla bekymmer med täta uppmaningar att serva bilen.

Uppdaterat: 2024-01-21 08:37

....eller kanske en liten el-moppebil ?
Sen blir väl 200 mil utslaget på 2*2 km totalt 500 resor så inte lång ifrån 2 ggr/dag... Det åks nog trots allt lite mera än till affären.

Uppdaterat: 2024-01-21 08:48

I ämnet korta körsträckor såg jag en intressant film på nätet. Det var en ganska ny motor som var helt utsliten i cylinderloppen.
Motorn var en direktinsprutad bensinmotor, och det förklarades hur det var ännu viktigare att varmköra regelbundet och byta olja då spridarna i topplocket med mycket högt tryck effektivare tvättade bort oljefilmen vid kallstart än med indirekt insprutning.

Uppdaterat: 2024-01-21 12:03

40-tal: du tycks vara av samma ålderskategori som frågeställaren - och jag. Då vill många göra det enkelt för sig - och har förmodligen råd till det om han köpt en M-B. Han tycks dessutom ha garage - så-minimalt med problem.

Pi - jag skulle inte rekommendera min värsta ovän att köpa en "el-moppe" bil - av flera skäl.

Uppdaterat: 2024-01-21 14:13

Tjalle - det var ett annat förslag i vårt ifrågasättande av TS behov. Vilket jag av princip inte tycker att man skall göra men skall man bara köra 2 km till butiken så kan man nog klara sig med enklare/billigare fortskaffningsmedel än det TS har - om vi nu ändå skall ifrågasätta...

Uppdaterat: 2024-01-21 16:12

I detta fall skulle en Volvo Duett (ja, fina börjar bli dyra...) passa utmärkt. Ingen skatt, ingen besiktning, okräsen på oljebyten, och har bromstrummor.

Uppdaterat: 2024-01-26 20:28
RainerN

Men nu var det ju en MB 2015 som det gällde och då är man ju inte intresserad av en Duett!
Han är förmodligen nöjd med sin bil och även om han inte åker många mil gör han det nog ändå helst i den.
Det handlar säkert inte om kostnader.

Uppdaterat: 2024-01-26 21:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har jag inte läst alla kommentarerna, men alla borde veta att oljan åldras så fort som den hälls i motorn (där den efter den första starten blandas med resterna av den gamla oljan). Sedan finns det andra anledningar att servicen måste göras: Bromsvätskan drar till sig fukt (= med rost i systemet), filter åldras. Och så vidare.

Uppdaterat: 2024-01-27 19:11
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
RainerN skrev:

I detta fall skulle en Volvo Duett (ja, fina börjar bli dyra...) passa utmärkt. Ingen skatt, ingen besiktning, okräsen på oljebyten, och har bromstrummor.

Duett hade rundsmörjning var 125e mil.

Uppdaterat: 2024-01-29 15:10

För att kommentera artikeln så har bilar alltid servats på sträcka eller tid, det som först uppnås. Har själv jobbat på märkesverkstad där nämnda bil servas. På den tiden det var en fysisk servicebok som man fyllde i var det oftast sträckan man följde och sällan tiden som kunden följde. Senare kom servicelampan och nu är det meddelanden som dyker upp och då har medvetandet för just "tiden" ökat. Men precis som förr kan man göra vad man vill med den informationen (jag följer den alltid) och radera meddelandet. Det står i de flesta instruktionsböcker hur man gör och oftast gör man det med lite olika "tryck, vrid, håll 5 sek, vänta 5 sek" eller liknande och utan dator. :)

Uppdaterat: 2024-01-29 16:21

Frånsett det Rikard så var det inte så kul med dåtidens trumbromsar - ibland helt mekaniska.
De tog ojämnt och krävde regelbunden service. Det var verkligen att stort framsteg när skivbromsarna dök upp - i alla fall på framhjulen.

Uppdaterat: 2024-01-29 17:35

Pi, så mycket justering var det väl ändå inte på de hydrauliska trumbromsarna.
Men de mekaniska bromsarna krävde ju justering kontinuerligt om det inte fanns balansvåg.
Broms på ett hjul i taget, olika beroende på hur hårt man tryckte!

Uppdaterat: 2024-01-29 17:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommer bara ihåg pappas Austin och den hade väl nåt man kallade halvmekaniska trumbromar och de fick justeras väldigt regelbundet. Så nog var skivbromsens entré på familjebilar en välsignelse.

Uppdaterat: 2024-01-29 17:53

Det var typiskt engelskt, det var många märken därifrån som hade hydrauliska bromsar fram och mekaniska bak och det var dessa som krävde justering speciellt när vajrarna hade enpunktsinfästning.
Fördelen var att man sparade in en cylinder och fick enklare påverkan bak.
Man höll fast vid det här systemet långt in på 1960=talet.

Uppdaterat: 2024-01-29 18:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Pappas Austin Futura var en -59. Fungerade frånsett bromsarna rätt bra. Nästa engelska (skrot)bil var en Morris 1100 62/63 och den hade faktisk hydrauliska skivbromsar fram. Det enda positiva man kunde säga om skräpet.
Att det sen blev en Koja för mig 1969 är en helt annan historia...:)

Uppdaterat: 2024-01-29 19:03

Duetten var bara ett exempel, och jag menar förstås hydrauliska trummor. Jag förstår att det är skillnad komfortmässigt med bilar som är +50 år mot nåt från 2015. Jag fick intrycket att det mer handlade om en 'sommarstugebil' och då kan det vara trivsamt med en "underhållsfri" veteranbil. 250 mil smörjning var det förresten på en handfull ställen i framvagnen och annars 500 mil.

Uppdaterat: 2024-01-30 13:58
RainerN

Trumbromsar bak är överskattat. Dom har fått många i min generation att svära, för att få dom genom besiktningen och dessutom få en godkänd handbroms.
Sedan det där med rundsmörjning var ju också ett bestyr som jag sysslade med som 13-18 åring på grannens Gulfmack i en smörjgrop. Man läste i en bok där varje bilmärke och modell hade en sida. Sedan fick man leta och och pumpa i fett med den lufttryckstyrda smörjsprutan, Modernt som fan då.
Dagens bilar är ett under av enkelhet och modernitet.

Uppdaterat: 2024-01-30 14:48

I vårt land är det överlägset bäst med trumbromsar bak på en bruksbil, men det ska vara rejäla trummor och inte den typ av fjuttrummor till handbromsen som Saab, Opel och Volvo hade en tid och som Christer skriver krävde mycket justering för att passera besiktningen med godkänt resultat.
Med handbromsen verkande på skivorna var problemen betydligt mindre, men för de som körde försiktigt och ekonomiskt blir det istället ofta ett dyrt byte av rostiga skivor som sällan används.

För att återknyta till tråden så tittade en granne in i går kväll.
"Hej, jag tog med din post när jag åkte och hämtade min" sa han, "Jag tog bilen man måste ju köra den ibland, den har ju stått i ett par månader nu."
"Tog du bilen till brevlådan, det är ju bara 200 meter?"
"Nåja, jag varmkörde motorn på tomgång i tio minuter först, det är ju inte bra att köra den kall!"
Det hör till saken att det är en lite ovanlig fransk bil som är 16 år och har låg mätarställning.
Den går ca 200 mil mellan besiktningarna, men fick nyligen helt nya bromsar runt om.
Bilen hade rostat fast och gick inte att flytta efter ett halvt års stillastående!

Uppdaterat: 2024-01-31 09:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I vårt land är det överlägset bäst med trumbromsar bak på en bruksbil, men det ska vara rejäla trummor och inte den typ av fjuttrummor till handbromsen som Saab, Opel och Volvo hade en tid och som Christer skriver krävde mycket justering för att passera besiktningen med godkänt resultat.
Med handbromsen verkande på skivorna var problemen betydligt mindre, men för de som körde försiktigt och ekonomiskt blir det istället ofta ett dyrt byte av rostiga skivor som sällan används.

För att återknyta till tråden så tittade en granne in i går kväll.
"Hej, jag tog med din post när jag åkte och hämtade min" sa han, "Jag tog bilen man måste ju köra den ibland, den har ju stått i ett par månader nu."
"Tog du bilen till brevlådan, det är ju bara 200 meter?"
"Nåja, jag varmkörde motorn på tomgång i tio minuter först, det är ju inte bra att köra den kall!"
Det hör till saken att det är en lite ovanlig fransk bil som är 16 år och har låg mätarställning.
Den går ca 200 mil mellan besiktningarna, men fick nyligen helt nya bromsar runt om.
Bilen hade rostat fast och gick inte att flytta efter ett halvt års stillastående!

Uppdaterat: 2024-01-31 09:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, nog hade vi gärna haft trumbromsar bak på vår lill-Kia som körs tämligen försiktigt och typ 800--1000 mil/år. Vi har fått renovera bakbromsarna 2 gånger på typ 10 år. Större bilar och som körs mera har sällan problemen men små, lätta bilar med kort årlig körsträcka är förlorarna om man har skivbromsar bak. Sen kan man ju ana problemen som kommer med elbilarnas bakbromsar - frånsett VAG-bilarna då där man tagit steget till rejäla trumbromsar bak.

Uppdaterat: 2024-01-31 09:09