Vi Bilägares forum

Tesla Model Y ser ut att bli Europas populäraste nybil

Tesla Model Y ser ut att bli Europas populäraste nybil

Om inget oförutsett händer blir Tesla Model Y den populäraste nya bilen på Europamarknaden. Den petar därmed ned konkurrenter som Dacia Sandero och Volkswagen Golf på topplistan.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-19 10:12

Kommentarer

Nu när Renault Scenic E-Tech och nya Peugeot e-3008 börjar att levereras kan Teslas position hotas.
Tesla har dessutom bara en enda modell som säljer.
Konkurrenterna har fler modeller och ett större utbud.
Renault har nya 5 och 4 på gång.
Stellantis kommer lansera en hel hög med nya elbilar nu till 2026 inom flera marknadssegment för ett heltäckande erbjudande.
Tesla som märke har minskat sin försäljning i Europa, även om Model Y går bra så säljer andra Tesla så dåligt att Tesla totalt sjunker.
Det är därför Tesla sänker priserna för att få upp sin marknadsandel.
Teslas aktier har sjunkit i värde, investerarna är oroliga.

Uppdaterat: 2024-01-20 09:35

Tesla är dyra bilar och det är en förklaring till varför S & X säljer få bilar. Vi får se vad den uppdaterade Modell 3 kommer prestera där få bilar kommer upp till den tekniska helheten. Om Stellantis och Renault kommer med billiga och fungerande elbilar kommer de att sälja många bilar. Medans den traditionella bilindustrin har suttit på händerna allt för länge, är en ett kvalificerat antagande är att blodbadet är runt hörnet för dem och kineserna vinner. Med 500 - 1000 miljarder i statliga subventioner till kinesiska elbilstillverkare ser det allt annat än ljust ut för bilindustrin i Västeuropa.

Uppdaterat: 2024-01-20 12:58
Raphael skrev:

Nu när Renault Scenic E-Tech och nya Peugeot e-3008 börjar att levereras kan Teslas position hotas.
Tesla har dessutom bara en enda modell som säljer.
Konkurrenterna har fler modeller och ett större utbud.
Renault har nya 5 och 4 på gång.
Stellantis kommer lansera en hel hög med nya elbilar nu till 2026 inom flera marknadssegment för ett heltäckande erbjudande.
Tesla som märke har minskat sin försäljning i Europa, även om Model Y går bra så säljer andra Tesla så dåligt att Tesla totalt sjunker.
Det är därför Tesla sänker priserna för att få upp sin marknadsandel.
Teslas aktier har sjunkit i värde, investerarna är oroliga.

Inte många rätt där inte...du behöver kolla fakta.

Uppdaterat: 2024-01-20 13:59
Gillar kurvor och rondeller

MC - då kan väl du berätta vilka fel som finns i Raphaels inlägg eftersom du tydligen vet vilka...

Uppdaterat: 2024-01-20 14:02

Model 3 är inte så dyr och den säljer ändå dåligt.
Det stämmer att Kinesiska staten subventionerar elbilstillverkning i Kina, de äger även de flesta kinesiska tillverkare.
Frankrike har nu elbilsbonus för konsumenter som köper en elbil tillverkad i Europa.
Jag tycker det är rätt väg att gå som svar på Kina.
Nu kommer BYD börja tillverka i Europa, de bygger fabrik i Ungern.
Så i framtiden kan de runda detta. Om inte Frankrike lägger en parameter till om europeiska ägare.

Uppdaterat: 2024-01-20 14:03

Om du jämför med Dacia, mindre Renault och Stellantismodeller är modell 3 dyr. En Y till nästan samma pris förklarar framgången.

Uppdaterat: 2024-01-20 14:07

Ja, det är väl ingen tillfällighet att det är Model Y som är Teslas storsäljare. Men en massiv prissänkning på Model 3 kan säkert få igång försäljningen även på denna.

Uppdaterat: 2024-01-20 14:10

Motorcykelentusiasten, du hävdar alltså att det är fel att Teslas försäljning 2023 inom EU, Storbritannien och EFTA sjunkit med 30% jämfört med år 2022.
Mina siffror kommer från European Automobile Manufacturers' Association.
På vilket sätt har EAMA fel?

Uppdaterat: 2024-01-20 14:14
Raphael skrev:

Motorcykelentusiasten, du hävdar alltså att det är fel att Teslas försäljning 2023 inom EU, Storbritannien och EFTA sjunkit med 30% jämfört med år 2022.
Mina siffror kommer från European Automobile Manufacturers' Association.
På vilket sätt har EAMA fel?

Var läser du?

Jag tog senaste rapporten från acea.auto:
NEW CAR REGISTRATIONS BY MANUFACTURER EUROPEAN UNION (EU)

Tesla leverade +89% fler bilar i EU 2023!

Jag har svårt att se att statistiken inkl Storbritannien och EFTA kan bli speciellt annorlunda.

Uppdaterat: 2024-01-20 16:40

MG ZS EV blev en succé när den lanserades i april 2021 och den blev snabbt en av de mest sålda elbilarna i Sverige.
Nuvarande är det blev kraftigt sjunker försäljning ZS modell och sämst omdöme från ägare.
Det kanske bli Tesla sjunker försäljning och låg driftsäkerhet framöver.

Uppdaterat: 2024-01-20 18:18
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Raphael skrev:

Motorcykelentusiasten, du hävdar alltså att det är fel att Teslas försäljning 2023 inom EU, Storbritannien och EFTA sjunkit med 30% jämfört med år 2022.
Mina siffror kommer från European Automobile Manufacturers' Association.
På vilket sätt har EAMA fel?

Jag tror bestämt att bara sett på decembersiffrorna och inte helår 22-23. Då sjönk registreringarna med 30%
Men på helår är det +89% som gmogmo påpekar.
Så du kan absolut ha fel Raphael.

Uppdaterat: 2024-01-20 18:25
GF skrev:

MG ZS EV blev en succé när den lanserades i april 2021 och den blev snabbt en av de mest sålda elbilarna i Sverige.
Nuvarande är det blev kraftigt sjunker försäljning ZS modell och sämst omdöme från ägare.
Det kanske bli Tesla sjunker försäljning och låg driftsäkerhet framöver.

Var har du drömt detta ? MG och Hedin hade en helt annan produkt och affärsmodell.

Uppdaterat: 2024-01-20 20:12

Det här visar väl tydligt att det inte. går så dåligt för Tesla,
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/nyheter/vinnarna-och-forlorarna-tesla-okar-mest-av-alla
Stellantis har däremot lite att fundera på när det gäller vissa märken.

Uppdaterat: 2024-01-20 21:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dålig på dessa bilar, så jag kollade lite.
Tror inte Tesla behöver vara rädda för tex Senic e-tec, tror inte ens Y köparna tittar åt det hållet, det är ju helt olika bilar bla vad det gäller prestanda, utrymme, dragvikt mm. Visst kommer det många konkurrenter till 3 som kanske får det svårare, men köper de en Renault ist ??.....jag är skeptisk.

Uppdaterat: 2024-01-20 23:12

Ytor som Rikard att de franska bilarna nog inte är de största konkurrenterna till Tesla.

Uppdaterat: 2024-01-21 08:36

Nej, det tror inte jag heller, men tabellen visar ju klart vilka bilar som ökat sin andel av marknaden.
Men det visar ändå att Raphaels antagande om Stellantis i första inlägget inte delas av marknaden.
Och oavsett vad man tycker om Tesla så ökade den sin marknadsandel.

Uppdaterat: 2024-01-21 10:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, jag förstår att du anser att marknaden säljer nej till Scenic E-tech och e-3008. Det är helt korrekt att det inte registrerades några under 2023. Så köparna vill inte ha dem. Du har helt rätt där.

Men vad du har missat eller inte förstått - anledningen till att det inte registrerades några är för att det inte levererades några från fabrikerna 2023.

Leveranserna har inte kommit igång än. De kommer komma igång under första halvåret 2024.
Det finns alltså en väldigt naturlig förklaring till att det inte registrerades några under 2023.

Både Scenic och 3008 har varit storsäljare historiskt i Europa. Det finns ett sig och behov hos marknaden för de nya helt omdesignade generationerna på nya plattformar.

Och både Scenic och e-3008 har längre räckvidd än Tesla Y:s billigaste version. e-3008 med det större batteriet har dessutom längre räckvidd än Tesla Y med det största batteriet. Och e-3008 kommer även erbjudas som fyrhjulsdriven med dubbla motorer och 326 hk.

Model 3 är varken en SUV eller crossover. 3008 är en SUV och Scenic är en crossover.

Gällande utrymmen så har Tesla sitt eget sätt att räkna på som avviker från europeisk standard. Tesla anger t.ex. bagagevolym upp till luckan/taket, medan både Renault och Peugeot anger upp till baksätes ryggstöd, inte hela vägen upp till taket.
Det gör att det inte går att jämföra siffrorna Tesla vs Renault/Peugeot eftersom de har tagit fram dem på helt olika sätt.

Jag förstår inte varför ni anser att varken Scenic eller e-3008 kommer bli storsäljare i sina nya generationer. Renault har lång erfarenhet av elbilar och Scenic är ett välkänt varumärke. Nya e-3008 bygger på en helt ny plattform, och journalister är lyriska över den inre och yttre designen. De tidigare 3008 har tillhört Europas mest sålda bilar.
Varken Renault eller Peugeot är nya märken på den europeiska marknaden, de är etablerade varumärken med ett stort nätverk av distributörer och serviceställen.

Både Renault och Peugeot har en existerande kundkrets som kommer vara intresserade av att byta in sina nuvarande Renault eller Peugeot mot de nya modellerna.

Jag förstår inte varför ni tror att kunder som haft franska bilar i många år plötsligt kommer byta till en amerikansk bil när det kommer ut nya franska modeller.

Uppdaterat: 2024-01-21 11:21

Det enda som är säkert är att bilarna blir sämre och sämre, till följd av Teslas framgångar, då alla tvingas följa efter och göra samma innehållslösa, självgående transportlådor för att minska kostnaderna.

Angående mätning av bagageutrymme så noterade jag när Opel baserades på Peugeot att PSA räknade in reservhjulsbaljan i bagageutrymmets volym, vilket Opel inte gjorde, vilket fick Peugeots uppgiva volym att se större ut än den enligt Opels gamla sätt att mäta, i själva verket var.

Uppdaterat: 2024-01-21 11:28

Vad gäller den svenska marknaden tror jag dock att Raphael har helt fel.

Uppdaterat: 2024-01-21 12:21

Kanske kommer Européerna vallfärda till bilhandlaren när Senic e-tec släpps ut......men inte Svenskarna, de vill ha sin dragkrok, en bil som får dra 750 kg är inte konkurrent till en som får dra 1.600 kg.
Jag tror en ny prissänkning på 3 kommer, nya modellen har ännu mindre fysiska prylar, tex är dimljusen och blinkersspaken borta, mindre prylar att tillverka = billigare.
Mjukvara kostar i utveckling, sen är det nästan gratis. Utveckla en lampa kostar, sen tillverka den kostar oxå.
Och som nån sa tidigare, Tesla leder utvecklingen mot tråkigare, stelare och mer lika bilar. Det kommer inte vara nån större skillnad på att köra bil och spela TV spel.

Uppdaterat: 2024-01-21 12:25

Rikard.
Kanske går vi mot två typer av bilar, de som representeras av typ Tesla och de som representeras av Mazda MX-5?

Uppdaterat: 2024-01-21 12:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har Stellantis VD varit ute i media och beklagat sig.

Ett stålbad väntar säger han. Han kanske borde ha lyssnat på Raphael först😅

Vi övriga som (tväremot Raphael) försöker undvika märkesfanatismen (och tror på ingenjörsmetodik framför en massa ordbajsande) har dock länge varnat för det här. Det är plåtschabraken som ligger värst till, inte bara på grund av Tesla (vars teknik ligger ljusår före)utan också kineserna.

Det är därför som Carlos Tavares nu gnäller. Han lobbar för samma sak som hans föregångare gjorde i EU när japanerna tog världen med storm med sin överlägsna kvalitet och produktionsteknik. Något som plåtschabraken inte kunde matcha på 80-talet lika lite som man kan matcha idag när vi skriver år 2024.

Carlos Tavares lär snart kräva nytt ekonomisk stöd (vid sidan av de subventioner han redan fått igenom på hemmaplan) samt riktade tullar, precis som på 80-talet således.

När man inte kan konkurrera med produkten (plåtschabraken har alltid varit skräp) så attackerar man på andra sätt.

Vilka blir förlorare på detta? Jo bilköparna. De får dyrare och sämre produkter enkom för att gynna ägarna till undermåliga bilfabriker.

https://www.di.se/nyheter/attacken-mot-tesla-biljattens-vd-varnar-for-blodbad/

Det är dags att avveckla plåtschabraken. Det gjordes inte vid föra eller förrförra krisen men någon gång får politikerna nog upp ögonen för att man bör prioritera andra utgifter än att via halvt korrupta metoder hålla undermåliga bilfabriker vid liv.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-21 13:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Rikard skrev:

Kanske kommer Européerna vallfärda till bilhandlaren när Senic e-tec släpps ut......men inte Svenskarna, de vill ha sin dragkrok, en bil som får dra 750 kg är inte konkurrent till en som får dra 1.600 kg.
Jag tror en ny prissänkning på 3 kommer, nya modellen har ännu mindre fysiska prylar, tex är dimljusen och blinkersspaken borta, mindre prylar att tillverka = billigare.
Mjukvara kostar i utveckling, sen är det nästan gratis. Utveckla en lampa kostar, sen tillverka den kostar oxå.
Och som nån sa tidigare, Tesla leder utvecklingen mot tråkigare, stelare och mer lika bilar. Det kommer inte vara nån större skillnad på att köra bil och spela TV spel.

Priset för Renault Scenic E-Tech 220 hk är inte klart i Sverige, men förväntas bli cirka 550 000 kronor. Det finns tillbehörspaket, som ökar priset. Har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1100 kg.

För mig är max 400.000 kr om 2 år att köpa elbil crossover år 2026 med dragvikt 750 kg ej under. Om man vill idag har jag råd 330.000 kr eller nästa år blir det 365.000 kr efter mellanpris sjunker bilvärde min gamla bil ingår.

Uppdaterat: 2024-01-21 14:30
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
A.L skrev:

Nu har Stellantis VD varit ute i media och beklagat sig.
Ett stålbad väntar säger han. Han kanske borde ha lyssnat på Raphael först😅
Vi övriga som (tväremot Raphael) försöker undvika märkesfanatismen (och tror på ingenjörsmetodik framför en massa ordbajsande) har dock länge varnat för det här. Det är plåtschabraken som ligger värst till, inte bara på grund av Tesla (vars teknik ligger ljusår före)utan också kineserna.
Det är därför som Carlos Tavares nu gnäller. Han lobbar för samma sak som hans föregångare gjorde i EU när japanerna tog världen med storm med sin överlägsna kvalitet och produktionsteknik. Något som plåtschabraken inte kunde matcha på 80-talet lika lite som man kan matcha idag när vi skriver år 2024.
Carlos Tavares lär snart kräva nytt ekonomisk stöd (vid sidan av de subventioner han redan fått igenom på hemmaplan) samt riktade tullar, precis som på 80-talet således.
När man inte kan konkurrera med produkten (plåtschabraken har alltid varit skräp) så attackerar man på andra sätt.
Vilka blir förlorare på detta? Jo bilköparna. De får dyrare och sämre produkter enkom för att gynna ägarna till undermåliga bilfabriker.
https://www.di.se/nyheter/attacken-mot-tesla-biljattens-vd-varnar-for-blodbad/
Det är dags att avveckla plåtschabraken. Det gjordes inte vid föra eller förrförra krisen men någon gång får politikerna nog upp ögonen för att man bör prioritera andra utgifter än att via halvt korrupta metoder hålla undermåliga bilfabriker vid liv.
MVH AL

Verkligheten och uppvaknandet till den kommer bli tuff för de "feta katterna " till bildirektörer, helt enig AL.

Uppdaterat: 2024-01-21 14:32

J.L. Att många hamnar på efterkälken är inte så konstigt egentligen.

Men när politiken handlar om att via ekonomiska bidrag och strafftullar bibehålla en ineffektiv struktur snarare än att gynna nya innovationer, då är det något som är fel.

Varför det skulle vara dåligt med billiga bilar är för mig en gåta. Det gynnar ju faktiskt konsumenten och i slutändan hela samhällsekonomin att vi kan förflytta oss själva och våra varor till lägsta möjliga kostnad. Om det sedan innebär att några feta direktörer får sämre bonusar visar ju bara att konkurrensen inte fungerat (vilket var tydligt sist när PSA räddades via franska staten) konsumenterna har betalat för mycket.

Men jag tror inte det blir de franska plåtschabraken som får lämna först utan snarare Fiat.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-21 14:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Rikard
Var inte så säker på det. Nya M3 kommer säkert vara en uppgradering motsvarande Y, vilket innebär mer mer av annat. Även om de skippar blinkersspak.

Uppdaterat: 2024-01-21 15:13
GF skrev:

Rikard skrev:
Kanske kommer Européerna vallfärda till bilhandlaren när Senic e-tec släpps ut......men inte Svenskarna, de vill ha sin dragkrok, en bil som får dra 750 kg är inte konkurrent till en som får dra 1.600 kg.
Jag tror en ny prissänkning på 3 kommer, nya modellen har ännu mindre fysiska prylar, tex är dimljusen och blinkersspaken borta, mindre prylar att tillverka = billigare.
Mjukvara kostar i utveckling, sen är det nästan gratis. Utveckla en lampa kostar, sen tillverka den kostar oxå.
Och som nån sa tidigare, Tesla leder utvecklingen mot tråkigare, stelare och mer lika bilar. Det kommer inte vara nån större skillnad på att köra bil och spela TV spel.

Priset för Renault Scenic E-Tech 220 hk är inte klart i Sverige, men förväntas bli cirka 550 000 kronor. Det finns tillbehörspaket, som ökar priset. Har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1100 kg.
För mig är max 400.000 kr om 2 år att köpa elbil crossover år 2026 med dragvikt 750 kg ej under. Om man vill idag har jag råd 330.000 kr eller nästa år blir det 365.000 kr efter mellanpris sjunker bilvärde min gamla bil ingår.

Max 400.000:- Då får du nog köpa en Dacia ;)

Uppdaterat: 2024-01-21 15:46
Axa skrev:

Rikard
Var inte så säker på det. Nya M3 kommer säkert vara en uppgradering motsvarande Y, vilket innebär mer mer av annat. Även om de skippar blinkersspak.

Såg på Youtube tid 0:41 - 0:53
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=zZp2H4VXcK8
Teslas blinkersreglage är dum utveckling.
Teslas nya tilltag att skippa blinkersspak och ersätta den med knappar på ratten är ifrågasatt.
Andelen Teslaförare som blinkar ut ur rondeller eller vid filbyte i en rondell kommer garanterat minska i och med introduktionen av de spaklösa bilarna. Lösningen är helt enkelt trafikfarlig.

Uppdaterat: 2024-01-21 15:55
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Axa skrev:

Rikard
Var inte så säker på det. Nya M3 kommer säkert vara en uppgradering motsvarande Y, vilket innebär mer mer av annat. Även om de skippar blinkersspak.

Nä, men jag tror inte bara de uppdaterat bilen för kunderna, utan även vässat tillverkningskostnaden.
Hos Renault kan man läsa att batteriet är reparerbart med 12 separata celler, mycket bra gjort, det ska de ha guldstjärna för, men det kostar. Tesla har ju kladdat ihop batteriet med lim, går fortare och är billigare.

Uppdaterat: 2024-01-21 15:58
Rikard skrev:

GF skrev:
Rikard skrev:
Kanske kommer Européerna vallfärda till bilhandlaren när Senic e-tec släpps ut......men inte Svenskarna, de vill ha sin dragkrok, en bil som får dra 750 kg är inte konkurrent till en som får dra 1.600 kg.
Jag tror en ny prissänkning på 3 kommer, nya modellen har ännu mindre fysiska prylar, tex är dimljusen och blinkersspaken borta, mindre prylar att tillverka = billigare.
Mjukvara kostar i utveckling, sen är det nästan gratis. Utveckla en lampa kostar, sen tillverka den kostar oxå.
Och som nån sa tidigare, Tesla leder utvecklingen mot tråkigare, stelare och mer lika bilar. Det kommer inte vara nån större skillnad på att köra bil och spela TV spel.
Priset för Renault Scenic E-Tech 220 hk är inte klart i Sverige, men förväntas bli cirka 550 000 kronor. Det finns tillbehörspaket, som ökar priset. Har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1100 kg.
För mig är max 400.000 kr om 2 år att köpa elbil crossover år 2026 med dragvikt 750 kg ej under. Om man vill idag har jag råd 330.000 kr eller nästa år blir det 365.000 kr efter mellanpris sjunker bilvärde min gamla bil ingår.

Max 400.000:- Då får du nog köpa en Dacia ;)

Nuvarande är batteri dyrt men om 1-2 år framöver blir det billigare batteri då ska jag inte köpa Dacia istället Skoda bättre eller nåt annan märke när tester är i topp innan köper!

Uppdaterat: 2024-01-21 16:00
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Rikard
Förvisso. Men de har ju både bullerdämpat och förbättrat chassit. Det lär nog kosta. Nåja, vi får se vad lanseringspris blir. Sedan blir det antagligen jojo-prissättning resten av året i sann Tesla-anda.

Uppdaterat: 2024-01-21 18:43

Och Tesla Modell 3 kom längst i finska motsvarigheten till Teknikens Värld, vilket betyder att de inte prutat på vitala funktioner som den traditionella bilindustrin gjort. Sen kan man tjafsa om pianolack och intrumentkluster framför föraren samt trettioelva trafiksäkra rattknappar. Kan det vara en spinn off att batterierna blir bättre isolerade från kyla med den nya limningstekniken ?

Uppdaterat: 2024-01-21 21:12

Är väl inget konstigt JL. M3 har alltid legat i topp.
Lågt CW värde och lite frontarea. Räcker väl att du jämför formen med övriga kombattanter så kan du räkna ut resultatet. Lägg där till en erkänt effektiv drivlina.
Hur resten av bilen är låter jag var osagt.

Uppdaterat: 2024-01-21 21:29
Rikard skrev:

Axa skrev:
Rikard
Var inte så säker på det. Nya M3 kommer säkert vara en uppgradering motsvarande Y, vilket innebär mer mer av annat. Även om de skippar blinkersspak.

Nä, men jag tror inte bara de uppdaterat bilen för kunderna, utan även vässat tillverkningskostnaden.
Hos Renault kan man läsa att batteriet är reparerbart med 12 separata celler, mycket bra gjort, det ska de ha guldstjärna för, men det kostar. Tesla har ju kladdat ihop batteriet med lim, går fortare och är billigare.

De hittillsvarande batterierna hos PSA/Stellantis sedan 2019 är tydligen "reparerbara" också, då (I och för sig, känner jag endast till Opels del i det hela men jag antar att det gäller för de övriga märkena likadant) batterierna ingår i ett renoverings och utbytesprogram där ett felaktigt batteri monteras ur och skickas till Opelfabriken I Rüsselsheim som har, än så länge, koncernens enda reparationsverkstad för batterier (på grund av att den funnits sedan 2012 då den sattes upp för att ta hand om batterier från den första Ampera) som i sin tur skickar ett renoverat utbytesbatteri tillbaka som ersättning, vilket innebär att man inte behöver vänta på att det ursprungliga med fel ska bli lagat och inte behöver betala för ett helt nytt batteri, men likväl får samma tekniska uppdatering och garantier som om batteriet vore helt nytt.
I varje fall fungera det så med Opels elbilar och som sagt antar jag att det gäller för övriga också.

Uppdaterat: 2024-01-21 23:14
Mr Snoid skrev:

Är väl inget konstigt JL. M3 har alltid legat i topp.
Lågt CW värde och lite frontarea. Räcker väl att du jämför formen med övriga kombattanter så kan du räkna ut resultatet. Lägg där till en erkänt effektiv drivlina.
Hur resten av bilen är låter jag var osagt.

Med andra ord så står köparen inför ett val, en elbil som fungerar enkelt och bra att köra eller en krånglig tillvaro med en elbil som kräver mycket pyssel och planering. Det är en starkt bidragande orsak till Teslas framgångar där Norge som ligger först i elbilspenetrationen av marknaden är ett exempel på.

Uppdaterat: 2024-01-22 06:13

Nej JL. Det skrev jag inte.
Men med dina skygglappar så tolkade du det så klart så. Det finns elbilar av andra fabrikat som inte kräver mycket pyssel eller planering och som har högre komfort än Tesla.

Uppdaterat: 2024-01-22 16:10

Jag håller med dig här Snoid. Komforten - eller rättare sagt avsaknaden av den - är den mindre Teslans stora svaghet.

Åka långt i en modell tre och anlända lomhörd till destinationen är knappast ett bra alternativ.

Men som alltid är det frågan om gungor och karuseller. Man får ju en fin körupplevelse på kuppen och det är ju alltid värt något (i tio minuter cirka)😆

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-22 07:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Jag håller med dig här Snoid. Komforten - eller rättare sagt avsaknaden av den - är den mindre Teslans stora svaghet.
Åka långt i en modell tre och anlända lomhörd till destinationen är knappast ett bra alternativ.
Men som alltid är det frågan om gungor och karuseller. Man får ju en fin körupplevelse på kuppen och det är ju alltid värt något (i tio minuter cirka)😆
MVH AL

Har du testat den uppdaterade Model 3? Måste säga att jag upplevde en enorm skillnad och skulle säga att den inte bullrade mer än den EQE jag hade.
Så jag tror att de som hittills ratat Teslan för hög ljudnivå och stötig gång får nog testa på nytt.
Utan tvekan finns det många elbilar att välja på men det går inte komma ifrån att uppdaterade 3:an är galet prisvärd. Får Model Y samma behandling tror jag den kommer fortsätta vara bland de bäst sålda.

Uppdaterat: 2024-01-22 09:27

Nej Gaston, jag har inte testat den nya modell tre. Har man förbättrat den på punkter som ljudnivå och stötighet är det förstås positivt.

Samtidigt bekräftar det att de äldre versionerna lider av dålig komfort.

Något jag kan skriva under på.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-22 09:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Nej Gaston, jag har inte testat den nya modell tre. Har man förbättrat den på punkter som ljudnivå och stötighet är det förstås positivt.
Samtidigt bekräftar det att de äldre versionerna lider av dålig komfort.
Något jag kan skriva under på.
MVH AL

Testa gärna den då, så kommer du märka stor skillnad.
Jo de gjorde en riktigt rejäl facelift med ny front, delvis nytt bakparti, omgjord interiör som lyfte otroligt mycket samt en ny chassisättning och ökad ljudisolering samt nu akustikglas runt om och inte bara fram.
Min uppfattning var att det blev en helt annan bil.
Sen att de tagit bort blinkersspaken som så många här ojat sig om att det är vansinne, det gjorde mig inget, man vande om sig på fem korsningar så satt det i ryggraden med knapparna istället.

Uppdaterat: 2024-01-22 10:35

För den som kommer från tex en Renault, Pegga, VW eller även modernare BMW kommer känna att kvalitetskänslan hos förra modellen Model 3 r god. Nya är ännu bättre. Har själv inte provkört, en klämt och känt på den nya, och tycker den "äntligen" även känns rejält sammansatt. Nästan Audi-klass. Där den förra var mindre bra har de förbättrat rejält, och den känns vettig. Är väl egentligen att den inte är så rymlig som primär bil.

Däremot verkar alla Tesla hålla andrahandsvärdet riktigt bra. Trots höga miltal.

Lär nog hända en del till våren, då marknaden kommer svämmas över med mängder av leasingbilar som plockades ut 2021 och nu skall lämnas tillbaka, och där många av dem är elbilar. Priserna kommer nog behöva sänkas hos alla, Tesla verkar dock smarta och sänker redan nu, och lär genom det få ett försprång som heter duga. Sen är väl en uppdatering av Model Y på gång, så de vill väl tömma lagren på prylar innan nya kommer ut.

Uppdaterat: 2024-01-22 10:40

De begagnade bilarna i Sverige sjunker tyvärr inte så mycket som jag skulle önska. De far iväg utomlands istället.

Uppdaterat: 2024-01-22 11:41
L. Mäkinen skrev:

De begagnade bilarna i Sverige sjunker tyvärr inte så mycket som jag skulle önska. De far iväg utomlands istället.

Model 3 eller Model Y som vore intressant? Vi ska byta ut våra Model Y på jobbet under året. De har ju lite mil på sig med väldigt välskötta och på grund av milen blir det ju lite lägre pris på dem.

Uppdaterat: 2024-01-22 11:45
A.L skrev:

Jag håller med dig här Snoid. Komforten - eller rättare sagt avsaknaden av den - är den mindre Teslans stora svaghet.
Åka långt i en modell tre och anlända lomhörd till destinationen är knappast ett bra alternativ.
Men som alltid är det frågan om gungor och karuseller. Man får ju en fin körupplevelse på kuppen och det är ju alltid värt något (i tio minuter cirka)😆
MVH AL

Alltså, jag har mitt-emellan-versionen av Tesla 3, den med laminerade fönster. Den är betydligt tystare på långresa på grov asfalt än de BMW, Hyundai och Volvo jag hade dessförinnan. Man kan säkert hitta tystare bilar på marknaden, och de första modell 3 hade ju ett rykte om sig att vara bullriga, men som sagt, min är från 2021 och jag har inte upplevt den som bullrig, snarare tvärt om.

Uppdaterat: 2024-01-22 11:45
Gaston skrev:

Model 3 eller Model Y som vore intressant? Vi ska byta ut våra Model Y på jobbet under året. De har ju lite mil på sig med väldigt välskötta och på grund av milen blir det ju lite lägre pris på dem.

Det är 3 som gäller om jag ska gå Teslaspåret. Då är det såvitt jag begriper 2021 och framåt som inte har havererande "brödrostar" och där värmepumparna inte börjat gå i bitar ännu.
Fast jag är inte så förtjust i tanken att ha en glasruta ovanför skallen.

Uppdaterat: 2024-01-22 11:56
gmogmo skrev:

A.L skrev:
Jag håller med dig här Snoid. Komforten - eller rättare sagt avsaknaden av den - är den mindre Teslans stora svaghet.
Åka långt i en modell tre och anlända lomhörd till destinationen är knappast ett bra alternativ.
Men som alltid är det frågan om gungor och karuseller. Man får ju en fin körupplevelse på kuppen och det är ju alltid värt något (i tio minuter cirka)😆
MVH AL

Alltså, jag har mitt-emellan-versionen av Tesla 3, den med laminerade fönster. Den är betydligt tystare på långresa på grov asfalt än de BMW, Hyundai och Volvo jag hade dessförinnan. Man kan säkert hitta tystare bilar på marknaden, och de första modell 3 hade ju ett rykte om sig att vara bullriga, men som sagt, min är från 2021 och jag har inte upplevt den som bullrig, snarare tvärt om.

Då måste vi ha helt olika preferenser- eller så uppfattar vi frekvenserna olika bra

På grov asfalt anser jag att modell tre är en mardröm. Samma med Y (som jag dock bara kört som performance).

Jag hoppade sedan tillbaka till den V90 jag då körde och noterade en betydligt tystare och mjukare gång.ä (bortsett dieselknattret i låg fart)

Men ljud är individuellt- så även oljud

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-22 12:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
L. Mäkinen skrev:

Gaston skrev:
Model 3 eller Model Y som vore intressant? Vi ska byta ut våra Model Y på jobbet under året. De har ju lite mil på sig med väldigt välskötta och på grund av milen blir det ju lite lägre pris på dem.

Det är 3 som gäller om jag ska gå Teslaspåret. Då är det såvitt jag begriper 2021 och framåt som inte har havererande "brödrostar" och där värmepumparna inte börjat gå i bitar ännu.
Fast jag är inte så förtjust i tanken att ha en glasruta ovanför skallen.

Då förstår jag. Vi har en Model 3 med men det är en 22:a som inte ska bytas än på ett tag.
Och ja, så har jag tolkat det med att Model 3 fick värmepumpen samtidigt som Model Y kom till Sverige ungefär. Bättre inredning och materialval och lite andra smådetaljer i trean med som blev bättre från 21 och framåt.
Alla är vi olika, jag känner mig otroligt instängd nuför tiden när jag kör bil utan glastak. :)

Uppdaterat: 2024-01-22 12:23

Jag har provat Skoda Enyaq med och utan laminerade rutor på sidorutorna (förare och passagerare), och det skiljer rätt mycket på komforten. Vill man ha tystare bil, är även laminerade sidorutor fram viktigt för att dämpa oljudet. Såklart en prisfråga också när man köper en ny bil, och hur man tänker använda den. Man vänjer sig snabbt vid någonting, det är först när man åker i en bil...byter till en annan direkt som man upplever skillnaden. När man väl sitter där efter köpet och kör samma bil varje dag tror jag inte man drar så stora växlar på det...

Uppdaterat: 2024-01-22 14:30

Laminerade rutor hjälper mest mot vindbrus och störningar från mötande trafik.

Mot vägljud är det däremot helt verkningslöst.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-22 14:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Mot vägljud hjälper dämpmattor, mjuka ytskikt och väl isolerat tak med dämpande material samt att ha en mindre kupé för ljud att spridas i.

Uppdaterat: 2024-01-22 19:53