Vi Bilägares forum

Trafikverket vill mäta hastigheten mellan fartkameror

Trafikverket vill mäta hastigheten mellan fartkameror

För att klara trafiksäkerehtsmålen vill Trafikverket införa en ny typ av fartkamera som inte bara mäter hastigheten vid själva skåpet. Det beskrivs som en ”kostnadseffektiv” lösning som kan rädda liv.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-19 09:56

Kommentarer

Staten vill alltså fotografera och registrera laglydiga bilförare som passerar en fartkamera i laglig fart utan misstanke om lagbrott!
Allt för att vid senare tillfälle kunna återigen fotografera och registrera en möjlig laglydig förare för att i efterhand kontrollera genomsnittshastigheten.
Överför den medborgarbevakningen på andra områden - är det bara slumpen som gör att dessa förslag kommer exakt 40 år efter 1984?

Uppdaterat: 2024-01-19 10:43

Varför satsa mer på den museala lösningen med kameror? Dagens bilar rapporterar ju all telemetri till biltillverkaren och information om hastighetsöverträdelser finns ju där -det är ju bara för myndigheterna att begära tillgång till det insamlade datat och vid behov skriva ut böter.

Uppdaterat: 2024-01-19 10:45

LeifX - oavsett om det fungerar eller inte som du beskriver så har vi förar-ansvar i Sverige och inte ägar-ansvar för denna typ av förseelser.

Uppdaterat: 2024-01-19 10:51
bgl skrev:

Staten vill alltså fotografera och registrera laglydiga bilförare som passerar en fartkamera i laglig fart utan misstanke om lagbrott!
Allt för att vid senare tillfälle kunna återigen fotografera och registrera en möjlig laglydig förare för att i efterhand kontrollera genomsnittshastigheten.
Överför den medborgarbevakningen på andra områden - är det bara slumpen som gör att dessa förslag kommer exakt 40 år efter 1984?

+1

Uppdaterat: 2024-01-19 11:21
Pi skrev:

LeifX - oavsett om det fungerar eller inte som du beskriver så har vi förar-ansvar i Sverige och inte ägar-ansvar för denna typ av förseelser.

Många nybilsköpare uppskattar en kamera riktad mot föraren, och då är ju problem med identifiering löst.

Uppdaterat: 2024-01-19 11:39

LeifX - det kräver ju att bilderna sparas hela tiden vilket jag har svårt att tro.
Och att myndigheterna får obegränsad tillgång till all info som ev sparas av biltillverkarna. Sen skall du inte glömma att det långt ifrån är gratis att spara information och speciellt i form av bilder som innehåller mycket information.
Slutligen misstänker jag att GDPR-lagstiftningen kan sätta krokben för dina idéer.

Uppdaterat: 2024-01-19 11:48
bgl skrev:

Staten vill alltså fotografera och registrera laglydiga bilförare som passerar en fartkamera i laglig fart utan misstanke om lagbrott!
Allt för att vid senare tillfälle kunna återigen fotografera och registrera en möjlig laglydig förare för att i efterhand kontrollera genomsnittshastigheten.
Överför den medborgarbevakningen på andra områden - är det bara slumpen som gör att dessa förslag kommer exakt 40 år efter 1984?

Det är helt i sin ordning. Folkviljan är att vara/bli övervakad, det är mycket tydligt, och både samhället och "marknaden" uppfyller folks behov och önskningar.

Uppdaterat: 2024-01-19 12:07

Det låter som en myndighet som inte behövs. Kostnaden för denna myndighet kan användas till snöröjning i stället.

Uppdaterat: 2024-01-19 12:08

varför hela tiden bara fokus på fortkörare? Det finns så mycket annat dåligt och mer trafikfarligt uppförande i trafiken att fokusera på. mera civila poliser som bevakar sådant, ser sällan dem numera.

Uppdaterat: 2024-01-19 12:18

Tror inte det finns behov av flera myndigheter för denna förändring - möjligen flera granskare p g a flera överträdelser.. Gissar att det mesta kommer att ske automatiserat.
Personligen känner jag inga problem med detta - håller man sig inom givna fartgränser så innebär det ingen ny dramatik.

Uppdaterat: 2024-01-19 12:29

Det här var på tiden, förstår inte varför det har tagit så lång tid att frågan väckts.

Uppdaterat: 2024-01-19 12:54
Power to the people
Grosser skrev:

Det här var på tiden, förstår inte varför det har tagit så lång tid att frågan väckts.

Det här skrev jag i en annan tråd om samma sak:

"Det framkom ju i en intervju av Maria Kraft, trafiksäkerhetsdirektör TSV, i morgonens P1 att man inte var helt säker på de juridiska förhållanden som gäller.

Det är skrämmande att höra uttalanden om sådana här förslag utan att man satt sig in i de juridiska förhållanden som gäller.
Det är lika skrämmande att man föreslår att det enbart är fordonets reg.nummer som ska ligga till grund för strafföreläggande.
Morsning! Sedan när blev fordonet en juridisk person?

Det här har diskuterats tidigare och slutsatsen var då som nu att det krävs en grundlagsändring för att få det här juridiskt genomförbart."

Uppdaterat: 2024-01-19 13:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

LeifX - oavsett om det fungerar eller inte som du beskriver så har vi förar-ansvar i Sverige och inte ägar-ansvar för denna typ av förseelser.

Alldeles riktigt, det är därför det är ogenomförbart, det går inte att utan rimligt tvivel fastställa om det är samma förare som framfört fordonet mellan kamerorna.
Om det nu inte skulle vara väldigt kort sträcka mellan kamerorna förstås!

Uppdaterat: 2024-01-19 13:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bortsett från en hel del juridiska oklarheter så..

Folk som har dåliga däck, onyktra, bilar som är i dåligt skick, rakt av är dåliga förare som sitter bakom ratten och åker med i stället för att ha kontroll och köra bilen är mångfalt farligare än den vane förare som över en 20 km vägsträcka vid bra väglag och vid lite trafik snittar 75 på en 70-väg.

Dessutom tar ett sånt här system fokus från trafikrytmen för att en del av fokus flyttas till snitthastighet.
Ta exemplet att du gör en säker dvs. snabb omkörning av en traktor; ska du då lägga dig i 65 i ett par minuter på nyss nämnda 70-väg för att inte få böter för snitthastigheten? Och därmed bromsa upp trafikrytmen för resten av trafiken? Tror inte det räddar liv..

Ren idioti

Uppdaterat: 2024-01-19 13:19
1965 skrev:

Dessutom tar ett sånt här system fokus från trafikrytmen för att en del av fokus flyttas till snitthastighet.
Ta exemplet att du gör en säker dvs. snabb omkörning av en traktor; ska du då lägga dig i 65 i ett par minuter på nyss nämnda 70-väg för att inte få böter för snitthastigheten? Och därmed bromsa upp trafikrytmen för resten av trafiken? Tror inte det räddar liv..
Ren idioti

Precis, sånt undrar jag också. Och de om kör alldeles för fort en stund, de får ligga och köra rejält långsamt när de inser att de måste få ner sin snitthastighet. Samtidigt har vi andra som kört för långsamt ett tag och vet att de kan ta igen lite då de ligger lågt på sin snitthastighet. Hur ska det gå när dessa trafikanter möts? Vissa måste köra extra långsamt och andra känner att de kan köra rätt snabbt då de har "reserver på hastighetskontot".

Uppdaterat: 2024-01-19 13:50
- Peugeot e-208 GT 2022

Vilka problem ni ser... F ö så tror jag inte att man får böter för +5 km/t för fort - det är väl +6 som det börjar på vill jag minnas. Samt addera till detta bilmätarens felvisning så i praktiken ofta +10 över skyltat. Tror inte att mätningarna kommer att ske över så långa sträckor utan snarare där fartkameror står relativt tätt - om man får gissa. Och i så fall tror jag knappast att det är några tvivel om vem som kört - det är nog den som fastnat på bilderna.

Uppdaterat: 2024-01-19 14:31

Om de istället förbjuder a-traktorer så sparar in 4 dödade. Då har man kommit halvvägs.

Uppdaterat: 2024-01-19 14:37

Forumets fortkörare går bananas! Stor komik, popcorn någon?

Uppdaterat: 2024-01-19 14:53
Pi skrev:

Tror inte det finns behov av flera myndigheter för denna förändring - möjligen flera granskare p g a flera överträdelser.. Gissar att det mesta kommer att ske automatiserat.
Personligen känner jag inga problem med detta - håller man sig inom givna fartgränser så innebär det ingen ny dramatik.

+100
Vad är problemet om man använder farthållare med + 5 km/t mot angiven hastighet på skyltarna???

Uppdaterat: 2024-01-19 15:11

Vi som bor i Norge har vant oss vid strekningsmåling. Ett betydligt bättre system än enstaka kameror. Typiskt mäts sträckor av 3 till 5 km.

Uppdaterat: 2024-01-19 15:40

Ja ser inga problem med förslaget.

Uppdaterat: 2024-01-19 15:48
Stefan Eriksson skrev:

varför hela tiden bara fokus på fortkörare? Det finns så mycket annat dåligt och mer trafikfarligt uppförande i trafiken att fokusera på. mera civila poliser som bevakar sådant, ser sällan dem numera.

Du tror inte att denna typ av hastighetskontroller kommer att ha inverkan på annna brottslighet?

Uppdaterat: 2024-01-19 15:53

Ska man nu ha fartkameror (vilket jag tycker) så blir det lite löjligt när man kan blåsa på mellan kamerorna. Det minskar troligen inte olyckorna utan snarare ökar dem!

Uppdaterat: 2024-01-19 17:25
bgl skrev:

Staten vill alltså fotografera och registrera laglydiga bilförare som passerar en fartkamera i laglig fart utan misstanke om lagbrott!
Allt för att vid senare tillfälle kunna återigen fotografera och registrera en möjlig laglydig förare för att i efterhand kontrollera genomsnittshastigheten.
Överför den medborgarbevakningen på andra områden - är det bara slumpen som gör att dessa förslag kommer exakt 40 år efter 1984?

Man kan ju tänka sig att man bara läser av registreringsskylten vid den första och bara fotograferar föraren vid den andra om medelhastigheten varit för hög.

Uppdaterat: 2024-01-19 17:39

gmogmo, ” Man kan ju tänka sig att man bara läser av registreringsskylten vid den första och bara fotograferar föraren vid den andra om medelhastigheten varit för hög”

Och vad ska man göra med den informationen?
Det går ju inte att bevisa att det är samma förare som kört mellan kamerorna.

Uppdaterat: 2024-01-19 18:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

gmogmo, ” Man kan ju tänka sig att man bara läser av registreringsskylten vid den första och bara fotograferar föraren vid den andra om medelhastigheten varit för hög”
Och vad ska man göra med den informationen?
Det går ju inte att bevisa att det är samma förare som kört mellan kamerorna.

Snacka om att se problemen och inte möjligheterna.

Uppdaterat: 2024-01-19 18:26
Stefan Eriksson skrev:

varför hela tiden bara fokus på fortkörare? Det finns så mycket annat dåligt och mer trafikfarligt uppförande i trafiken att fokusera på. mera civila poliser som bevakar sådant, ser sällan dem numera.

👍

Uppdaterat: 2024-01-19 18:27

Får de in för lite pengar med nuvarande mätningar? Man blir så trött på dessa korkade idéer. Förbjud a-traktorer om ni vill göra någon nytta.

Uppdaterat: 2024-01-19 18:39
Sorsorino

I remember when these average speed cameras, and then other traffic cameras were introduced in England. A great idea as they could then check vehicles against the road tax, insurance, and MOT inspection databases. They said the data would be removed is everything was in order. Shortly thereafter it was disclosed that they were keeping the film basically forever. It was then very easy to track any vehicle over the whole country.

Uppdaterat: 2024-01-19 18:55
Dogman

saabnisse - och du tycker det verkar realistiskt att en bil med för hög medelhastighet mellan två kameror som kanske står 2--3 km ifrån varandra haft olika förare vid dessa två foto-tillfällen ?
Nä, i detta fall får jag nog hålla med Christer. Och inga som följer våra lagar kommer ju att råka illa ut.

Uppdaterat: 2024-01-19 19:20

Men man måste ju inte köra överhastighet jämt. Tagga ner och ta det lugnt. Jag har vartefter jag blivit äldre börjat inse att det räcker bra med skyltad (verklig) hastighet. Gammal gubbe... :)

Uppdaterat: 2024-01-19 19:42
Pi skrev:

saabnisse - och du tycker det verkar realistiskt att en bil med för hög medelhastighet mellan två kameror som kanske står 2--3 km ifrån varandra haft olika förare vid dessa två foto-tillfällen ?
Nä, i detta fall får jag nog hålla med Christer. Och inga som följer våra lagar kommer ju att råka illa ut.

+100

Uppdaterat: 2024-01-19 19:43

Pi, jag tycker ingenting!
Jag försöker bara förklara de åsikter som försvaret kommer att framlägga vid en domstol.
Vi lever som väl är i ett demokratiskt land med en jurisdiktion som kräver att en brottsling ska ställas till svars för sina handlingar.
Men i kravet finns det föreskrivet att ”det ska bevisas utom rimligt tvivel att den åtalade befunnit sig skyldig till handlingen”!

Det här förslaget kan medföra många kostsamma, helt onödiga rättegångar, som enbart kommer att berika redan onödigt förmögna advokater.

Det mest skrämmande i det här förslaget är, som jag skrivit tidigare, det faktum att en trafikdirektör på en myndighet är så ovetande om våra lagar, trots att samma förslag varit uppe för behandling för femton år sedan

Uppdaterat: 2024-01-19 20:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror man ska skilja på det moraliska och det juridiska. Juridiskt kan det vara svårt att dels få till stånd en lagändring. Och skulle man få till en ändring, mot all förmodan, så skulle domstolar få det besvärligt. Precis som Saabnisse poängterar.

Uppdaterat: 2024-01-19 21:05
Pi skrev:

saabnisse - och du tycker det verkar realistiskt att en bil med för hög medelhastighet mellan två kameror som kanske står 2--3 km ifrån varandra haft olika förare vid dessa två foto-tillfällen ?
Nä, i detta fall får jag nog hålla med Christer. Och inga som följer våra lagar kommer ju att råka illa ut.

Nu är det ganska sällan kamrarna står så tätt .. men visst ..
Med rätt bil ..så fullt möjligt 🤠

Uppdaterat: 2024-01-19 21:55

Ett par olika ansiktsmasker eller dylikt fixar det problemet 🤣

Uppdaterat: 2024-01-19 21:58

Fy f*n vad dumt det här är. Om polisen i stället börjar patrullera vägarna i en omfattning värd namnet, kommer många tiotals liv att räddas när för korta avstånd, idiotomkörningar, (om)körning över spärrlinjer, omkörning över backkrön med mera beivras. Vad är det för fel på den där myndigheten?

Uppdaterat: 2024-01-20 02:51
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
L West skrev:

Men man måste ju inte köra överhastighet jämt. Tagga ner och ta det lugnt. Jag har vartefter jag blivit äldre börjat inse att det räcker bra med skyltad (verklig) hastighet. Gammal gubbe... :)

+100, L West !

Uppdaterat: 2024-01-20 08:30
LeifX skrev:

bgl skrev:
Staten vill alltså fotografera och registrera laglydiga bilförare som passerar en fartkamera i laglig fart utan misstanke om lagbrott!
Allt för att vid senare tillfälle kunna återigen fotografera och registrera en möjlig laglydig förare för att i efterhand kontrollera genomsnittshastigheten.
Överför den medborgarbevakningen på andra områden - är det bara slumpen som gör att dessa förslag kommer exakt 40 år efter 1984?

Det är helt i sin ordning. Folkviljan är att vara/bli övervakad, det är mycket tydligt, och både samhället och "marknaden" uppfyller folks behov och önskningar.

Tyvärr har du en poäng i ditt resonemang. Teoretisk skulle en lag tvinga tillverkarna av bilar att rapportera när föraren överträder skyltad hastighet. All data finns i bilen, ett foto på föraren, aktuell hastighet och skyltad hastighet. Håller med Snooker om att det är bättre med närvarande trafikpoliser som övervakar lagefterlevnaden.

Uppdaterat: 2024-01-20 08:47

L West
Jag har inga problem med skyltad hastighet. Men det är segt att ligga 10-20, ibland 30, under skyltad hastighet.
Om man inte hamnar bakom en epa…

Uppdaterat: 2024-01-20 12:28

Axa - ovanligt - frånsett A-traktorerna.

Uppdaterat: 2024-01-20 12:43

Pi
Jorå, det är ganska ofta folk ligger i 85-90 på E18 där det är 100.
Jag som bor lite utanför kör en hel del 80-väg. Där får man ibland ligga bakom någon i 60-65. 55 på 70- väg. Ännu oftare nu på vintern även fast vägarna är plogade och torra.

Uppdaterat: 2024-01-20 13:12

Axa - men du klarar väl av att köra om på 2-filiga vägar som E18 mot Stockholm - där det f ö mest är 110 och lite 120? Och är det 2+1 så behöver du ju inte vänta speciellt länge på omkörningsmöjligheterna. Och skall man bara några km så är det ju inte heller hela världen om man inte kan hålla tillåten fart riktigt hela vägen.
Sen kör även jag på samma typ av vägar som du men upplever inte alls samma problem - frånsett A-traktorerna.

Uppdaterat: 2024-01-20 13:31

Pi
Ehm. Som du vet blir det 100 efter 80 på E18 när man lämnar centrala Västerås. Väldigt många som ligger kvar i 80 när det är ”rusningstrafik”. Inte helt lätt att köra om då.
Det finns en hel del 80-väg som inte är 1+2. Kör på sådan varje dag. Inte alltid de bästa omkörningssträckorna så då får man spunk när någon ligger i 60.

Uppdaterat: 2024-01-20 13:49

Axa - på E18 öster om Västerås kan du väl inte ha några bekymmer med att köra om - och det var E18 du refererade till. Det finns ju div av- och påfarter efter att det blir 100-väg så inte så märkligt om vissa inte tycker det är värt att öka till 100 bara för att bromsa ner alldeles efter.
80-väg är ju sällan 2+1. Kör rätt ofta till Uppsala och mellan Enköping och Uppsala finns en hel del 80-väg men sällan jag upplever några stora problem med att fordon färdas ovanligt sakta.
Vi har uppenbarligen helt klart olika uppfattning om dessa ev problem...:)

Uppdaterat: 2024-01-20 14:00

Pi
Problemet med folk som inte ökar farten till 100 efter 80 är att det blir ett jäkla bromsande för alla andra när folk ska på E18.

Jag tror det kan skilja mellan att åka 80 till annanstans och de 80 vägar inom kommunen som används till vardags av pendlare och övriga kommuninvånare.
Kan säga att jag åker en och samma 70-80 sträcka flera gånger om dagen och där kan det vara en hel del sniglar.

Uppdaterat: 2024-01-20 14:45
Axa skrev:

Pi
Problemet med folk som inte ökar farten till 100 efter 80 är att det blir ett jäkla bromsande för alla andra när folk ska på E18.
Jag tror det kan skilja mellan att åka 80 till annanstans och de 80 vägar inom kommunen som används till vardags av pendlare och övriga kommuninvånare.
Kan säga att jag åker en och samma 70-80 sträcka flera gånger om dagen och där kan det vara en hel del sniglar.

Förstår din irritation Axa, vilken jag själv irriteras över ibland. Men måste påpeka en självklarhet för dig, som jag själv påminner mig om när jag blir frustrerad över "sniglar" och det är att det är MAXhastigheten som står på hastighetskyltarna och det betyder att det är lagligt att köra saktare om man anser det. Coola ner i trafiken, för det mår du bättre av Axa.

Uppdaterat: 2024-01-20 15:01

Jo även jag blir frustrerad av "bromsklossar". Om föret och trafiken tillåter att hålla tillåten hastighet så kör jag om dessa så fort jag bara kan.

Uppdaterat: 2024-01-20 16:22

Christer
Jo, jag förstår vad skyltarna betyder. Men om trafikrytmen säger 95-100 varför i helvete ligger en del i 75. Ja, så pass långsamt kan en del få för sig att köra. Ofta sittandes och knappandes på en mobil.

Uppdaterat: 2024-01-20 16:47

Om trafikrytmen ligger runt 100 så bör det vara en 100-väg och då är det i regel en 1+2-väg. Så vänta i typ 30 sekunder så kan du dra förbi med din snabba elbil..:)

Uppdaterat: 2024-01-20 19:16