Vi Bilägares forum

MG överraskar i vintertestet: ”En akilleshäl”

MG överraskar i vintertestet: ”En akilleshäl”

Under veckan har Vi Bilägares nya långtestbilar satts på prov i Funäsdalens bitande kyla. ”Vi har lärt oss mycket om bilarna”, säger Anders Helgesson.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-19 08:20

Kommentarer

Låter bra för mig som vintertid ofta använde bilens överstyrning för att komma smidigare runt tvära kurvor.

Uppdaterat: 2024-01-19 12:53

En modernare form av ”handbromssväng”?

Uppdaterat: 2024-01-19 14:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Rikard skrev:

Låter bra för mig som vintertid ofta använde bilens överstyrning för att komma smidigare runt tvära kurvor.

Äh, du bara gillar att sladda i kurvor... :)

Uppdaterat: 2024-01-19 14:51

40-talisten, på den gamla goda tiden hade Saab en skrämd tvåtaktare som trivdes med varv och då var det bekvämt med handbromsen för att underlätta styrningen runt tvära kurvor utan att behöva strypa,

Uppdaterat: 2024-01-19 18:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

40-talisten, på den gamla goda tiden hade Saab en skrämd tvåtaktare som trivdes med varv och då var det bekvämt med handbromsen för att underlätta styrningen runt tvära kurvor utan att behöva strypa,

Tror inte att Rikard kör en Saab tvåtaktare...

Uppdaterat: 2024-01-19 18:44

Tror inte jag heller, men det spelar ingen roll, hanterandet blir ungefär detsamma, men utan drag ut ur kurvan.

Uppdaterat: 2024-01-19 20:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag använder alltid gaspedalen för att få bilar att svänga på vintern. På en del får man lyfta högerfoten och på mer genomtänkta konstruktioner är det pådrag som behövs.

Det är egentligen mer att jag använder överstyrning för att slippa understyrning än att bredsladda som Keiichi Tsuchiya.

Uppdaterat: 2024-01-19 22:44