Vi Bilägares forum

Antalet döda i trafikolyckor fortsätter öka

Antalet döda i trafikolyckor fortsätter öka

Mer trafik på vägarna och ouppmärksammade förare gör att antalet personer som omkommer i trafikolyckor ökar, enligt Transportstyrelsen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-17 14:56

Kommentarer

Vad menas med detta?
"På en följdfråga från Vi Bilägare om vad det innebär svarar Transportstyrelsen att med trafikarbete menas trafikflöden, alltså att det nu är fler trafikerar vägarna än under pandemin."

Med trafikarbete måste väl avses fordonskilometer, alternativt personkilometer och godstonkilometer?

Som en kommentar till artikeln så vet vi ju att körkort delas ut helt så gott som helt utan lämplighetsbedömning av föraren. Det måste finnas en reell risk att bli straffad för den som kör omdömeslöst och trafikfarligt. S.k. trafiksäkerhetskameror, kombinerat med modernare teknik, borde kunna övervaka mycket mer än hastighet, t.ex. mobilanvändning, rödljuskörning och avstånd till framförvarande.

Uppdaterat: 2024-01-17 16:36

Jag missade en fråga - vid förra gången år 2022 - hur är fördelningen dödsfall vid de skilda hastigheterna?
Det är ju lovvärt att sikta mot noll dödsfall -"Nollvisionen" - sörjd och saknad av ingen. Han som drev den sändes till Australien - också......
Ett effektivt sätt att - snabbt - reducera antalet dödsfall skulle kunna vara att prioritera insatser baserat på just de "hastighetsgränser" där flest omkommer - oavsett fordon eller inte fordon (påkörd).

Masterplanner- vad värre är: körkort "delas ut" utan rimligt krav på körskicklighet. I vissa fall till 15-16-åringar.

Uppdaterat: 2024-01-17 19:19

Tjalle, det är dom åtgärderna man fokuserat på i många år. Trefältsvägar, sidoräcken, rensa hårda hinder i sidoområden, sänkt hastighet från 90 till 80 på många vägar mm. Så man har gjort massor i tjugosju års tid sedan Nollvisionen beslutades.
och om du inte visste det så gäller fortfarande Nollvisionen som ett av Trafikverkets mål.

Uppdaterat: 2024-01-17 19:37

Masterplanner
Vad får du det ifrån? Att körkort delas ut till höger och vänster. Som jag förstått så kuggas betydligt fler idag än när en annan tog körkort.

SVT rapporterar bland annat.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/i-lulea-ar-det-lattast-i-landet-att-ta-korkort--dskwz4

Uppdaterat: 2024-01-17 21:04

Nej orsaken är den glesare bilbesiktningen på fjorton månader istället för tolv när övriga europa fick två år mellan besiktningarna!

Uppdaterat: 2024-01-17 22:08
Elbil2
PREVIA skrev:

Nej orsaken är den glesare bilbesiktningen på fjorton månader istället för tolv när övriga europa fick två år mellan besiktningarna!

Låter långsökt.

Uppdaterat: 2024-01-17 23:00
Axa skrev:

Masterplanner
Vad får du det ifrån? Att körkort delas ut till höger och vänster. Som jag förstått så kuggas betydligt fler idag än när en annan tog körkort.
SVT rapporterar bland annat.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/i-lulea-ar-det-lattast-i-landet-att-ta-korkort--dskwz4

Det är mycket möjligt att det var ännu värre förr. Men man behöver bara vara ute i trafiken för att se att många inte borde vara där, åtminstone inte utan en rejäl utbildning i att bedöma och hantera risker.

Uppdaterat: 2024-01-17 23:38

SNOID, och hur tycker du att "man" lyckats? Nej jag visste inte att något så idiotiskt som Nollvisionen fortfarande existerar. Dumhet tycks inte ha några gränser. Just nu håller väl alla på Trafikverket på att att skriva koncept till försvarstal för 22.
Jag tror - fortfarande - att om man sorterar dödsfallen efter rådande "hastighet", skulle man kunna hitta en olyckstyp - vid lägre hastigheter -som medför dödlig utgång. Och som - möjligen - vore lättare/snabbare att "åtgärda".
Om man också lade in olyckor med invaliditet eller svår hjärnskada, kunde man - möjligen - få en bättre bild av vilka insatser som ger bäst nytta för pengarna.

Uppdaterat: 2024-01-18 07:53

Tjalle, du kan väl kontakta Trafikverket å be att få ut data från deras olycksrapportering och analyser.
Du kan även be om data från de vägar där de utförts TS-åtgärder.
Alternativt erbjuder du dina tjänster som expert inom TS-åtgärder till Trafikverket.
Alla TS-åtgärder är riktade mot att sänka antalet dödsolyckor och olyckor med svåra skadeföljder.
Men du får gärna fortsätta att ha din tro om att inget görs.

Uppdaterat: 2024-01-18 08:42

Jag fattar inte att Trafikverket fortsätter med sin sk "Nollvision" då vi har följande:
-Obefintlig snöröjning på större vägar.
-Avvecklat trafikpolisen.
-Tillåter EPA-traktorer.
Det finns bara två regler som följs i trafiken i dag, köra på höger sida och att hålla sig under hastighetsbegränsningen förbi en trafik-kamera. Utöver det är det anarki på vägarna.
Man måste ta tag i beteendet, och då krävs det trafikpolis.

Uppdaterat: 2024-01-18 12:46

LC, Trafikverket har väl inget med varesig trafikpolisen eller Epa traktorer att göra?
Däremot skulle all drift- och underhållsverksamhet förstatligas på nytt. Har varit ett förfall allt sedan 1992 när Vägverket delades upp i beställar och utförare (Vägverket Produktion) och skulle konkurrensutsätta detta för att kapa kostnader. Ja tjena vad bra det blev

Uppdaterat: 2024-01-18 13:10

TIll Vi Bilägare. Först och främst är det viktigt att hålla sig till fakta och korrekta uppgifter vid rapportering av viktiga ämnen. Artikeln uppger felaktigt att antalet omkomna har ökat med 5 procent, det korrekta är att ökningen består av 5 personer (från 227 till 232) vilket motsvarar 2,2%. Den procentuella ökningen är således mindre än hälften av vad ViB vill göra gällande, i detta sammanhang är det en väsentlig skillnad.

Uppdaterat: 2024-01-18 13:57
Busso skrev:

TIll Vi Bilägare. Först och främst är det viktigt att hålla sig till fakta och korrekta uppgifter vid rapportering av viktiga ämnen. Artikeln uppger felaktigt att antalet omkomna har ökat med 5 procent, det korrekta är att ökningen består av 5 personer (från 227 till 232) vilket motsvarar 2,2%. Den procentuella ökningen är således mindre än hälften av vad ViB vill göra gällande, i detta sammanhang är det en väsentlig skillnad.

Ingen tvekan om att formuleringen i texten var fel och den är nu rättad. Tack!

Uppdaterat: 2024-01-18 15:18
Digital redaktör, Vi Bilägare