Vi Bilägares forum

Bleka siffror för Polestar – försäljningen rasar

Bleka siffror för Polestar – försäljningen rasar

Försäljningen störtdök för Polestar under fjärde kvartalet. Nu står hoppet till årets nykomlingar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-15 07:40

Kommentarer

I svåra ekonomiska tider är det inte lyxbilar folket vill ha. Så tyvärr tror jag det är kört för Polestar. Hur länge skall de orka pumpa in kapital till bolaget för att hålla det flytande?

Uppdaterat: 2024-01-15 07:58

Problemet är väl att de har haft en modell till salu senaste åren. En ganska liten bil med väldigt hög förbrukning, en bil som verkligen inte passat de flesta. Dock är det väl en trevlig bil om man inte behöver utrymmen. Det har ju varit väldigt förmånligt att ha den som förmånsbil. Den tiden är väl förbi nu. Hört flera handlare som har mängder återlämnade P2:or som de inte blir av med.

Uppdaterat: 2024-01-15 08:53

Suv-coupén” Polestar 4
Där fläskar man verkligen på med Opels "wing signature" utan att skämmas det minsta.
Men Volvo och Polestar har ju för vana att anställa f.d. Opelchefer på stående rutin.
I just Polestars styrelse siter förra VD Karl-Thomas Neumann.

Uppdaterat: 2024-01-15 09:17

Svårt att se hur ett par modeller i miljonklassen skulle kunna få upp Polestars volymer. En Polestar på samma plattform som EX30 skulle kunnat få upp volymerna.

Men det är klart, med samma volym för Polestar 4 som för Lucid Air, dvs 6000 exemplar / år och Polestar 3 dubbelt upp ger väl en volym för Polestar på 80 000 bilar / år....

Riktigt hur detta någonsin ska kunna bli lönsamt är ju däremot oklart.

Uppdaterat: 2024-01-15 09:41

Jag har svårt att se att Polestar kommer överleva. Volvo, Zeekr, Lynk & Co samt Smart - är alla interna konkurrenter till Polestar.
Visst kan man ha flera olika märken inom en koncern, men för att det ska fungera behövs en tydlig märkesprofilering. Det har inte Polestar idag. Sätt ett Volvo-märke på Polestar och den ser ut som en Volvo.
Övriga Geely-märken har en tydligare märkesprofil.

Uppdaterat: 2024-01-15 10:08

Håller med Raphael, tror det är fel väg att gå för Geely. Bättre vore att se till så Volvo fick ett bredare modellutbud genom att göra som det var tänkt från första början, Polestar 2 skulle egentligen hetat Volvo. Ordna det nu så det blir lite ordning på torpet.

Uppdaterat: 2024-01-15 10:44

Jag har sagt det förut och gör det igen.
Polestar, ordna så att ni kan erbjuda finansiell företagsleasing, inte bara operationell leasing. Denna brist gjorde att jag till slut valde bort Polestar 2.
Luckra upp era olika paket. Att värmepumpen måste köpas till och inte är standard på PS2 och att det paketet innehåller en massa andra saker som man inte prioriterar, det är bara irriterande i köp-processen.
Visa och saluför mer att PS2 är en halvkombi med rätt bra bagageutrymmen. Detta syns inte någonstans i försäljningsmaterialet eller på hemsidan. En del väljer därför bort PS2 i tron att det är en Sedan.

Uppdaterat: 2024-01-15 11:33

Volvos motsvarighet till Polestar 2 är väl C40?
En copupe version byggd på en ICE-bilen XC40

Uppdaterat: 2024-01-15 11:35
Mr Snoid skrev:

Volvos motsvarighet till Polestar 2 är väl C40?
En copupe version byggd på en ICE-bilen XC40

Ja, XC40 och Polestar 2 visades som prototyperna 40.1 och 40.2 ett till två år innan lansering av XC40. Sedan dök den försvunna 40.1 upp som Polestar 2 ytterligare ett par år senare. När det sedan behövdes en kupé av XC40 så fick man rita en ny då den ursprungliga kupédesignen redan använts.

Uppdaterat: 2024-01-15 12:33
gmogmo skrev:

Mr Snoid skrev:
Volvos motsvarighet till Polestar 2 är väl C40?
En copupe version byggd på en ICE-bilen XC40

Ja, XC40 och Polestar 2 visades som prototyperna 40.1 och 40.2 ett till två år innan lansering av XC40. Sedan dök den försvunna 40.1 upp som Polestar 2 ytterligare ett par år senare. När det sedan behövdes en kupé av XC40 så fick man rita en ny då den ursprungliga kupédesignen redan använts.

Exakt, på något vis har Volvo/Geely dribblat bort sig själva.

Uppdaterat: 2024-01-15 12:51
N-iklas skrev:

Suv-coupén” Polestar 4
Där fläskar man verkligen på med Opels "wing signature" utan att skämmas det minsta.

Du är troligen den enda personen i hela världen som hittar något unikt i den oerhört generiska skapelse som heter Polestar 4. Det enda unika jag hittar är att man misslyckats med att kopiera Tesla model 3:s lösning med "glastaket är bakrutan" så att det bidde ingen bakruta, det bidde en tummetott. För att travestera Tödde och Mödde.

Uppdaterat: 2024-01-15 14:11
gmogmo skrev:

Svårt att se hur ett par modeller i miljonklassen skulle kunna få upp Polestars volymer. En Polestar på samma plattform som EX30 skulle kunnat få upp volymerna.
Men det är klart, med samma volym för Polestar 4 som för Lucid Air, dvs 6000 exemplar / år och Polestar 3 dubbelt upp ger väl en volym för Polestar på 80 000 bilar / år....
Riktigt hur detta någonsin ska kunna bli lönsamt är ju däremot oklart.

Game over !
VolvoCars har inte pengar att skjuta till och XiPing har fått det han vill och kommer inte via Geely skjuta till pengar, så vem ska satsa 15-20 miljarder, som är det akuta kapitalbehovet samt fortsätta med kapitaltillskott till dess att de fantasifulla affärsplanerna genererar pengar. Så mycket pengar som Polestar bränner på reklam och en massa fantasifulla kontorsplaner och chefer kan bara sluta på ett sätt. Game Over !

Uppdaterat: 2024-01-15 19:21

Polestar har Volvo-front, väldigt lik t.ex. Volvo EX30. Samma grunddesign, även om strålkastarna är lite mjukare formade på Polestar. Men liggande Y i mitten som är DRL är ju samma. När andra tillverkare satsar på märkestypisk DRL-design, även de med flera märken inom koncernen (t.ex. Stellantis) så kör Volvo och Polestar samma.
Även inredningarna liknar varandra. Stolar, ratt, färgval och grunddesign av förarmiljön. Inte ens Stellantis gör så (jämför Peugeot 208, Opel Corsa, DS3, Fiat 600… Olika interiörer)…

Uppdaterat: 2024-01-15 19:41

Det hade varit bättre om Thomas Ingenlath hade fortsatt att formge nya Volvobilar istället för att bli VD för Polestar. Nuvarande S/V/XC/60/90 ser ganska bra ut, men alla modeller som har kommit efter dem är fula, särskilt elbilarna C40, ES90 och EX90.

Uppdaterat: 2024-01-15 20:31

Största felet är att Polestar inte är Volvo i min värld. Polestar som märke skulle aldrig ha startats. Volvo har tappat elbilsinitiativet och Polestar är en döende dagslända. En väldigt bra dagslända dock.

Uppdaterat: 2024-01-16 08:16

Fler än jag som ser att Geely satsar på Zeekr, istället för Polestar?
Ser mörkt ut för Polestar.

Uppdaterat: 2024-01-17 21:17
Gillar kurvor och rondeller

Finns risk att Polestar sänker även VolvoCars. Storleksordningen 20 miljarder i kundfordringar samt kapitaltillskott på stora miljardbelopp. Vad händer i VolvoCars balansräkning när smällen ska tas ? 50 miljarder i förlust, och en övervärderad aktiekurs på 26-27 kr. Personligen tyckte jag att rätt värdering var runt 25 kr men nu snarare 10 -15 kr som aktiekurs.

Uppdaterat: 2024-01-17 21:48

Vad var startkursen i Polestar?

Uppdaterat: 2024-01-17 21:54
Gillar kurvor och rondeller