Vi Bilägares forum

Fortsatta prissänkningar på elbilar – så mycket kan du spara

Fortsatta prissänkningar på elbilar – så mycket kan du spara

Biltillverkarna fortsätter kapa priserna på elbilar för att öka försäljningen. Men alla hakar inte på – vissa märken går mot trenden.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-15 18:40

Kommentarer

Är det verkligen någon som väljer en NY fossilbil istället för en NY elbil på grund av det senaste halvårets ekonomiska utveckling? Handlar det inte snarare om att man skjuter upp bilköpet helt och därför kommer återförsäljarna med kampanjer?
För den som köper ny bil ger ju elbilen fortfarande billigare mil om man har möjlighet att ladda hemma.

Uppdaterat: 2024-01-16 16:30

Billigare eller inte beror ju till stor del på prisskillnaden mellan dessa olika typer av bilar. Högre pris = högre värdeminskning - i de flesta fall.

Uppdaterat: 2024-01-16 16:52

För den som inte kan ladda med billig el hemma är bensin eller dieselbil klart billigare just nu.

Uppdaterat: 2024-01-16 17:50

Masterplanner, de av mina vänner som har tjänstebil och bytt under 2023 har valt laddhybrid (Volvo, BMW och Audi). Två orsaker nämner dom:
- Prisbilden och laddångest

För mig personligen (som inte har tjänstebil) så kör jag för lite för att kunna räkna hem mellanskillnaden på en fossil- respektive elbil även om jag laddar hemma.

Uppdaterat: 2024-01-16 18:38
V8-Power skrev:

För den som inte kan ladda med billig el hemma är bensin eller dieselbil klart billigare just nu.

Absolut inte, jag har sen jag flyttade i augusti inte haft laddning hemma och jag kör 500 mil i månaden i snitt.
Fortfarande billigare än diesel eller bensinbil.....

Uppdaterat: 2024-01-17 09:03
Corgie skrev:

Masterplanner, de av mina vänner som har tjänstebil och bytt under 2023 har valt laddhybrid (Volvo, BMW och Audi). Två orsaker nämner dom:
- Prisbilden och laddångest
För mig personligen (som inte har tjänstebil) så kör jag för lite för att kunna räkna hem mellanskillnaden på en fossil- respektive elbil även om jag laddar hemma.

Låter lite bullshit, till att börja med är laddhybriderna sällan billigare än motsvarande rustad och motoriserad elbil. Sen laddångest är nåt som går över på en vecka när man väl gjort bytet....

Uppdaterat: 2024-01-17 09:05
Pi skrev:

Billigare eller inte beror ju till stor del på prisskillnaden mellan dessa olika typer av bilar. Högre pris = högre värdeminskning - i de flesta fall.

Fast prisskillnaden är ju sällan så stor om man jämför korrekt.

Uppdaterat: 2024-01-17 09:06
Gaston skrev:

Corgie skrev:
Masterplanner, de av mina vänner som har tjänstebil och bytt under 2023 har valt laddhybrid (Volvo, BMW och Audi). Två orsaker nämner dom:
- Prisbilden och laddångest
För mig personligen (som inte har tjänstebil) så kör jag för lite för att kunna räkna hem mellanskillnaden på en fossil- respektive elbil även om jag laddar hemma.
Låter lite bullshit, till att börja med är laddhybriderna sällan billigare än motsvarande rustad och motoriserad elbil. Sen laddångest är nåt som går över på en vecka när man väl gjort bytet....

Tycker du ja men tydligen inte tjänstebilsförarna som var "tvungna" att byta under 2023. Jag har frågat dom just det som du säger och övervägande skälet är tydligen "laddångesten".
Jag personligen har inte behövt ta ställning än eftersom jag har relativt ny bil och inte ska byta på ett tag så jag "slipper" ta beslut nu vad nästa bil ska bli.

Uppdaterat: 2024-01-17 09:24

Henrik - frågan är vad "jämför korrekt" innebär ? Enligt dina jämförelse-metoder eller enligt resp köpares metoder ? Det måste nog i mina ögon bli resp köpare som får ta dessa beslut när det gäller oss privat-köpare.

Uppdaterat: 2024-01-17 09:28

Hade de elbil innan och gick tillbaks till fossilt eller körde de fossilt redan innan? För om de inte kört på el innan så är det bara i deras huvud laddångesten är, inte i verkligheten.
Den tror jag all här inne som kör elbil kan hålla med om att den försvinner på en vecka.
Jag har kört snart 30 000 mil med elbil på 5 år och det tog ett par dagar sen var det som bortblåst och nu finns det så mycket laddare att man behöver inte tänka, bara köra på....

Uppdaterat: 2024-01-17 09:29
Pi skrev:

Henrik - frågan är vad "jämför korrekt" innebär ? Enligt dina jämförelse-metoder eller enligt resp köpares metoder ? Det måste nog i mina ögon bli resp köpare som får ta dessa beslut när det gäller oss privat-köpare.

Med jämför korrekt menar jag likvärdig bil med likvärdig utrustning och likvärdig prestanda. Då först kan man avgöra huruvida det ena kostar mer än det andra. Sen är det upp till var och en att värdesätta det man får extra eller mindre med respektive val.
Men min erfarenhet och uppfattning är att när man jämför korrekt så är sällan elbilen speciellt mycket dyrare. Och utslagen på TCO sällan dyrare.
Men nej, det finns fortfarande inte elbilar som motsvarar alla olika fossilbilar på marknaden så det går fortfarande hitta fossilbilar som är billigare än elbilen som är närmast jämförbar.

Uppdaterat: 2024-01-17 09:33

Gaston, jag är övertygad att du/ni som kör elbil har rätt enligt hur ni känner angående "laddångest" men tydligen genomsyras detta inte över till många som står inför ett bilbyte.

Uppdaterat: 2024-01-17 10:09

Som sagt - det är din tolkning. Eftersom många elbilar har väldigt bra prestanda så tror jag att många av oss privatköpare inte lägger samma vikt vid att "fossil-bilen" måste ha samma extrema prestanda som elbilen ofta har. Min tolkning men om jag står i detta val så skulle jag agera på det sättet. Däremot bör ju övriga egenskaper vara relativt lika.

Uppdaterat: 2024-01-17 10:10

Kan nog hålla med om att just prestanda får man utelämna som egenskap i jämförelse.

Uppdaterat: 2024-01-17 10:52
Axa skrev:

Kan nog hålla med om att just prestanda får man utelämna som egenskap i jämförelse.

Med prestanda menade jag inte nödvändigtvis 0-100. Prestation/prestanda kan vara många olika egenskaper en bil har.
Oavsett, när en del här ojar sig över att en elbil kostar dubbelt mot den bil de har idag så är det ofta väldigt fyrkantigt sett. Man får ju kolla vad motsvarande fossil och elbil hade kostat att anskaffa sig på nytt idag.

Uppdaterat: 2024-01-17 11:15

Gaston
Jag håller med dig i övrigt men om man tar fram prestandakortet så är det bra ifall man förklarar vad man menar. Nu menar jag generellt vid jämförelse och inte att du skulle gjort det.

Handlar det om prestanda 0-100 eller andra egenskaper såsom tex hur snabbt man fyller tanken eller dragkapacitet/prestanda?

Oavsett så finns det så många egenskaper som särskiljer fossil och elbil emellan när man pratar om prestanda att det blir svårt att ha en rättvis jämförelse på den punkten.

Uppdaterat: 2024-01-17 12:25
Gaston skrev:

V8-Power skrev:
För den som inte kan ladda med billig el hemma är bensin eller dieselbil klart billigare just nu.

Absolut inte, jag har sen jag flyttade i augusti inte haft laddning hemma och jag kör 500 mil i månaden i snitt.
Fortfarande billigare än diesel eller bensinbil.....

Har du tagit med ökad värdeminskning och kapitalkostnad samt försäkring?
Bränslekostnaden är såklart marginellt lägre (högre om kallt väder och motorväg).

Du har ju alltid tjatat om TCO gäller det inte längre nu när det är dyrare?

Uppdaterat: 2024-01-17 17:50

Sen kanske man inte känner av den riktiga kostnaden på samma sätt när man kör förmånsbil, V8.

Uppdaterat: 2024-01-17 19:08

Klart det blir billigare att köra elbil när man kör 500 mil/ månad. Då hade jag inte tvekat men det Gaston inte tar med i beräkningen är att de flesta ligger på 90-100 mil/ månad och då kan man inte räkna in mellanskillnaden som en elbil kostar idag.

Uppdaterat: 2024-01-17 20:09

Teslaägare har en tvångstanke: försvara märket till varje pris

Uppdaterat: 2024-01-17 20:39