Vi Bilägares forum

Toyota bojkottar räckviddstest: ”Inte viktigt”

Toyota bojkottar räckviddstest: ”Inte viktigt”

Presterade dåligt förra året – nu menar de att NAF:s test inte är relevant.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-17 11:12

Kommentarer

"Vid dagligt bruk är räckvidden inte så viktig... "
Nänä, men det beror naturligtvis på vad som avses med dagligt bruk?
Kör man kanske 5-10 mil dagligen spelar det väl ingen större roll, men om man måste köra 30?
Och 30 till någon timme senare?

Uppdaterat: 2024-01-17 11:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dålig undanflykt.
Självklart är det sant att maximal räckvidd är ointressant för de flesta i sin dagliga körning, men att man kommer så mycket mindre i verkligheten än uppgivna siffror är såklart inte bra.
Men ska man vara kaxig och säga att maximal räckvidd är ointressant så måste man kontra med grym laddning, och det gör ju inte Toyota utan de är mediokra där med.

Uppdaterat: 2024-01-17 11:25

Haha, vilken knepig inställning av Toyota. De får underkänt i räckviddstest och då väljer de att bojkotta istället för att förbättra räckvidd.

Uppdaterat: 2024-01-17 12:11

Om räckvidden inte spelar någon roll, varför framhäver man det då så mycket i sin reklam?
Stämmer inte räckvidden, och den inte är viktig, så kan man ju sänka den.
Säg i stället att max räckvidd är 300km, skulle man komma längre så är det ju i så fall en bonus.
Detta är bara en dålig undanflykt för en dåligt konstruerad bil.

Uppdaterat: 2024-01-17 12:21

Håller med LC4ever, ligger man långt ifrån WLTP i riktiga test, så borde man i så fall sänka sin siffra.

Uppdaterat: 2024-01-17 13:19
- Peugeot e-208 GT 2022

WLTP är ett standardtest som tillverkarna är skyldiga att göra och publicera resultat ifrån.
Toyota begår ett fel om de skulle publicera en lägre WLTP siffra än vad testet visat.
Man måste publicera en korrekt siffra, dvs den man fått i testet.
WLTP finns för att jämföra bilar under ideala förhållanden och sommartemperaturer.
NAF gör ett räckviddstest på vintern. Det är inte ideala förhållanden.
Minusgrader sänker batteriernas effektivitet, men hur mycket beror på den kemiska mixen i varje batteri. Det skiljer sig åt mellan olika batterier, olika tillverkare.
Värmesystemet ökar förbrukningen. Hur mycket varierar mellan tillverkare.
Osv.
Finns ingen WLTP framtagen för vinter.
NAFs prov är inte oviktigt utan ger en indikation för hur bilar klarar vintern.

Uppdaterat: 2024-01-17 15:19

Tycker dom borde skrota WLTP i alla fall och ersätta det med något annat mer realistiskt. Gärna något som bara testar räckvidd i motorvägshastighet, för det är väl när man kör långt som räckvidden egentligen spelar någon roll?

När jag skaffar en ny elbil så skiter jag fullständigt i hur många mil jag kan köra i stadstrafik, för även de enklaste elbilarna klarar stadstrafik utan att man behöver bekymra sig. Det som spelar roll är hur långt man kan ta sig i motorvägshastighet. Sen om de då får fram säg en siffra på 30 mil, men vissa personer nästan uteslutande kör långt på landsväg och då kommer 40 mil, då lär vi ju inte höra klagomål om att bilen ofta går längre än vad som utlovats, men däremot blir desto fler glada över att man faktiskt kan ta sig 30 mil om det är vad som utlovats.

Uppdaterat: 2024-01-17 16:08
- Peugeot e-208 GT 2022

Nu finns det ju olika WLTP-mätningar bejje - det som redovisas är väl en mix mellan dessa.

Uppdaterat: 2024-01-17 17:20

Toyota är i "brygga" när det gäller elbilar och har genom flitigt lobbande för fossilbilar hamnat efter.

Uppdaterat: 2024-01-17 19:40

Det viktiga är väl att toyota får som de vill ha det, det är ju en ”felfri” bil…

Uppdaterat: 2024-01-17 22:27

Jag såg en bz4x vid laddstationen häromdagen och den snabbladdaren visade att bilen stått i 80min och kommit upp till 81% laddning 🙄

Uppdaterat: 2024-01-18 08:42

Mycket viktigare att förbrukning under olika omständigheter redovisas än specifik räckvidd enligt mig.

Uppdaterat: 2024-01-18 09:15
Power to the people
Elbilsägare skrev:

Jag såg en bz4x vid laddstationen häromdagen och den snabbladdaren visade att bilen stått i 80min och kommit upp till 81% laddning 🙄

otroligt dåligt

Uppdaterat: 2024-01-18 22:04
Gillar kurvor och rondeller
Elbilsägare skrev:

Jag såg en bz4x vid laddstationen häromdagen och den snabbladdaren visade att bilen stått i 80min och kommit upp till 81% laddning 🙄

Men den kanske börja ladda vid 67%?

Uppdaterat: 2024-01-18 22:29
motorcykelentusiasten skrev:

Elbilsägare skrev:
Jag såg en bz4x vid laddstationen häromdagen och den snabbladdaren visade att bilen stått i 80min och kommit upp till 81% laddning 🙄

otroligt dåligt

Skulle gissa på att Toyota har marknadens sämsta laddhastighet när det är kallt ute. Tydligen måste man starta vid Max 10% kvar för att få lite fart på laddningen, men det går oavsett enormt segt.

Uppdaterat: 2024-01-19 10:53
Mr Snoid skrev:

Skulle gissa på att Toyota har marknadens sämsta laddhastighet när det är kallt ute. Tydligen måste man starta vid Max 10% kvar för att få lite fart på laddningen, men det går oavsett enormt segt.

Så går det när man är sist ut på bollen och inte har någon direkt erfarenhet. Att de gjort hybridbilar är absolut inte alls samma sak. Men att göra en elbil som endast går på el som är beroende av snabb laddning, det är inte något Toyota haft erfarenhet av.

Uppdaterat: 2024-01-19 13:35
- Peugeot e-208 GT 2022

När man är "sist på bollen" tycker jag snarare att det borde finnas många erfarenheter ifrån andra elbilar att dra nytta av så nog är det lite förvånande om den nu är så dålig när det gäller laddning som påstås här.

Uppdaterat: 2024-01-19 14:22
Pi skrev:

När man är "sist på bollen" tycker jag snarare att det borde finnas många erfarenheter ifrån andra elbilar att dra nytta av så nog är det lite förvånande om den nu är så dålig när det gäller laddning som påstås här.

Exakt så är det, och den är så dålig på att snabbladda

Uppdaterat: 2024-01-19 14:44

Visst kan det verka lite förvånande att Toyota ligger efter med elbilar, men man måste komma ihåg att allt handlar om prioritering och elbilar ligger inte som nummer 1.
När Toyota finner det mer lönsamt att satsa fullt ut på elbilar kommer de att göra det och de har alla resurser som krävs för att fram konkurrenskraftiga fordon.

Uppdaterat: 2024-01-19 22:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

och de har alla resurser som krävs för att fram konkurrenskraftiga fordon.

Men när tänker Toyota använda sina resurser 🤔.

Uppdaterat: 2024-01-19 22:20
Zyn skrev:

Men när tänker Toyota använda sina resurser 🤔.

När det är lite väl sent troligen. De är för konservativa.

Uppdaterat: 2024-01-20 00:16
- Peugeot e-208 GT 2022

Med tanke på den totala elbils-försäljningen i världen så borde nog Toyota i alla fall fokusera lite mera på bilar med den drivlinan - eller snarare borde dom gjort det redan för några år sedan. Så att dom är "sena på bollen" är nog sant i sig.

Uppdaterat: 2024-01-20 08:26

Jag tror nog att Toyota gör kontinuerliga globala marknadsanalyser för att styra utvecklingen av sin produktion.
Naturligtvis kan det bli fel och som bejje skriver är de kanske för konservativa och det kan straffa sig.
Man kan jämföra med den Brittiska biltillverkningen som trots några bra produktutvecklingar ändå i stort sett försvann för femtio år sedan och mycket beroende på konservativt tänkande.

Uppdaterat: 2024-01-22 08:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse,
Jag tror att Toyota gör klokt i att omvärdera de analysmetoder de har använt på senare år för det verkar inte som att de har den marknadsandel som de varit vana att ha.

Uppdaterat: 2024-01-22 09:38

Mycket möjligt!

Uppdaterat: 2024-01-22 10:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre