Jag minns ännu sign, "Cello", Olof Carle och hans bitska kommentar efter bensinransoneringens slut:
"Tack vare regeringens rådiga ingripande behövde jag aldrig använda kupongerna som jag fick tack vare regeringens rådiga ingripande!"
Uppdaterat: 2024-01-14 10:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Ja, detta minns man. Fick faktiskt extra tilldelning eftersom jag precis skulle flytta från Norrland ner till Västerås. Minns inte vad jag mera anförde men extra tilldelning fick jag i alla fall. Dock inget man hann med att nyttja, lyckligtvis.
Men jag jobbade också extra på en bensinmack innan jag flyttade och mycket "ransonerings-köp" var det helt klart. Och det var vid denna tid som prisökningarna på soppan satte fart - före så kostade den typ 80 öre/l eller nåt sånt under väldigt lång tid.
Intressant! Vårt oljeberoende halverades alltså från mitten av 70-talet till slutet av 80-talet. Hade man fortsatt omställningen i samma takt, istället för att dopa samhällsplaneringen med billig olja, hade växthuseffekten varit en icke-fråga nu. Problemet var ju inte okänt på 80-talet, men man sköt det på framtida generationer, istället för att göra något åt det när det var mycket enklare och billigare än nu.
Jag sökte också extra tilldelning, men fick svaret att det gick buss mellan min bostadsort och mitt jobb. Jag jobbade skift, 06.00-15.00 eller 15.00-23.45. Bussen gick 08.10 mot mitt jobb och tillbaka 16,15. Ingen mera tur eller retur. Protesterade men det blev ingen ransonering, tack ock lov.
Ransoneringen slog till precis när jag fått körkortet....
Men som tur var hade min far jordbruk med Ferguson bensinare. Extra tilldelning 200 liter.
Och Kadett 65:an drog ju bara runt 0,6 liter per mil.
Lycka i bedrövelsen.
"Den andra Passaten hade sommardäck (lagom bra för årstiden …)"
Det blev inte mindre halt bara för att vi lagstiftade om vinterdäck. Man måste ju liksom ändå köra utefter hur verkligheten ser ut. Det är en färdighet som krävs för att få ett körkort kan man tycka.
Intressant! Vårt oljeberoende halverades alltså från mitten av 70-talet till slutet av 80-talet. Hade man fortsatt omställningen i samma takt, istället för att dopa samhällsplaneringen med billig olja, hade växthuseffekten varit en icke-fråga nu. Problemet var ju inte okänt på 80-talet, men man sköt det på framtida generationer, istället för att göra något åt det när det var mycket enklare och billigare än nu.
Vi hade haft exakt samma uppvärmning som idag.
Det svenska bidraget är nämligen runt 0,04 grader år 2100.
Nu var ju självklart oljekrisen inte något som enbart drabbade Sverige, utan det hade funnits ett globalt momentum att dra igång en omställning på allvar, för att inte bara undvika Sveriges bidrag med 0,04 grader utan alla länders totala bidrag med 3-4 grader. Vid denna tidpunkt var ju USA och Europa ännu mer dominerande i utsläpp per capita, så att sitta och peka finger och hoppas att någon annan skulle lösa problemet var ännu mindre relevant.
Pi, ja det var nog meningen.
Den här ransoneringen visade på otrevliga sidor hos många.
Det hamstrades bensin i öppna hinkar, en bekant hade fyra st. och jag frågade om han inte tyckte det var lite vågat?
”Nix, jag har dom ju i vedbon och det är ju bara farligt om det brinner!”
Men han var inte ensam om den ide’n, man fyllde det man hade tillgång till även om det var livsfarligt!
Uppdaterat: 2024-01-15 21:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi, ja det var nog meningen.
Den här ransoneringen visade på otrevliga sidor hos många.
Det hamstrades bensin i öppna hinkar, en bekant hade fyra st. och jag frågade om han inte tyckte det var lite vågat?
”Nix, jag har dom ju i vedbon och det är ju bara farligt om det brinner!”
Men han var inte ensam om den ide’n, man fyllde det man hade tillgång till även om det var livsfarligt!
Klassikern är ju att fylla badkaret med bensin. Vet dock inte om det bara är en skröna...
saabnisse skrev:
Pi, ja det var nog meningen.
Den här ransoneringen visade på otrevliga sidor hos många.
Det hamstrades bensin i öppna hinkar, en bekant hade fyra st. och jag frågade om han inte tyckte det var lite vågat?
”Nix, jag har dom ju i vedbon och det är ju bara farligt om det brinner!”
Men han var inte ensam om den ide’n, man fyllde det man hade tillgång till även om det var livsfarligt!
Klassikern är ju att fylla badkaret med bensin. Vet dock inte om det bara är en skröna...
Tippar på skröna.
Min pappa köpte en sprillans ny LandRover mitt i oljekrisen, fick den inte oväntat skitbilligt :-)
Snacka om nerbyte från vår Rover TS2000 med valnötspaneler och ljust skinn, som vi hade innan.
(de Dion-upphängning bak och skivbromsar på alla fyra hjul. På en bil från -69!!)
Kommentarer
Jag minns ännu sign, "Cello", Olof Carle och hans bitska kommentar efter bensinransoneringens slut:
"Tack vare regeringens rådiga ingripande behövde jag aldrig använda kupongerna som jag fick tack vare regeringens rådiga ingripande!"
Ja, detta minns man. Fick faktiskt extra tilldelning eftersom jag precis skulle flytta från Norrland ner till Västerås. Minns inte vad jag mera anförde men extra tilldelning fick jag i alla fall. Dock inget man hann med att nyttja, lyckligtvis.
Men jag jobbade också extra på en bensinmack innan jag flyttade och mycket "ransonerings-köp" var det helt klart. Och det var vid denna tid som prisökningarna på soppan satte fart - före så kostade den typ 80 öre/l eller nåt sånt under väldigt lång tid.
Intressant! Vårt oljeberoende halverades alltså från mitten av 70-talet till slutet av 80-talet. Hade man fortsatt omställningen i samma takt, istället för att dopa samhällsplaneringen med billig olja, hade växthuseffekten varit en icke-fråga nu. Problemet var ju inte okänt på 80-talet, men man sköt det på framtida generationer, istället för att göra något åt det när det var mycket enklare och billigare än nu.
Jag sökte också extra tilldelning, men fick svaret att det gick buss mellan min bostadsort och mitt jobb. Jag jobbade skift, 06.00-15.00 eller 15.00-23.45. Bussen gick 08.10 mot mitt jobb och tillbaka 16,15. Ingen mera tur eller retur. Protesterade men det blev ingen ransonering, tack ock lov.
Ransoneringen slog till precis när jag fått körkortet....
Men som tur var hade min far jordbruk med Ferguson bensinare. Extra tilldelning 200 liter.
Och Kadett 65:an drog ju bara runt 0,6 liter per mil.
Lycka i bedrövelsen.
Fick heller inte användning av kupongerna, förrän ransoneringen upphörde. Men det var en chock, när bensinen plötsligt kostade 1,50 litern...
"Den andra Passaten hade sommardäck (lagom bra för årstiden …)"
Det blev inte mindre halt bara för att vi lagstiftade om vinterdäck. Man måste ju liksom ändå köra utefter hur verkligheten ser ut. Det är en färdighet som krävs för att få ett körkort kan man tycka.
Vi hade haft exakt samma uppvärmning som idag.
Det svenska bidraget är nämligen runt 0,04 grader år 2100.
Så det påståendet är felaktigt.
MVH AL
Nu var ju självklart oljekrisen inte något som enbart drabbade Sverige, utan det hade funnits ett globalt momentum att dra igång en omställning på allvar, för att inte bara undvika Sveriges bidrag med 0,04 grader utan alla länders totala bidrag med 3-4 grader. Vid denna tidpunkt var ju USA och Europa ännu mer dominerande i utsläpp per capita, så att sitta och peka finger och hoppas att någon annan skulle lösa problemet var ännu mindre relevant.
Det man missförstår i ett sådant resonemang är att människor inte är robotar.
Det finns en efterfrågan på olja - både globalt och lokalt.
För att förändra den behövs substitut som fungerar.
Och de har de svenska tokstollarna stängt (så att vi numera försörjer Sverige med fossildriven gas istället).
Oljekris är inte ett sätt att lösa problemen. Det skapar enbart nya. I det aktuella fallet kom kol exempelvis att ta över istället.
Det som löser problemet är utveckling och kunskap.
Samt att tokstollarna håller sig borta från besluten så klart.
MVH AL
Och jag dom trodde att tråden handlar om ransoneringen för 50 år sedan...
Pi, ja det var nog meningen.
Den här ransoneringen visade på otrevliga sidor hos många.
Det hamstrades bensin i öppna hinkar, en bekant hade fyra st. och jag frågade om han inte tyckte det var lite vågat?
”Nix, jag har dom ju i vedbon och det är ju bara farligt om det brinner!”
Men han var inte ensam om den ide’n, man fyllde det man hade tillgång till även om det var livsfarligt!
Klassikern är ju att fylla badkaret med bensin. Vet dock inte om det bara är en skröna...
Tippar på skröna.
Min pappa köpte en sprillans ny LandRover mitt i oljekrisen, fick den inte oväntat skitbilligt :-)
Snacka om nerbyte från vår Rover TS2000 med valnötspaneler och ljust skinn, som vi hade innan.
(de Dion-upphängning bak och skivbromsar på alla fyra hjul. På en bil från -69!!)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.