Vi Bilägares forum

12-voltsstrul drabbar Hyundai- och Kiaägare: ”Jag är förbannad”

12-voltsstrul drabbar Hyundai- och Kiaägare: ”Jag är förbannad”

Förbannade bilägare klagar på att 12-voltsbatteriet i Hyundai- och Kiabilar snabbt kan laddas ur utan förvarning – och att bilen därför blir strandad. Tillverkarna har tagit fram en guide där de avråder från tjänster som är populära hos många bilägare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-10 18:30

Kommentarer

Rikard skrev:

Firmabilen stod 13 dagar över nyår, det var -19 på morgonen när jag startade värmaren och sen efter 30 min startade och åkte.
Jag hade inte ens en tanke på att batteriet skulle vara urladdat. Bilen går ner i viloläge efter ca 10 min om man låser. Annars kan man glömma vad som helst på, även tändningen, men då tar det ca 20 min innan den stänger av.

Med Octavian har jag många gånger i minus 30-36 åkt hem efter ett nyår i fjällen och vridit på värmaren i 30 minuter klivit i i varm bil och kört fram bilen till dörren och packat.
Sedan in med familjen och kört hem i 40 mil.
Aldrig några problem.

Inser faktiskt nu att det skulle vara nära omöjligt med E-Niron i den temperaturen.
Och skulle det eventuellt gå då skulle man bli vansinnig på laddtiderna som blir över det dubbla mot sommarens tider 🥺🥺

Uppdaterat: 2024-01-13 17:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är ju djupsömnen som störs av apparna och gör att elbilar inte har kräm kvar.

Uppdaterat: 2024-01-13 21:15
L. Mäkinen skrev:

Det är ju djupsömnen som störs av apparna och gör att elbilar inte har kräm kvar.

Kanske tur då att jag har en väldigt oteknisk elbil. För det första använder jag inte Tibber och annat då jag hyr min laddplats och box utan det enda "tekniska" jag kan använda är att kolla status på min laddning i bilen via app och att starta förvärmning eller kylning, men än så kan jag inte göra. Dessutom funkar skiten ganska dåligt så det är inte alltid jag lyckas göra dom sakerna heller, men 12V batteriet dör i alla fall aldrig inte.

Har haft bilen nu i 1 år och 9 månader.

Ska kolla på ny bil kanske om mindre än 6 månader. Just nu kollar jag på BYD Atto3 och Seal samt Mini Electric 2024 och kanske nån MG modell.

Vill hitta en leasing på under 5000 kr per månad i alla fall.
Har dock ingen aning om hur dessa bilar klarar 12V.

Uppdaterat: 2024-01-13 21:32
- Peugeot e-208 GT 2022

Atto3 hade en hel del rapporter om 12 V-batteri som laddades ur i användargruppen på FB när de började levereras i stor skala förra vintern. Tillverkaren gjorde ganska snabbt en mjukvaruuppdatering som skickades ut med OTA och nu verkar problemet vara mycket mindre.
(Off topic: Om du klarar dig med att bara kunna reglera ventilationen via skärmen, och att bilen är kinesisk, är Atto3 en riktigt bra bil till det priset, med ganska snål förbrukning där man sommartid kan komma ner i WLTP om man kör lugnt.)

Uppdaterat: 2024-01-14 17:43
bejje skrev:

L. Mäkinen skrev:
Det är ju djupsömnen som störs av apparna och gör att elbilar inte har kräm kvar.

Kanske tur då att jag har en väldigt oteknisk elbil. För det första använder jag inte Tibber och annat då jag hyr min laddplats och box utan det enda "tekniska" jag kan använda är att kolla status på min laddning i bilen via app och att starta förvärmning eller kylning, men än så kan jag inte göra. Dessutom funkar skiten ganska dåligt så det är inte alltid jag lyckas göra dom sakerna heller, men 12V batteriet dör i alla fall aldrig inte.
Har haft bilen nu i 1 år och 9 månader.
Ska kolla på ny bil kanske om mindre än 6 månader. Just nu kollar jag på BYD Atto3 och Seal samt Mini Electric 2024 och kanske nån MG modell.
Vill hitta en leasing på under 5000 kr per månad i alla fall.
Har dock ingen aning om hur dessa bilar klarar 12V.

Körupplevelse och rolig att köra är
1: Bättre
2: Bra
3: medel

1: Mini
2: MG
3: BYD

Uppdaterat: 2024-01-14 18:23
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html