Vi Bilägares forum

”Bilsäljarens argument gjorde mig riktigt uppgiven”

”Bilsäljarens argument gjorde mig riktigt uppgiven”

Kapprustningen mot allt större och tyngre bilar är igång – och det finns inga tecken på att den kommer avta, skriver Erik Söderholm.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-09 16:30

Kommentarer

Men köper man en stor tung SUV i syfte att överleva en våldssituation så är det väl mord? Uppsåtet finns ju.

Uppdaterat: 2024-01-09 20:57
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Jag tror att det är en övergående trend.
Man bör komma ihåg att de klunsar till elbilar som finns på marknaden idag fortfarande tillhör den första generationen av den moderna elbilen.
Utvecklingen går fort och elbilsköparna kommer så småningom att märka att det inte behövs lika lång körsträcka som de är vana vid från sina fossilbilar.
Då behövs inte lika stora och tunga batterier och de kommer givetvis också att utvecklas och bli lättare.
Om tio år har vi säkert betydligt lättare, (och enklare?) elbilar.

Uppdaterat: 2024-01-09 21:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Slaget är förlorat...det måste införas någon form av reglering för att styra utvecklingen tillbaka till bättre värderingar och normer. Säkerhet kan inte gå ut på att man medvetet bygger tyngre bilmodeller för att väga mest på vägen. Volvo gör dessa val medvetet och har också sagt att de inte har ambitionen att göra lättare bilar. Ordet tyngre var negativt laddat förut...nu är det positivt!? Man kan inte både ha kakan och äta upp den, tyngre bilar är sämre för alla. Sämre vägegenskaper och större krav på konstruktion som mäktar med den ökade vikten. Tesla lider nu av problem som är en följd av tunga bilmodeller. Säkerheten totalt sett är sämre med SUV modeller och bilar som väger mer än 2 ton. Det blir en klassfråga när det blir fler dödsfall pga dessa tyngre bilar.

Uppdaterat: 2024-01-09 23:08

Framför allt så gäller det att inte lyssna på de som vill att vanligt B-körkort ska gälla för fordon eller fordonståg på över 3,5 ton, elbil eller inte.
Då kommer personbilarna snart att se ut som en stadsbuss, med åtföljande gnäll om att parkeringsplatserna är för små.

Uppdaterat: 2024-01-09 23:13
Masterplanner skrev:

Framför allt så gäller det att inte lyssna på de som vill att vanligt B-körkort ska gälla för fordon eller fordonståg på över 3,5 ton, elbil eller inte.
Då kommer personbilarna snart att se ut som en stadsbuss, med åtföljande gnäll om att parkeringsplatserna är för små.

Det är regeringen som vill ändra i körkortsreglerna.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/06/regeringen-ger-transportstyrelsen-i-uppdrag-att-utforma-forsoksverksamhet-med-tyngre-lastbilar-pa-b-korkort/

Uppdaterat: 2024-01-09 23:53
Villevalle

Korkade bilköpare köper korkade bilar, hur logiskt som helst.
Och eftersom de är korkade så begriper de ju inte att de är korkade, och försvarar därför in i döden sitt idiotiska val, med "kreativa argument".

Att ändra på bilen så länge kunden förblir den samme, är ett dött projekt som aldrig kommer att lyckas.

Uppdaterat: 2024-01-09 23:53

Läste nyligen att mer än varannat nybilsköp är en SUV. För mig är det obegripligt att denna typ av bil kan attrahera så många. Jag ser bara nackdelar, förutom lättare insteg för de som har rörelsebesvär av olika anledningar. Dyrare i inköp, dyrare skatt (ej elbil) och försäkring, drar mer bränsle, sämre komfort eftersom chassiet måste styvas upp p.g.a. högbygget. Dessutom är dom fula, ser ut som en skokartong på hjul (subjektiv bedömning)

Uppdaterat: 2024-01-10 00:00

SUVhatarnas förening har årsmöte ser jag.

Uppdaterat: 2024-01-10 00:53
N-iklas skrev:

Korkade bilköpare köper korkade bilar, hur logiskt som helst.
Och eftersom de är korkade så begriper de ju inte att de är korkade, och försvarar därför in i döden sitt idiotiska val, med "kreativa argument".
Att ändra på bilen så länge kunden förblir den samme, är ett dött projekt som aldrig kommer att lyckas.

Visst, folk köper ju franska bilar ...

Uppdaterat: 2024-01-10 01:34
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Christer skrev:

SUVhatarnas förening har årsmöte ser jag.

Så är det, och det av en nykter anledning. EU måste lagstifta bort den här biltypen. Synd bara att SUV-köparna inte förstår bättre.

Uppdaterat: 2024-01-10 01:37
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Det är ju "lågt hängande frukt" att spela på människors rädsla/oro och självupptagenhet.

Uppdaterat: 2024-01-10 06:00

Jag har en granne som är helt styrd av bilsäljarna, han kan lite om bilar och tror på svadan utan någon form av tvivel.
Efter köp har han flera gånger haft livliga och hetsiga diskussioner med säljaren om det som inte stämde med tidigare uppgifter och sådant han inte är nöjd med.
Om jag vore säljare skulle jag undvika en sådan bråkstake.
Han behöver ingen stor bil, han åker max 5mil/dag och är alltid ensam.
Han måste ha en SUV för att kunna ta sig i och ur bekvämt.
Jag frågade om han provar en Yaris eller en Swift, men det hade han inte gjort.
"Så små bilar kommer man ju inte in i!" hade bilsäljaren förklarat för honom.

Uppdaterat: 2024-01-10 09:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"En dåre och hans pengar går snart skilda vägar."

Uppdaterat: 2024-01-10 09:34
Christer skrev:

SUVhatarnas förening har årsmöte ser jag.

Inte alls, det är fritt fram för den som har rationella argument att försöka förklara vem som vunnit på de senaste årens utveckling, förutom billtillverkarna som kan lägga på 100 eller 200 tusen på priset när bilen ser lite tuffare ut.

Uppdaterat: 2024-01-10 09:38

Christer, känner du dig träffad varje gång vi säger något om SUV och att det är "dåligt"? Jag tycker det är väldigt konstigt att MPV modellerna försvann, för folk som behövde mer lastutrymme visste att bilen drog mer än en vanlig bilmodell och köpte den nackdelen. SUV förespråkarna .. fick bara nackdelar och ändå verkar de inte tycka det är roligt när man tar upp hur irrationell denna biltypen är?

Uppdaterat: 2024-01-10 11:21

Men Vargen, nu har väl många av de bilar som i dag kallas SUV snarare drag av MPV. Men det är omodernt att kalla dom det så då blir det SUV eller CUV eller nått annat hittepånamn.
Riktiga SUV:ar finns det då inte många av, är mest lite hoptryckta kombibilar som i dag kallas SUV.

Uppdaterat: 2024-01-10 11:51

hx, precis alla SUVägare som förespråkar lättare insteg och lite högre sittposition-varför köpte de inte Golf sportsvan, eller Ford C Max eller Renault Scenic mm MB B klass eller BMW 2 serie Active touring mm? dessa bilmodeller har ju inte alls sålt lika bra som SUVar.

Uppdaterat: 2024-01-10 13:08

Man tänker på sin egen säkerhet. Det är rätt, men vi har medmänniskor som vi också bör tänka på. Ansvar och Medmänsklighet! Mycket att tänka på när man köper bil. Och avslöjande.

Uppdaterat: 2024-01-10 14:18

Mr Snoid, det blir som du säger svårt att dela in bilmodeller i kategorier.. speciellt när SUV numera är "SUV", många har inte ens fyrhjulsdrift!? Som du sade, Enyaq ser nästan ut som en kombi.. dock en förhöjd sådan eller i en helt annan skala (eller klumpigare). Allt känns väldigt ologiskt. MPV modeller blev aldrig populära, men jag tänker nog att orsaken var kanske att de inte såg "säkra" ut även om man sitter lite högre än en vanlig bil och får känslan att vara "säkrare" infinner sig så såg själva bilen utvändigt inte så säker. Oavsett, mer plåt på utsidan (större volym) gör att vikten ökar.

Uppdaterat: 2024-01-10 16:19

Vargen, det är väl ändå inte den tunna karossplåten som ökar vikten så mycket. Snarare alla säkerhetssystem och andra strukturer i bilen. Du kan jämföra med en Chevrolet Caprice Wagoon från slutet av 80-talet
5,6 m lång 2 m bred och en tjänstevikt på 2050kg. ofantligt mycket mer karossplåt i den bilen. och til det en gigantisk gjutjärnsklump till motor. När man kapptävlar i "säkra bilar" så blir resultatet dessa allt tyngre bilar. Har inte ett skit med "SUV-trenden" att göra,

Uppdaterat: 2024-01-10 17:10

Apropå korkade bilköpare som köper SUV: skulle nyligen välja ny bil. Krav: elbil, fyrhjulsdrift, 1000kg+ dragvikt samt familjevänlig.
Jag gillar egentligen inte SUVar men med ovanstående kravbild fanns inget alternativ. Ja Porsche Taycan och MG5 då men MG är för liten och dålig, Porsche för dyr.
Förslag på vad jag borde valt?

Uppdaterat: 2024-01-13 11:53
Bazinga skrev:

Apropå korkade bilköpare som köper SUV: skulle nyligen välja ny bil. Krav: elbil, fyrhjulsdrift, 1000kg+ dragvikt samt familjevänlig.
Jag gillar egentligen inte SUVar men med ovanstående kravbild fanns inget alternativ. Ja Porsche Taycan och MG5 då men MG är för liten och dålig, Porsche för dyr.
Förslag på vad jag borde valt?

Ursäkta, men vilken orealistisk spec på en ny bil. 1000 kg? En bil med något så när säkerhet, fyrhjulsdrift och elbil väger omkring 2000 kg. Något annat är fantasi.

Uppdaterat: 2024-01-13 14:31

Christer
Dragvikt +1000 kg…

Uppdaterat: 2024-01-13 14:45

Model 3 får dra 1000 kg.
Hade funkat.
Vad får Nio ET5 dra?

Uppdaterat: 2024-01-13 17:05
Gaston skrev:

Model 3 får dra 1000 kg.
Hade funkat.
Vad får Nio ET5 dra?

1400kg. ET5 är riktigt snygg, speciellt kombin.

Uppdaterat: 2024-01-13 17:14
Bazinga skrev:

Apropå korkade bilköpare som köper SUV: skulle nyligen välja ny bil. Krav: elbil, fyrhjulsdrift, 1000kg+ dragvikt samt familjevänlig.
Jag gillar egentligen inte SUVar men med ovanstående kravbild fanns inget alternativ. Ja Porsche Taycan och MG5 då men MG är för liten och dålig, Porsche för dyr.
Förslag på vad jag borde valt?

Nio ET5 kombi.
Uppfyller alla dina krav.

Uppdaterat: 2024-01-13 17:16

ID7

Uppdaterat: 2024-01-13 17:42

Bilmarknaden speglar väl ett allt mer egocentriskt tänkande, jag måste ha en bil som är minst lika stor & tung som alla andras samt att medelstorleken på bilar har ökat markant under senare år pga Suv och Crossover trenden. Avståndet mellan de minsta småbilarna och medelbilen har ökat. Känner mig själv ganska ofta liten i min Toyota Auris bland alla högre och större Crossover och SUVar.

Uppdaterat: 2024-01-14 06:36
Bazinga skrev:

Apropå korkade bilköpare som köper SUV: skulle nyligen välja ny bil. Krav: elbil, fyrhjulsdrift, 1000kg+ dragvikt samt familjevänlig.
Jag gillar egentligen inte SUVar men med ovanstående kravbild fanns inget alternativ. Ja Porsche Taycan och MG5 då men MG är för liten och dålig, Porsche för dyr.
Förslag på vad jag borde valt?

Nuvarande finns Tesla och Kia. Tesla är byggkvalitet sämre och går sönder efter flera händelse nyheter. Om du vill ha bra kvalitet då är Kia EV6 har familje, el, hög dragvikt och 4 hjulsdrift.

Uppdaterat: 2024-01-14 10:45
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Bazinga skrev:

Apropå korkade bilköpare som köper SUV: skulle nyligen välja ny bil. Krav: elbil, fyrhjulsdrift, 1000kg+ dragvikt samt familjevänlig.
Jag gillar egentligen inte SUVar men med ovanstående kravbild fanns inget alternativ. Ja Porsche Taycan och MG5 då men MG är för liten och dålig, Porsche för dyr.
Förslag på vad jag borde valt?

Bazinga varför skrev du inte, minst 1000 kg dragvikt istället för ditt kryptiska 1000 kg+ dragvikt?

Uppdaterat: 2024-01-14 15:35
Christer skrev:

Bazinga skrev:
Apropå korkade bilköpare som köper SUV: skulle nyligen välja ny bil. Krav: elbil, fyrhjulsdrift, 1000kg+ dragvikt samt familjevänlig.
Jag gillar egentligen inte SUVar men med ovanstående kravbild fanns inget alternativ. Ja Porsche Taycan och MG5 då men MG är för liten och dålig, Porsche för dyr.
Förslag på vad jag borde valt?

Bazinga varför skrev du inte, minst 1000 kg dragvikt istället för ditt kryptiska 1000 kg+ dragvikt?

Alla förstod, utom du Christer. Men vi offrar alla till blamage-guden nån gång, inget att fästa sig vid. Man måste kunna skratta åt sig själv. Nu vänder vi blad, som kungen sa...

Uppdaterat: 2024-01-14 16:56
40-talisten skrev:

Christer skrev:
Bazinga skrev:
Apropå korkade bilköpare som köper SUV: skulle nyligen välja ny bil. Krav: elbil, fyrhjulsdrift, 1000kg+ dragvikt samt familjevänlig.
Jag gillar egentligen inte SUVar men med ovanstående kravbild fanns inget alternativ. Ja Porsche Taycan och MG5 då men MG är för liten och dålig, Porsche för dyr.
Förslag på vad jag borde valt?
Bazinga varför skrev du inte, minst 1000 kg dragvikt istället för ditt kryptiska 1000 kg+ dragvikt?

Alla förstod, utom du Christer. Men vi offrar alla till blamage-guden nån gång, inget att fästa sig vid. Man måste kunna skratta åt sig själv. Nu vänder vi blad, som kungen sa...

Är du säker på att alla förstod Mr Besserwisser.

Uppdaterat: 2024-01-14 18:27
Christer skrev:

40-talisten skrev:
Christer skrev:
Bazinga skrev:
Apropå korkade bilköpare som köper SUV: skulle nyligen välja ny bil. Krav: elbil, fyrhjulsdrift, 1000kg+ dragvikt samt familjevänlig.
Jag gillar egentligen inte SUVar men med ovanstående kravbild fanns inget alternativ. Ja Porsche Taycan och MG5 då men MG är för liten och dålig, Porsche för dyr.
Förslag på vad jag borde valt?
Bazinga varför skrev du inte, minst 1000 kg dragvikt istället för ditt kryptiska 1000 kg+ dragvikt?
Alla förstod, utom du Christer. Men vi offrar alla till blamage-guden nån gång, inget att fästa sig vid. Man måste kunna skratta åt sig själv. Nu vänder vi blad, som kungen sa...

Är du säker på att alla förstod Mr Besserwisser.

Ja till och med jag förstod 😉
Men att sedan inte TS förstår att man skall skriva >1000kg är väl kanske beroende på bristande matematikkunskaper.

Uppdaterat: 2024-01-14 18:43

Och hur många förstår vad >1000 kg innebär ?

Uppdaterat: 2024-01-15 03:15

Av de som skriver här tror jag faktiskt att nästan alla förstår det, Christer.

Uppdaterat: 2024-01-15 08:52

Eftersom x > 1000 är ett korrekt globalt vedertaget skrivsätt för att ange att x är större än 1000, så tror jag att betydligt fler förstår det än diverse egna påhittade varianter. 1000+ är förvisso också hyfsat etablerat som ett mer informellt skrivsätt som kan betyda ungefär samma sak, men då ska ju plustecknet vara direkt efter värdet och inte efter enheten.

Uppdaterat: 2024-01-15 09:28

vill minnas att man lärde sig > och < redan på mellanstadiets mattelektioner
5 myror > 4 elefanter :)

Uppdaterat: 2024-01-15 11:41
Mr Snoid skrev:

vill minnas att man lärde sig &gt; och &lt; redan på mellanstadiets mattelektioner
5 myror &gt; 4 elefanter :)

Jaha du är så ung att du är uppväxt med Eva, Magnus och Brasse. Själv föredrar jag att man skriver mer eller mindre istället för < > och annat hittepå.

Uppdaterat: 2024-01-15 12:21
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
vill minnas att man lärde sig &gt; och &lt; redan på mellanstadiets mattelektioner
5 myror &gt; 4 elefanter :)

Jaha du är så ung att du är uppväxt med Eva, Magnus och Brasse. Själv föredrar jag att man skriver mer eller mindre istället för &lt; &gt; och annat hittepå.

Christer är fortfarande bitter över sin fadäs, och försöker trolla bort den genom att prata mera om den, vilket ju har motsatt effekt. Hoppa av tråden istället, så dör den och fadäsen glöms bort...

Uppdaterat: 2024-01-15 12:30
Christer skrev:

Jaha du är så ung att du är uppväxt med Eva, Magnus och Brasse. Själv föredrar jag att man skriver mer eller mindre istället för &lt; &gt; och annat hittepå.

I löpande text, som inte ska vara ett matematiskt uttryck, så håller jag helt med!
Det är ju tyvärr något som kommit när tidningarnas insändarspalter ersatts av helt oredigerade kommentarer på Facebook och andra forum. Skribenten sparar några sekunder på att hitta på egna förkortningar och skippa korrekturläsning av sitt inlägg. När det innebär att tusen läsare får lägga en halv minut extra på att förstå, så är den totala tidsförlusten flera timmar.

Uppdaterat: 2024-01-15 13:00

Det ursprungliga inlägget om SUV:arnas vara eller icke vara har gått över till att ifrågasätta ett matematiskt tecken för "större än". Suck!

Uppdaterat: 2024-01-15 13:16

De fem första inläggen räckte nog för att återupprepa alla argument, något nytt har väl inte tillkommit. Moderatorn kanske skulle ha stängt för fler kommentarer redan där?

Uppdaterat: 2024-01-15 13:19
40-talisten skrev:

Christer skrev:
Mr Snoid skrev:
vill minnas att man lärde sig &gt; och &lt; redan på mellanstadiets mattelektioner
5 myror &gt; 4 elefanter :)
Jaha du är så ung att du är uppväxt med Eva, Magnus och Brasse. Själv föredrar jag att man skriver mer eller mindre istället för &lt; &gt; och annat hittepå.

Christer är fortfarande bitter över sin fadäs, och försöker trolla bort den genom att prata mera om den, vilket ju har motsatt effekt. Hoppa av tråden istället, så dör den och fadäsen glöms bort...

Det är väl ingen fadäs att ifrågasätta ett otydligt inlägg, som Bazinga skrev.

Uppdaterat: 2024-01-15 20:20
Masterplanner skrev:

Christer skrev:
Jaha du är så ung att du är uppväxt med Eva, Magnus och Brasse. Själv föredrar jag att man skriver mer eller mindre istället för &lt; &gt; och annat hittepå.

I löpande text, som inte ska vara ett matematiskt uttryck, så håller jag helt med!
Det är ju tyvärr något som kommit när tidningarnas insändarspalter ersatts av helt oredigerade kommentarer på Facebook och andra forum. Skribenten sparar några sekunder på att hitta på egna förkortningar och skippa korrekturläsning av sitt inlägg. När det innebär att tusen läsare får lägga en halv minut extra på att förstå, så är den totala tidsförlusten flera timmar.

+100

Uppdaterat: 2024-01-15 20:27

Det här blev som när någon hamnade på kursen för läsförståelse på sociala medier i tron om att det var en kurs i korrekturläsning av matematiska tecken…

Uppdaterat: 2024-01-15 20:44

Nu slutar vi med det här tramset och återgår till tråden!

Uppdaterat: 2024-01-15 20:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

ID7, Kia EV6 är två "icke-SUV" med stora utrymmen. Ioniq6 är troligen för liten.
EV6 är starkt beroende av färg enl mig. Vissa stenfula, andra ok.
Sedan en sänkning och spacers så lyfter det intrycket,

Uppdaterat: 2024-01-16 00:26
Gillar kurvor och rondeller
saabnisse skrev:

Nu slutar vi med det här tramset och återgår till tråden!

Och helt plötsligt blev det trams, bara för att du inte ser problemet med otydlighet, när man påstår något i text.

Uppdaterat: 2024-01-17 03:02

Christer - det är ju ett inlägg med önskemål ifrån en forumskribent om en bils egenskaper som du inte riktigt förstod - det var inte själva artikeln vilket tråden egentligen handlar om. Skulle vi fastna i diskussioner om förståelsen av enskilda skribenters inlägg hela tiden så skulle diskussionen aldrig ta slut för allt är inte 100 % välformulerat - och sånt får man nog acceptera i en forum-diskussion.

Uppdaterat: 2024-01-17 08:42