Vi Bilägares forum

Pris klart för Citroën ë-C3 – blir Sveriges minst dyra elbil

Pris klart för Citroën ë-C3 – blir Sveriges minst dyra elbil

Prislistan för nya budgetelbilen Citroën ë-C3 har avslöjats i förväg. Den börjar på strax under 300 000 kronor.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-11 08:45

Kommentarer

Citroën ë-C3 ska byggas både för el- och fossildrift. Nuvarande C3 kostar från 200 kkr, och nya modellen blir som vanligt dyrare även som fossilbil. Kan man tro 50 000 kr i skillnad mellan el- och fossilversionen? Nu börjar det bli intressant...

Uppdaterat: 2024-01-11 09:51

Lite märkligt är det, att Sveriges billigaste elbil kostar 300.000kr. Blir intressant att se priset på samma bil som fossilmodell. Ska den kosta 250.000kr? I så fall herejisses, vart är vi på väg med bilpriserna.

Uppdaterat: 2024-01-11 10:56

Den kostar strax under 24 000 euro nere i Europa. Jag tror att instegsmodellen har för lite utrustning för svenska köpare, men vi får se. Och modellen som helhet har nog för kort räckvidd för Sverige. Tror inte att agenturen kommer bry sig om att ta in det ännu mindre batteriet.

Uppdaterat: 2024-01-11 13:11

Då väntar vi på att BYD möter upp med sin Seagull -en motsvarande bil som kostar sådär 120.000 kr i Kina, är tänkt att lanseras i Europa, och kan ge Citroën ë-C3 en rejäl match på marknaden.

https://www.vibilagare.se/nyheter/premiar-byd-seagull-elbilen-som-lockar-med-lagt-pris

Uppdaterat: 2024-01-11 13:32
Raphael skrev:

Den kostar strax under 24 000 euro nere i Europa. Jag tror att instegsmodellen har för lite utrustning för svenska köpare, men vi får se. Och modellen som helhet har nog för kort räckvidd för Sverige. Tror inte att agenturen kommer bry sig om att ta in det ännu mindre batteriet.

Snittbilen i Sverige rullar 1100 mil/år, 3 mil/dag -Citroen e-C3, även med lilla batteriet, passar extremt många, dock inte alla.

Uppdaterat: 2024-01-11 13:34

Leif, BYD Seagull är en något mindre bil. Vad bilar kostar i Kina är ointressant. Som påpekats flera gånger så subventionerar kinesiska staten både tillverkningen och köp av elbilar i Kina.
Det säger inget om vad bilen kommer kosta i Europa.

Men visst vi kan prata om Renault 5 och 4 också samt nya Twingo. Och så kan vi nämna nya Fiat Panda.

Sen skulle jag säga att vad människor vill ha och vad människor klarar sig med, inte är samma sak.
Hyundai/Kia lagerför inte sina modeller med det mindre 39 kWh batteriet för det saknas efterfrågan på det. Och Mégane med 40 kWh är den Mégane version som säljer sämst. Kunderna vill ha 60 kWh.
Tittar vi i användarforum så är det många som klagar på Stellantis modeller med 50 kWh pga ”för kort räckvidd på vintern”.

Dvs kunderna vill ha större batterier, hur mycket du än hävdar att de klarar sig med ett mindre. Människor köper inte vad de klarar sig med, de köper och efterfrågar det som de vill ha.

Uppdaterat: 2024-01-11 13:54

Själv är jag mest intresserad av nya ë-C3 Aircross, men det återstår att se om den kommer i en starkare version med större batteri. Eftersom den är större och är mer av ”laståsna” så kan man tänka att den behöver det. Den blir 7-sitsig och konkurrent till Dacia Jogger.

Uppdaterat: 2024-01-11 13:57

Raphael... du skriver "Dvs kunderna vill ha större batterier..." -vad man vill ha, och vad man har råd med är inte i alla lägen samma sak.

Vi är nu i ett läge där folks ekonomiska resurser krympt pga inflation, dyr ränta & höga matpriser... -att köpa ett större batteri än det man behöver låter rätt huvudlöst, och snittbilisten klarar sig bra med ett märkligt litet batteri.

ps. de som oftast klagar på räckvidd kör oftast långt mkt mer än snittbilen rullar. När jag frågat "hur långt kör du/år" så har svaren hamnat på 3000 - 5000 mil... Kör man 3-5 ggr mer än snittbilisten bör man nog ta det i beaktan när man väljer batteristorlek, likväl som att den som kör 1000 mil/år inte är speciellt smart om man köper en överkapacitet man aldrig nyttjar -speciellt om plånboken är lite trängd.

Uppdaterat: 2024-01-11 15:14

Denna Citroen är ju inte tänkt som primär bil i ett hushåll, det är väl egentligen ingen elbil med under 50kW batteri i dagsläget. Detta är renodlade andrabilar. Överväger själv att kliva på elbils-tåget igen då som andrabil, med en elbil som har batteri på kring 40kW-batteri. Typ en Leaf eller liknande. Duger gott att åka till jobbet med, och kostnaden är idag ganska låg, typ kring 200kkr.

Uppdaterat: 2024-01-11 16:25

@Isoderlund... sett fler som gjort som du. Skaffat en liten/billigare elbil som andrabil. Efter en liten stund har bilarna bytt plats, elbilen den som använts mest och den bensin/dieseldrivne fått anta rollen som andrabil.

Uppdaterat: 2024-01-11 16:35

Leif, du kan säga hur mycket som helst att det är huvudlöst att köpa bilar med större batterier men det är ändå de som folk skaffar sig.
Mycket handlar om att kunderna är oroliga för räckvidden på vintern. De tror att köper man en bil som har 30 mils räckvidd så kommer man som bäst 10-15 mil på en laddning under vintern.
Jag har 5 mil till närmaste stad. Halva sträckan är 70/80 vägar, andra halvan är motorväg - där elbilar drar iväg med förbrukningen. Jag åker dit och tar tåget sen till jobbet. 40 min till infartsparkering, 40 min till jobbet. 10 mil t o r. Finns ett laddställe nära infart/avfart motorvägen. När jag är på väg hem vill jag bara hem, inte stanna för att ladda.
Det är nog liknande för många som bor på landsbygden.
En del vill ha större marginaler.
Nog inte ovanligt med 10-15 mils vardagspendling för flera som bor på landsbygden.
Jag kör 1500 mil per år.

Så även om jag skulle klara det och inte är orolig så, finns det många som känner mer oro.

Och att köra 15-20 mil på en helg tror jag inte är ovanligt. Finns många med fritidshus. Jag har själv en fritidsstuga. Var där senast jul - nyår. Har 30 mil dit. Jag har inget problem med att stanna på vägen och ladda jag ska ju ändå pausa för att rasta hunden.
Men många vill ju köra i ett sträck utan att ladda.

Jag är ca 7-10 gånger per år i fritidsstugan, nog inte ovanligt för många. Alla stora helger, semestern och ibland andra tillfällen med.
Nog inte ovanligt.

Jag skulle inte gå efter hur många mil folk kör per år. Mina 1500 mil är rätt lågt.
(Jag är inte på plats på jobbet varje dag, jobbar mycket hemifrån).

Även den som låter bilen stå vardagar och tar bussen eller tåget till jobbet, tänker på när bilen behövs. Som att åka och storhandla i köpcentret och helgturer med många mil eller till fritidsstugan några gånger per år.
Och det är det folk utgår från när de bedömer sitt behov av räckvidd.
Och tror att räckvidden är mycket kortare på vintern än vad den är.
Folk köper inte bil utifrån verkligheten utan om vad de tror om verkligheten. Inte utifrån om vilka verkliga behov de har, utan efter vad de tror de har för behov.
Och det kan vara rätt stor differens mellan det.

Därför tror jag inte på någon succé för ë-C3 i Sverige. Trots lågt pris. För jag tror att många kommer tycka att batteriet är för litet.

Uppdaterat: 2024-01-11 16:45

Tror folk köper en begagnad elbil istället med större batteri.

Uppdaterat: 2024-01-11 17:04

De flesta härpå forumet kör nog minst 2000 mil/år. Då blir Citroën ë-C3 med officiell räckvidd på 32 mil svår att tänka sig som enda bil, räckviddsångest någon?

Men vi få som inte kommer upp i 1000 mil/år räcker den väl till. Jag har 5 mil till fritidshuset på 80-väg, nästan den enda landsvägskörningen jag gör, och resten blir stadskörning. Att Citroën ë-C3 dessutom är ska vara komfortinriktad med mjuk fjädring och sköna stolar är också ett plus.

Förmodligen skulle en begagnad e-Golf med 20 mils räckvidd duga också. Tvekar dock om den klarar t/r 10 mil till fritidshuset i minus 20 grader dock.

Uppdaterat: 2024-01-11 17:33

Jag kommer inte upp i 2000 mil per år och har 30 mil enkel tur till fritidsstugan. Det blir ca 400-600 mil de turerna, sen blir det inte så mycket mer.
Hur mycket man kör i mil per år säger ju mindre om längden på resorna.
Är det få men långa resor eller många korta?
Det får man ju inte reda på genom siffror som 1000, 2000 eller 3000 mil per år…

Uppdaterat: 2024-01-11 17:40

@Raphael: Var och en får väl rannsaka sig själv... -på ett ärligt vis, och sedan kommer man fram till vad man verkligen behöver.

Jag ser att du arbetspendlar 10 mil/dag (långt över snittet på ca 3-4 mil) i bil, man jobbar väl runt 200 dgr/år och då har du ju redan där 2000 mii, dvs mer än de 1500 du sade. Åker du sedan 10 ggr till fritidshuset så får du lägga på ytterligare 600 mil... -du kör uppenbarligen rejält mer än snittbilisten och behöver ett större batteri.

Dock... att du behöver ett större batteri innebär inte att alla andra också behöver det. Det låga snittet på 1100 mil en tydlig, om än inte perfekt, indikation.

Uppdaterat: 2024-01-11 18:27

Leif
Egentligen handlar det om hur mycket räckvidd man vill få ut på vintern vilket oftast innebär att man föredrar ett större batteri.

Uppdaterat: 2024-01-11 19:05

Man skall nog vara lite försiktig med att använda snitt-sträckan på fordon i Sverige som nån form av norm eftersom det finns många fordon som rullar väldigt lite. Median-sträckan skulle nog spegla verkligheten lite bättre tror jag om man nu skall använda dessa mått som nån form av riktmärke.

Uppdaterat: 2024-01-12 08:05
Axa skrev:

Leif
Egentligen handlar det om hur mycket räckvidd man vill få ut på vintern vilket oftast innebär att man föredrar ett större batteri.

Var och en får väl rannsaka sig själv, och i samband med det vara ärlig mot sig själv.

När jag kikade tillbaka på mina körbeteenden upptäckte jag att jag kör väsentligt kortare sträckor vintertid -så för min del så följer det rätt bra hur batterierna fungerar. En elbil som klarar 10-15 mil på vintern duger bra, medan den gärna få klara (verkliga) 25-30 mil på sommaren.

Uppdaterat: 2024-01-12 09:49
Pi skrev:

Man skall nog vara lite försiktig med att använda snitt-sträckan på fordon i Sverige som nån form av norm eftersom det finns många fordon som rullar väldigt lite. Median-sträckan skulle nog spegla verkligheten lite bättre tror jag om man nu skall använda dessa mått som nån form av riktmärke.

Det du skriver bekräftar något jag brukar skriva = elbilsbatterier måste göras modulära... dvs bilägaren kan lätt bestämma hur stort batteri (valfri) elbil skall ha, samt anpassa batteriet utifrån förutsättningar, vilka kan ändras under bilens livstid.

Säg att man börjar arbeta med standardiserade batterikassetter om 15-20 mil/st. En liten bil har kanske plats för 2 batterikassetter, medan en normalstor/stor har 4-5... Batteripacken byts lätt, t o m av bilägaren själv och köps/säljs nytt/beg efter behov. Dessa batteripack följer naturligtvis batteriutvecklingen, både vad det gäller prisbild och kapacitet.

"många fordon som rullar väldigt lite"... har då 1-2 batterikassetter, oavsett storlek på bilen. Någon kanske vill ha en ID.4:a när det gäller utrymme etc, men den rullar mycket korta sträckor...

Uppdaterat: 2024-01-12 10:01

Orealistiska drömmar LeifX - som aldrig kommer att uppfyllas. Det är liksom inte en ficklampa vi talar om utan komplexa bilar.

Uppdaterat: 2024-01-12 11:12
Pi skrev:

Orealistiska drömmar LeifX - som aldrig kommer att uppfyllas. Det är liksom inte en ficklampa vi talar om utan komplexa bilar.

Bilar är inte komplexa alls, speciellt inte den elektriska drivlinan som är långt mindre komplex än den fossila.

Uppdaterat: 2024-01-12 11:57

LeifX - då har vi nog lite olika uppfattning om ordet "komplex". Och även elbilars drivlina innehåller en hel del avancerad teknik - det är liksom inte bara en elmotor med remskiva...:)

Uppdaterat: 2024-01-12 12:11
Pi skrev:

LeifX - då har vi nog lite olika uppfattning om ordet "komplex". Och även elbilars drivlina innehåller en hel del avancerad teknik - det är liksom inte bara en elmotor med remskiva...:)

Vilken avancerad teknik tänker du då på?

Uppdaterat: 2024-01-12 12:55

Ja du LeifX - berätta gärna för oss vad som är så enkelt i dagens bilar - och inte minst i elbilarna. Det sitter som sagt inte bara en elmotor med remskiva under huven - det är betydligt mycket mera avancerad teknik både i drivlinan och i bilen som sådan. Och utanpå detta ett stort batteri med avancerade övervaknings-funktioner och laddnings-funktioner.

Uppdaterat: 2024-01-12 14:36

Det låter som du spekulerar och gissar, återger något du "hört" från någon säljare som drar ett hitte-på-argument för att motivera ett onormalt högt pris... -jag ställer frågan igen = vilken avancerad teknik tänker du på?

Jag är mest intresserad av den teknik du anser helt förhindrar bruket av modulära batterier i en elbil...

Uppdaterat: 2024-01-12 15:04

Men det Leif skriver om har jag också gjort.
Det vore ju helt suveränt med en gemensam standard för batterikassetter, men det kommer säkert inte.
Men det borde gå, det gick att få en standard för CD-skivor, VHS-spelare osv.
Man har ju också en standard för laddstrukturen, så omöjligt vore det inte om bara viljan fanns!
En standardkassett med möjlighet till byte likt Nios bytessystem som passar alla nya elbilar vore önskvärt.

Uppdaterat: 2024-01-12 15:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja du Leif - jag har knappt talat med nån enda bilförsäljare om deras elbilar. Däremot har jag en hygglig erfarenhet av mindre el-drivlinor med deras batterisystem så lite vet jag allt. Ni tror att bara för att bilen är eldriven så är den så mycket enklare i sin konstruktion men den kräver kvalificerade komponenter och inte minst en motsvarande mjukvara och allt kostar.
Och jag har aldrig försvarat höga priser på elbilar men lite har diu nog själv gissat när det gäller hur "billigt" det är att bygga en elbil. Det går säkert att göra betydligt billigare än idag - det tror jag också. Och "fossil-bilarna" kommer säkert att bli dyrare allt eftersom - det har vi ju redan sett de 2--4 senaste åren.Och relaterar till den KInesiska marknaden med deras priser.
Så tyvärr Leif - det är nog snarare du som ständigt spekulerar och gissar.

Uppdaterat: 2024-01-12 16:22
LeifX skrev:

Pi skrev:
Orealistiska drömmar LeifX - som aldrig kommer att uppfyllas. Det är liksom inte en ficklampa vi talar om utan komplexa bilar.

Bilar är inte komplexa alls, speciellt inte den elektriska drivlinan som är långt mindre komplex än den fossila.

Dra den om Rödluvan och vargen också…

Uppdaterat: 2024-01-12 18:33
Pi skrev:

Ja du Leif - jag har knappt talat med nån enda bilförsäljare om deras elbilar. Däremot har jag en hygglig erfarenhet av mindre el-drivlinor med deras batterisystem så lite vet jag allt. Ni tror att bara för att bilen är eldriven så är den så mycket enklare i sin konstruktion men den kräver kvalificerade komponenter och inte minst en motsvarande mjukvara och allt kostar.
Och jag har aldrig försvarat höga priser på elbilar men lite har diu nog själv gissat när det gäller hur "billigt" det är att bygga en elbil. Det går säkert att göra betydligt billigare än idag - det tror jag också. Och "fossil-bilarna" kommer säkert att bli dyrare allt eftersom - det har vi ju redan sett de 2--4 senaste åren.Och relaterar till den KInesiska marknaden med deras priser.
Så tyvärr Leif - det är nog snarare du som ständigt spekulerar och gissar.

Du har alltså gått på säljsnacket...

Uppdaterat: 2024-01-14 12:30

LeifX - du år en mästare på märkliga slutsatser. Tror övriga här förstår vad jag har menat.

Uppdaterat: 2024-01-14 13:18

LeifX, nej jag kommer inte upp i över 2 000 mil. Jag vet inte var du har fått det ifrån att jag arbetspendlar 10 mil varje dag.
Jag jobbar framförallt hemifrån, det kallas för distansarbete.
Dator och fibernät.
Jag behöver inte vara fysiskt på jobbet varje dag, inte ens varje vecka. Bara ibland.
Jag behöver inte största batteriet men inte det minsta heller.
Jag klarar mig med 30 mils räckvidd på vintern, för mina turer till fritidsstugan.

Uppdaterat: 2024-03-12 19:54

Modulära batterier = dyrt.
Dessutom tar det mer utrymme. Att ha ett litet batteripaket för korta sträckor och sen ett stort för längre sträckor… Bilen behöver ju fortfarande vara anpassad för det större batteriet. Eller tänker Leif att det ska hängas på en dragkrok?

Elmotorer är avancerade. Handlar om mjukvara, men inte enbart. De behöver ha låg friktion och med låg energiförbrukning och ett kompakt format. För varje ny generation blir de mindre, kompaktare och energisnålare.

Batteriet behöver komplexa övervakningssystem för lång livslängd och temperaturreglering. Även laddning är en kombination av mjukvara och avancerad hårdvara.
Men jag vet ju av andra inlägg från LeifX att han tror att en elbil kan slängas ihop av vem som helst på typ en kafferast.

Om det är så enkelt så kan man fråga sig varför så många elbilar har problem. Buggar i mjukvaran, problem med laddning, heat-gate och cold-gate, en drös oförklarliga problem och ständiga mjukvaruuppdateringar…

Uppdaterat: 2024-03-12 20:11

Raphael, extra batteri på en kärra kanske inte vore så dumt, jag har för mig att det fanns till Zoe i Frankrike.
Kanske ett pivåsläp liknande det som användes till gengasaggregatet i forntiden.

Uppdaterat: 2024-03-12 21:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre