Vi Bilägares forum

Enormt värdefall på elsuvar: Fyndchans på Audi, Mercedes och Jaguar

Enormt värdefall på elsuvar: Fyndchans på Audi, Mercedes och Jaguar

Värdetappet har varit extremt stort på elsuvar som Audi e-tron och Jaguar I-Pace. Det kan gynna begagnatköparen, men det finns viktiga punkter att se upp med innan köpet.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-08 10:30

Kommentarer

20 mils räckvidd på Audi e-tron 50 Quattro, kostade nästan miljonen i inköp, värd 370 000 nu. 20 mil räcker för min nuvarande körstil, men jag skulle hellre välja en beggad e-Golf för 250 000 och samma räckvidd..

Uppdaterat: 2024-01-08 16:00

För mig skulle en gammal e-tron kosta ungefär 1900:-/mån i försäkring så det får vara. Så roligt är det inte.

Uppdaterat: 2024-01-08 18:21

Ja det finns en anledning till att dessa gamla dinosaurier till elbilar har haft ett rejält värdefall.

Uppdaterat: 2024-01-08 18:49

Som jag skrivit flera ggr, blir massivt värdefall då elbils-teknlogin går fram i rasande takt.
tex
- Nu kommer tex bilar som går 60-70mil, några år gamla lyxbilar fixade hälften
- Hur bra blir de bilar som ska kosta 25k€?

Därför jag avvaktar.
Besökte MB i julhelgen, de hade satt med nya EQE med utrustning med 150-160k.
Ett par år gamla EQE ligger nu runt 500k. De brukar vara laddade med utrustning.

Uppdaterat: 2024-01-08 19:45
Gillar kurvor och rondeller

Det är 10 år sen jag köpte min e-up och fick höra att den snart skulle vara värdelös. https://www.blocket.se/annons/halland/volkswagen_e_up_18_7_kwh_drive_driver_assist/1000675766 visar att den är till salu för 89900:- med 6000 mil mer än när jag sålde den 2017.

Uppdaterat: 2024-01-08 20:41
L. Mäkinen skrev:

Det är 10 år sen jag köpte min e-up och fick höra att den snart skulle vara värdelös. https://www.blocket.se/annons/halland/volkswagen_e_up_18_7_kwh_drive_driver_assist/1000675766 visar att den är till salu för 89900:- med 6000 mil mer än när jag sålde den 2017.

Vem har snackat om värdelös?

Uppdaterat: 2024-01-08 21:03
Gillar kurvor och rondeller

Jag tolkar massivt värdefall som att värdet försvinner.

Uppdaterat: 2024-01-08 21:14
L. Mäkinen skrev:

Jag tolkar massivt värdefall som att värdet försvinner.

1 milj till 500k är massivt för de flesta. Dvs det som avhandlas i tråden

Var det en större el-SUV kostade för några år sedan, som nu är daterad.
Trevligt för oss som vill ha lyx och kan nöja sig med kortare räckvidd om man då sparar 500k.
En ny för mig lagom utrustad EQE är 1 milj...Taycan några 100k till.
Kan dock övervintra med en EQC, och byta om 3-4år då nyare bilar sjunkit i pris.
Köper beg utan dyr finansiering eller leasing, billigast så.

Uppdaterat: 2024-01-08 21:36
Gillar kurvor och rondeller

Ja EQC är en äkta MB. Men har dragits med en hel del problem. Luftfjädringsstrul, motorproblem och framförallt en stor elektrontörst.
Men vill du absolut ha en MB så låt så vara. Men kan bli en kostsam övervintring i en rejält utdaterad modell, eller snarare en quickfix från MB för att hänga med rejset.

Uppdaterat: 2024-01-08 21:41

Jag ser 500 i tapp på en bil för en miljon på några år som ganska normalt.

Uppdaterat: 2024-01-08 21:52
L. Mäkinen skrev:

Jag ser 500 i tapp på en bil för en miljon på några år som ganska normalt.

Håller med, detta ger såklart rubriker men på samma tid, hur mycket har en likvärdigt prissatt Q7 sjunkit t.ex?
Jag tror inte elbilarna sjunkit mycket mer eller snabbare än motsvarande fossilbil.

Uppdaterat: 2024-01-09 08:27

Ja, vi har väl under lång tid snackat om ca: 50 % värdefall under de typ första 4 åren men det blir ju lite mera uppenbart om man har ett nybilspris på 800.000 kr än ett på 400.000 kr. Tror också att värdefallet är relativt lika oavsett motortyp - sen har väl andrahands-värdet på elbilar varit lite "dopat" några år under komponentbristen. Men den tiden är nog i stort sett över nu känns det som.

Uppdaterat: 2024-01-09 10:37
Pi skrev:

Ja, vi har väl under lång tid snackat om ca: 50 % värdefall under de typ första 4 åren men det blir ju lite mera uppenbart om man har ett nybilspris på 800.000 kr än ett på 400.000 kr. Tror också att värdefallet är relativt lika oavsett motortyp - sen har väl andrahands-värdet på elbilar varit lite "dopat" några år under komponentbristen. Men den tiden är nog i stort sett över nu känns det som.

Minns att Snoid skröt över att hans Ionic 5 gick lätt beggad att sälja med vinst. Tror inte att det går numera...

Uppdaterat: 2024-01-09 11:34
40-talisten skrev:

Pi skrev:
Ja, vi har väl under lång tid snackat om ca: 50 % värdefall under de typ första 4 åren men det blir ju lite mera uppenbart om man har ett nybilspris på 800.000 kr än ett på 400.000 kr. Tror också att värdefallet är relativt lika oavsett motortyp - sen har väl andrahands-värdet på elbilar varit lite "dopat" några år under komponentbristen. Men den tiden är nog i stort sett över nu känns det som.

Minns att Snoid skröt över att hans Ionic 5 gick lätt beggad att sälja med vinst. Tror inte att det går numera...

Självklart går inte det, och du är väl glimrande glad över det 😉
Är nog ca 80kkr på 6400 mil med dagens värde

Uppdaterat: 2024-01-09 12:27

Guran - ungefär samma värdeminskning som min bensinare då efter 8700 mil och ca: 4,5 år...:)
Fast priserna på nya bilar har ju ökat drastiskt så skall man räkna på återanskaffning så talar vi ju om helt andra siffror.

Uppdaterat: 2024-01-09 13:01
Pi skrev:

Guran - ungefär samma värdeminskning som min bensinare då efter 8700 mil och ca: 4,5 år...:)
Fast priserna på nya bilar har ju ökat drastiskt så skall man räkna på återanskaffning så talar vi ju om helt andra siffror.

ja drygt 15% på elbilen hitilldags. så är väl helt ok

Uppdaterat: 2024-01-09 14:51

Guran - och betydligt mycket mera på "fossil-bilarna", tyvärr. Sen tillkommer ju den årliga skatten dessutom vilken inte är obetydlig numera...

Uppdaterat: 2024-01-09 15:02
L. Mäkinen skrev:

Jag ser 500 i tapp på en bil för en miljon på några år som ganska normalt.

Ja normalt är 50% men 500k är massivt för de flesta.
Man får dock vara beredd på det om man köper en dyr bil

Uppdaterat: 2024-01-09 17:31
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

Ja EQC är en äkta MB. Men har dragits med en hel del problem. Luftfjädringsstrul, motorproblem och framförallt en stor elektrontörst.
Men vill du absolut ha en MB så låt så vara. Men kan bli en kostsam övervintring i en rejält utdaterad modell, eller snarare en quickfix från MB för att hänga med rejset.

Ja så är det.
Men även EQE är en snabbfix, då det är första riktiga elbilen från MB. (gen 1)
EQC var ju en ombyggd fossilbil.
Är nog bara Tesla som har kommit in på gen 3-4 eller nåt, avseende elbils-plattform.

Så även EQE kommer snabbt bli daterad. Kanske redan om ett år eller nåt då de nya mindre MB-elbilarna släpps, troligen på gen-2 plattform.

Uppdaterat: 2024-01-09 17:38
Gillar kurvor och rondeller

MC
Men visst finns det fortfarande gamla Teslor av gen 1 och i3or i bruk? Så det finns väl inget som säger att man även skulle kunna äga EQE som begagnat.

Uppdaterat: 2024-01-09 18:38