Vi Bilägares forum

Så mycket långsammare går snabbladdningen på vintern

Så mycket långsammare går snabbladdningen på vintern

Hyundai lockar med extremt snabb laddning i elbilen Ioniq 5. Men på vintern blir det inte riktigt så. Redan vid nollgradigt ligger laddeffekten långt ifrån vad som lyfts fram i broschyren, visar Vi Bilägares test.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-10 15:10

Kommentarer

Även Enyaq ska ha möjlighet att manuellt slå på förvärmning från MY24. Vet inte hur det är på koncernsyskonen.

Det finns en nackdel vid minusgrader även om man laddar hemma. Det blir större laddförluster.

Uppdaterat: 2024-01-08 16:07
motorcykelentusiasten skrev:

Grosser skrev:
Ofta behöver "extravärmen" förvärmningen arbeta 30-90 minuter för att höja temperaturen till rätt nivåer.

Tack, vad det jag var ute efter.
Dvs på resan:
- snabbladda INNAN då kommer fram till målet om du behöver åka vidare efter någon timme. Eller då du har pausen.
- snabbladda INTE efter en kort stund, då du startat nästa etapp

Yes, detta gäller vid kall väderlek, vår/sommar/höst spelar det som sagt mindre roll och förvärmningen går snabbare.

Uppdaterat: 2024-01-08 16:53
Power to the people

Fast oavsett elbilens alla positiva egenskaper så är det nog ändå enklare att hitta en mack och tanka "fossilt" - och sen köra kanske 80--100 mil innan proceduren behöver upprepas. Sen finns det som sagt andra positiva sidor hos elbilen.
Sen är det aldrig bra att ladda ett mycket kallt batteri även om man kör med långsam-laddning. Men vad är alternativet många gånger ?

Uppdaterat: 2024-01-08 17:21

Pi, alternativet är att bilen själv säkerställer att inte det iskalla batteriet laddas.
BMS säkerställer att batteriet ges en temperatur som inte skadar det samma. Dvs den använder den tillförda energin till att värma upp batteriet innan den fyller på det samma med energi.
Du vet, dom där som utvecklat elbilsplattformerna är ganska så kunniga 😉

Uppdaterat: 2024-01-08 18:55

Så länge laddningen är så här krånglig och tidsödande så lockar mig elbilar inte alls. Då verkar det smidigare att ha en hybridbil. Vill man så kan man köra elektriskt under vardagens kortare turer och på flytande bränsle när man gör långresor.

Uppdaterat: 2024-01-08 19:11

Guran - flera hundra kg batterier tar en ansenlig tid att värma upp i -20 och vid de effekter som hemmaladdning medger. Har du några siffror som vidimerar dina påståenden eller gissar du bara ?
Och hur nyttigt detta är i långa loppet kan bara framtiden utvisa.

Uppdaterat: 2024-01-08 19:16

SKF vad är det som är så krångligt ? Titta på Gastons kommentarer, bara att knappa in vart man ska så sköter bilen resten mycket exakt. Vid superchargern trycker man på en knapp på laddpistolen, vips, luckan öppnar sig och man sätter i sladden. Bilen räknar ut om du behöver 5, 10 eller 15 min för att köra vidare. Inget betalkort, ingen tagg, alla kan göra det. Kolla in Björn Ferrys kommentarer kring sitt X inlägg på Aftonbladet.

Uppdaterat: 2024-01-08 19:41

Man märker tydligt på kommentarerna att en del är nyfikna, en del envetna motståndare och en del som har erfarenhet av att köra elbil. En fossilbil kräver oerhört mycket pyssel i jämförelse med en elbil på totalen samt oron för om den hoppar i gång eller ej.

Uppdaterat: 2024-01-08 19:45
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Grosser skrev:
Ofta behöver "extravärmen" förvärmningen arbeta 30-90 minuter för att höja temperaturen till rätt nivåer.
Tack, vad det jag var ute efter.
Dvs på resan:
- snabbladda INNAN då kommer fram till målet om du behöver åka vidare efter någon timme. Eller då du har pausen.
- snabbladda INTE efter en kort stund, då du startat nästa etapp

Exakt, har du inte möjlighet till destinationsladdning så skall du snabbladda strax innan du ankommer dagen mål.
Sommartid spelar det ingen större roll, då värmer bilen batteriet på 10-20minuter.
Men förvärm alltid är mitt råd.

Tack, bra info.

Uppdaterat: 2024-01-08 19:46
Gillar kurvor och rondeller
J.L skrev:

SKF vad är det som är så krångligt ? Titta på Gastons kommentarer, bara att knappa in vart man ska så sköter bilen resten mycket exakt. Vid superchargern trycker man på en knapp på laddpistolen, vips, luckan öppnar sig och man sätter i sladden. Bilen räknar ut om du behöver 5, 10 eller 15 min för att köra vidare. Inget betalkort, ingen tagg, alla kan göra det. Kolla in Björn Ferrys kommentarer kring sitt X inlägg på Aftonbladet.

Du ska inte överdriva hur enkelt elbil är. För det är det inte.
Teslabilar är klart enklare än övriga elbilar, yepp, men att tanka bensin är enklare.
Både el och fossil har för/nackdelar, bättre att vara objektiv.

Uppdaterat: 2024-01-08 19:51
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Men att påstå att något är enklare är väl subjektivt om något.

Uppdaterat: 2024-01-08 20:02
Pi skrev:

Guran - flera hundra kg batterier tar en ansenlig tid att värma upp i -20 och vid de effekter som hemmaladdning medger. Har du några siffror som vidimerar dina påståenden eller gissar du bara ?
Och hur nyttigt detta är i långa loppet kan bara framtiden utvisa.

Nej jag gissar inte, men har heller inga siffror.
Men ser att batterivärmaren är på drygt 4kW som maxeffekt.
Och som skrivits tidigare så värmer bilen batteriet i ca 1,5 timme inför snabbladdning när det närmar sig -20. Men trotts det reduceras laddeffekten rejält pga att batteriet inte blir varmt nog för skonsam snabbladdning med hög effekt.
Men du får grotta på nätet så kanske du finner exakt fakta.
Kanske får göra en test och notera tillför energi kontra laddad.
Men jag brukar alltid plugga i och ladda direkt jag kommer hem och har låg SOC. Men skulle gissa på att de som försöker ladda under billiga timmar lär få betydande laddförluster pga batteriet blivit helt nedkylt innan laddeffekten ökar.

Uppdaterat: 2024-01-08 20:12

motorcykelentusiasten, jag har erfarenhet av bensinbilar, dieselbilar, laddhybrid och nu senast elbilar. Tycker nog inte att jag överdriver enkelheten med Tesla ur användarsynpunkt. Dock håller jag med om alla bilmodeller har för och nackdelar, Modell 3 kunde haft en halvkombibaklucka, kunde haft en vassare regnsensor, kunde behållit sensorerna för avståndsmätningen. Men uppsidan är så pass bra att man kan leva med vissa mindre bra lösningar. Sämsta erfarenheten är från laddhybriden med dyr service ett ideligt plockande med laddkabeln, med egentligen de sämsta egenskaperna från båda alternativen, klen elmotor, tunn bensinmotor men i serie rapp.

Uppdaterat: 2024-01-08 20:26
Mr Snoid skrev:

Men jag brukar alltid plugga i och ladda direkt jag kommer hem och har låg SOC. Men skulle gissa på att de som försöker ladda under billiga timmar lär få betydande laddförluster pga batteriet blivit helt nedkylt innan laddeffekten ökar.

Bra, tror många försöker vara dumsnåla. Är därför jag ställer alla frågor innan elbilsköpet.
Kanon med andra som har erfarenhet om detaljerna.
Många bryr sig inte vid köp, bara för att upptäcka EN egenskap som retar just DENNE person.
Som kanske andra inte bryr sig om.
Ju mer jag vet...desto fler saker kan jag kolla då jag testar elbilar, som jag tycker är viktigt.
Planera resa inkl laddning är viktigt för mig så kör långt.
Tex:
- går via app för att sedan överföra till bilen?
- kan jag dessutom klicka på en kontakt i tfn/dator och välja "åk dit" och därmed få bilen att köra dit med navi och laddning, utan att göra något i bilen = kanon.
Har man som jag jobb och privata kontakter i "Apple Contacts" (MacBook och iphone) som man behöver åka till, är detta viktigt för mig.

Upptäckte tex under helgerna att i Tesla saknar jag färger i navi, mycket enklare att särskilja olika vägtyper i Mercan då dessa visas med olika färger.
Och att klicka på skärmen i bilen och välja "kör dit", fixar inte alla elbilar med förberedda laddstopp. Kass.

Kan man se radiokanalen och enkelt ändra radiokanal då man har Navi aktiv? Det kan inte alla elbilar.

Uppdaterat: 2024-01-08 21:16
Gillar kurvor och rondeller
J.L skrev:

motorcykelentusiasten, jag har erfarenhet av bensinbilar, dieselbilar, laddhybrid och nu senast elbilar. Tycker nog inte att jag överdriver enkelheten med Tesla ur användarsynpunkt. Dock håller jag med om alla bilmodeller har för och nackdelar, Modell 3 kunde haft en halvkombibaklucka, kunde haft en vassare regnsensor, kunde behållit sensorerna för avståndsmätningen. Men uppsidan är så pass bra att man kan leva med vissa mindre bra lösningar. Sämsta erfarenheten är från laddhybriden med dyr service ett ideligt plockande med laddkabeln, med egentligen de sämsta egenskaperna från båda alternativen, klen elmotor, tunn bensinmotor men i serie rapp.

Med elbil, kan du ha ETT betalsätt oavsett laddstation? Nej
Med fossilbil, kan du däremot betala med Kort i princip över hela världen.
Reser man ofta och mycket på nya vägar, är det en klar skillnad.
I stan däremot är elbil överlägset då den alltid har full tank.

Ja Hybrid är passe nu då laddhastighet och räckvidden är så lång i moderna elbilar.
Backa 5-10år däremot var det bara svindyra elbilar som var ok.

Uppdaterat: 2024-01-08 21:29
Gillar kurvor och rondeller

motorcykelentusiasten, det är sant att är man inte i Teslas eco-system blir det krångligare och personligen föredrar jag Teslas enkelhet, stanna plugga in sladden vänta den anvisade tiden och koppla loss o köra vidare. Det primära för undertecknad är att köra inte ha en pianolackad möbel med kort räckvidd och krångligt handhavande.

Uppdaterat: 2024-01-08 21:37

JL
Fler erbjuder plug-and-charge än Tesla.

Uppdaterat: 2024-01-08 22:19

I tester av fossilbilar förekommer det aldrig om hur lätt eller svårt det är att tanka bilen. I elbilstester så är motsvarande en stor del innehållet...

Uppdaterat: 2024-01-09 08:02
Axa skrev:

JL
Fler erbjuder plug-and-charge än Tesla.

Sch, avslöja inga hemligheter nu. Tesla kan ju framstå som mindre enastående bra och unika.

Uppdaterat: 2024-01-09 08:03

Guran - OK, vi skall väl kanske inte fastna i detta med långsam-laddning i -20 för trots allt är det nog inte så vanligt. Sen har du en poäng i att starta långsam-laddningen direkt när du kommer hem - dock är detta nåt som kommer att kosta när allt fler elnäts-företag övergår till "effekt-taxa". Men hur det slår får vi väl se.

Uppdaterat: 2024-01-09 10:30
Pi skrev:

Guran - OK, vi skall väl kanske inte fastna i detta med långsam-laddning i -20 för trots allt är det nog inte så vanligt. Sen har du en poäng i att starta långsam-laddningen direkt när du kommer hem - dock är detta nåt som kommer att kosta när allt fler elnäts-företag övergår till "effekt-taxa". Men hur det slår får vi väl se.

Dåställer man så klart ned laddeffekten och laddar under en längre tid, förvisso lite högre laddförluster men troligen billigare än att brassa på förfullt. Självklart kommer det komma appar och funktioner som fixar även det.
Alternativt justerar man ned lastbalanseringen i laddboxen så den aldrig överskrider den maxeffekt du själv anger. Så det är ett mindre problem att hantera som du redan nu kan se att jag har en lösning på :)

Uppdaterat: 2024-01-09 11:09

Frågan är om det blir någon större skillnad i kostnad att ladda direkt när man kommer hem mot att ladda senare med högre laddförluster men lägre elpris.

Uppdaterat: 2024-01-09 14:04

Effekt-taxorna är väl enligt leverantörerna främst till för att jämna ut topparna och tillse att det finns tillgänglig el alla dygnets timmar och detta motarbetar man ju om man belastar nätet extra med elbilsladdning under högbelastningstiderna. Och det kan ju då till slut drabba oss alla i ännu högre nätavgifter. Så man får nog ändå fundera både en och två gånger hur man skall agera...

Uppdaterat: 2024-01-09 14:24