Vi Bilägares forum

Vinterns viktigaste tips: Skippa jackan i bilen

Vinterns viktigaste tips: Skippa jackan i bilen

Att använda en tjock vinterjacka i bilen kan öka risken för allvarliga skador.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-08 10:40

Kommentarer

Det kan vara halt på vägen också.

Uppdaterat: 2024-01-08 10:47

Om man krockar och kläms fast i bilen så vore det nog bra om vinterjackan sitter på tills man har fått någon hjälp.

Uppdaterat: 2024-01-08 11:44
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Om man krockar och kläms fast i bilen så vore det nog bra om vinterjackan sitter på tills man har fått någon hjälp.

Kortare sträckor har jag jackan på men på längre resor tar jag av jackan, det blir för varmt annars.

Uppdaterat: 2024-01-08 11:54
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Har alltid jackan på. Drar åt bältet extra hårt om inte bilen fixar det. Som i E-klass.

Uppdaterat: 2024-01-08 14:55
Gillar kurvor och rondeller

Märkligt att många sitter med ytterkläderna på, även under långfärder. Då i en bil som håller rumsvärme efter 10 minuters körning.

Uppdaterat: 2024-01-08 15:28

Jag som hoppar i och ur bilen kanske 10 ggr på en dag bryr mig inte alls, har jag jobbat i en frys och ska till en annan frys får kläderna sitta kvar.

Uppdaterat: 2024-01-08 16:45

Jag gör som Hacken, men jag minns ännu tiden då jag var tvungen att ibland färdas i VW typ 1. Utan bensineldad värmare.
För att få någon form ax defroster på vindrutan spände man ut strypkonan till kylfläkten och placerade en tändsticksask mellan. Motorn gick för kall, men det blev ändå ett uns värme i kupe’n och skraparmen avlastades.
Sedan fick vi ide’n att köra med ett tänt fotogenkök, då blev det så varmt att man satt i skjortan enbart.
Var det bättre förr?

Uppdaterat: 2024-01-08 18:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
40-talisten skrev:

Märkligt att många sitter med ytterkläderna på, även under långfärder. Då i en bil som håller rumsvärme efter 10 minuters körning.

Man är skapt olika, varför är det så svårt att inse det?
Vissa är varmare, vissa kallare och smaken kan vara olika dessutom.

En annan sak...
Jag som tränat hela mitt liv men varit "småbarns-fet" (Blev 20kg övervikt då man inte tränade, inte sov på nätterna , hade stor stress = åt fel och åt för mycket skitmat) vet att det är grym skillnad på att vara hyfsat väldeffad mot att vara överviktig.
Man har inget fettlager som värmer...
Så var det för mig, och vet att det gäller vissa andra som har bulkat och deffar. Om det är generellt vet jag inte dock.
Men man är skapt olika. Hur kan det vara märkligt?

Jag har tex 23 grader på klimatorn i mercan, med t-shirt, två fleece och en vindjacka, underställ på långkalsonger, jeans och vandringskängor - igår då jag körde Örebro till Göteborg.
Samma utrustning hade jag då jag gick ute, i -17-18 grader, men då med mössa och handskar. Kunde vara några timmar.
Båda perfekt då jag rörde mig = blodcirkulering i musklerna.

Till/från gymmet (10min) med bil har jag dock ETT lager heltäckande - perfekt.
Då hinner man inte kallna.

Uppdaterat: 2024-01-08 20:10
Gillar kurvor och rondeller

MC- "Till/från gymmet (10min) med bil har jag dock ETT lager heltäckande - perfekt.
Då hinner man inte kallna."
Problemet kan bli om det händer något, punka, stopp el,dylikt, då gäller det att ha rejäla pådrag lätt tillgängliga för att klar kylan.
Även om det brukar ta 10 minuter kan det bli timmar om det djävlas.

Uppdaterat: 2024-01-09 10:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är nog också klädd ungefär som MC när han har "full mundering" och jag åker typ upp till runt 10 mil. Dock aningen lägre temperatur på klimatorn men vintertid har jag ofta rattvärmen på i sitt lägsta läge - skönt för en gammal gubbe med "artros-händer"...:)

Uppdaterat: 2024-01-09 10:44

Helt klart är vi olika skapta. Jag slänger av mig jackan, även innan jag kliver in i en helt kall bil. Hellre småfryser jag de första 10 min, än att jag blir genomsvettig senare. Frugan däremot är klädd som typ MC hela tiden i bilen. Plus att hon har sittsvärmaren på hela vägen...

Uppdaterat: 2024-01-09 11:29

Om jag tolkar ursprungsartikeln rätt är problemet att den horisontella delen av bältet hamnar för högt, ovanför höftbenkammarna och rakt över mjuka buken där inälvorna pressas ihop vid så låg fartsom 16 km i timmen. Det viktiga är att bältet sitter rätt över höfterna. Det kan man väl göra genom att exv lyfta jackan, lägga bältet nedanför den och sedan dra åt som vanligt. En fluffig jacka ger nog också en extra slack för den diagonala delen av bältet, varför man också där bör dra åt stramt. Det bör man lätt klara själv men det är viktigt att man också gör rätt med barnen, särskilt när de just slutat med barnbilstol. En uppknäppt jacka löser som framhävs i artikeln de flesta av problemen.

Uppdaterat: 2024-01-09 11:58
IngoS

Inte fan småfryser jag frivilligt under 10 minuter när jag skall ut och köra bil. Så där är vi helt klart olika, 40-talisten. Står bilen ute och jag har framförhållning så får gärna bränslevärmaren gå några minuter innan avfärd - sen rattvärmen och stolsvärmen påslagna i sina lägsta lägen. Och inte svettas jag heller när jag har ytterkläderna på mig vintertid. Vi 'r som redan sagts olika...:)

Uppdaterat: 2024-01-09 12:11

Pi skrev : "Står bilen ute och jag har framförhållning så får gärna bränslevärmaren gå några minuter innan avfärd "

Herre gud Pi, du är ett miljösvin, enligt vissa, som använder bränslevärmare som är sååå miljövidrig.

Uppdaterat: 2024-01-09 14:31

Ja Christer - så illa är det ibland...

Uppdaterat: 2024-01-09 15:00
saabnisse skrev:

MC- "Till/från gymmet (10min) med bil har jag dock ETT lager heltäckande - perfekt.
Då hinner man inte kallna."
Problemet kan bli om det händer något, punka, stopp el,dylikt, då gäller det att ha rejäla pådrag lätt tillgängliga för att klar kylan.
Även om det brukar ta 10 minuter kan det bli timmar om det djävlas.

Men ska man åka 10min, inte sitter man då i en bil i flera timmar?
Kan ju ställa bilen och gå in till närmaste hus, max några 100m avstånd. Eller ringa hem och bli upplockad.
Troligast är dock att jag springer till gymmet o tränar. För att sedan bli hämtad.
Dit springer jag enkelt på 20min.
Och om bilen pajjar på HALVA sträckan (=längst ifrån hemmet och gymmet) är det bara 10min att springa...

Kör genom villakvarter med 30 och 50 med högerregel, så det är krypfart på många ställen.

Uppdaterat: 2024-01-09 18:57
Gillar kurvor och rondeller

MC, åker man i bebodda områden är det kanske inte så knepigt, men jag har alltid scooteroverall med mig vintertid.
Du kan ju tänka på de som satt fast på E22 nyligen, det fanns de som åkte i sommarkläder, men det gick tydligen bra ändå?

Uppdaterat: 2024-01-09 22:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre