Vi Bilägares forum

Hyllar elbilen i extemkylan: ”Startar alltid”

Hyllar elbilen i extemkylan: ”Startar alltid”

Biltestaren Robert Granström menar att elbilar är överlägsna när det är riktigt kallt ute.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-04 15:36

Kommentarer

Christer
Det jag säger att är det -20 grader och kallare så har generellt diesel drivna bilar större problem med att starta och få upp värmen i cupen än bilar med andra drivmedel om man inte har någon typ av förvärmning. Så är det bara, fakta och med andra ord och ren vetenskap.

Uppdaterat: 2024-01-07 00:04

Tja .. vetetusan hur rätt ni har ..
Min Volvo F12a startar i -30° utan minsta problem och värmen kommer efter 5 minuter, ungefär de minuterna jag behöver för att göra säkerhetskontrollen 🤠. Skulle jag vidare fastna bakom en trailerdragare som fastnat i en snödriva känner jag mig lugn med att min dieselvärmare har 7 år på sig att göra slut på bränslet (tankbil)

Uppdaterat: 2024-01-07 00:20

För att starta en dieselmotor i sträng kyla behövs en olja med rätt viskositet. Elmotorer har ingen olja, så viskositet på olja är inget problem… ;)

Låt mig dessutom citera ett inlägg här från ViB forum från 2021-01-30:
” 1.6 tdi svårstartad vid kyla
Diesel svårstartad (upptäckt detta när det börjat bli kallt). När den väl är startad går den super, inga konstigheter. Skulle man stänga av och starta upp igen gör den det helt utan problem.

Modell: Skoda Superb 1.6 tdi (-12), 20,000 mil.

Låter man den sedan stå något dygn måste den tugga innan den ber mig slå av tändningen. Nu vid -10 grader fick jag hålla på så där ca 4-5 gg. Under startförsöken kan någon cylinder typ hoppa igång. Sen när den väl är igång går den som sagt bra.

Några saker som verkar OK:
-Glödstift bytta och testade
-Alla säkringar hela / batteri är OK
-Bränslefilter bytt ganska nyligen
-Torrt runt spridare/returslang
-Har kört spridarrengöring
-Inga felkoder
Tacksam för tips.”

Detta är ett exempel på något som helt enkelt inte händer med en elbil.

En elmotor har t.ex inga glödstift som behöver bytas osv.

Uppdaterat: 2024-01-07 09:52

Det finns moduler med superkondensatorer sammankopplade med batteri för att kunna starta lastbilar i sträng kyla. De hade inte existerat utan behov.

Uppdaterat: 2024-01-07 10:02

Såg en video för flera år sen om truckers i Sibirien. När det var 60 minusgrader ute, så eldade (!) de under motorn för att oljan skulle mjukna. Sen hade man ett startförsök, innan batteriet dog...

Uppdaterat: 2024-01-07 10:25

Under tidigt 60-tal så förekom detta med att elda under motorn även i Norrlands inland när det var riktigt kallt och 6V-systemen var de vanligaste. Inte minst gällde det dåtidens VW-bussar har jag för mig.

Uppdaterat: 2024-01-07 10:57

Volvo v90 2020, 7000mil, -38 C i förrgår. Dieselvärmaren startade och stängde av sig pga av för låg spänning batteriet, trots 50mils körning dagen innan.
Bilen startade inte i den kylan.
Dagen efter startade den utan batteriladdning, då -10 grader.

Detta hände min närmsta vän.

Uppdaterat: 2024-01-07 16:09
Gaston skrev:

Ja, det är bara att konstatera att det är ingen fossilbil oavsett med bränslevärmare eller ej som kommer i närheten av snabbheten i värmen i en elbil.
Där är elbilen överlägsen helt enkelt.

Möjligen så länge den elektriska kupevärmaren fungerar, men när den inte gör det så är det inte så roligt längre: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/jonas-hade-9-minus-i-teslan-tvingades-byta-till-en-hyrbil/

Uppdaterat: 2024-01-07 17:44
SKF skrev:

Gaston skrev:
Ja, det är bara att konstatera att det är ingen fossilbil oavsett med bränslevärmare eller ej som kommer i närheten av snabbheten i värmen i en elbil.
Där är elbilen överlägsen helt enkelt.

Möjligen så länge den elektriska kupevärmaren fungerar, men när den inte gör det så är det inte så roligt längre: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/jonas-hade-9-minus-i-teslan-tvingades-byta-till-en-hyrbil/

Grattis du hittade en artikel om en elbil med fel på PTC elementet.
Om nu den där elbilsföraren vetat bättre så skall man vid sådana tillfällen dra på Max värme. I alla fall om man har en bil bygd på E-GMP plattformen, då klarat värmepumpen att fixa en hyfsad värme i bilen.
Men är ju samma med den dieselbil, de förlitar sig på PTC element gör att få värme i bilen när det är rejält kallt. Motorns spillvärme räcker inte på långa vägar för att hålla behaglig temperatur.

Uppdaterat: 2024-01-07 17:49

Oavsett Guran så var artikeln inte svårfunnen - feta rubriker på Expressen på nätet...:)

Uppdaterat: 2024-01-07 18:49
Pi skrev:

Oavsett Guran så var artikeln inte svårfunnen - feta rubriker på Expressen på nätet...:)

Så klart, det skapar klick 😉
Det begriper väl även du?
Alltid lika kul att skriv något om Tesla, det blir mera deg. Skulle inte förvåna mig om redaktörerna har provision på antalet klick på sina artiklar.

Uppdaterat: 2024-01-07 18:52

Ja, det är väl klicken dom till stor del lever av har jag förstått. Och på de som prenumererar och annonsintäkterna - men dessa är väl i sin tur kopplade till nivån av klick. Men det var nog ingen angenäm upplevelse att sitta i den bilen i kylan oavsett "klicken".

Uppdaterat: 2024-01-07 19:23
Mr Snoid skrev:

Så klart, det skapar klick 😉
Det begriper väl även du?
Alltid lika kul att skriv något om Tesla, det blir mera deg. Skulle inte förvåna mig om redaktörerna har provision på antalet klick på sina artiklar.

Oavsett dessa "klick" Mr Snoid eller vad du nu kallas .. Så kommer vi inte ifrån att elbilen i allmänhet och superbilen Tesla i synnerhet trots allt har sina begränsningar .. och dessa begränsningar kan, i vissa lägen vara riktigt avgörande.

Uppdaterat: 2024-01-07 21:21
Zyn skrev:

Mr Snoid skrev:
Så klart, det skapar klick 😉
Det begriper väl även du?
Alltid lika kul att skriv något om Tesla, det blir mera deg. Skulle inte förvåna mig om redaktörerna har provision på antalet klick på sina artiklar.

Oavsett dessa "klick" Mr Snoid eller vad du nu kallas .. Så kommer vi inte ifrån att elbilen i allmänhet och superbilen Tesla i synnerhet trots allt har sina begränsningar .. och dessa begränsningar kan, i vissa lägen vara riktigt avgörande.

Så som alla fordon har dom sina begränsningar eller kan drabbas av fel. Inget konstigt med det.
Men konstigt nog var det uteslutande ICE bilar som bärgningsbilarna körde skytteltrafik till för att starta under helgen i skidanläggningen. Även ett stort antal som stod fastfrusna längs vägen eller fortsatte sin färd på bärgarens flak.

Uppdaterat: 2024-01-08 07:34
Zyn skrev:

Mr Snoid skrev:
Så klart, det skapar klick 😉
Det begriper väl även du?
Alltid lika kul att skriv något om Tesla, det blir mera deg. Skulle inte förvåna mig om redaktörerna har provision på antalet klick på sina artiklar.

Oavsett dessa "klick" Mr Snoid eller vad du nu kallas .. Så kommer vi inte ifrån att elbilen i allmänhet och superbilen Tesla i synnerhet trots allt har sina begränsningar .. och dessa begränsningar kan, i vissa lägen vara riktigt avgörande.

Elbilen i allmänhet och Tesla i synnerhet har sina begränsningar skriver du?
På vilket sätt menar du att Teslorna har större begränsningar än övriga elbilar? Det är väl verkligen oftast tvärtom, att de är den elbilen som fungerar bäst som just elbil. Jag är inne på min fjärde vinter i Tesla efter att haft en vinter i Mercedes elbil med mellan och jag kan inte säga annat än att det är bästa vinterbilarna jag haft. Då har jag en väldigt lång lista av olika fossilbilar att jämföra med.....

Uppdaterat: 2024-01-08 09:44
Raphael skrev:

För att starta en dieselmotor i sträng kyla behövs en olja med rätt viskositet. Elmotorer har ingen olja, så viskositet på olja är inget problem… ;)
Låt mig dessutom citera ett inlägg här från ViB forum från 2021-01-30:
” 1.6 tdi svårstartad vid kyla
Diesel svårstartad (upptäckt detta när det börjat bli kallt). När den väl är startad går den super, inga konstigheter. Skulle man stänga av och starta upp igen gör den det helt utan problem.
Modell: Skoda Superb 1.6 tdi (-12), 20,000 mil.
Låter man den sedan stå något dygn måste den tugga innan den ber mig slå av tändningen. Nu vid -10 grader fick jag hålla på så där ca 4-5 gg. Under startförsöken kan någon cylinder typ hoppa igång. Sen när den väl är igång går den som sagt bra.
Några saker som verkar OK:
-Glödstift bytta och testade
-Alla säkringar hela / batteri är OK
-Bränslefilter bytt ganska nyligen
-Torrt runt spridare/returslang
-Har kört spridarrengöring
-Inga felkoder
Tacksam för tips.”
Detta är ett exempel på något som helt enkelt inte händer med en elbil.
En elmotor har t.ex inga glödstift som behöver bytas osv.

Ja elbil startar överlägset bäst, men ovan exempel är från en skitbil uppenbarligen.
Har en E-klass 200D nu i fyra år och senast i veckan var det nedåt -20 C, den startade omedelbart.
Värmen kommer efter ca 2min.
Kör jag förvärmaren räcker det med 5min så ger bilmotorn värme direkt.

Uppdaterat: 2024-01-08 15:01
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Ja elbil startar överlägset bäst, men ovan exempel är från en skitbil uppenbarligen.
Har en E-klass 200D nu i fyra år och senast i veckan var det nedåt -20 C, den startade omedelbart.
Värmen kommer efter ca 2min.
Kör jag förvärmaren räcker det med 5min så ger bilmotorn värme direkt.

Man får inte skriva skitbil för då kan någon bli kränkt!

Uppdaterat: 2024-01-08 15:06
Christer skrev:

Man får inte skriva skitbil för då kan någon bli kränkt!

hehe.
Ja vad som är sant eller ej är ju inte längre viktigt ;-)

Uppdaterat: 2024-01-08 15:13
Gillar kurvor och rondeller