Vi Bilägares forum

Så mycket långsammare går snabbladdningen på vintern

Så mycket långsammare går snabbladdningen på vintern

Hyundai lockar med extremt snabb laddning i elbilen Ioniq 5. Men på vintern blir det inte riktigt så. Redan vid nollgradigt ligger laddeffekten långt ifrån vad som lyfts fram i broschyren, visar Vi Bilägares test.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-10 15:10

Kommentarer

Bra. Det viktiga är inte max laddhastighet utan laddkurvan sett från 0% till 100% batteriladdning!
Vissa märken har koll och designar sina bilar korrekt och utifrån laddkurvan.
Andra märken skryter om max laddhastighet-
Audi eTron är grym sett över laddkurvan. Samma med systerbilen Taycan.
Och Tesla förstås.

Uppdaterat: 2022-02-10 16:23
Gillar kurvor och rondeller

Beträffande Ioniq5/EV6 så är det språng i batteriets temperatur som tydligt påverkar laddhastigheten. Max hastighet kräver 25graders batteritemp.
Det som är missen är att batterivärmningen först aktiveras så man börjar snabbladda. Jag har laddat en gång på IONITY 10-80% tog en halvtimme, maxade 137kW
Skall man få fart på laddning behöver man än så länge jojo köra en stund innan laddning så batteriet går upp i temperatur.

Uppdaterat: 2022-02-10 16:46

Fast laddkurvan 0--100 % är ju normalt inte så intressant - mera typ 10--70, 10--80 eller 20--80 elöler liknande. Över 80 % så börjar det alltid att gå relativt långsamt för denna typ av batterier så man skall nog undvika att behöva ladda till 100 % när man är på resande fot. Sen bör man ju inte heller dra ur batteriet helt så laddning ifrån tomt batteri är nog lyckligtvis relativt ovanligt.

Uppdaterat: 2022-02-10 17:51

Man pratar om att förvärma batteriet innan laddning för att ladda så snabbt som möjligt. Min undran är hur går det till att förvärma batteriet och var tas dessa KW ifrån? Hur mycket längre i tid tar det att ladda till 80% om Kw-en tas ifrån batteriet vilket jag förmodar att det görs. Försumbart eller många minuter längre laddtid?

Uppdaterat: 2022-02-10 17:51

Ingen elbil för mig. Här blir det klassisk drivning eller möjligen passiv-/laddhybrid så länge det bara är möjligt.

Uppdaterat: 2022-02-10 18:08
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Vikten av optimal batteritemperatur vid snabbladdning framgår om inte annat i en av graferna där Ioniq 5 laddar betydligt snabbare under sommartid.

Uppdaterat: 2022-02-10 18:12
Christer skrev:

Man pratar om att förvärma batteriet innan laddning för att ladda så snabbt som möjligt. Min undran är hur går det till att förvärma batteriet och var tas dessa KW ifrån? Hur mycket längre i tid tar det att ladda till 80% om Kw-en tas ifrån batteriet vilket jag förmodar att det görs. Försumbart eller många minuter längre laddtid?

Energin tas ur högspänningsbatteriet och som regel värms kylvätskan i batteriets kylkrets för att nå rätt temperatur före snabbladdning. Vissa bilmärken återvinner även energin från elmotorn.

Ta en IONIQ 5 som exempel kan du ladda upp till 220 kW vi rätt laddare, dvs du kan fylla batteriet med 3,6 kWh per minut. På det stora hela nyttjas säkerligen inte mer än 3-5 kWh till förvärmning, så 1-2 minuters extra laddtid vid en 350 kW-laddare och 3-5 minuters extra tid vid en 50 kW-laddare. För normalbilisten helt försumbart enligt mig.

Bra är i alla fall att tillverkarna fattat att det krävs aktiv förkonditionering vid högre laddeffekter i vårt nordiska klimat.

Uppdaterat: 2022-02-10 18:21
Power to the people
Grosser skrev:

Christer skrev:
Man pratar om att förvärma batteriet innan laddning för att ladda så snabbt som möjligt. Min undran är hur går det till att förvärma batteriet och var tas dessa KW ifrån? Hur mycket längre i tid tar det att ladda till 80% om Kw-en tas ifrån batteriet vilket jag förmodar att det görs. Försumbart eller många minuter längre laddtid?

Energin tas ur högspänningsbatteriet och som regel värms kylvätskan i batteriets kylkrets för att nå rätt temperatur före snabbladdning. Vissa bilmärken återvinner även energin från elmotorn.
Ta en IONIQ 5 som exempel kan du ladda upp till 220 kW vi rätt laddare, dvs du kan fylla batteriet med 3,6 kWh per minut. På det stora hela nyttjas säkerligen inte mer än 3-5 kWh till förvärmning, så 1-2 minuters extra laddtid vid en 350 kW-laddare och 3-5 minuters extra tid vid en 50 kW-laddare. För normalbilisten helt försumbart enligt mig.
Bra är i alla fall att tillverkarna fattat att det krävs aktiv förkonditionering vid högre laddeffekter i vårt nordiska klimat.

Tack för ett utförligt svar Grosser.

Uppdaterat: 2022-02-10 19:41

Grosser
Sedan kan man komma ihåg att den optimerade batteritemperaturen ger betydande tidsvinster så man kan säga att det inte blir någon ”tidsförlust” alls av att förvärma batteriet.

Uppdaterat: 2022-02-10 19:59

Nu är ju ett elbilsbatteri rätt stort med en rejäl massa så att förvärma ett vinterkallt batteri kan man misstänka tar en hel del energi - frågan är om de nämnda 3--5 kWh verkligen räcker för en vinterkall motor. Men det är väl lyckligtvis sällan man åker iväg direkt till en snabbladdare efter en kallstart. Har man däremot kört bilen före laddningen så lär ju batteriet till viss del vara tempererat så då går det säkert inte åt så mycket. Men det är rimligen inte bara vid laddning som förvärmningen är betydelsefull utan i minst lika hög grad när man skall starta och åka iväg vintertid. Denna typ av batterier brukar prestera bäst runt normala inomhus-temperaturer.

Uppdaterat: 2022-02-10 22:11

Exakt Pi. Det är därför förbrukningen skjuter i höjden första milen vintertid.
Batteriet skall värmas till en temperatur som ger batteriet möjlighet att leverera tillräckligt med energi samt kunna återlagra.
Min bil värmer batteriet till nollan. För att kunna ladda 225kW så behöver batteriet vara 25 grader. Så på vintern värma det aktivt samt så klart av den tillförda energin. Sommartid kyls det.
Det är samma värmesystem som sköter klimatet i kupén så sitter man i bilen och kör värme så laddar det långsammare vintertid, samma på sommaren då värmepumpen behövs för att kyla batteriet.
Men av normal körning blir inte batteriet nått varmt, för lågt energi uttag. Därav Coldgate på de flesta elbilar.

Uppdaterat: 2022-02-10 23:13

Trodde innan jag viste, att man värmde batterierna på elektrisk väg.
Men såg nyligen en film där man bytte värmaren på en Tesla, och det var ju en burk med 2 slangar och en elkabel, typ slangvärmare, fast lite större.

Uppdaterat: 2022-02-11 00:07
Axa skrev:

Grosser
Sedan kan man komma ihåg att den optimerade batteritemperaturen ger betydande tidsvinster så man kan säga att det inte blir någon ”tidsförlust” alls av att förvärma batteriet.

Bra tillägg Axa, självklart finns det en betydande tidsvinst i förvärmningen gentemot halverad laddeffekt.

Uppdaterat: 2022-02-11 10:54
Power to the people

Undrar vad laddningstiden är vid minus 35 grader

Uppdaterat: 2024-01-05 17:02

Att förvärma flera hundra kg batterier i låg temperatur - typ -20 grader - kan man gissa kommer att ta sin tid och kräva sin energi om man skall få en bra temperatur för batteriet. Nån som vet vilken temperaturhöjning man kan räkna med och hur mycket energi detta tar ur batteriet om man inte kan ha bilen ansluten till 230 V ?

Uppdaterat: 2024-01-05 17:48
Pi skrev:

Att förvärma flera hundra kg batterier i låg temperatur - typ -20 grader - kan man gissa kommer att ta sin tid och kräva sin energi om man skall få en bra temperatur för batteriet. Nån som vet vilken temperaturhöjning man kan räkna med och hur mycket energi detta tar ur batteriet om man inte kan ha bilen ansluten till 230 V ?

Ca 1,5 timme med 4kW, dvs 6kWh. Men vid -20 räcker inte den energin för att uppnå optimal temperatur. Avkylningen är allt för stor så 4kW till batterivärmning räcker inte. Så funkar min Ioniq 5.

Uppdaterat: 2024-01-05 20:07

Skriver under på det Snoid!

Uppdaterat: 2024-01-05 21:02
Power to the people

Gissar att det blir knepigt att isolera batteriet mera, då det i värme behöver kylning.
Lite moment 22.

Uppdaterat: 2024-01-05 22:45

Tack för svaren och det var vad jag misstänkte, tyvärr.

Uppdaterat: 2024-01-05 22:54

Inte jättekallt här idag men -15 nu ikväll när jag snabbladdade. Fick 205 kW som bäst, men då började bilen förvärma batteriet betydligt tidigare än den brukar. Det var nog redan 5-6 mil från laddaren som den satte igång och värma inför laddning.

Uppdaterat: 2024-01-05 23:57

Gaston
Och 205 kW är hyggligt bra hastighet trots kallt.

Uppdaterat: 2024-01-06 10:58
Gaston skrev:

Inte jättekallt här idag men -15 nu ikväll när jag snabbladdade. Fick 205 kW som bäst, men då började bilen förvärma batteriet betydligt tidigare än den brukar. Det var nog redan 5-6 mil från laddaren som den satte igång och värma inför laddning.

Ser man vad själva värmingen drar ??

Uppdaterat: 2024-01-06 10:59

Dessutom körde du ju bilen Henrik och det i sig sätter hygglig fart på elektronerna. Finns det nån information i bilarna om batteritemperaturen ?

Uppdaterat: 2024-01-06 10:59
Axa skrev:

Gaston
Och 205 kW är hyggligt bra hastighet trots kallt.

Oja, det är riktigt bra med tanke på kylan.

Uppdaterat: 2024-01-06 11:22
Pi skrev:

Dessutom körde du ju bilen Henrik och det i sig sätter hygglig fart på elektronerna. Finns det nån information i bilarna om batteritemperaturen ?

Jo, men många elbilar förvärmer inte lika intelligent när man navigerar till laddare.

Uppdaterat: 2024-01-06 11:23

Enyaq MY21 gör det inte. Vilket märks av inledningsvis. Snabbladdning i sig gör ju dock att det kan gå relativt snabbt att komma upp i optimal batteritemperatur.
MY24 har förvärmning utifrån navigation till laddatolpe men man kan även manuellt slå på förvärmningen.

Uppdaterat: 2024-01-06 12:17
Rikard skrev:

Gaston skrev:
Inte jättekallt här idag men -15 nu ikväll när jag snabbladdade. Fick 205 kW som bäst, men då började bilen förvärma batteriet betydligt tidigare än den brukar. Det var nog redan 5-6 mil från laddaren som den satte igång och värma inför laddning.

Ser man vad själva värmingen drar ??

Nej, inte specat för sig, men det läggs ju på förbrukningen så jag ser ju att det går upp en del och det kommer med i statistiken.

Uppdaterat: 2024-01-06 12:33
Pi skrev:

Dessutom körde du ju bilen Henrik och det i sig sätter hygglig fart på elektronerna. Finns det nån information i bilarna om batteritemperaturen ?

Nej, på Teslan inte mer än att den säger till sålänge batteriet är kallt och inte är varmt nog för att ta emot full regen.

Uppdaterat: 2024-01-06 12:35

Rikard - läs Gurans svar till mig ovan ang förbrukningen för att förvärma batteriet.

Uppdaterat: 2024-01-06 12:44

Mycket pyssel för att tanka elbilen...

Uppdaterat: 2024-01-06 12:46

40
Faktiskt inte. Bara ladda och köra. Och sen stanna och ladda när det behövs.

Uppdaterat: 2024-01-06 12:49
Axa skrev:

40
Faktiskt inte. Bara ladda och köra. Och sen stanna och ladda när det behövs.

+1, absolut Axa, det underlättar särskilt om bilen är intelligent nog att planera stoppen och förvärmningen.

Uppdaterat: 2024-01-06 14:19
Power to the people
40-talisten skrev:

Mycket pyssel för att tanka elbilen...

Vad är pyssel? Att knappa in laddaren på navin? För det är det enda man måste göra även om man kanske ändå hittar till den. I övrigt inget pyssel alls.

Uppdaterat: 2024-01-06 15:09
Gaston skrev:

40-talisten skrev:
Mycket pyssel för att tanka elbilen...

Vad är pyssel? Att knappa in laddaren på navin? För det är det enda man måste göra även om man kanske ändå hittar till den. I övrigt inget pyssel alls.

Nähä, men det här pysslet med att se till att batteriet är varmt innan laddning då? Jag har aldrig behövt värma bensintanken, vore nog farligt, haha!

Uppdaterat: 2024-01-06 15:32
Pi skrev:

Dessutom körde du ju bilen Henrik och det i sig sätter hygglig fart på elektronerna. Finns det nån information i bilarna om batteritemperaturen ?

Att köra bilen gör inget alls för att få tillräckligt med värme i batteriet för att få lite fart på laddningen.
Då måste du ägna dig åt en halvtimmes jojo-körning med full gas följt av maximal regenerering. Då får du tempen i batteriet. Men inte vid det relativt låga effektuttaget som normal körning ger.

Uppdaterat: 2024-01-06 15:42

40
Men normalt håller man inte på med att se till att batteriet är varmt innan laddning. Det ser bilen till och även om så inte är fallet så brukar det vara hygglig fart på snabbladdningen. Bilen och batteriet är knappast kallt om det är långkörning som kräver snabbladdning. Och laddhastigheten ökar vartefter batteriet närmar sig optimal temperatur.

Uppdaterat: 2024-01-06 15:46

Tja Guran - du kommer inte ifrån att elektronerna rör på sig i en helt annan fart om du laddar ur batteriet jämfört med om bilen står still och ingen förbrukare är igång. Sen är säkert inte temperaturhöjningen så stor men den finns i alla fall där som en parameter.

Uppdaterat: 2024-01-06 15:47

Exakt Pi.
Det räcker inte alls till att få batteriet upp till temperatur som ger bra laddhastighet.
Är man van att bilen laddar åtminstone 200kW är det inte kul när det tuggar på runt 40kW om man inte förvärmer.
Som jag skrev tidigare så är avkylningen av batteriet som ligger under bilen rejäl.
Min bil värmer även batteriet då det är kallare än -20. Då värmer den automatiskt upp batteriet för att det skall gå att få ut lite effekt från det.
Men vid förvärmning inför snabbladdning så värmer den till +20 i kallaste cellen. Och effekten som används till det räcker inte att nå optimal temperatur då det är rejält kallt.

Uppdaterat: 2024-01-06 15:55

Ni som kör elbil, kan ni förtydliga detta för mig som har som arbetsmål att köpa elbil 2024 - om ekonomin är rimlig. (tänker på en trolig massiv värdeminskning då gen 3-bilarna som ska kosta 25k€)

- Snabbladdning: Hur länge ska man köra i 90km/tim konstant fart för att batteriet ska bli uppvärmt, om tempen är 0- minus 10C? (läser Mr Snoid "jojo-körning" så man får låta bilar själv förvärma, men hur lång tid behöver bilen köras för att själv hinna värma)

- Ladda hemma: antar att vid låg laddeffekt påverkar inte batteriets temp hur bra eller snabbt batteriet laddas, rätt?

Uppdaterat: 2024-01-08 12:59
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

- Snabbladdning: Hur länge ska man köra i 90km/tim konstant fart för att batteriet ska bli uppvärmt, om tempen är 0- minus 10C? (läser Mr Snoid "jojo-körning" så man får låta bilar själv förvärma, men hur lång tid behöver bilen köras för att själv hinna värma)
- Ladda hemma: antar att vid låg laddeffekt påverkar inte batteriets temp hur bra eller snabbt batteriet laddas, rätt?

Konstant hastighet/effektuttag "90 km/h" värmer inte batteriet särskilt mycket. Det är ökat strömuttag (gasa/bromsa) eller laddning som höjer batteritemperaturen - utan att tillskottsvärme tillförs (dvs förvärmning).

Uppdaterat: 2024-01-08 13:25
Power to the people

Jag har aldrig funderat på temperaturen i batteriet eftersom jag bara laddar långsamt. Antagligen laddar det långsammare med kallt batteri även hemma, men om det tar 2 eller 3 timmar när jag ändå sover spelar mig ingen roll.

Uppdaterat: 2024-01-08 13:21
motorcykelentusiasten skrev:

Ni som kör elbil, kan ni förtydliga detta för mig som har som arbetsmål att köpa elbil 2024 - om ekonomin är rimlig. (tänker på en trolig massiv värdeminskning då gen 3-bilarna som ska kosta 25k€)
- Snabbladdning: Hur länge ska man köra i 90km/tim konstant fart för att batteriet ska bli uppvärmt, om tempen är 0- minus 10C? (läser Mr Snoid "jojo-körning" så man får låta bilar själv förvärma, men hur lång tid behöver bilen köras för att själv hinna värma)
- Ladda hemma: antar att vid låg laddeffekt påverkar inte batteriets temp hur bra eller snabbt batteriet laddas, rätt?

Jag har på mina olika elbilar inte märkt nån vidare påverkan vid långsamladdning hemma beroende på om batteriet vart varmt eller kallt.
Sen, nej, man måste inte hålla på med Jojo-körning, köp en elbil som själv förvärmer batteriet inför laddning så är det inga som helst problem utan du bara tutar och kör och laddar som vanligt.

Uppdaterat: 2024-01-08 13:24

Gaston,
Det förutsätter ju att man planerar sin laddning i bilens navigation så den vet att man tänkt ladda.

Uppdaterat: 2024-01-08 13:26

Ofta behöver "extravärmen" förvärmningen arbeta 30-90 minuter för att höja temperaturen till rätt nivåer.

Uppdaterat: 2024-01-08 13:31
Power to the people
L. Mäkinen skrev:

Gaston,
Det förutsätter ju att man planerar sin laddning i bilens navigation så den vet att man tänkt ladda.

Nja, räcker att man slår in slutmålet så räknar bilen själv ut allt det där och planerar.

Uppdaterat: 2024-01-08 13:51
Gaston skrev:

L. Mäkinen skrev:
Gaston,
Det förutsätter ju att man planerar sin laddning i bilens navigation så den vet att man tänkt ladda.

Nja, räcker att man slår in slutmålet så räknar bilen själv ut allt det där och planerar.

Inte på alla bilar, men vissa.
Oavsett så förutsätter det alltid att du navigerar till ett mål.
Eller så köper man en BMW där du ”manuellt” kan slå på förvärmningen. Men då inte har en aning om ifall batteriet blir tillräckligt varmt.
Men läser även i Teslagrupper om åtskilliga förare som inte får till att förvärma sitt batteri.
Så det räcker inte att tuta och köra.
1 säkerställ att bilen aktivt kan förvärma batteriet inför snabbladdning
2 läs bilens manual
3 genomför korrekt procedyr så att bilen startar förvärmningen i rätt tid inför snabbladdning
4 börja ladda, har du tur är inte stationen fullsatt och det finns tillräcklig ledig effekt att ge dig en hög laddeffekt.

Uppdaterat: 2024-01-08 14:40
Grosser skrev:

Ofta behöver "extravärmen" förvärmningen arbeta 30-90 minuter för att höja temperaturen till rätt nivåer.

Tack, vad det jag var ute efter.
Dvs på resan:
- snabbladda INNAN då kommer fram till målet om du behöver åka vidare efter någon timme. Eller då du har pausen.
- snabbladda INTE efter en kort stund, då du startat nästa etapp

Uppdaterat: 2024-01-08 15:19
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Grosser skrev:
Ofta behöver "extravärmen" förvärmningen arbeta 30-90 minuter för att höja temperaturen till rätt nivåer.

Tack, vad det jag var ute efter.
Dvs på resan:
- snabbladda INNAN då kommer fram till målet om du behöver åka vidare efter någon timme. Eller då du har pausen.
- snabbladda INTE efter en kort stund, då du startat nästa etapp

Sicket pyssel...

Uppdaterat: 2024-01-08 15:22
motorcykelentusiasten skrev:

Grosser skrev:
Ofta behöver "extravärmen" förvärmningen arbeta 30-90 minuter för att höja temperaturen till rätt nivåer.

Tack, vad det jag var ute efter.
Dvs på resan:
- snabbladda INNAN då kommer fram till målet om du behöver åka vidare efter någon timme. Eller då du har pausen.
- snabbladda INTE efter en kort stund, då du startat nästa etapp

Exakt, har du inte möjlighet till destinationsladdning så skall du snabbladda strax innan du ankommer dagen mål.
Sommartid spelar det ingen större roll, då värmer bilen batteriet på 10-20minuter.
Men förvärm alltid är mitt råd.

Uppdaterat: 2024-01-08 15:39
40-talisten skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Grosser skrev:
Ofta behöver "extravärmen" förvärmningen arbeta 30-90 minuter för att höja temperaturen till rätt nivåer.
Tack, vad det jag var ute efter.
Dvs på resan:
- snabbladda INNAN då kommer fram till målet om du behöver åka vidare efter någon timme. Eller då du har pausen.
- snabbladda INTE efter en kort stund, då du startat nästa etapp

Sicket pyssel...

Inte alls, ingen skillnad mot att se till att tanka innan du ankommer målet eller kanske vänta tills i morgon och upptäcka att det inte fanns nån bensinmack åt det håll du ämnar köra.

Uppdaterat: 2024-01-08 15:40