Vi Bilägares forum

Renault chocksänker priserna

Renault chocksänker priserna

Elbilen blir tiotusentals kronor mindre dyr.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-05 12:54

Kommentarer

Bra initiativ. Hoppas fler följer efter.

Uppdaterat: 2024-01-05 13:39

Ett steg i rätt riktning, blir tufft för branschen.

Uppdaterat: 2024-01-05 14:06

De har dock väldigt dyr privatleasing i förhållande till köpepriset. Trist!

Uppdaterat: 2024-01-05 15:05
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

De har dock väldigt dyr privatleasing i förhållande till köpepriset. Trist!

Ja, stämmer dyrt och ska skriva uppgifter se nedan.

Megane E-Tech 100% electric equilibre EV40 (300 km räckvidd)
6 990 kr/mån 1000 mil/år, 7360 kr/mån 1500 mil/år och 7461 kr/mån 2000 mil/år.

Megane E-Tech 100% electric equilibre EV60 (450 km räckvidd)
7 490 kr/mån 1000 mil/år, 7860 kr/mån 1500 mil/år och 7940 kr/mån 2000 mil/år.

Service ingår i månadskostnaden och 36 månader privatleasing.

Uppdaterat: 2024-01-05 15:24
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Renaults leasingpriser är väl förmodligen vad det egentligen kostar - att andra slumpar sina oattraktiva (?) bilar beror nog på annat...

Uppdaterat: 2024-01-05 16:38

Renault priser på service på denna Megane hutlösa. De tar lite drygt 12.000kr för service över tre år. XC40 Recharge kostar 0 kr över tre år.

Uppdaterat: 2024-01-05 17:07

Man kanske inte kan hoppas på någon billig leasing för kommande nyversionen av Renault 5 heller då?

Uppdaterat: 2024-01-05 17:24
- Peugeot e-208 GT 2022
Optimus skrev:

Renault priser på service på denna Megane hutlösa. De tar lite drygt 12.000kr för service över tre år. XC40 Recharge kostar 0 kr över tre år.

Märkligt att elbilsägare accepterar samma servicekostnader som för fossilbilar. "Servicen" torde innebära koll av spolarvätska, torkarblad, bromsbelägg, däckstryck etc. Alltså samma saker som vilken normalbegåvad bilägare kan göra själv. Lite går runt och sparka på däcken, typ...

Uppdaterat: 2024-01-05 17:42

Ungefär som VAGs s k Serviceinspektioner då, 40-talisten...:) Sen har ju faktiskt Tesla inga servicekrav och det kan ju lite antyda behovet...

Uppdaterat: 2024-01-05 17:50

Denna modellen borde starta någonstans runt 325 tkr..inte mer annars kommer de inte få fart på försäljningen.

Uppdaterat: 2024-01-05 19:20
hx30 skrev:

Denna modellen borde starta någonstans runt 325 tkr..inte mer annars kommer de inte få fart på försäljningen.

Vad ska då den mindre kommande Renault 5 kosta? Den sägs ju ska börja på 25 000 Euro, men det blir väl en bit över 300 000 i Svenska mått. Det vore väl inte passande om den kostade samma som Megane E-Tech?

Uppdaterat: 2024-01-05 19:24
- Peugeot e-208 GT 2022

Den borde starta vid 150kkr. I alla fall enligt det önsketänkarna som befolkar detta forum önskar 😂
Och så skall den vara 4,5m lång och 1,55cm hög också. Det gäller alla bilar

Uppdaterat: 2024-01-05 20:03
Mr Snoid skrev:

Den borde starta vid 150kkr. I alla fall enligt det önsketänkarna som befolkar detta forum önskar 😂
Och så skall den vara 4,5m lång och 1,55cm hög också. Det gäller alla bilar

Now we are talking! 150.000:- är ju orimligt men lägre priser och måtten du nämner skulle nog passa många potentiella köpare i Sverige.

Uppdaterat: 2024-01-05 20:26
Corgie skrev:

Now we are talking! 150.000:- är ju orimligt men lägre priser och måtten du nämner skulle nog passa många potentiella köpare i Sverige.

150 000 räcker långt, i alla fall om vi BARA talar om kostnaden för batteriet :)

För det priset får du ett Tesla batteripack.

Men det här är ju en stor del av problemet med elbilar att batterierna fortfarande är så otroligt dyra.
Finns eller fanns relativt nyligen i alla fall, hela och kompletta och nya bensinbilar för det priset. Visserligen de enklaste små basmodellerna, men ändå.

Idag får man räkna med att bara batteriet i en elbil kostar 100 000 kr, resten är priset för resten av bilen, så kostar den 350 000 kr så kanske 250 000 kr är priset för bilen utan batteri.

Uppdaterat: 2024-01-05 20:45
- Peugeot e-208 GT 2022

Renault ligger bland de lägre servicepriserna enligt en lista hos ViB som räknar flera år framåt många som ligger högre. Artikeln om detta publicerades nyligen.

Uppdaterat: 2024-01-05 21:47

Chocksänker? Näe, Renault har bara tagit bort chock-påslaget de kört med på sina svenska priser. Renaults elbilar har länge varit 80-100.000 kr dyrare i Sverige än i helt jämförbara Finland... -först nu verkar det jämna till sig.

Uppdaterat: 2024-01-05 22:10

Jag kanske bara är ute och vandrar i mina drömmar, men när jag leasade min Peugeot e-208 GT, alltså högsta trimnivån som gick att välja, så blev det en månadskostnad på 3900 kr inklusive vinterdäck och 4500 mil på 3 år.

Nu har jag ju det lite som ett riktmärke och det går ju mer eller mindre inte att hitta något för den prisnivån som man vill ha längre. Snarare minst en tusenlapp eller mer och då ingår allt som oftast bara 1000 mil. Jag behöver nog snarare 2000 mil per år nu, så då får man lägga till extra för det också.
Nej det har gått för långt. Priserna har stegrat till nivåer som inte är acceptabla.

Det visar ju sig så klart på hur många som privatleasar en bil nu jämfört med ett eller två år sedan. Det har gått rakt ner i toaletten. ingen jävel vill leasa längre. Varför? Jo det är för dyrt.

Uppdaterat: 2024-01-05 22:19
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Jag kanske bara är ute och vandrar i mina drömmar, men när jag leasade min Peugeot e-208 GT, alltså högsta trimnivån som gick att välja, så blev det en månadskostnad på 3900 kr inklusive vinterdäck och 4500 mil på 3 år.
Nu har jag ju det lite som ett riktmärke och det går ju mer eller mindre inte att hitta något för den prisnivån som man vill ha längre. Snarare minst en tusenlapp eller mer och då ingår allt som oftast bara 1000 mil. Jag behöver nog snarare 2000 mil per år nu, så då får man lägga till extra för det också.
Nej det har gått för långt. Priserna har stegrat till nivåer som inte är acceptabla.
Det visar ju sig så klart på hur många som privatleasar en bil nu jämfört med ett eller två år sedan. Det har gått rakt ner i toaletten. ingen jävel vill leasa längre. Varför? Jo det är för dyrt.

Det var år 2025 efter april då byta din bil.

Uppdaterat: 2024-01-05 22:26
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Raphael skrev:

Renault ligger bland de lägre servicepriserna enligt en lista hos ViB som räknar flera år framåt många som ligger högre. Artikeln om detta publicerades nyligen.

Raphael, tyvärr inte i detta fall när det gäller Megane som elbil.
Kolla denna länk. MG Marvel och Renault Megane tillhör de dyraste elbilar när det gäller service.
Behåller du en Megane i 10 år så blir du av med 50.000kr i servicekostnad, jämfört med en XC40 Recharge som kostar 9000kr för samma period.
https://www.dn.se/motor/sa-dyrt-ar-det-att-serva-elbilen/

Uppdaterat: 2024-01-05 22:45
GF skrev:

bejje skrev:
Jag kanske bara är ute och vandrar i mina drömmar, men när jag leasade min Peugeot e-208 GT, alltså högsta trimnivån som gick att välja, så blev det en månadskostnad på 3900 kr inklusive vinterdäck och 4500 mil på 3 år.
Nu har jag ju det lite som ett riktmärke och det går ju mer eller mindre inte att hitta något för den prisnivån som man vill ha längre. Snarare minst en tusenlapp eller mer och då ingår allt som oftast bara 1000 mil. Jag behöver nog snarare 2000 mil per år nu, så då får man lägga till extra för det också.
Nej det har gått för långt. Priserna har stegrat till nivåer som inte är acceptabla.
Det visar ju sig så klart på hur många som privatleasar en bil nu jämfört med ett eller två år sedan. Det har gått rakt ner i toaletten. ingen jävel vill leasa längre. Varför? Jo det är för dyrt.

Det var år 2025 efter april då byta din bil.

Jag behöver en ny bil till april 2025 Ja.
Min första tanke är leasing eftersom det funkat så bra 3 gånger nu, men jag är även öppen för att köpa en bil, men det får vi se hur det ser ut framöver.

Uppdaterat: 2024-01-06 00:22
- Peugeot e-208 GT 2022
Optimus skrev:

Raphael skrev:
Renault ligger bland de lägre servicepriserna enligt en lista hos ViB som räknar flera år framåt många som ligger högre. Artikeln om detta publicerades nyligen.

Raphael, tyvärr inte i detta fall när det gäller Megane som elbil.
Kolla denna länk. MG Marvel och Renault Megane tillhör de dyraste elbilar när det gäller service.
Behåller du en Megane i 10 år så blir du av med 50.000kr i servicekostnad, jämfört med en XC40 Recharge som kostar 9000kr för samma period.
https://www.dn.se/motor/sa-dyrt-ar-det-att-serva-elbilen/

Japp.
Volvon kostar i snitt 1150kr/år (varannan år/3000mil, första servicen ingår) = 9330kr, Renaulten kostar i snitt 5120kr/år (varje år/1500mil) under under 10 år = 51200kr
Resterande jämförda bilar kostar mellan 24 och 36tkr under tio år (Teslan också om man väljer att serva)

Uppdaterat: 2024-01-06 14:28

Kostnaden för privatleasing har gått upp därför att elbilsbonusen är borttagen och räntan har höjts. Dessutom är den svenska kronan fortfarande svag.

Det finns kinesiska märken som sponsras av kinesiska staten och där de har kampanjer med låg kostnad privatleasing för att köpa sig marknadsandelar. Det handlar även om att de har bilar i lager de behöver bli av med och osålda lagerbilar kostar pengar och då kan de ta en förlust som rabatt på privatleasingen innebär. De har starka finanser tack vare kinesiska staten.

Uppdaterat: 2024-01-06 18:26

Jag betalade 3900 kr per månad för min fullspäckade Peugeot e-208.
Tyckte det var OK pris, men efter ränteökningarna så drog det iväg till över 5000 kr per månad. Det är INTE OK pris enligt mig.

Så för eventuellt kommande leasing så vill jag ha tillbaka det till ca 4000 kr per månad, men antar att det är belopp jag bara kan drömma om?

Jag har dock vissa krav för bilen, så även om jag kan hamna på det det priset så är det inte säkert att det funkar efter jag lagt på mina krav.

Det tråkiga är ju att de flesta leasingpriser är med föga 1000 mil per år. Det är verkligen i underkant för vad de flesta bilister kör, så varför erbjuder de med sådan sjukt låg siffra närde allra flesta säkert behöver mer?

Jag behöver idag 2000 mil per år, kanske mindre, men absolut mer än 1500,så jag måste kolla på priser för 2000 mil per år, men alla företag listar i princip bara för de få 1000 mil per år.

Vad tror de egentligen? Att folk ska leasa en dyr ny bil och sen knappt köra den?

Uppdaterat: 2024-01-06 20:04
- Peugeot e-208 GT 2022

Mest attraktiva leasingerbjudandena just nu är det på Stellantisprodukter, 3 månader och 500 mil. Tyvärr är det väl utvalda avgasbilar det gäller.

Uppdaterat: 2024-01-06 20:07

Leif hävdar att Renault i Sverige har justerat sina priser efter priserna i Finland. Fakta är att Renaults prissänkning i Sverige inte har med Finland att göra.

Renault sänkte priserna i Europa innan jul, inte bara Sverige. Detta sker inför lanseringen av nya Scenic EV där Renault lyckats trimma ner produktionskostnaderna på plattformen som är samma som används för Mégane.

Nu har Scenic ett nytt batteri, lite annan kemi och högre densitet. Det är billigare per kWh än det som sitter i Mégane.

Renault sänker marginalen på Mégane för att öka avståndet till nya Scenic EV som kommer säljas med normal marginal.

Så anledningen är Scenic, inte Finland.

Uppdaterat: 2024-01-06 20:34

Jag kör under 1500 mil per år. Man säljer in ett lågt pris för 1 000 kr för att köparna ska bli intresserade och väckas, sen är priset på 1500 eller 2000 mil klart högre.

Det bör även nämnas att det kan finnas luringar i priserna. För t.ex. Ora tillkommer en kostnad för vinterdäck. Det är i sig inget konstigt. Men Ora har en mycket hög kostnad för vinterdäck. Leasar man bilen på 1 år så hamnar kostnaden på vinterhjul på ca 10 000 kr. Det är som att köpa nya vinterhjul. Då har man köpt dem för nästa ägare som inte behöver betala dem…

Renault däremot har mycket lägre kostnad för vinterhjul. Det hamnar på knappt 1 000 kr på ett år.

Men detta vet man inte om när man bara jämför annonspriser. Jag tycker Renault är mer hederliga.
Oras trick är ohederligt. Nu kan jag inte svara på om andra Kina-märken kör med liknande fulingar, har inte kollat dem. Men det kan ju vara en förklaring till dessa rabatter på privatleasing. Man sänker leasingpriset på bilen och höjer vinterhjulen…

Uppdaterat: 2024-01-06 20:43
bejje skrev:

Jag betalade 3900 kr per månad för min fullspäckade Peugeot e-208.
Tyckte det var OK pris, men efter ränteökningarna så drog det iväg till över 5000 kr per månad. Det är INTE OK pris enligt mig.
Så för eventuellt kommande leasing så vill jag ha tillbaka det till ca 4000 kr per månad, men antar att det är belopp jag bara kan drömma om?
Jag har dock vissa krav för bilen, så även om jag kan hamna på det det priset så är det inte säkert att det funkar efter jag lagt på mina krav.
Det tråkiga är ju att de flesta leasingpriser är med föga 1000 mil per år. Det är verkligen i underkant för vad de flesta bilister kör, så varför erbjuder de med sådan sjukt låg siffra närde allra flesta säkert behöver mer?
Jag behöver idag 2000 mil per år, kanske mindre, men absolut mer än 1500,så jag måste kolla på priser för 2000 mil per år, men alla företag listar i princip bara för de få 1000 mil per år.
Vad tror de egentligen? Att folk ska leasa en dyr ny bil och sen knappt köra den?

Men du kan väl räkna på att finansiera bilen själv och inte betala extra till finansbolag som även skall tjäna pengar.

Uppdaterat: 2024-01-06 21:20
Mr Snoid skrev:

bejje skrev:
Jag betalade 3900 kr per månad för min fullspäckade Peugeot e-208.
Tyckte det var OK pris, men efter ränteökningarna så drog det iväg till över 5000 kr per månad. Det är INTE OK pris enligt mig.
Så för eventuellt kommande leasing så vill jag ha tillbaka det till ca 4000 kr per månad, men antar att det är belopp jag bara kan drömma om?
Jag har dock vissa krav för bilen, så även om jag kan hamna på det det priset så är det inte säkert att det funkar efter jag lagt på mina krav.
Det tråkiga är ju att de flesta leasingpriser är med föga 1000 mil per år. Det är verkligen i underkant för vad de flesta bilister kör, så varför erbjuder de med sådan sjukt låg siffra närde allra flesta säkert behöver mer?
Jag behöver idag 2000 mil per år, kanske mindre, men absolut mer än 1500,så jag måste kolla på priser för 2000 mil per år, men alla företag listar i princip bara för de få 1000 mil per år.
Vad tror de egentligen? Att folk ska leasa en dyr ny bil och sen knappt köra den?

Men du kan väl räkna på att finansiera bilen själv och inte betala extra till finansbolag som även skall tjäna pengar.

Visst, men då måste man ju slänga upp X-antal pengar direkt, det slipper man om man har leasing.
Ja jag har ett sparkapital, så jag skulle kunna göra det, men jag föredrar att inte betala något alls direkt utan via en månadsavgift.

Uppdaterat: 2024-01-06 21:44
- Peugeot e-208 GT 2022

En bil som kostar 450000:- har ju en räntekostnad på minst 2000:- per månad så 2000 utöver det ska täcka värdeminskning osv, knappast möjligt idag.

Uppdaterat: 2024-01-06 21:52
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
bejje skrev:
Jag betalade 3900 kr per månad för min fullspäckade Peugeot e-208.
Tyckte det var OK pris, men efter ränteökningarna så drog det iväg till över 5000 kr per månad. Det är INTE OK pris enligt mig.
Så för eventuellt kommande leasing så vill jag ha tillbaka det till ca 4000 kr per månad, men antar att det är belopp jag bara kan drömma om?
Jag har dock vissa krav för bilen, så även om jag kan hamna på det det priset så är det inte säkert att det funkar efter jag lagt på mina krav.
Det tråkiga är ju att de flesta leasingpriser är med föga 1000 mil per år. Det är verkligen i underkant för vad de flesta bilister kör, så varför erbjuder de med sådan sjukt låg siffra närde allra flesta säkert behöver mer?
Jag behöver idag 2000 mil per år, kanske mindre, men absolut mer än 1500,så jag måste kolla på priser för 2000 mil per år, men alla företag listar i princip bara för de få 1000 mil per år.
Vad tror de egentligen? Att folk ska leasa en dyr ny bil och sen knappt köra den?
Men du kan väl räkna på att finansiera bilen själv och inte betala extra till finansbolag som även skall tjäna pengar.

Visst, men då måste man ju slänga upp X-antal pengar direkt, det slipper man om man har leasing.
Ja jag har ett sparkapital, så jag skulle kunna göra det, men jag föredrar att inte betala något alls direkt utan via en månadsavgift.

Ja men nu tänker du som en åsna🤣
Hoppas du att ditt sparkapital ökar mer än vad leasingbolagen tar i ränta så skall du så klart leasa bilen. Eller hellre låna själv med bilen som säkerhet så är du fri att byta bil när du vill och inte när leasinggivaren bestämt att det är lämpligt.
Ibland tror jag du tänker allt för kort Bejje.

Uppdaterat: 2024-01-06 23:26

Det kan dessutom bli oväntat dyrt när man lämnar tillbaks leasingbilen. Man får ju betala för ”onormalt slitage och skador”. Detta är en luring för att de ska tjäna extra pengar. Finansierar man med ett lån så finns ingen sån fälla.

Uppdaterat: 2024-01-07 09:35

Raphael,
De gånger jag har leasar har det framgått vad som accepteras som normalt slitage och det har aldrig varit några diskussioner om det.

Uppdaterat: 2024-01-07 10:04
bejje skrev:

De har dock väldigt dyr privatleasing i förhållande till köpepriset. Trist!

Ja, för att leasingföretaget vet att andrahandsväret kommer att bli låååågt.
Skitbil är orsaken.

Uppdaterat: 2024-01-07 11:08
Gillar kurvor och rondeller

” Snart går Göran Olssons treåriga leasingavtal ut. Därför har återförsäljaren genomfört ett förtest, där de identifierat skador och slitage som Göran Olsson ska åtgärda innan han lämnar tillbaka bilen. Att inte fixa felen kostar 15 000 kronor, enligt prisuppgifter från återförsäljaren. Reparationer av en liten buckla på höger bakdörr täcker försäkringen, med en självrisk på cirka 5 000 kronor. Men rostiga bromsskivor och belägg bak får han bekosta helt själv.
Något som Göran tycker är helt fel.
– Jag har kollat igenom avtalet och anser att jag inte ska betala ett dugg. Där står att det vid återlämning får vara bucklor som inte kräver omlackering, och jag tycker inte alls att det behövs någon sådan. Den är ett par centimeter och man ser inte plåten bakom.
– Och jag blev väldigt förvånad över att de kräver att jag ska byta bromsskivor och belägg, och bli debiterad nästan 8 000 kronor om jag inte gör så. Det känns helt fel då det är normalt slitage. Det är som att de vill ha tillbaka en helt ny bil.

Efter beskedet tog Göran Olsson bilen till Bilprovningen som genomförde en besiktning.
– De hade inget att anmärka på bromsarna. För mig känns det som att Volkswagen tar sin chans att försöka tjäna extra pengar. Det spelar ingen roll hur välvårdad bilen än är så kommer de ta en avgift för slitage.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/EQ18b3/aterlamning-av-privatleasingbil-ska-betala-for-slitage

Uppdaterat: 2024-01-07 14:46

Renaults leasingpris är realistiskt. Istället för att ge ut ett lågt leasingpris och ha extremt hög kostnad på vinterhjul istället.

Skitbil? Mégane har ju hyllats i motorpressen för den är snål, har utmärkt infotainmentsystem, hög komfort, är snygg och har för storleken ett stort bagageutrymme.

Uppdaterat: 2024-01-07 14:48
Raphael skrev:

Renaults leasingpris är realistiskt. Istället för att ge ut ett lågt leasingpris och ha extremt hög kostnad på vinterhjul istället.
Skitbil? Mégane har ju hyllats i motorpressen för den är snål, har utmärkt infotainmentsystem, hög komfort, är snygg och har för storleken ett stort bagageutrymme.

1/ Lyft på framhuven, jämför oredan i e-tech med valfri annan elbil
2/ Har tidigare påtalat att en sprillans ny börjat rosta. Kollat flera under julhelgen, samma tendenser på en del av dessa, men inte alla.

Uppdaterat: 2024-01-08 14:23
Gillar kurvor och rondeller