Vi Bilägares forum

Hyllar elbilen i extemkylan: ”Startar alltid”

Hyllar elbilen i extemkylan: ”Startar alltid”

Biltestaren Robert Granström menar att elbilar är överlägsna när det är riktigt kallt ute.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-04 15:36

Kommentarer

Jag vet då inte om jag håller med alls, ja den slår igång relä till stor batteriet, men så gjorde diseln också utan problem så länge glödstiften var i ordning och utan någon jädrans värmare.

Jag hålller på att bli galen på hur värdlös den är nu på vintern. 70kwh användbar effekt. Kring -30° hela veckan. Räckviden e ju ingenting, dubbelt upp i förbrukning. Ja den har luftvärmepump men de finns ingen gas som har någon effektivitet kvar vid -30. Så antingen har du kallt eller använder så använder den elmotstånd (de sköts ju automatiskt).
42kwh/100km ligger den på denna vecka. Sämsta snabbladdessionen toppade på hela 13kw (tror folk har svårt att förstå hur fort grejer kyls av i dessa temperaturer).
Jag skulle behövt på några turer till grannbyn men de finns ingen kund som kommer att acceptera att jag lägger upp 2h extra resetid.

Man blir så irrterad på folk som sitter å blåljuger om -35 och 10% sämmre räckvid. för inget av de stämmer. Redan med hur mycket rullmotståndet över då vi går under -20 gör mer än 10%, sedan skall du ha värme också.

Uppdaterat: 2024-01-04 17:19

Batteri får sämre egenskaper när de är kalla..stoppa in batteriet i kylskåpet och se hur dåligt det blir. Men måste skilja på att funka och inte funka... batteriet blir sämre men funkar ändå... eller hur?

Uppdaterat: 2024-01-04 17:38

Läste om nån elbil som inte ville funka under -30, det var en medveten säkerhetsspärr.
Mins inte vilket märke det var, kanske nån annan vet ??

Uppdaterat: 2024-01-04 18:11

Jodå, elbilen drar mer när det är kallt. Min Tesla vill ha runt 40 % mer när kvicksilvret kryper under -20°.
Men det gjorde min Subaru också. 0,8 l/mil under sommartid blev gärna 1.1 l/mil när det var kallt, 40% där också.

Uppdaterat: 2024-01-04 18:42

Men hamnar man runt -20 eller ännu lägre så har man helt klart nått en temperaturnivå som inte alls är optimal för batterierna - varken vid urladdning eller laddning. Och kör man kortare sträckor så misstänker jag att även med uppvärmningsfunktion för batterierna så kommer dom ändå att ha en driftsituation som är långt ifrån idealisk. Så frånsett att eldriften tar säg 40 % mera per sträck-enhet så kommer man också att kunna ta ut väsentligt lägre kapacitet ur batteriet - i vart fall vid kortare turer. Vid långturer och med en väl fungerande batteri-uppvärmning så är nog den negativa effekten inte lika uppenbar. Men Li-batterier är inte speciellt glada i kyla och speciellt inte i kraftig kyla.

Uppdaterat: 2024-01-04 18:54
Boxer skrev:

Jodå, elbilen drar mer när det är kallt. Min Tesla vill ha runt 40 % mer när kvicksilvret kryper under -20°.
Men det gjorde min Subaru också. 0,8 l/mil under sommartid blev gärna 1.1 l/mil när det var kallt, 40% där också.

Ja, men man sitter inte å kastar bort en timme extra för att ta sig fram med förbränningsmotorn. Skräpsessionen på 13kw där de skulle bilvit 5h extra om jag inte gett upp efter typ 45min då jag hade tillräkligt med energi för att kunna ta mig till en varm plats att få upp tempen tillräckligt så att luftpumpen startade och kunde brassa på värme i batteriet

Om folk kunnde vara ärliga skulle de inte vara ett problem, sluta förgyll utan säg som de är. För batteridrift är långt ifrån perfekt med dagens teknik

Uppdaterat: 2024-01-04 19:03
Pi skrev:

Men hamnar man runt -20 eller ännu lägre så har man helt klart nått en temperaturnivå som inte alls är optimal för batterierna - varken vid urladdning eller laddning. Och kör man kortare sträckor så misstänker jag att även med uppvärmningsfunktion för batterierna så kommer dom ändå att ha en driftsituation som är långt ifrån idealisk. Så frånsett att eldriften tar säg 40 % mera per sträck-enhet så kommer man också att kunna ta ut väsentligt lägre kapacitet ur batteriet - i vart fall vid kortare turer. Vid långturer och med en väl fungerande batteri-uppvärmning så är nog den negativa effekten inte lika uppenbar. Men Li-batterier är inte speciellt glada i kyla och speciellt inte i kraftig kyla.

Jo då så är det Pi. Du skall veta hur mycket sämre gasrespons och effekt är när det är kallt. Nu struntar jag i att förvärma batteriet och kör med bilen som den är. Finns ingen anledning att begära att batteriet skall leverera full effekt då det är svinkallt och halkigt.
Vid -20 så har jag ca 27 mils räckvidd och en rejält reducerad effekt gent emot 42 mil på sommarhalvåret. Är ju ingen raketforskning och du har full kontroll på detta. Men tyvärr verkar många elbilsägare fullständigt ha missat detta.
Under -20 så värmer min bil batteriet för att det skall må bättre. Men vid -10 så används inte en elektron till att värma upp batteriet, utöver det som energiförbrukningen värmer batteriet.

Uppdaterat: 2024-01-04 19:13
Jooon skrev:

Jag vet då inte om jag håller med alls, ja den slår igång relä till stor batteriet, men så gjorde diseln också utan problem så länge glödstiften var i ordning och utan någon jädrans värmare.
Jag hålller på att bli galen på hur värdlös den är nu på vintern. 70kwh användbar effekt. Kring -30° hela veckan. Räckviden e ju ingenting, dubbelt upp i förbrukning. Ja den har luftvärmepump men de finns ingen gas som har någon effektivitet kvar vid -30. Så antingen har du kallt eller använder så använder den elmotstånd (de sköts ju automatiskt).
42kwh/100km ligger den på denna vecka. Sämsta snabbladdessionen toppade på hela 13kw (tror folk har svårt att förstå hur fort grejer kyls av i dessa temperaturer).
Jag skulle behövt på några turer till grannbyn men de finns ingen kund som kommer att acceptera att jag lägger upp 2h extra resetid.
Man blir så irrterad på folk som sitter å blåljuger om -35 och 10% sämmre räckvid. för inget av de stämmer. Redan med hur mycket rullmotståndet över då vi går under -20 gör mer än 10%, sedan skall du ha värme också.

Elbilarna är skit när det är (riktigt) kallt! Värdelösa. Såg nu att elen imorgon eftermiddag kommer att kosta nästan 8 kronor kilowatten! Lägg då på ett tapp på kanske 50 procent i minskad räckvidd, och laddkostnaden skenar. En elbil som "normalt" klarar 50 mil, åker ner till 25 mil. Alltså går 50 procent av laddkostnaden upp i rök och måste ersättas med ny laddkostnad - som ju också den halveras ... Ska vi säga 24 kronor milen i elkostnad imorgon? Och hela den här vintern kommer att göra stora ekonomiska - och praktiska - minusavtryck för elbilsägarna. Tack gode gud för min fossilbil!

Uppdaterat: 2024-01-04 19:22
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Jäkla trams. Såtillvida man kortpendlar till vardags och inte behöver räckvidden vintertid funkar elbil ypperligt. Min drog ca 30 kWh idag. Även med 40 kWh så motsvarar det ca 0,4 liter bensin per mil.

Uppdaterat: 2024-01-04 19:30

Axa - vad eldriften de facto kostar i rörlig kostnad är nog mera intressant för folk i gemen och det beror ju till stor del på vad man betalar totalt per kWh, vilket tempo man håller på vägarna, yttertemperaturen och en massa andra variabler.. Sen kan man jämföra med bensin och diesel som trots allt har en hyfsat jämn kostnad/l oavsett var och när man tankar. Visst drar även "fossil-bilarna" mera i kyla men ökningen är nog inte lika drastisk som för elbilarna och det är ju naturligt beroende på skillnaden i verkningsgrad.

Uppdaterat: 2024-01-04 19:49

Pi
Jag skulle tro att vi är flera här med elbil som kan redovisa kostnaderna för eldriften. Jag har gjort det.

Uppdaterat: 2024-01-04 20:26

De timmar jag laddar imorgon kommer strömmen kosta mellan 1,24 och 1,65 kr/kWh. De flesta jag talat med som har elbil laddar nattetid av två anledningar, priset är lägre och man kör inte bil i sömnen. Jag behövde fylla på 13 kWh efter att ha kört till jobbet i morse. Det är alltså sisådär 20 kr för 5 mil.

Uppdaterat: 2024-01-04 20:44

ViB testar Kia Niro för enbart elbil och enbart bensin säger att elbil är dyrare att äga än bensin billigare då tror jag kan vara hos mack DC snabbladdare är mycket dyrare för miltal. Vore bättre ladda hemma AC laddare räcker 11 kW billigare för miltal än dyrare bensin. Snabbladdare är bäst för att åka semester för långresor. Hemladdare ungefär som 90% använder per år.

Uppdaterat: 2024-01-04 21:15
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Fantastiskt hur fort det blir polarisering i diskussionen. Jag laddade 12V-batteriet i förebyggande syfte för att undvika problem nu när kylan kommer. Annars inget avsevärt att rapportera kring elbilen.

För att hålla mig till fakta så får jag utgå från min egen bil (samma modell som Snoid f.ö). Där var förbrukningen i september månad 1,8 kWh/mil och i december 2,5 kWh/mil "vid laddstolpen" - så inklusive laddförluster i siffrorna. Snittar ungefär 3-6 kr/mil baserat på hemmaladdning.

Men strömpriserna i januari får vi se ännu, men jag avser inte att ladda imorgon.

Uppdaterat: 2024-01-04 22:11
Power to the people

-20 och kallare funkar knappt dieselbilar utan el, krävs motorvärmare. Dessutom knapert med värmen i cupen.

Uppdaterat: 2024-01-04 22:37
2TT2 skrev:

-20 och kallare funkar knappt dieselbilar utan el, krävs motorvärmare. Dessutom knapert med värmen i cupen.

Bränsledriven värmare? Hört talas om det?

Uppdaterat: 2024-01-04 23:51

Att fokusera på motorn när det är batteriet som är problemet är ju en klassisk metod för att "fuska med fakta" för att få fram det budskap man vill.

Uppdaterat: 2024-01-05 00:14

Att dieseln skulle bli gelé stämmer inte heller för all diesel som säljs på vinterhalvåret innehåller tillsatser som förhindrar detta.

Uppdaterat: 2024-01-05 02:02

Elbilarna är överrepresenterade när folk ringer assistans. Problemen är att 12v batteriet ofta lägger av utan förvaring.

Då kan man inte öppna dörrarna eller "motorhuven" för det finns ingen nödnyckel eller fysiska dörrlås.

12v batteriet sitter ofta inbakat djupt i bilen och går inte att komma åt för starthjälp heller.

Uppdaterat: 2024-01-05 02:13

https://www.dagbladet.no/nyheter/brrr-iskaldt-i-kautokeino/80769482
Man brukar säga att inga träd växer till himlen!

Uppdaterat: 2024-01-05 07:37

Dana
Varifrån får du att 12v-batteriet sitter ”djupt inbakat i bilen”?

Tråden visar att det verkar mest som att fossilkramare har noll koll på elbil. Som vanligt.

Uppdaterat: 2024-01-05 08:24

I min elbil sitter 12v-batteriet inte mer inbakat än i de flesta fossilbilar idag.

Uppdaterat: 2024-01-05 08:25
Dana skrev:

Elbilarna är överrepresenterade när folk ringer assistans. Problemen är att 12v batteriet ofta lägger av utan förvaring.
Då kan man inte öppna dörrarna eller "motorhuven" för det finns ingen nödnyckel eller fysiska dörrlås.
12v batteriet sitter ofta inbakat djupt i bilen och går inte att komma åt för starthjälp heller.

Du verkar då ha noll koll och spär bara på skrönan.
Det finns nödnyckel, det finns fysiska lås och batteriet sitter lättåtkomligt.
I alla fall på min elbil

Uppdaterat: 2024-01-05 08:32
Christer skrev:

2TT2 skrev:
-20 och kallare funkar knappt dieselbilar utan el, krävs motorvärmare. Dessutom knapert med värmen i cupen.

Bränsledriven värmare? Hört talas om det?

Jodå. Vi har det på en av våra bilar.
Utan förvärmning funkar dieselbilar mindre bra under -20.
Om du ska spontan köra eller ut med bilen oplanerat så funkar bränsledriven värmare mindre bra då knappast någon har på den dygnet runt.

Uppdaterat: 2024-01-05 09:34

Och AD-blue är klanderfritt när det blir arktiskt kallt ? Tramsigt av fossilbilskramarna att hitta på en massa kvasiargument.

Uppdaterat: 2024-01-05 09:41

Snoid och Gaston
Japp. Även i min elbil sitter batteriet lika ”lättåtkomligt” som i en fossilbil.

Uppdaterat: 2024-01-05 10:54

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expert-darfor-ar-elbilen-sarbar-i-snokaoset

Uppdaterat: 2024-01-05 11:00

Niklas
https://www.vibilagare.se/nyheter/nytt-test-visar-sa-lange-kan-elbilen-sta-pa-tomgang-pa-vintern

Och det var med bilar med ganska små batterier. Dessutom väldigt högt satt innertemperatur.

Uppdaterat: 2024-01-05 11:11

För att få nyans på det hela, så är det inte alla elbilars fel att 12v batteriet ger upp, utan de tillverkare som inte har vettig laddning av 12v batteriet från huvudbatteriet.
12v batteriet borde aldrig kunna ta slut så länge det finns ström i huvudbatteriet.

Uppdaterat: 2024-01-05 11:50

Fossilbilar ”eldar för kråkorna” året om då de avger värme, en del av bränslet blir till värme. Vinter som sommar, sommar som vintern. Detta gör att en fossilbil i praktiken överförbrukar bränsle under halva året för den ger värme som inte behövs. Och därmed minskar skillnaderna mellan sommar- och vinterhalvåret, för de drar för mycket på sommaren.

En elbil är mer energieffektiv. Den ger bara värme när det verkligen behövs. Vilket då blir på vinterhalvåret. Därmed blir det större skillnad i förbrukning mellan sommar och vintern, jämfört med en fossilbil.

Uppdaterat: 2024-01-05 12:20

Alla bilar kan råka ut för spänningsfall hos 12V batteriet, även fossilbilar. (Har en vän som är uppe i norr nu, fossilbil, en Skoda, -35. Bilen startar inte, min vän hoppas den ska starta på söndag då prognosen är att det ska bli mindre kallt).

Det finns elbilar som underhållsladdar 12V batteriet från det stora när bilen står still, det finns även flera som bara laddar vid körning. Kör man korta sträckor på vintern, och låter bilen stå länge, så hinner inte 12V laddas upp. Det gäller oavsett elbil och fossilbil.

Uppdaterat: 2024-01-05 12:24

Jag håller med Rikard till 100 % - "12v batteriet borde aldrig kunna ta slut så länge det finns ström i huvudbatteriet.". Men den möjligheten har ju inte "fossil-bilarna" så i dessa i vart fall borde det finnas ett enkelt sätt att ladda - åtkomligt utifrån om man inte lyckas öppna dörrarna eller huven.

Uppdaterat: 2024-01-05 12:40
Pi skrev:

Jag håller med Rikard till 100 % - "12v batteriet borde aldrig kunna ta slut så länge det finns ström i huvudbatteriet.". Men den möjligheten har ju inte "fossil-bilarna" så i dessa i vart fall borde det finnas ett enkelt sätt att ladda - åtkomligt utifrån om man inte lyckas öppna dörrarna eller huven.

Finns mycket korkat idag. Förra Forden har 2 batterier, ett stort som kopplas bort när motorn stängs av, och ett mindre. Om det mindre tar slut händer ingenting, och för att ladda det måste man skruva ur förarstolen.
Batterier borde vara lätta att lyfta ur, är det -35 och man tar in batteriet i stugvärmen brukar det återhämta sig. Ta ur batteriet i tex en BMW är ett mindre företag idag, i -35 är det även risk att man förstör isolering på kablarna som behöver brytas åt sidan för att få upp batteriet, isoleringen (plasten) är stel redan i rumstemperatur.

Uppdaterat: 2024-01-05 13:20
2TT2 skrev:

Christer skrev:
2TT2 skrev:
-20 och kallare funkar knappt dieselbilar utan el, krävs motorvärmare. Dessutom knapert med värmen i cupen.
Bränsledriven värmare? Hört talas om det?

Jodå. Vi har det på en av våra bilar.
Utan förvärmning funkar dieselbilar mindre bra under -20.
Om du ska spontan köra eller ut med bilen oplanerat så funkar bränsledriven värmare mindre bra då knappast någon har på den dygnet runt.

Jamen det är ju det som är grejen med bränsledriven värmare, att du också snabbt får upp värme på motor och kupe om du måste åka iväg oplanerat på vintern. Nu hade du otur när du tänkte.

Uppdaterat: 2024-01-05 15:54

Rikard - eller som jag skrivit - ett enkelt åtkomligt ladd-uttag utanpå bilen - förslagsvis under tankningsluckan. För det finne en hel del bilar där det inte är jätte-enkelt att ansluta en laddkabel idag.

Uppdaterat: 2024-01-05 17:42
Axa skrev:

Niklas
https://www.vibilagare.se/nyheter/nytt-test-visar-sa-lange-kan-elbilen-sta-pa-tomgang-pa-vintern
Och det var med bilar med ganska små batterier. Dessutom väldigt högt satt innertemperatur.

DET "testet" är knappast relevant då det utgår från perfekta optimala förhållanden med fulladdade batterier.
Gör om det med 50 % som är mer realistiskt.
Och det ändrar inga av de andra faktorerna som Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert hos M Sweden påtalar.

Uppdaterat: 2024-01-05 18:50

Niklas
Varför skulle det inte vara realistiskt? Det intressanta är väl förbrukningen på ”tomgång” inte hur mycket som är i tanken.
Poängen är att man kan sitta längre i en elbil än vad experten tror.

Uppdaterat: 2024-01-05 20:47

Försök att få en elbilsägare att erkänna elbilens tillkortakommanden. Det skulle vara ett PK-brott om något! Det enda som vi får läsa är fanatiska skönmålningar.

Uppdaterat: 2024-01-05 23:06
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Christer skrev:

2TT2 skrev:
Christer skrev:
2TT2 skrev:
-20 och kallare funkar knappt dieselbilar utan el, krävs motorvärmare. Dessutom knapert med värmen i cupen.
Bränsledriven värmare? Hört talas om det?
Jodå. Vi har det på en av våra bilar.
Utan förvärmning funkar dieselbilar mindre bra under -20.
Om du ska spontan köra eller ut med bilen oplanerat så funkar bränsledriven värmare mindre bra då knappast någon har på den dygnet runt.

Jamen det är ju det som är grejen med bränsledriven värmare, att du också snabbt får upp värme på motor och kupe om du måste åka iväg oplanerat på vintern. Nu hade du otur när du tänkte.

Snabbt? Vad är snabbt för dig 10-20 min? För mig är snabbt på direkten. Nu hade du otur när du tänkte eller rättare sagt inte tänkte.

Uppdaterat: 2024-01-06 02:50

Och vart tar bränslevärmaren sin el från ? Ett trött blybatteri där förvisso moderna bilar inte tillåter kraftig urladdning, vilket innebär kall bil. Elektrisk motorvärmare är ett krav även på en dieselbil med värmare.

Uppdaterat: 2024-01-06 09:04

Jag har en god vän som är bilelektriker. Han får ofta beställning av extravärme till ägare av nya BMW dieselbilar. De blir förvånade när värmarna bara kan värma kupe, inte motorn. Anledningen är tydligen att om motorn blir varm utan att ha varit igång ger det en felkod. Och i -30° är en diesel väldigt svårstartad.

Uppdaterat: 2024-01-06 09:15
Boxer skrev:

Jag har en god vän som är bilelektriker. Han får ofta beställning av extravärme till ägare av nya BMW dieselbilar. De blir förvånade när värmarna bara kan värma kupe, inte motorn. Anledningen är tydligen att om motorn blir varm utan att ha varit igång ger det en felkod. Och i -30° är en diesel väldigt svårstartad.

Flera moderna bilar har det problemet.
Jag har startat en Renault Trafic (värmaren trasig) i -28. Det var på hårstrået att den gick igång, motorn lät fruktansvärt illa nån minut, tror inte den gick på alla cylindrar.

Uppdaterat: 2024-01-06 10:50
Rikard skrev:

Boxer skrev:
Jag har en god vän som är bilelektriker. Han får ofta beställning av extravärme till ägare av nya BMW dieselbilar. De blir förvånade när värmarna bara kan värma kupe, inte motorn. Anledningen är tydligen att om motorn blir varm utan att ha varit igång ger det en felkod. Och i -30° är en diesel väldigt svårstartad.

Flera moderna bilar har det problemet.
Jag har startat en Renault Trafic (värmaren trasig) i -28. Det var på hårstrået att den gick igång, motorn lät fruktansvärt illa nån minut, tror inte den gick på alla cylindrar.

Hur mycket minskar man motorns livslängd med såna hemska kallstarter?

Uppdaterat: 2024-01-06 12:55

2TT2 skrev :"Om du ska spontan köra eller ut med bilen oplanerat så funkar bränsledriven värmare mindre bra då knappast någon har på den dygnet runt.

Jamen det är ju det som är grejen med bränsledriven värmare, att du också snabbt får upp värme på motor och kupe om du måste åka iväg oplanerat på vintern. Nu hade du otur när du tänkte. skrev jag

Snabbt? Vad är snabbt för dig 10-20 min? För mig är snabbt på direkten. Nu hade du otur när du tänkte eller rättare sagt inte tänkte." skrev 2TT2

Ja inte vet jag vad du menar oplanerad resa och bränsledriven värmare inte duger? Varmgarage kanske duger åt dig? Har inga problem med att åka iväg oplanerat när jag har tillgång till stolvärme, rattvärme och bränsledriven värmare. Sedan måste man ju hålla koll på batteriets laddning ibland, vilket inte J.L förstår och det måste man ju tydligen även på en elbil, vad jag förstått på vissa elbilsägares problem.

Uppdaterat: 2024-01-06 14:44

Jag hade bränslevärmare i förra bilen. Det tog ändå en liten stund för värmen att komma. Med elbil kommer värmen betydligt fortare.

Uppdaterat: 2024-01-06 15:49

Ja, det är bara att konstatera att det är ingen fossilbil oavsett med bränslevärmare eller ej som kommer i närheten av snabbheten i värmen i en elbil.
Där är elbilen överlägsen helt enkelt.

Uppdaterat: 2024-01-06 18:23

Kan bara konstatera att det var ganska dumt att ta farsans gamla fossilbil till Branäs. Tyckte det var dags att köra lite med den så en 2x16 mils tur skulle gör den gott.
Den gillade inte alls -28 så får se om den vill vara med och leka i morgon. I dag var den inte alls villig att vakna till liv
Får ta bussen hem i morgon så får bilskrället stå och tina fram till våren 😂
Bärgarna har kört i skytteltrafik för att väcka liv i eller frakta bort avgasbilar.
Elbilarna rullar runt här.

Uppdaterat: 2024-01-06 18:38

Guran - är det en diesel-bil ? Dessa och inte minst de som kör på E85 (ja, lite mera bensin vintertid) brukar vara lite tjurigare. Hustruns lilla KIa kickade igång utan problem i morse men vi hade ju bara -24.

Uppdaterat: 2024-01-06 18:53
Pi skrev:

Guran - är det en diesel-bil ? Dessa och inte minst de som kör på E85 (ja, lite mera bensin vintertid) brukar vara lite tjurigare. Hustruns lilla KIa kickade igång utan problem i morse men vi hade ju bara -24.

En gammal diesel. Men startmotorn ville inte ens engagera sig i att starta motorn. Men kan bli trevligt med en buss- och tågtur om den inte ids att starta.

Uppdaterat: 2024-01-06 19:22

Ja du Christer, är mycket medveten om att elbilar har 12volts batterier. Fördelen för elbilen är att det stora batteriet används för uppvärmningen. På din dieselbil ska bränslepump, fläktar och pumpar drivas av det pyttelilla 12 v batteriet. Det är ju inte säkert att ens motorn värms enligt flera inlägg, på nyare bilar. Elbilar är ruskigt bra även i vinterföre.

Uppdaterat: 2024-01-06 22:55