Vi Bilägares forum

Nyheterna som väntar bilägarna: Blir bränslepriserna lägre?

Nyheterna som väntar bilägarna: Blir bränslepriserna lägre?

Flera ändringar som påverkar bilägarna träder i kraft vid årsskiftet. Den viktigaste rör priserna på bensin och diesel.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-28 19:10

Kommentarer

A.L skrev:

Jo läst på är ju precis vad jag har gjort. Men visa gärna var Marx eller Engels har skrivit det du påstod tidigare.
Att det sedan finns olika sätt att se på hur saker och ting skall beräknas tycks tydligen ha gått dig förbi.
Känner du ens till den debatten?
MVH AL

Vaddå .. Nej, såklart känner jag Inte till den debatten ..och skulle Aldrig ens bry mig. Det får du nog hålla i din egen kammare lilla vän.

Uppdaterat: 2024-01-01 20:55

Nej jag misstänkte det, därav att du inte förstod vad jag skrev😅

Och kopplingen till kommunismen är även den en funktion av något du själv fantiserat ihop.

Som vanligt lyckas du dock trolla sönder tråden. Där är du onekligen skicklig.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-01 21:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag tror att jag ger Zyn rätt här. Man får skilja mellan begrepp och mellan produktionspris och tex produktionskostnad.

Uppdaterat: 2024-01-02 00:39

Axa; Nej det finns inget rätt i Zyn:s koppling till kommunism. Eller var hittar du stöd för det?

Angående produktionspriset så skiljer man på begreppen beroende på vilken ansats som man utgår från och beroende på om man räknar på saken utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv eller inte. Det är just där som Zyn snurrade bort sig.

Pris och kostnad är sedan två olika saker oavsett vilken ansats man utgår från. Kostnad utgör resursförbrukning. Slitaget av bil och däck exempelvis. Detta inser de flesta. Korrekta priser (d.v.s med externaliteter inkluderade) och fiskala skatter (dit koldioxidfaktorn räknas) bygger på politiska ställningstaganden och har också effektivitetshöjande inslag (via styrning) - även om den förstnämnda (vägslitaget, olyckor etc) i och för sig utgår från ett marginalkostnadsperspektiv (med grund i Arthur Pigou:s resonemang).

Produktpriset (för att pumpa upp och transferera bränslet till pumpen) och den samhällsekonomiska kostnaden är därför inte synonyma. Produktpriset och samhällskostnaden plus politiska ställningstaganden om hur mycket koldioxid som vägtrafiken skall släppa ut och därtill en allmän pålaga för att finansiera statens drift ( momsen även kallat) är definitivt inte samma sak.

Och därför skall de redovisas separat ( vilket också görs i Sverige enligt EU:s regelverk)

Avslutningsvis; det som utgör kärnan i denna debatt är att nyttoöverskottet från den enskilda resan tillfaller trafikanten själv. Något som en del vanligtvis har svårt att förstå och acceptera. Den debatten är dock uråldrig och även om den för vissa tydligen är obekant så tydliggörs den gång på gång på gång här i trådarna…

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-02 05:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Är ni/vi glad sänkt kraftigt bränslekostnad blev billigast än förrut dyrast?
Tänker köpa ny bil med fossil eller el?
Är det bra höger eller vänster parti nästa gång kanske?!

Uppdaterat: 2024-01-02 09:49
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

AL
Jag noterar att senaste rapporten från ASEK nämns inte ens produktionspris. Begreppet produktionspris är vedertaget inom byggsektorn och definieras såsom Zyn påpekar.

Uppdaterat: 2024-01-02 13:40