Vi Bilägares forum

Toyota C-HR ny långtestbil: Mycket att leva upp till

Toyota C-HR ny långtestbil: Mycket att leva upp till

Hybridcrossovern Toyota C-HR är en av de nya långtestbilarna. Den har mycket att leva upp till.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-29 06:30

Kommentarer

Tidigare Toyota har kanske fungerat som tillverkaren tänkt, men nog är det ett fel med de bromssträckor ni mätt upp? Knappast acceptabla resultat.

Uppdaterat: 2023-12-29 08:48

Ett fantasilöst val, Corolla Cross som bygger på nästan samma teknik var med förra året, Corolla Combi var med för bara några år sedan. Skulle gärna sett någon mer " spännande " val av bil istället för denna, är inte så insatt i alla bilmodeller så att jag har förslag men yrkesfolk ( biljournalister ) borde väl komma på någon mer intressant bilmodell. Jag antar att en avgörande faktor är vilka bilar som kan levereras.

Uppdaterat: 2023-12-29 09:24

Jag anser att det är grovt fel om de inte tar med Volvos EX30. Kanske inte helt klar för leverans nu redan men jag vet år innan då de väntat in nån bil med.

Uppdaterat: 2023-12-29 09:35

Ex30 kan ju få sin plats vid nästa års Långtidstest så dess tid kanske kommer. Eftersom man börjar med vintertesterna så är det nog inte möjligt att vänta längre än typ årsskiftet så det är nog avgörande.
Sen håller jag med om att Toyota blivit lite för mycket exponerad i dessa långtids-tester de allra senaste åren.

Uppdaterat: 2023-12-29 09:41

Haha! Där kom årets Toyota! Och som väntat C-HR.

Uppdaterat: 2023-12-29 10:00

Jo, leveranserna av bilar tajmar väl "aldrig" med släpp av nya modeller.

EX30 borde ju komma med nästa år.

Uppdaterat: 2023-12-29 10:15
Power to the people

Den C-HR är 725 kg får dragvikt i vilket nära minsta finns bara 750 kg hos olika mack uthyrning släpvagn. Otur dålig för Toyota.

Uppdaterat: 2023-12-29 11:14
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Suck, en till toyotabuske! Kanske dags att säga upp tidningsprenumerationen och därmed indirekt slippa sponsra fler toyotaköp.

Uppdaterat: 2023-12-29 18:56

Det tycker jag du skall göra Swensson.
Själv så är jag inte så märkesbunden att jag kallar Toyota för buske. Vad är Vålvo då, ett rövhål ? 🤣😂
Nudelbilen jag har är förövrigt helt ok. och ser inga problem i att ViB tar in en bil från en världens största tillverkare som långtestbil.

Uppdaterat: 2023-12-29 20:28

Tesla, hyundai/Kia och Toyota är de mest sålda till privatpersoner så de har alltid ett intresse.
Däremot alla dessa Hondor och Mercedesar?

Uppdaterat: 2023-12-29 21:06

Vari ligger felet i Mercedes, honda eller för den delen mazda?

Uppdaterat: 2023-12-29 21:11

Mr:
Problem blir det just i det ögonblick man gång efter annan snöar in på samma märke och / eller samma teknik.

Uppdaterat: 2023-12-29 21:13

Märkesfansen vill se sina egna i långtesten...

Uppdaterat: 2023-12-29 21:16

För mig är det naturligt att man väljer märken som man av olika anledningar tror att det finns intresse för många att läsa om. Antingen att de förväntas sälja bra eller att de tvärtom sticker ut på något sätt.

Toyota har trogna kunder så den bör bli vanlig på vägarna. Tyvärr "vet" köparna att Toyota är bäst så de kommer inte ta till sig eventuella brister ändå.

Uppdaterat: 2023-12-29 21:24
Swenssons skrev:

Suck, en till toyotabuske! Kanske dags att säga upp tidningsprenumerationen och därmed indirekt slippa sponsra fler toyotaköp.

Du får byta till VAG Nytt (Teknikens Värd)
För många år sen provkörde de en ny Honda som fick väldigt mycket beröm, och sa att de skulle bli kul att testa den mot andra bilar.
Det kom aldrig nån test av Hondan, men de testade Golf i 5 olika utföranden det året.

Uppdaterat: 2023-12-29 22:27

Som jag skrivit tidigare så har långteststallet de senaste åren bestått av 2 japanska, 1-2 andra asiatiska och 1-2 bilar från EU/USA. Det är helt klart en grotesk överrepresentation av japanska bilar i allmänhet och av Mazda/Honda/Subaru i synnerhet. Varenda bil de lanserar hamnar i långtestet så länge de inte drivs av el, för el gillar inte delar av redaktionen. En gång gjorde de misstaget att ha 2 (!) elbilar samtidigt. Det har de aldrig gjort om.

Uppdaterat: 2023-12-29 22:37

Utöver bristen på bredd i märkesfloran finns ytterligare ett uppenbart problem med de sk biltesterna.

De är i princip intetsägande då de alldeles för korta både i tid och körsträcka.

Frånsett den V90 ViB testar under en längre tid finns väl inga fler, eller?

Jag minns då man på -80 / - 90 talet regelbundet hade sk 10 000 mila tester. Då och först då börjar verkliga fel och brister uppenbaras. Att ”testa” en bil under ca 3000 mil och därefter fälla ett kvalitativt omdöme är bara ”waste of money” och dålig intetsägande journalistik. I princip varje bil klarar 3000 mil utan några större problem.

Fruns / vår VW ID3 har passerat 25 000 mil på snart tre år med ett enda fel, en trasig laddlucka.

Uppdaterat: 2023-12-29 22:37

Jag önskar att ViB bara långtestade Skoda. Skoda Fabia, Kamiq, Karoq, Octavia, Superb, Kodiaq, Enyaq… ;-)

Jag skulle tycka det vore lite mer intressant med lite fler udda bilmodeller som kanske inte säljer bäst. Kanske någonting som kan överraska?
Alla storsäljare är mer eller mindre redan ”söndertestade”.

Uppdaterat: 2023-12-29 22:52

Axa:
Du har en poäng.

Uppdaterat: 2023-12-29 22:56
Swenssons skrev:

Mr:
Problem blir det just i det ögonblick man gång efter annan snöar in på samma märke och / eller samma teknik.

Men vari ligger så att den absolut nyaste av Toyotas förträffliga hybriddrivlinor skulle vara en buske? Volvo borde varsitt stolta om dom haft en lika effektiv hybriddrivlina och för den skull även en laddhybrid med rejäla elbilsprestanda.

Uppdaterat: 2023-12-29 23:45

För långteststallen 2015-2024 ser det ut som följer:

Japan 15, 30%
Tyskland 12, 24%
Sydkorea 6, 12%
Sverige 3, 6%
Frankrike 3, 6%
Tjeckien 3, 6%
USA 3, 6%
Kina 2, 4%
Rumänien 2, 4%
Spanien 1, 2%

Uppdaterat: 2023-12-30 09:44
Power to the people

Mr:
I ett radioprogram häromåret kallade TV o Radiopersonligheten Bosse Bildoktorn en nästan ny toyota för en buske eftersom de sällan är värda att reparera efter att de blivit ca sju / åtta år gamla eller möjligen nått 10 års gränsen.

Han menade att just toyota är designade för att fungera hyggligt under dessa år för att sedan vara lämpliga för skroten dvs bli så dyra att reparera att det inte ska löna sig. Därför kallar han explicit toyota för ”buskar”.

Jag tycker att det är mycket modigt av en sådan erfaren bilmekaniker att våga sticka ut hakan och såväl peka ut ett bilmärke som berätta hur det verkligen ligger till - att toyotas korttidskvalitet är god medan långtidskvaliteten är skruttig.

Vill minnas att medellivslängden på en toyota är betydligt kortare, ca 40%, än på tex europeiska bilmärken där Mercedes och Volvo körs / används längst både mätt i antal år och antal körda mil.

Han berättade dessutom att han var på en större bilskrot och frågade varför det stod mängder av främst japanska bilar uppställda lite var stans som dessutom inte var krockade och fick svaret att de utrangeras / skrotas av dess ägare då toyotabilar helt enkelt blivit för dyra att åtgärda el och elektronikfel på att det blir billigare att skrota och ersätta dem med nya billiga tex toyotor, om man nu tycker att en toyota för runt 400 000 kr är billig.

Alltså därför kallar även jag dessa bilar för ”buskar”, så nu vet ni det!

Uppdaterat: 2023-12-30 10:11

Nja, nu tror jag faktiskt att du är ute på väldigt nyspolad is, Swenssons...:)

Uppdaterat: 2023-12-30 10:16

Det tror jag inte alls, däremot är det svårt för somliga märkeskramare som likt hen från Värmlandsskogen som, overifierad fakta men kvalificerad gissning, bara läser toyotareklam, Kalle Anka samt toyotanytt att kvantifiera tidsseriers statistiska underlag med hjälp av exempelvis stratifierade urval?

Uppdaterat: 2023-12-30 10:34

I detta sammanhang skulle vi ha stor hjälp av ”AL” som besitter stor kunskap av deskriptiv statistik och som dessutom har bättre pedagogiskt tålamod än vad jag har som bara är en högskoleutbildad Nationalekonom utbildad på SU.

Uppdaterat: 2023-12-30 10:41

Jodå, Swenssons - jag vidhåller nog min åsikt trots att jag inte är "Toyota-kramare". Det finns helt enkelt alldeles för mycket som talar emot dina åsikter.

Uppdaterat: 2023-12-30 10:42
Swenssons skrev:

Det tror jag inte alls, däremot är det svårt för somliga märkeskramare som likt hen från Värmlandsskogen som, overifierad fakta men kvalificerad gissning, bara läser toyotareklam, Kalle Anka samt toyotanytt att kvantifiera tidsseriers statistiska underlag med hjälp av exempelvis stratifierade urval?

Menar du Shogun? Han har inte skrivit här på flera år, sedan han blev utkastad efter att ha skämtat med en moderators profilbild.

Uppdaterat: 2023-12-30 10:43

Pi:
Det finns och kommer alltid att finnas den köpkategori som för i princip samma peng hellre köper TVÅ billiga varor till samma pris som EN bättre / dyrare. Det kallas för prissegmentering eller marginell utbytesteorem om man vill hålla sig med nationalekonomiskt akademisk terminologi.

Uppdaterat: 2023-12-30 11:07

40:
Blir man verkligen utkastad pga man skämtar med en profilbild?

Det borde väl ha legat värre ”brottslighet” än så bakom beslutet? I annat fall känns det som om domen mot hen var lite i väl överkant hård givet dess konstnärligt lekfulla påhitt men vad vet jag?

Vi ska och måste alla foga oss under och lita på moderatorernas sunda omdömen.

Uppdaterat: 2023-12-30 11:13

Swenssons - har vi talat om prisaspekten ? Och Toyota är f ö inte längre speciellt billiga bilar. Är som sagt ingen "Toyota-kramare" men så enkelt som du avfärdar detta märke - så enkelt kan man inte göra det. Det finns som sagt alldeles för mycket som talar emot dina åsikter. Sen förstår jag inte riktigt vad din utbildning har med Toyota att göra...

Uppdaterat: 2023-12-30 11:15

Pi:
Utbildning - statistik - analytisk förmåga / dra tex (stratifierade, dock nödvändigtvis inte kvantitativa och / eller kvalitativa) slutsatser.

Uppdaterat: 2023-12-30 12:16
Swenssons skrev:

Det tror jag inte alls, däremot är det svårt för somliga märkeskramare som likt hen från Värmlandsskogen som, overifierad fakta men kvalificerad gissning, bara läser toyotareklam, Kalle Anka samt toyotanytt att kvantifiera tidsseriers statistiska underlag med hjälp av exempelvis stratifierade urval?

Du vet väl att han från Värmlandsskogen för närvarande kör Lexus RX, ja han har bytt bort RAV4 mot en högkvalitativ premiumbil.

Uppdaterat: 2023-12-30 13:54

Mr:
Nope, jag har ingen aning om vad han kör eller inte eftersom jag vet varken hans namn, adress eller för den delen intresse att följa honom.

Om lexus är kvalitet eller inte vet jag inte heller men jag anser att de är så pass anskrämligt fula att bara det gör att jag icke kommer att satsa mina skattade sekiner på detta bilmärke.

Till detta läste jag någonstans i ViB 2023 att skillnaden mellan ”bästa” bilen och ”medelbilen” mätt i antal fel bara är ca 5% i någon nyss redovisad kundnöjdhetsindex. Ynka ca 5%!

För att sedan få relevans måste man bryta ned de 5% och se vari dessa fel låg i.

Men allt annat lika är dagens bilar så pass lika mätt i kvalitet att ens begreppet ”medelmåttiga” bilar saknar relevans eftersom alla bilar idag håller väldigt hög lägsta nivå.

Därför väljer jag produkter efter andra mått och steg än ”kvalitet” tex var, vem eller vilken region, land eller företag vill jag bidra med arbetstillfällen, välfärd, regional eller plantetär tillväxt etc? Men alla har självklart rätt till och måste ta ansvar för sin åsikt / val osv.

Uppdaterat: 2023-12-30 14:41

Swenssons, du vet väl att du stödjer Kina i och med ditt bilval? Med det sagt tror jag att för de flesta är det svårt att göra rätt bilval med de argument du nämner.

Uppdaterat: 2023-12-30 14:52

Corgie:
Så vitt jag vet stödjer jag svenska arbetstillfällen bl.a i Göteborg, Olofström, Vårgårda, Skövde som därigenom ger medel till svensk välfärd.

Att sedan vinsterna delas ut till knappt 51% till kinesiska ägare och 49% till svenska aktieägare är väl betydligt bättre än att skicka i stort sett alla vinster och arbetstillfällen till tex japanska tex toyota bolagsägare, eller hur?

Hur många arbetstillfällen har du via din bilkonsumtion givit till Sverige?

Uppdaterat: 2023-12-30 16:33

Är inget stort Toyota-fan, men uppenbarligen levererar Toyota värde för sina kunder, och då får man väl acceptera någonstans.

Uppdaterat: 2023-12-30 16:35
Power to the people

Hur många arbetstillfällen ges då du Corgie köper tex en asiatisk bil mer än till hen som säljer och väldigt snart skrotar bilen?

Jo just det, det blir iof ett svenskt arbetsled till i händelsekedjan, hen som transporterar bilen till skroten…

Uppdaterat: 2023-12-30 16:36

Swenssons, då är du tyvärr väldigt lurad. Det är mycket kineser som numera styr Volvo Cars, arbetsplatser och styrelserum. Dessutom kan jag nämna att jag som bor i Göteborg , så flyttar det in alltmer kineser här och ibland dominerar de bostadsområdena. Som jag nämnde, inte lätt idag att veta om man gör rätt val när det gäller välfärd, politik, arbetstillfällen etc men att tro om man tex väljer Volvo så gör man rätt val så är man fel ute. Dessutom så tillverkar väl i princip alla asiatiska tillverkare sina bilar i Europa för den europeiska marknaden.

Uppdaterat: 2023-12-30 16:55

Corgie:
Min släkting har sedan flera. decennier tillbaka en hyggligt hög chefstjänst som teknisk fysiker på Volvo Powertrain och han är min källa och torde väl ha koll på diverse flöden inom Volvo cars?

Att det sker kunskapsutbyte i, inom och mellan Volvokoncernens verksamhetsgrenar är väl tämligen självklart inte minst inom FoU.

Uppdaterat: 2023-12-30 17:15

Corgie:
Vart hamnar förresten pengarna och vinsterna för de asiatiska bilmärkena? Vilka länders fasoner stöttar man då?

Främst japan med sin protektionistiska ekonomi som genom deras riksbank - bank of japan - trycker ned valutan gm penningpolitiken allt för att trycka undan / strypa varuimporten dvs man aktivt tvingar och utövar aggressiv ekonomisk och mental indoktrinering på sin egen befolkning så att det knappt rullar några europeiska bilmärken på japansk mark.

Vill du stötta en sådan politisk regim?

Uppdaterat: 2023-12-30 17:33

Men oj, här blev ViB:s val av en Toyota som en långtestbilar nån form av plattform för att påvisa sin förträfflighet i att stötta Sverige genom att köpa en dinosaurie från Volvo 🤔
Trodde det var valet av en lite mindre, lättare och bränslesnålare Toyota som artikeln handlade om.

Uppdaterat: 2023-12-30 19:13

Mr:
Javisst spårade artikeln ut, kanhända beroende på mina inlägg. Bättring Swensson bättring!

Uppdaterat: 2023-12-30 19:31
Swenssons skrev:

Mr:
I ett radioprogram häromåret kallade TV o Radiopersonligheten Bosse Bildoktorn en nästan ny toyota för en buske eftersom de sällan är värda att reparera efter att de blivit ca sju / åtta år gamla eller möjligen nått 10 års gränsen.
Han menade att just toyota är designade för att fungera hyggligt under dessa år för att sedan vara lämpliga för skroten dvs bli så dyra att reparera att det inte ska löna sig. Därför kallar han explicit toyota för ”buskar”.
Jag tycker att det är mycket modigt av en sådan erfaren bilmekaniker att våga sticka ut hakan och såväl peka ut ett bilmärke som berätta hur det verkligen ligger till - att toyotas korttidskvalitet är god medan långtidskvaliteten är skruttig.
Vill minnas att medellivslängden på en toyota är betydligt kortare, ca 40%, än på tex europeiska bilmärken där Mercedes och Volvo körs / används längst både mätt i antal år och antal körda mil.
Han berättade dessutom att han var på en större bilskrot och frågade varför det stod mängder av främst japanska bilar uppställda lite var stans som dessutom inte var krockade och fick svaret att de utrangeras / skrotas av dess ägare då toyotabilar helt enkelt blivit för dyra att åtgärda el och elektronikfel på att det blir billigare att skrota och ersätta dem med nya billiga tex toyotor, om man nu tycker att en toyota för runt 400 000 kr är billig.
Alltså därför kallar även jag dessa bilar för ”buskar”, så nu vet ni det!

Tror du på tomten oxå ??

Uppdaterat: 2023-12-31 00:05
Swenssons skrev:

Suck, en till toyotabuske! Kanske dags att säga upp tidningsprenumerationen och därmed indirekt slippa sponsra fler toyotaköp.

Har du tvångstankar om Toyota? Kanske dags att söka hjälp?

Uppdaterat: 2023-12-31 02:27
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Swenssons skrev:

Mr:
I ett radioprogram häromåret kallade TV o Radiopersonligheten Bosse Bildoktorn en nästan ny toyota för en buske eftersom de sällan är värda att reparera efter att de blivit ca sju / åtta år gamla eller möjligen nått 10 års gränsen.
Han menade att just toyota är designade för att fungera hyggligt under dessa år för att sedan vara lämpliga för skroten dvs bli så dyra att reparera att det inte ska löna sig. Därför kallar han explicit toyota för ”buskar”.
Jag tycker att det är mycket modigt av en sådan erfaren bilmekaniker att våga sticka ut hakan och såväl peka ut ett bilmärke som berätta hur det verkligen ligger till - att toyotas korttidskvalitet är god medan långtidskvaliteten är skruttig.
Vill minnas att medellivslängden på en toyota är betydligt kortare, ca 40%, än på tex europeiska bilmärken där Mercedes och Volvo körs / används längst både mätt i antal år och antal körda mil.
Han berättade dessutom att han var på en större bilskrot och frågade varför det stod mängder av främst japanska bilar uppställda lite var stans som dessutom inte var krockade och fick svaret att de utrangeras / skrotas av dess ägare då toyotabilar helt enkelt blivit för dyra att åtgärda el och elektronikfel på att det blir billigare att skrota och ersätta dem med nya billiga tex toyotor, om man nu tycker att en toyota för runt 400 000 kr är billig.
Alltså därför kallar även jag dessa bilar för ”buskar”, så nu vet ni det!

Sorry, men Bosse Bildoktorn kan absolut ingenting! Han passar bara in i den skara av journalister som tack vare sitt kändisskap kan vräka ur sig allsköns personligt trams.

Uppdaterat: 2023-12-31 02:31
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Jag undrar hur en del jönsar hamnar i den här situationen att de hatar Toyota. Har de ens provat en Toyota under senare år? Är Toyotas - i vart fall tidigare - så höga kvalitet omöjlig att acceptera? Ser de bara gamla kärringar bakom ratten? Jag kan lova att om de här Toyota-hatarna sätter sig i till exempel en Toyota Yaris Cross eller i en Toyota Corolla Cross och provkör i 30 minuter, så kommer de att tänka "men vilken trevlig bil". Själv har jag kört Volvo, Saab, Volkswagen, Audi och Mercedes genom åren, men har nu hamnat i en Toyota - OCH STORTRIVS! Toyota är det absolut tryggaste bilmärket man kan köpa. Visst, det blir fel ibland, men de tar sitt ansvar utan minsta gnäll. Man behöver aldrig oroa sig som Toyota-kund.

Uppdaterat: 2023-12-31 02:43
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Det känns som om somligas inlägg alltmer övergår till personangrepp?

Uppdaterat: 2023-12-31 06:09

Vi köpte vår C-HR förra året , och kan efter dryga året som ägare till den , konstatera att vi är mycket nöjda.
Vår Suzuki Swift vi köpte i år, byte vi bort och tog en Mazda 2 hybrid. Som vi är också nöjda med. Ett skäl att vi bytte bort Swiften var dess slöhet, Suzuki sänkte hästkrafterna till 83 hk. Gjorde en del då föregående modell av Swiften hade 94 hk.Den lilla skillnaden gjorde årets Swift lite slöare. Är mycket bättre drag i Mazdan 2 hybrid.

Uppdaterat: 2023-12-31 07:00
Lås inga trådar.

Många Suzuki är ju bara förklädda Toyotor idag…

Uppdaterat: 2023-12-31 07:53

Mazda 2 Hybrid är ju en Toyota Yaris med minimal "förklädnad" - men inget fel i det för Yaris är ju en utmärkt småbil.
Men Suzuki Swift är nog en "riktig" Suzuki-produkt om jag fattat det rätt.

Uppdaterat: 2023-12-31 08:08