En kvinna i Växjö frias i tingsrätten efter en dödsolycka på en parkeringsplats. Anledningen är att kvinnan kan ha kommit åt en pekkänslig knapp som styr farthållaren på ratten – och att bilen därför ”accelererade av sig själv”.
Frias efter dödsolycka – på grund av touchknapp: ”Det sa bara pang”
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-18 18:40
Kommentarer
Alla bilar med kökörningshjälp bör gå att aktivera från noll. Min gamla KIA behövde man peta på en knapp eller på gaspedalen när man stannat helt i en kö. Sen åkte den bakom framförvarande i sakta mak.
Nuvarande MINI går att återaktivera till satt hastighet så fort den rullar. Opeln blir jag irriterad på för den måste över 40.
Så olika kan det vara! Min nuvarande automat har faktiskt denna begränsning likaväl som tidigare manuell...
Bara rena budgetbilar som fortfarande har begränsning neråt i farthållarfunktionen. Alla vettiga bilar så kan den vara på ända ner i kökörning.
Någon logisk förklaring (alltså inte i stil med att vettig bil = min bil, budgetbilar = andras bilar) varför?
Gaston
Jag tror man behöver skilja mellan köfunktionen och farthållarens begränsningar. På min är lägsta farthållarhastighet 20 km/h men hamnar jag i kö så stannar och startar bilen av sig själv, dvs i låga farter ner till 0.
Ursprungligen handlar tråden om att någon återaktiverat farthållaren från stillastående. Helt klart går det att göra på många bilar.
Under mitt arbetsliv har jag varit med om en hel del riskanalyser. När jag nu gör en enkel riskanalys om återaktivering av farthållare från stillastående så lyser det direkt rött...
Själv brukar jag nöja mig med tomgångsvarv vid krypkörning (på plan mark), typ parkering. Farten regleras då med bromsen... Det funkar fint också med manuell låda, men då får farten regleras med kopplingen.
Trodde det var så alla gjorde men tydligen inte.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.