Vi Bilägares forum

MG 4 ny långtestbil: Mycket utrustning för pengarna

MG 4 ny långtestbil: Mycket utrustning för pengarna

Elbilen MG 4 är en av Sveriges ”minst dyra”, och lockar med en hel del utrustning för pengarna. Men kort räckvidd kan ställa till det på vintern.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-28 06:30

Kommentarer

MG4 Standard är prishöjd från tidigare 330 kkr till nu 370 kkr. Ingen värmepump eller backkamera. Vinterhjul för 20 000 kr (!). Prisvärd?

Uppdaterat: 2023-12-28 07:07

20kkr är väl inget opris för fyra vinterhjul med fälg. Snarare ett fullt normalt pris.

Uppdaterat: 2023-12-28 07:37

Jag ser två negativa saker med den: kinesisk produkt och man måste ha med Hedin att göra.

Frånsett att den är kantigt formgiven då.

Uppdaterat: 2023-12-28 07:55
L. Mäkinen skrev:

Jag ser två negativa saker med den: kinesisk produkt och man måste ha med Hedin att göra.
Frånsett att den är kantigt formgiven då.

Om du kör den upptäcker du fler…
Jag säger, undvik

Uppdaterat: 2023-12-28 08:37
Gillar kurvor och rondeller

MG4 standard har kostat 329 900 kr sedan i höstas och kostar lika mycket idag.
https://www.mgmotor.eu/sv-SE/configurator/mg4

MG4 4 luxery med större batteri och bättre utrustning kostar 389 990 kr.

MG4 extended range kostar 464 990 kr.

Så priset i artikeln stämmer inte och hade själv valt luxery vid kontant köp men ganska säker att standard säljer mest pga att den kostat 2990:-/mån i leasing men nu har dom höjt till 3695:-/mån.

Uppdaterat: 2023-12-28 09:17
Elbilar
Mr Snoid skrev:

20kkr är väl inget opris för fyra vinterhjul med fälg. Snarare ett fullt normalt pris.

Om det är på aluminiumfälgar är det nog normalt.

Uppdaterat: 2023-12-28 09:30
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ska bli intressant att följa denna MG4, som många tar för någon slags riktmärke i flera jämförelser. När någon säger att en elbil är dyr, drar de alltid till med MG4 som jämförelse på en billig elbil. Vi får se om det är som det brukar vara, man får vad man betalar för. Dessutom får vi se om många får vatten på sin kvarn, kommer kinesbilen klara svensk vinter?

Uppdaterat: 2023-12-28 10:10

Hyundai i10 och MG4 Std, vad blir nästa budgetbil i långtesten? Ny inriktning av ViB?

Uppdaterat: 2023-12-28 10:57

Jag tycker det är vettigt av ViB att välja de mindre dyra modellerna i test och det ska bli intressant att se hur en billigare elbil klarar sig och hur billig den är när testet är slutfört.

Uppdaterat: 2023-12-28 11:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, lite märkligt med prisuppgiften för ViB borde ju inte ha betalt mera än vad som står i prislistan.

Uppdaterat: 2023-12-28 11:19

Blir spännande att se hur den presterar. Att inte välja Lyxvarianten tror jag är dumsnålt. Standarvarianten känns billig på en helt annan nivå.

Värmepump eller inte, låter jag vara osagt. Resistiv behöver egentligen inte vara sämre, värmen kommer fortare om inte annat. Har väl själv sneglat lite på Mg4, men tycker den är lite dyr fortfarande, blir nog en Gen1 ZS istället som rumpfraktare till och från jobbet.

Uppdaterat: 2023-12-28 11:21

Intressant val! Gäller att ladda i tid och inte pressa ur de sista procenten i botten, kan blir lite läskigt med LFP-batterier.
Apropå valet av "billiga" bilar. Jag lurar på om den kan smyga sig in en uppdaterad Tesla Model 3? Men det kan ju också vara för tätt inpå att det var med i långtestet för några år sedan.

Uppdaterat: 2023-12-28 12:13
Power to the people

MB E200 är väl nästa lågbudgetbil?

Uppdaterat: 2023-12-28 12:24
Grosser skrev:

Intressant val! Gäller att ladda i tid och inte pressa ur de sista procenten i botten, kan blir lite läskigt med LFP-batterier.
Apropå valet av "billiga" bilar. Jag lurar på om den kan smyga sig in en uppdaterad Tesla Model 3? Men det kan ju också vara för tätt inpå att det var med i långtestet för några år sedan.

Det var ju en riktigt bra spaning. Klart de borde ha med uppdaterade Model 3. Snyggt spanat.

Uppdaterat: 2023-12-28 13:17

Vi har ännu inte sett årets Toyota. Blir det C-HR eller Bz4x?

Eller kanske båda där den senare i Subarukläder. Sen saknas bara något från VAG eller Renault.

Uppdaterat: 2023-12-28 13:42

Mercedes E-klas och Honda CR-V har de köpt

Uppdaterat: 2023-12-28 14:20

Kör en mg4 luxery sedan nio månader, kört drygt 1000 mil, både sommar och vinter körning, så här långt har det övergripande varit en positiv upplevelse, mycket bra väghållning, 204 hk fullt tillräckligt i min bilvärld, mkt bra utrustning med tanke på priset.
Negativt är den stora skärmen, den är långsam och mindre känslig, körfältsassistans är aggresiv emellanåt. Jag personligen gillar inte när det saknas startknapp, istället sensor i förarsätet som medför, bilen tror jag ska stänga ner när jag går ut för att stänga garageporten, vanesak förmodar jag.
Det diskuteras vinterhjul och pris, det beror givetvis på var man handlar, om man har bra kontakter osv.
Jag har själv köpt fyra kompletta vinterhjul, dubbfria med aluminiumfälgar, knappt 12000 kr. Fungerar alldeles utmärkt .

Uppdaterat: 2023-12-28 14:32
Autokirurg.
V8-Power skrev:

Mercedes E-klass och Honda CR-V har de köpt

+1

Uppdaterat: 2023-12-28 14:33
Power to the people

Ja, där har vi långteststallet 2024. Lite flera konventionella bilar - kanske mera anpassat till dagens privatköpare...

Uppdaterat: 2023-12-28 16:25

Det är överpris både på bil och vinterhjul. Själva karossen är en simpel konstruktion som en 30 år gammal Golf. Kan inte bli mer basic. Bilen borde kosta 190 tusen och vinterhjulen 5 tusen. Då gör dom fortfarande 20 % vinst mot tillverkningskostnaden.

Uppdaterat: 2023-12-28 16:58

Kinesiska elbilar är inte alls billigare än andra, det är kinesiska kommunistpartiet som betalar, så att tillverkaren ska slippa ta betalt och därmed kostar de mindre.
I Kina är syftet att hålla folket på gott humör så att de inte ska lägga sig i politiken, och i Europa är syftet inte att vara "snälla" som de flesta tycks tro... utan att döda Europas industri som hämnd för förödmjukelserna under 1800-talet i Opiumkriget och Boxarupproret.

Historielösa Européer som naivt köper dessa bilar går rakt i flugfällan gillrad med listig honung.

Uppdaterat: 2023-12-28 17:22

När jag provkörde den här bilen tyckte jag att den var:
+ Pigg
+ Tyst, även i strax över 100km/h
+ Lätt att köra

- Lite plastisk

Skulle absolut kunna tänka mig den som andra bil och rekommenderar de som inte provkört den att göra det innan man drar några slutsatser.

Tänk om man slapp allt politisk rappakalja på dessa sidor och bara kunde läsa om själva bilarna. Det finns ju andra forum där ni kan sprida er BS, något som börjar med F till exempel! Räcker inte de forumen för er trolleri dagarna i ända?

Uppdaterat: 2023-12-28 17:45
Sorsorino

MG4:s pris på 329 900 kr är ett kampanjpris som gäller fram till 30/11 eller "så långt lagret räcker".

Vi pris vi har angivit för MG 4 Standard är det ordinarie listpriset. Så gör vi alltid med både långtestbilar och testbilar. Kampanjer och rabatter varierar över tid och mellan olika återförsäljare. Mest beständigt är att ange det officiella riktpriset. Sedan kan man så klart komma lindrigare undan.

Man kan nog tro att lockpriset med 329 900 kr kommer att fortsätta ett bra tag. MG vill nog fortsätta vinna marknadsandelar och slå sig in under konkurrenterna. Och en MG 4 Standard kostar från 118 900 Yuan i Kina – typ 170 000 SEK. Så marginal för importören finns ...

Uppdaterat: 2023-12-28 17:59
Reporter/Testare på Vi Bilägare

Jag gissar att den kommer bekänna färg efter långtestet, och de andra testmoment som ingår.

Uppdaterat: 2023-12-28 18:16

Lämnade tillbaka min ID.3:a igår och ska hämta min MG4:a imorgon. Ska bli spännande att jämföra! Jag har svårt att tro att den kan vara sämre än ID:n, men jag har blivit orolig om strömmen kommer räcka. Jag köpte den i tron att det var 64kWh batteri, värmepump och trefasladdning. Att det var annat batteri, saknades värmepump och att det inte finns trefasladdning var ingen som informerade mig om när jag skrev på kontraktet.😏
Jag trodde att det som skilde mellan Standard och Luxury var mindre hjul, ingen backkamera m.m.

Uppdaterat: 2023-12-28 21:19
Sorsorino skrev:

När jag provkörde den här bilen tyckte jag att den var:
+ Pigg
+ Tyst, även i strax över 100km/h
+ Lätt att köra
- Lite plastisk
Skulle absolut kunna tänka mig den som andra bil och rekommenderar de som inte provkört den att göra det innan man drar några slutsatser.
Tänk om man slapp allt politisk rappakalja på dessa sidor och bara kunde läsa om själva bilarna. Det finns ju andra forum där ni kan sprida er BS, något som börjar med F till exempel! Räcker inte de forumen för er trolleri dagarna i ända?

Det är många inkl mig som varnade för att sätta sig i beroendeställning till Ryssland med gas/olja, tror att du ska läsa på lite vad Kina’s strategi är och fundera kring detta.
Sedan bör varje bilköpare överväga risken att bilmärket inte finns kvar om ett antal år. Service/reservdelar/garanti?
Andrahandsvärde på en nedlagd bil utan ovanstående stöd?

Uppdaterat: 2023-12-28 21:22
Gillar kurvor och rondeller
Anders Egermo skrev:

Lämnade tillbaka min ID.3:a igår och ska hämta min MG4:a imorgon. Ska bli spännande att jämföra! Jag har svårt att tro att den kan vara sämre än ID:n, men jag har blivit orolig om strömmen kommer räcka. Jag köpte den i tron att det var 64kWh batteri, värmepump och trefasladdning. Att det var annat batteri, saknades värmepump och att det inte finns trefasladdning var ingen som informerade mig om när jag skrev på kontraktet.😏
Jag trodde att det som skilde mellan Standard och Luxury var mindre hjul, ingen backkamera m.m.

Det var inga småsaker du hade missat att kontrollera. Det känns som "detaljer" en säljare borde kunna informera om för att få sälja den med bättre utrustning.
Det är förstås inte ovanligt med bristande kunnande hos bilsäljare.

Uppdaterat: 2023-12-28 21:31

Anders E
Svårt att känna medkänsla, när man så sorglöst skriver på bilkontraktet. Självklart kollar man i detalj på bilen man köper för över 300 000 kr, och inte bara "tror" på vad utrustningen ska innehålla. Nå, du sparade 60 000 kr på att köpa en Standard, det är ju också pengar...

Uppdaterat: 2023-12-28 21:48
40-talisten skrev:

Anders E
Svårt att känna medkänsla, när man så sorglöst skriver på bilkontraktet. Självklart kollar man i detalj på bilen man köper för över 300 000 kr, och inte bara "tror" på vad utrustningen ska innehålla. Nå, du sparade 60 000 kr på att köpa en Standard, det är ju också pengar...

Jag leasar! Skulle aldrig köpa en elbil i dagens läge!

Uppdaterat: 2023-12-28 22:22

Om du inte hämtat ut den ännu Anders kanske du kan få byta upp dig till en dyrare version - kan man tycka.

Uppdaterat: 2023-12-28 22:33

MG4 luxery kostar 5295:-/mån vs standard som kostar 3695:-/mån.

Den har dock kostat 2990:-/mån före och därför just standard edition säljer mer pga det lägre leasing kostnaden.

Uppdaterat: 2023-12-28 22:41
Elbilar

Jag betalar 3545kr i månaden för 2500mil/år och sen 12:50 per övermil + försäkring. Vinterhjul köpte jag nya Pirelli på alu-fälg för 4000kr inkl. TPMS-ventiler.😊

Uppdaterat: 2023-12-29 00:01
Anders Egermo skrev:

Jag betalar 3545kr i månaden för 2500mil/år och sen 12:50 per övermil + försäkring. Vinterhjul köpte jag nya Pirelli på alu-fälg för 4000kr inkl. TPMS-ventiler.😊

Det var bra pris då bara 1 bra däck kostar 2000:-

Uppdaterat: 2023-12-29 00:55

Egermo,
Bra pris på så pass många mil/år, men du kanske är tvingad att ha den länge?
3-fasladdning bör väl ändå vara standard numera? Undrar hur många bilar som saknar det...

Uppdaterat: 2023-12-29 08:50
L. Mäkinen skrev:

Egermo,
Bra pris på så pass många mil/år, men du kanske är tvingad att ha den länge?
3-fasladdning bör väl ändå vara standard numera? Undrar hur många bilar som saknar det...

Trefasladdning trodde jag med var standard på alla nya bilar.😏
Två år är det som gäller. Gick inte välja längre.

Uppdaterat: 2023-12-30 01:47

Nej då.
Finns ett antal Toyota BZ4X, fd demobilar, som bara har enfas. Vilket flera ägare/leasingtagare nu finner vara en rejäl begränsning.
Tror dock att alla nu mer levereras med trefas laddare.

Uppdaterat: 2023-12-30 08:29

Att jämföra vad elbilar kostar i Kina med vad de kostar i Sverige är inte särskilt relevant. Kinesiska staten subventionerar tillverkningen av elbilar. Sedan så subventioner de även köp av elbilar.

Det ger naturligtvis en osund konkurrens.

Jag har sett en del klaga på att ID.3 i Kina är betydligt billigare än i Europa, men de har missat att ID.3 i Kina tillverkas i Kina. Den kinesiska ID.3 säljs inte i Europa. Så kinesiska ID.3 får del av kinesiska statens subventioner.

För att sälja bilar i Kina ska man ha tillverkning i Kina i partnerskap med ett kinesiskt företag. Ett utländskt företag får inte äga mer än 50% av fabriken, resten måste vara kinesisk ägare/kinesiska staten, även fast fabriken tillverkar en utländskt konstruerad bil.

Eftersom Kina har handelsrestriktioner och särskilda förmåner som gynnar de själva, så är det inte orimligt att Europa svarar med samma mynt. Som Frankrike har börjat titta på att göra.

Detta kan drabba Kina-bilar som MG4 i framtiden. Återstår att se om de franska idéerna sprider sig vidare till övriga Europa.

Uppdaterat: 2023-12-30 08:40

Tycker nog att Renault Austral, Mégane E-Tech och Jeep Avenger borde ingått i teststallet. En av få gångerna som ViB inte långtestar årets bil…

MB E-klass, hur många köper den? Honda CR-V? Märkliga val.

Uppdaterat: 2023-12-30 08:43

Föga förvånande att Raphael tycker det är märkligt så fort inte ett antal franska bilar ingår i teststallen.

Uppdaterat: 2023-12-30 08:46

Mr Snoid, nu har Renault Austral utsetts till Årets familjebil 2023 i Sverige, Renault Mégane E-Tech till Årets smartaste bilköp 2022, och Jeep Avenger till Årets bil i Europa. Jag anser att det finns ett läsarintresse för hur prisvinnande och av motorpressen hyllade modeller klarar ett långtest, hur de räcker till i längden i familjers vardag.

Uppdaterat: 2023-12-30 10:34
Raphael skrev:

För att sälja bilar i Kina ska man ha tillverkning i Kina i partnerskap med ett kinesiskt företag. Ett utländskt företag får inte äga mer än 50% av fabriken, resten måste vara kinesisk ägare/kinesiska staten, även fast fabriken tillverkar en utländskt konstruerad bil.

Stämmer inte, Tesla i Kina är 100% ägt av Tesla själva.

Uppdaterat: 2023-12-30 10:44
Gillar kurvor och rondeller

Tesla fick undantag från 50% ägande men numera har reglerna ändrats så 50% gäller inte längre.

Uppdaterat: 2023-12-30 12:35

Motorcykelentusiasten, den kinesiska regeringen gjorde ett undantag för Tesla. Första och hittills enda gången de gjort ett sådant undantag. Elon Musk har mycket goda kontakter med den kinesiska regeringen.

Uppdaterat: 2023-12-31 10:40

Detta gäller inte längre Raphael, det är ok med utländskt ägande numera fullt ut sedan 2022.
När Tesla startade däremot så var det ett krav och de fick ett undantag.

Automobile manufacturing : China's restrictions on foreign investment in the car manufacturing sector date back to 1994. The Chinese government stipulated that foreign investors could only enter the auto making industry in China through the establishment of a sino-foreign JV. The Chinese partner had to hold at least 50% of the shares and the number of JVs under the name of a single foreign investor was capped at two. Since 2018, this sector has been gradually opened to foreign investors, depending on the type of vehicle built. By order of opening : special purpose vehicles, new energy vehicles (NEV), commercial vehicles, passenger vehicles. Since 2022, China has fully opened this sector to foreign investment without any restrictions.

In February 2022, BMW increased its stake in its Chinese production JV from 50% to 75%. This decision makes BMW Brilliance Automotive China the first majority producer of motor vehicles. In April 2018, the government published a timetable for opening up the automotive sector. As early as 2018, it planned to remove caps on foreign participation for manufacturers of new-energy vehicles. Then, for commercial vehicle manufacturers in 2020 and for all carmakers in 2022.

Uppdaterat: 2023-12-31 11:55

Om jag hade fått välja så skulle jag bara behållit MG4 i ViB:s val av långtest.
Övriga skulle vara:
Renault Austral - Årets familjebil 2023, fullhybriden.
Jeep Avenger - Årets bil. Hade varit intressant Avenger vs MG4. Inte minst vintertestet, Avenger har värmepump som MG4 saknar.
Dacia Jogger Hybrid, men inte 7-sitsiga Extreme utan den billigare 5-sits. Finns ingen lika rymlig som är billigare. Hade varit intressant ställa den mot Renault Austral. I grunden samma hybridsystem (fast fler hk i Austral), och liknande storlek. Renaults förfining vs Dacia enklare bruksframtoning. Vem vinner i längden för den vanliga familjen?

Nå, men det blev inget franskt för ViB 2024. Får väl se om det blir 2025 där nya Renault Scenic EV (som
jag tror blir Årets bil) och Peugeot e-3008 är kandidater. Eller Renault 5 EV som kommer finnas till försäljning. Eller Panda EV, om den kommer tas in. Eller ë-C3.

Uppdaterat: 2023-12-31 15:53
Optimus skrev:

Ska bli intressant att följa denna MG4, som många tar för någon slags riktmärke i flera jämförelser. När någon säger att en elbil är dyr, drar de alltid till med MG4 som jämförelse på en billig elbil. Vi får se om det är som det brukar vara, man får vad man betalar för. Dessutom får vi se om många får vatten på sin kvarn, kommer kinesbilen klara svensk vinter?

Håller med om att det ska bli intressant att se hur långt kinesen kommit i utveckling. Det som verkar svårt för flertal biltillverkare verkar vara effektiviteten när temperaturen kryper ner. Såg Björn Nylands test av XC40 av den uppdaterade versionen som fortfarande drog oproportionerligt mycket ström i hans 1000 km test samt hade svårt med förvärmningen av batteriet inför snabbladdning.

Uppdaterat: 2023-12-31 15:57

De har ju valt den av MG4 som inte alls kommer klara sig bra.
Hade de valt luxury som inte kostar mycket mer hade de fått större batteri, snabbare laddning, värmepump, all utrustning och troligen samma kostnad totalt sett.
Denna kommer ju bara skapa rubriker som usel pga långsam laddning, avsaknad av värmepump och många moderna funktioner.

Uppdaterat: 2023-12-31 17:32

Känns som du har rätt i dina åsikter om val av utförande av MG4, V8.

Uppdaterat: 2023-12-31 17:42

Känns nästan som avsiktligt för att kunna kasta skit på kinabilar…

Uppdaterat: 2023-12-31 18:19

Åtminstone för att skapa lite vassare rubriker...

Uppdaterat: 2023-12-31 22:38
Power to the people