Sverige kan bli först med märkning av nya bilar. Dessutom finns planer på ett system som kan göra bilkörningen dyrare ju mer koldioxidutsläpp den genererar.
Sverige kan bli först med märkning av nya bilar. Dessutom finns planer på ett system som kan göra bilkörningen dyrare ju mer koldioxidutsläpp den genererar.
Kommentarer
Det är tydligt att bilister skall skattas ihjäl.
Släpper bilen ut mer så får man tanka mer, så detta finns redan?
Apex; ja koldioxidutsläppet är redan fakturerat via bränslepumpen.
Att betala skatt för en bil som står parkerad är enbart renodlad idioti och allt annat än träffsäkert.
MVH AL
Precis, men inte bara att du får betala mer skatt för att du behöver mer soppa, du får också betala högre vägskatt på bilen, ganska mycket högre också, så att införa något utöver detta är bara för att suga ut de sista slantarna folk har kvar som ännu inte går till skatt.
Att deklarera bilar tror jag inte mycket på. Det är väl Ok på t ex tvättmaskiner, men inte väljer jag bil utifrån den informationen
Regeringens nya giv är inte annat än idioti något som gör att jag tyvärr inte längre kommer kunna lägga min röst på min forna käpphäst Moderaterna. Inget annat borgerligt parti eller ens MP kommer att få min kommande röst 2026.
Intressant hur många kan döma ut ett förslag som det inte ens framgår hur det är tänkt att fungera.
För det framgår då inte av artikeln varesig på ViB eller Aftonblaskan
Vikt, energieffektivitet, drivmedel.. ja, möjligheterna till beskattning är nära på oändliga.
Var det inte Sveriges statsminister som berättade om detta vid presentationen av regeringen och SDs klimatplan?
Litar du inte på Uffe och Jimmie?
:)
Stolleprov. Diffusa regler med minst sagt diffus klimatpåverkan där det enda man kan vara säker på är att det kostar Svensson än mer att sköta jobbet...
En viktig faktor blir väldigt godtycklig och i princip omöjligt att beräkna korrekt, det är "livscykelutsläpp" Om det ska bli korrekt skulle det behöva debiteras i efterhand när bilen faktiskt skrotats.
Som vanligt så skapar man bara missnöje när det inte kombineras med en samhällsplanering som minskar bilberoendet.
Saxat ut Aftonsnabeln
”Nästa år tillsätts en utredning om systemet, 2027 ska det fattas beslut om det.”
Så jag undrar vad det gnälla om, eller är kverulanterna i denna tråd klärvoajanter som vet vad utredningen kommer leda till?
Skulle vilja med emfas påstå att det enda vår borgerligt med SD styrda regeringen har åstadkommit enormt ökade Co2 utsläpp, många miljoner extra ton pga slopad reduktionsplikt, utöver att de tar bort plastpåseskatten!
Till detta har de tagit bort
1 000 tals gröna arbetstillfällen som direkt eller indirekt producerat biobränslen till Sveriges bilpark.
Undrar hur alla privata bolag dvs näringslivet kommer att rösta vid nästa väl.
Med stor sannolikhet kommer de liksom jag rösta bort den borgerliga regeringen.
Tråkigt, högst troligt och framförallt en logisk konsekvens av illa genomtänkta beslut.
För alla som har en hjärna med normal kapacitet tar den utredningen och det beslutet 5 sekunder att fatta. Kostnadsfritt dessutom.
Bra sammanfattning! Moderaterna har väl aldrig suttit i en mer näringslivsfientlig regering än denna. Det syns på deras låga opinionssiffror. De hade förmodligen fått igenom mer av sin politik i en regering tillsammans med med (s) istället.
Igår:
”I nuläget berörs linje 75 och 21 men enligt Västtrafik kommer även buss 73, 75 och 76 att ställas in helt och hållet.
– Det är backigt och sen har vi ju våra elbussar som inte gillar snö, säger Christian Blomquist.”
Man undrar om Västtrafik lever i en parallell värld där Göteborg ligger i Qatar.
Tur att du har en så bra hjärna så att du kan räkna ut detta på 5 sekunder.
Har du skickat in din ansökan om jobb som utredare ännu?
Japp, men du tycker inte att det är tillräckligt dyrt att köra bil? Du tycker att det behövs en dyr treårig utredning trots att detta systemet indirekt redan finns?
Du som borde söka, hade passat in perfekt.
Nu får ni sansa er lite.
Det tar tid att byta inriktning från en totalt katastofpolitik (lägga ned fullt fungerande kärnkraftsverk som gav stabila och låga elpriser) - tillbaks till den vetenskapligt enda bra lösningen, kärnkraft.
Anta att vi INTE hade förstört världens bästa elsystem och hade haft stabila och låga elpriser som 1990-2010, 25-30 öre + skatter (kolla SCB) istället för höga och ostabila priser... då hade ALLA köpt elbil illa snabbt.
Morot är bättre än piskor!!!
Jag minns då Tesla släppte sin S med gratis laddning, hade dessa inte varit så svindyra hade ALLA köpt dom.
Vad tror ni hade hänt om det DÅ fanns bra nya elbilar för 500k, enklare för 400k och beggade för 200k - som idag?
Snart kommer elbilar för 300k...
Vad tjafsar du om.
Du vet ju inte ens vad resultatet av utredningen kommer att bli.
MC
Och du tror inte att vi gick med i den europeiska elmarknaden också hade en hel del påverkan på priserna?
Jo självklart, det har jag skrivit om tidigare.
Tyvärr ÄVEN totalt katastrofpolitik att inte tänka på vad som skulle hända om ALLA var lika korkade som i sverige o lägga ned kärnkraften...
Så otroligt blåögt och enfaldigt att inte göra en enkel konsekvensanalys.
För att inte totalt förstöra för storförbrukarna i norra sverige (höga priser) och inte överbelasta transportledningarna norr-söder, tvingades vi sedan införa elområdena.
Så korkat. Och så extremt dåliga konsekvenser.
"vi såg det inte komma"
Lägg därtill att nuvarande pajasregeringen dessutom avskaffade elbilsbidraget på ca 70 000 kr där syftet var att skapa incitament att köpa ny laddhybrid eller elbil.
Nä, vad de hitintills har åstadkommit är inte ens noll utan är direkt kontraproduktivt på i stort sett alla nivåer.
Ja men du beställde väl oavsett en laddhybrid som knappt hade någon bonus. Så vad gnäller du över ?
Helt klart har priserna på elbilar börjat pressas ned och marknaden blir mindre dopad.
Ren och skär idioti!
Subventioner är generellt en dålig ide, oavsett område.
Bättre hade varit ett elsystem som hade låga stabila elpriser, se vad jag skrev ovan, hade alla velat köra elbil.
Javisst,
jag beställde / köpte en ny XC60 Recharge-24. Det gjorde jag oavsett bidrag eller inte, de avskaffades, 6 månader innan jag beställde min Volvo.
Andra köpare kanske istället köper en fossil bil då de kanske inte har råd att betala flera 10 000 lappar extra sedan elbilsbidraget slopades. Jag har ”råd” att betala ändå men själva principen att från ena dagen till andra ändra villkoren är inte ”fairplay”.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.