Vi Bilägares forum

Nya tekniken – som låter dig släppa ratten

Nya tekniken – som låter dig släppa ratten

Med Fords nya förarassistent är det nu helt lagligt att köra bil utan att hålla i ratten. Men kalla den inte självkörande – det är fortfarande du som har ansvaret.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-21 19:20

Kommentarer

Enligt min mening är hela konceptet med självkörande bilar väldigt riskabelt.
Att jämföra med ett flygplans autopilot är inte på något sätt jämförbart .
I ett flygplan är marginalerna stora och tidshorisonterna långa.
Det är enbart under slutlig inflygning och landning med autopilot som marginalerna är någorlunda i närhet av de ytterst små marginaler som vägtrafik tillåter. Och en pilot som gör autoapproach och autoland är väldigt observant på vad autopilotsystemet gör. Och det är "hands on throttle and stick" som gäller och man är hela tiden beredd att ta över för att avbryta inflygningen/landningen.
Att sitta i en bil där man har andra mötande fordon med bara decimetermarginal utan att ha minst två händer på ratten är i min värld idiotiskt.
Jag har många tusen timmar i flygplan med autopilot och det är ett system som jag aldrig litar fullt ut på. Och konceptet innebär att det är piloten som övervakar vad flygplanet gör, inte som i bilvärlden där det verkar vara så att det är bilen som ska övervaka föraren.
Och därför använder jag aldrig självkörande funktion i min Tesla, skulle aldrig komma på tanken så länge jag kör med annan trafik i närheten. Jo, i ärlighetens namn har jag provat det, men bara korta stunder och jag är säker på att vara ensam på vägen. Och båda händerna på ratten. Inte speciellt vilsamt heller.

Uppdaterat: 2023-12-21 22:10

+100. Boxer. Alltför många jämför autopilot-funktioner inom flygvärlden med bilvärlden och det tycker jag också är helt fel slutsats - i enlighet med din beskrivning ovan.

Uppdaterat: 2023-12-22 10:26

Precis som alldeles för många jämför steer-by-wire i bil med det som används i flygplan….

Uppdaterat: 2023-12-22 10:28

Bra där Boxer, Detta är dumheter. När man ändå sitter där bakom ratten borde ambitionen hos föraren vara att göra ett så bra jobb som möjligt. Vad är vitsen med att kunna släppa ratten? kolla mobilen? skicka SMS? sminka sig? Nä, om man inte vill vara en aktiv bilförare ska man låta bli att köra. Jag tycker att det är bra med säkerhetssystem som assisterar föraren t ex antisladd, filvarning, autobroms

Uppdaterat: 2023-12-22 10:32

Exakt Axa ! Vilket jag tidigare beskrivit lite av skillnaden mellan flygplans- och bil-manövrering. I vart fall när man använder en "ratt" som bara kan vridas typ 90 grader åt vardera hållet. Har man en ratt med flera rattvarv så är det säkert en lösning som kommer. Det är snarare manövreringen än tekniken bakom som jag är tveksam till.

Uppdaterat: 2023-12-22 10:54

Jag ser dagligen bilister som det skulle vara en fördel att byta ut mot elektronisk styrning.

Uppdaterat: 2023-12-22 13:51

Vill jag slippa köra långsträckor på motorväg så tar jag tåget, ev. kompletterat med hyrbil när jag kommer fram.

Uppdaterat: 2023-12-22 15:42

Märkligt att man vill slippa köra bil, men ändå åka bil. Hyr en chaufför, eller ta tåget...

Uppdaterat: 2023-12-22 15:55

Tåg går sällan mellan de platser jag har som start och mål. Vissa dagar skulle det vara skönt att bli körd till jobbet, men det är nog dyrt med chaufför.

Uppdaterat: 2023-12-22 18:45

Jag gillar att köra bil, om jag inte vill köra någon dag tar jag taxi eller tåget.

Uppdaterat: 2023-12-23 13:03
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.