Kia börjar sälja en mindre dyr version av suven EV9. Volkswagen går mycket längre och lägger stolsvärme som tillval i den snikigaste versionen av ID.4.
Kia börjar sälja en mindre dyr version av suven EV9. Volkswagen går mycket längre och lägger stolsvärme som tillval i den snikigaste versionen av ID.4.
Kommentarer
Nu får ni hålla koll på versionerna.
ID.4 Pure har funnits även i Sverige tidigare.
Den hette Pure Performance.
Den nya heter Pure Edition.
Båda har 170hk och lilla batteriet. Utrustning skiljer sig.
Låter lite märkligt att man går tillbaka i tiden. Stolsvärme har väl varit standard så länge jag kan minnas.
Morsan hade det i de gamla bilar hon hade när jag var liten. Hade själv gamla bilar som Volvo 240, Saab 99 Turbo, Saab 900 Turbo, Audi 90etc och alla hade stolsvärme.
Att år 2024 ta bort det och lägga som tillval låter mycket märkligt.
Dom måste väl prioritera. 🤔 Flera färger att välja på innerbelysningen, nån mer onödig app… Lull-lull är väl ”viktigare” 🤪
Stolsvärme var ju feltänk för Svenskt vidkommande, men resten överlever man utan.
Jag tror att det kommer att bli mycket merarbete att hantera i beställningar och logistik om inte VW i Sverige behåller det som standard i bilarna som exporteras hit. vem i Sverige vill köpa en bil för över halvmiljonen som inte har stolsvärme? Det har ju varit standard på de flesta bilar sedan 80talet.
Morsan hade en Austin Allegro Kombi när jag var liten på 80-talet som var från 70-talet någon gång. Oklart om den hade stolsvärme, men alla andra hon hade som Peugot, Saab och Volkswagen hade alla stolsvärme.
Stolsvärme kanske är ett krav bara här i Norden och Kanada?
Delvis rätt! Detta hittade jag när jag letade i arkivet:
VW har även tidigare sålt en ID.4 Pure (utan Performance) i Sverige med mindre batteri, men den togs bort (vilket också står i artikeln). Den listades under "övriga versioner" i vårt test av ID.4 från 2021: https://www.vibilagare.se/test/biltester/nybilstest/test-ford-mustang-mach-e-polestar-2-skoda-enyaq-volkswagen-id-4-och-volvo
Nu finns uppdaterade ID.4 i flera versioner.
Pure Edition (med stolsvärme): 524 300 kr
Pure (med stolsvärme): 519 900 kr
Pure grundmodell EU (utan stolsvärme): 512 900 kr
Tittar man i VW:s konfigurator så visas först bara Pure Edition men scrollar man vidare finns ytterligare två varianter av Pure (utan Edition).
Glasklart eller hur?!
Och just det, ID.4 har även funnits i en "City"-version: https://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-id-3-och-id-4-city-nya-instegsmodeller-med-lagre-pris
Tänkte precis påpeka det Erik förtydliga ovan.
Just Pure Edition verkar vara hyggligt utrustad.
Vem använder stolsvärmen med ett elektriskt fält rakt upp i arslet och bokstavligen ber om att få prostatacancer? Det finns en anledning till varför män i norra Europa är överrepresenterade i den här disciplinen jämfört med män i de sydligare delarna. Själv använder jag ett hederligt sittunderlag. Varmt så fort jag sätter ner arslet!
Framrutevärme? Bakrutevärme? Inte konstigt att batteriet på nya bilar tar slut på nolltid.
Jag nyttjar ALDRIG stolsvärmen. Bakrutevärmen i absoluta nödfall.
SnookerPro, du får akta dig för sittunderlag, kontrollera noga att det inte avger gaser från de mjukgörande tillsatser som finns i isoleringsmaterialet och undersök beta- och gammastrålningen som ofta finns närvarande.
För att vara säker bör du isolera sittunderlaget med hermetiskt tillsluten al-plåt som är minst 2 mm tjock samt en beläggning av minst 2 cm tjock blyplåt.
Jag har använt elektrisk stolsvärme i alla mina bilar sedan 1972 och jag är övertygad om att det motverkar bl.a. prostatacancer, har man oturen att drabbas av det finns säkert helt andra orsaker.
Måste vara det dummaste jag hört. Verkar snarare som avsaknad av stolsvärme orsakar att intelligensen kallrasar från huvudet ner till arslet.
Jag har en dålig nyhet, elslingorna är troligen spänningsatta även avstängda. (kontakten bryter troligen bara EN fas av kostnadskäl som överallt annars i elbranschen)
Så elslingorna skapar fortfarande ett elekromagnetiskt fält. Skitfarligt, men inte med de fältstyrkorna.
Andra dåliga nyheten är att ANDRA elekromagnetiska fält är starkare i en bil, så stolsvärme på eller av är skitsamma.
Tredje dåliga nyheten är att fältstyrkan är starkt beroende av avståndet till källan, så det verkligt dumma är att ha tfn vid örat då du ringer...
Fjärde dåliga nyheten är att påverkan på kroppen är beroende av TID, så att sova nära en elkabel är dåligt, på allvar.
Har du sänglampor vars elkabel går från lampan rakt ned och passerar din kudde?
Snikversioner har under lång tid varit VW:s signum.
Vi med livserfarenhet minns utan saknad när Audi 100 Quattro presenterades med en liten Golf-motor runt 1990.
Quattron fanns väl ändå aldrig med liten snikmotor i 100:an?
https://www.car.info/sv-se/audi/100/100-4-door-sedan-18-quattro-m5-1988-111820
bekräftar!
Alltid spännande att se när hemmafixare sätter sig över vetenskapen. (Jo, det finns forskning på området.)
Vad har du för belägg för att stolsvärme skulle motverka prostatacancer? Fram med dem eller säg inget mer!
Eller så är man påstått anställd inom rättsväsendet med biverkningen att en kommentar som den ovan ens ser dagens ljus. Att anställda inom svenska domstolar är att likställa med clowner och fega klåpare är ju inget nytt.
Snooker
Lägg ner glöggen.
Vad snackar du om? Om du har bevis för att sätesvärme orsakar prostatacancer kan du väl lägga fram det. Annars är det tokstolleri, som någon annan skulle säga det.
Jag sparade veckopengar på 60-talet och köpte en lös elsits till farsan som fick sitta mycket i en kall bil pga resor i jobbet. Kan ha varit en julklapp. Sitsen anslöts till cigguttaget tror jag men hållbarheten på själva sitsen var dålig och den slutade ganska snabbt fungera. Farsan påstod att den värmde ändå...
Troligen för att den hade baksida av alu (motsv) som reflekterade hans kroppsvärme...
Min pappa hade likadana.
Om du bara ids läsa lite ovan (inom en parentes) så förstår du ...
I övrigt var det faktiskt du som satte ribban för diskussionsnivån med "intelligens och arsle".
Snooker - du som redan hittat denna uppseendeväckande forskning kanske i vart fall kan bjuda på en länk till källorna...
Sen till MC - flyter det ingen ström i en likströms-krets (brytaren avslagen) så lär du inte heller ha nån form av kraftfält runt denna.
Du kommer alltid ha en liten potensialskillnad i ledningen och 12V kommer ha variationer i spänningen.
Så likströmen är inte likström riktigt.
En bil är stökigt rent elektriskt med en massa rippel och störningar.
Utan ström har man ingen skillnad i potential.
Med så låg spänning som 12V får man inte ens krypströmmar att bry sig om.
Lyssna på Mäkinen MC, du är liksom ute på hal is i denna fråga. Helt utan ett 12V-batteri kanske man ev skulle kunna säga att man inte riktigt har likström men tveksamt även där om likriktning och stabilisering är väl utförd - vilken den torde vara med dagens elektronikspäckade bilar. Och inga "faser" finns såvitt jag vet i likström - då börjar vi tala om växelström.
Lite utanför ämnet, men angående fas och likström.
Kopplade in en Engelsk tillverkad brandgardin igår.
Rörmotorer som drivs med 12v likström.
Utgångarna på kretskortet är märkta:
Phase (+)
0 (-)
Kabeln från motorn, den riktiga, är blå/brun/gulgrön där märkningen är blå är Phase (+) och brun 0 (-)
På schemat är kabeln röd/svart utan jord.
Den som är ute på hal is är SnookerPro.
Men vi kan nöja oss i debatten så detta inte kommer in på nördnivå på kärn o partikelfysik.
Önska God Jul till alla!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.