Renault R4 hade säkert många bra och älskvärda sidor, men av ett stort antal undersökta bilmodeller så var ju Renault R4 även den bil som var allra bäst på att skada sina passagerare vid en trafikolycka - enligt Folksams bok "Säkra bilar och farliga bilar" utgiven 1984.
Inte så vanligt att man tänkte på bilsäkerhet i början av 1960-talet och speciellt inte utanför Sverige och väldigt sällan på billiga småbilar.
Men just Renault 4 var en riktigt bra bil även om motorn inte höll särskilt länge, men den var billig och enkel att renovera.
Jag har funderat på hur en modern konstruktion med ordentligt filter och en modern olja skulle kunnat förlänga livscykeln.
Men den justerbara fjädringen var väldigt bra och bilen gick att lasta med betydligt mer än den var avsedd för och det gjordes också!
Uppdaterat: 2023-12-17 10:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Lite OT, men oljerelaterat. Min ungdoms mc, en Honda CB 450 1971, skulle ha rak SAE 30-olja. Vet inte om multigrade-oljor fannas då, men definitivt inte syntetoljor. Märkligt att Hondas nuvarande mc-motorer i samma storlek ger ungefär samma effekt som för 50 år sen. Detta trots numera vattenkylning, insprutning, nya tändsystem och syntetolja. Livslängden på motorn har jag dock ingen uppfattning om.
40-talisten, det är skillnad på hur man mäter effekt. Även om man anger samma effekt så är det ju inte säkert att man menar samma sak, det ena kan vara kortvarigt under perfekta förhållanden och det andra ur mer praktisk synvinkel.
Sedan kan man säkert räkna med att livslängden är väsentligt bättre i dag med de moderna oljorna.
Men visst fanns multigrade-oljor då och långt tidigare. Men en anledning till att man valde en rak 30-olja kan vara att en luftkyld motor når arbetstemperatur tidigare än en vattenkyld och att tillsatserna på den tidens temphärdade oljor inte var lika stabila som idag, ibland blev det fel och oljan kroknade och blev som avloppsvatten som medförde ett snabbt oljebyte. Oljetrycket förvann snabbt!
Uppdaterat: 2023-12-17 11:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Håller med saabnisse att multigrade-oljor fanns då. Jag körde t ex Duckhams 20W50 i min Hundkoja 1970. Den var relativt törstig på olja så nåt som var lite tjockare i varmt tillstånd behövdes definitivt.
Kommentarer
Renault R4 hade säkert många bra och älskvärda sidor, men av ett stort antal undersökta bilmodeller så var ju Renault R4 även den bil som var allra bäst på att skada sina passagerare vid en trafikolycka - enligt Folksams bok "Säkra bilar och farliga bilar" utgiven 1984.
Inte så vanligt att man tänkte på bilsäkerhet i början av 1960-talet och speciellt inte utanför Sverige och väldigt sällan på billiga småbilar.
Men just Renault 4 var en riktigt bra bil även om motorn inte höll särskilt länge, men den var billig och enkel att renovera.
Jag har funderat på hur en modern konstruktion med ordentligt filter och en modern olja skulle kunnat förlänga livscykeln.
Men den justerbara fjädringen var väldigt bra och bilen gick att lasta med betydligt mer än den var avsedd för och det gjordes också!
Lite OT, men oljerelaterat. Min ungdoms mc, en Honda CB 450 1971, skulle ha rak SAE 30-olja. Vet inte om multigrade-oljor fannas då, men definitivt inte syntetoljor. Märkligt att Hondas nuvarande mc-motorer i samma storlek ger ungefär samma effekt som för 50 år sen. Detta trots numera vattenkylning, insprutning, nya tändsystem och syntetolja. Livslängden på motorn har jag dock ingen uppfattning om.
40-talisten, det är skillnad på hur man mäter effekt. Även om man anger samma effekt så är det ju inte säkert att man menar samma sak, det ena kan vara kortvarigt under perfekta förhållanden och det andra ur mer praktisk synvinkel.
Sedan kan man säkert räkna med att livslängden är väsentligt bättre i dag med de moderna oljorna.
Men visst fanns multigrade-oljor då och långt tidigare. Men en anledning till att man valde en rak 30-olja kan vara att en luftkyld motor når arbetstemperatur tidigare än en vattenkyld och att tillsatserna på den tidens temphärdade oljor inte var lika stabila som idag, ibland blev det fel och oljan kroknade och blev som avloppsvatten som medförde ett snabbt oljebyte. Oljetrycket förvann snabbt!
Håller med saabnisse att multigrade-oljor fanns då. Jag körde t ex Duckhams 20W50 i min Hundkoja 1970. Den var relativt törstig på olja så nåt som var lite tjockare i varmt tillstånd behövdes definitivt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.