Vi Bilägares forum

Rekorddyrt kopplingsbyte på Peugeot 3008

Rekorddyrt kopplingsbyte på Peugeot 3008

Kostnaden för att byta koppling för Peugeot 3008 är den högsta någonsin för de bilar som Vi Bilägare testat som begagnade. Även andra reservdelar till modellen är dyra.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-15 06:30

Kommentarer

Detta är en bil man inte skall köpa om man vill undvika mycket dyra reparationer.

Uppdaterat: 2023-12-15 06:56
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag vill veta vad kopplingen kostar, och vad det kostar att byta den.

Uppdaterat: 2023-12-15 07:43
Rikard skrev:

Jag vill veta vad kopplingen kostar, och vad det kostar att byta den.

Komplett koppling ca 2500:- på Autodoc
Dubbelmassesvänghjul ca 5000:-
Specialverktyg krävs.

Det verkar generellt vara väldigt dyra delar i ViBs undersökning.
Byte av katalysator för 24000:- när katalysatorn går att köpa för 5000:-!
19000:- för jobbet är ganska häftigt, här gäller det nog att nyttja "Kalle på bakgårdens" fria verkstad.

Uppdaterat: 2023-12-15 08:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast förutsättningarna var ju att reparationen utförs på märkesverkstad i Stockholmsområdet. Det är ju lite jobbigare att leta billigare reservdelar runt världen och sen hitta en billig verkstad som kan montera dessa så jag förstår tidningens val. Och dessa förutsättningar gälelr ju också övriga märken/modeller. Sen påpelar dom ju att det man vara billigare på verkstäder utanför Stockholm.

Uppdaterat: 2023-12-15 09:55

Även om det låter konstigt så bor det fler människor utanför Stockholm än i den stan. Mina fördomar säger också att andelen bilägare är lägre i det området än i resten av landet.

Uppdaterat: 2023-12-15 10:10
L. Mäkinen skrev:

Även om det låter konstigt så bor det fler människor utanför Stockholm än i den stan. Mina fördomar säger också att andelen bilägare är lägre i det området än i resten av landet.

Hahaha! Ironi i den högre skolan. Bravo Mäkinen.

Uppdaterat: 2023-12-15 12:41

Ja, kompis bytte lameller på DSG låda och kamrem hos en fristående verkstad på rekomendation från VW verkstaden "de är billigare"

Uppdaterat: 2023-12-15 13:00

Pi, jag svarade Rikard på hans fråga.
Sedan är det ju naturligtvis upp till var och en att slänga sina pengar i sjön för att slippa besväret att söka billigare delar och verkstäder.

Uppdaterat: 2023-12-15 15:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - hur tycker du då att en tidning skall redovisa priser på reparationer ? Skall man tvingas scanna hela Sveriges verkstäder för att hitta den billigaste ? På en nybilstest är det väl trots allt rimligt att kolla hos en märkesverkstad - men sen skulle man ju kunna kolla i nån annan stad än Stockholm. Har för mig att man kollar försäkringspriser i samma pris-zon som Västerås så man kanske skulle kolla dessa priser också i Västerås i st f Stockholm ?

Uppdaterat: 2023-12-15 15:35

Pi, ännu en gång, jag svarade Rikard på hans fråga.

Hur ViB ska redovisa kostnaderna lägger jag mig inte i, men man ser ju att det är anmärkningsvärda skillnader mellan märkesverkstäder och fristående.

Uppdaterat: 2023-12-15 16:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om Stockholm skiljer sig från snittet i landet verkar det rimligt att man kollar någon annan plats där priset är närmre det genomsnittssvensken får betala.

Uppdaterat: 2023-12-15 22:43

Om man ska jämföra priser på sådana jobb måste man ju absolut ta märkesverkstadens priser.

Andra aktörer / kedjor brukar lägga sig en bit under märkes verkstans pris.
Och verkstäder måste ta reservdelar lokalt samma dag på grund av det aldrig får bli fel delar som kommer när bilen står demonterad på lyften.

Och just kopplingsbyten är något som kan diffa stort då man byter kopplings delarna ibland oförutsett kan få byta dubbelmassesvänghjulet också och plötsligt är notan 8-10 tusen upp på slutpriset.

Och jag skulle nog säga att kopplingsbyten ute på byn på gammbilar betalar folk oftast 15-25 tusen för oavsett Meca eller Hasses mek och svek verkstad. 🥺😊

Uppdaterat: 2023-12-16 09:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Självklart ska man ha pris från märkesverkstan, men Stockholm är inte representativt.

Uppdaterat: 2023-12-16 09:55

Ja, det enda man kan kritisera är ju i så fall valet av Stockholm som referens-stad men att välja en märkesverkstad måste ju vara det rimliga valet i detta sammanhang.

Uppdaterat: 2023-12-16 10:30
L. Mäkinen skrev:

Självklart ska man ha pris från märkesverkstan, men Stockholm är inte representativt.

Kan så vara men enskilda märkesverkstäder även i norr typ Luleå och söder kan ha samma höga priser.
Så det är nog svårt att få det helt relevant.

Lite samma som han som visade en utskrift från Kia verkstaden där Max 4år/max 6000 mil med en Kia laddhybrid kostar 24000:- i service när vissa andra hävdar att dom bara betalar mindre än hälften och det är minsann inga besvär med att lämna in bilen oftare än en gång om året.

Och i mitt fall som använder bilen skulle det vara 48000:- i servicekostnad på fyra år på på 8 service tillfällen 🤔🥺. Sjukt.

Uppdaterat: 2023-12-16 12:34
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag tolkar det som att det är krångligt att byta.
Nätet är fullt av filmer om att dagens ingenjörer inte alls tänker på att bilar ska repareras.
Ett skräckexempel är RAM med en viss motor, för att byta en 5 cm lång slang som ruttnar, måste man lyfta av karossen, 15 timmars arbete !!!

Uppdaterat: 2023-12-16 10:43
Rikard skrev:

Jag tolkar det som att det är krångligt att byta.
Nätet är fullt av filmer om att dagens ingenjörer inte alls tänker på att bilar ska repareras.
Ett skräckexempel är RAM med en viss motor, för att byta en 5 cm lång slang som ruttnar, måste man lyfta av karossen, 15 timmars arbete !!!

Och att inte tänka före konstruktion brukar franska bilar historiskt varit bra på 🥺. 😂😂

Inte kul heller att byta kamrem/Kedja på Audi när den sitter mot torpedväggen.
Man släpper ner hela motorbrygga och framvagnen🥺🥺
Och Mb för den delen.
Minns en Citroën padda då vi tog sticksågen och gjorde ett hål in mot torpedväggen och bytte.
Lite plåt och popnitar sedan var allt frid och fröjd 😂😊.
Men det var ju back in the days.
Vilda västern 😊

Uppdaterat: 2023-12-16 12:37
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tanken är väl att Kedjan ska hålla bilens livslängd och då prioriterar man att annat ska vara lätt att komma åt. Samma med kopplingen, men det går inte när många misshandlar den.

Testade en A1 med 5000 mil på mätaren där svänghjulet skramlade och kopplingen kändes som att den skulle rasa när som helst. Helt otroligt.

Uppdaterat: 2023-12-16 15:24
Apex skrev:

Tanken är väl att Kedjan ska hålla bilens livslängd och då prioriterar man att annat ska vara lätt att komma åt. Samma med kopplingen, men det går inte när många misshandlar den.
Testade en A1 med 5000 mil på mätaren där svänghjulet skramlade och kopplingen kändes som att den skulle rasa när som helst. Helt otroligt.

Min teori är att bilfabriker köper samma kamkedje kit från olika underleverantörer på grund av pris och tillgång och då kan det vara kvalitets skillnader av olika temporära anledningar som oftast drabbar slutkund 5-10 år senare, tyvärr.
Kamkedjor , svänghjul etc är vanliga detaljer som blir fel.

Tex, Många har kört vags problem motor i 40 tusen mil medans många fått byta kamkedja vid 10000 mil.
Likadant på BMW.
Nissan Qashqai har hur många som helst fått byta kamkedjorna på dryga 10 t mil och för att inte tala om deras cvt låda som havererar och det är t.o.m. kö på bildelsbasen för att köpa cvt lådor.

Uppdaterat: 2023-12-16 16:43
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mso, ofta beror det på fusk med oljan.
För långt mellan byten, fel olja, även märkesverkstäder har fyllt fel olja, medvetet eller inte, det har hänt!
Rätt olja är viktigare än vad många tror, man väljer en billigare olja för att spara någon krona per mil samtidigt som man sväljer en värdeminskning på 20-30:/mil utan att blinka.

Uppdaterat: 2023-12-16 19:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Mao, ofta beror det på fusk med oljan.
För långt mellan byten, fel olja, även märkesverkstäder har fyllt fel olja, medvetet eller inte, det har hänt!
Rätt olja är viktigare än vad många tror, man väljer en billigare olja för att spara någon krona per mil samtidigt som man sväljer en värdeminskning på 20-30:/mil utan att blinka.

Nja visst kan misstag begås nån gång vid ett oljebyte men det är inte anledningen.
Varför skulle Nissan verkstäderna fuska men inte Toyota verkstäder❓.

Nä jag tror på dåliga konstruktioner och kvalitetsbrister av underleverantörer.
Har man en sämre grundkonstruktion så märks en kvalitetsbrist oftare.

Uppdaterat: 2023-12-16 19:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mso, men nu motsäger du dig själv.
I ditt tidigare inlägg skrev du om att kedjan kan hålla 40 tusen mil medan andra får byta efter 10!
Är det inte samma konstruktion?
Variationer i tillverkning och material är inte så stora.
Det var något som var vanligt i kommuniststyrda länder tidigare där allt av högre kvalitet skulle användas i den sovjetiska krigsindustrin.

Uppdaterat: 2023-12-16 20:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nja vad vet jag Nisse jag har bara skruvat i bilar i över 40 år.
Men bilfabrikerna har många underleverantörer på samma pryl och konstruktion.
Likadant som om du söker på tex en spindelled på autodoc eller Trodo så finns det oftast 7 fabrikat på samma spindelled och pris från 211:- till 971:-

Och den för 211:- köper jag endast om jag vet att bilen skall säljas inom kort🥺😂😊.

Men vad jag menar är att även nya bilar kan ha individuella kvalitetsbrister på enskilda komponenter.

Jag vet en Volvo ägare som fick byta framhjulslager innan tusen mil.
Och hör och häpna.
Jag känner två toyota ägare som fått motorbyte på maskinskadeförsäkringen.
Och två Nissan Qashqai ägare som som bytt kamkedja innan 15000 mil på 6-7 år gamla bilar och en fick rasad cvt låda.
Kia ägare som får betala 3-4 tusen för bromsbyten efter ett par tusen mil då beläggen grusats sönder!!
Slit del omfattas inte av garantin men det är väl solklart fabrikationsfel.
Men man betalar och ser glad ut.
Däremot så tar Kia alla dom många elmotorbyten på garantin viker man talar lågt om.
Och listan kan göras lång.

Uppdaterat: 2023-12-16 22:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso, du har ju helt rätt, men i allmänhet gäller det ersättningsdelar som ju finns av många fabrikat och kvalitet.
Men hur ska man avgöra vad som är bra när även originaldelar har olika leverantörer och där kan det ju vara som du skriver en av anledningarna till den stora skillnaden i livslängd.
Hur många hr väl råkat ut för Volvos hjullager på S80, som ofta bara höll 2000 mil?
En kontrollant från SKF, som ju inte var leverantör av dessa lager, var på ett av Volvos reservdelslager och underkände 80% av de som mättes.
Hans kommentar blev: "Något som handknackats på en bakgård i Bangladesh!"
Ett typexempel på när bönräknarna räknat fel!
Men jg tror ändå inte att det är helt vanligt även om man kan misstänka något sådant då bilar av samma modell får så extremt olika livslängd som du beskriver.
Men jag tror fortfarande att mycket beror på slarv med olja och jag har sett exempel på där märkesverkstäder valt en annan olja än den rekommenderade med hänvisning till att den oljan "är lika bra"!
Hur vet man det?
När jag lämnar mina bilar tar jag med mig egen olja, men hur vet jag att de sår i just den?
Om jag inte har tid att stå bredvid och bevaka förstås!

Uppdaterat: 2023-12-17 10:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Men jag tror fortfarande att mycket beror på slarv med olja och jag har sett exempel på där märkesverkstäder valt en annan olja än den rekommenderade med hänvisning till att den oljan "är lika bra"!
Hur vet man det?
När jag lämnar mina bilar tar jag med mig egen olja, men hur vet jag att de sår i just den?
Om jag inte har tid att stå bredvid och bevaka förstås!

På mina servicefakturor från märkesverkstan står vilket märke och typ av olja som använts. Jag litar faktiskt på att det stämmer. Naivt, ja kanske, men kan man gå genom livet och utgå från att man alltid blir lurad?

Uppdaterat: 2023-12-17 10:54

40-talisten, givetvis anger de rätt olja på fakturan, det vore väl konstigt annars.
Jo, du ska utgå från att du alltid blir lurad, då slipper du bli besviken, enbart härdad!

Uppdaterat: 2023-12-17 11:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

40-talisten, givetvis anger de rätt olja på fakturan, det vore väl konstigt annars.
Jo, du ska utgå från att du alltid blir lurad, då slipper du bli besviken, enbart härdad!

Nu har jag bara haft 4-5 nya bilar med garanti under mina 40 bil år och därmed bara valt att betala service under garanti tiden.
Men jag är 100% säker att du får olja enligt rätt spec när du lämnar in bilen och blir knappast lurad på det.
Däremot intervallen på 2år och bromsolja byte tummar nog många på och mäter nog bara fukthalten och debiterar byte, det vet jag med 100% att många gör så.

Men för det första så betalar dom bara max hälften av vad du betalar för kvalitéts olja på macken då dom köper på minst en pall med 20 liters dunkar, eller 200l fat
Och dom debiterar naturligt vis fullt mack pris och så får du 10%rabatt på oljan och du blir glad 😂😂🤔😊

Uppdaterat: 2023-12-17 12:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso, jag har förmånen att köpa olja till ungefär samma pris som bilverkstan och det gör jag i dunk, men de gör det i fat.
Det är just där problemet finns, man har fler fat med olika recept och du har ingen garanti att man hämtar olja ur rätt fat.
Ok, det spelar kanske inte någon roll, det är ju kvalitetsoljor, men kanske inte helt rätt för din bil, man har inte fat för varje märke man representerar.
Därför ska du inte vara 100% säker på att det blir rätt olja.

Uppdaterat: 2023-12-17 18:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre