Fast efterfrågan och pris är ju som vanligt en funktion av tillgången av intressanta objekt. Så är tillgången låg men efterfrågan hög så är det ju lätt att inse konsekvenserna. Och detta kan ju helt klart vara olika mellan olika länder så att anlägga en global slutsats och tro att den gäller i alla länder är nog lite förenklat. Misstänker jag...
Med tanke på den andra artikeln om andrahandsvärdet för elbilar så kanske det bör framgå att det är just de ellbilsmodellerna i långtestet som håller värdet sämre än andra elbilar.
Fast till största delen är det ju nypriset som är avgörande för värdeminskningen och de flesta elbilar är ju tyvärr relativt dyra. Men skulle man plocka in t ex en ny Volvo XC60 Recharge så lär även där värdeminskningen bli avsevärd per körd mil de första åren.
Hittade följande tabell i AMS som baserar sig på samma grunddata ifrån Kvd.
Samtliga bilar avser 2021 års modell. Tabellen är sorterat på längst kommande värdeminskning.
Restvärde/värdeminskning för 10 elbilar
Kia e-Niro Advance 64 kWh
Modellår: 2021
Listpris: 487 900 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 329 900 kr
Procentuell behållning: 68%
+36 mån +4500 mil från idag: 237 400 kr
Procentuell behållning: 72%
Värdeminskning kr/år: 30 833 kr
BMW i3s Comfort Advanced
Modellår: 2021
Listpris: 439 000 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 309 000 kr
Procentuell behållning: 70%
+36 mån +4500 mil från idag: 222 200 kr
Procentuell behållning: 72%
Värdeminskning kr/år: 28 933 kr
Mr Snoid skrev:
Inte förvånande att en såpass gammal elbil som E-Niro får en hög milkostnad.
Finns ju många andra modernare och ”bättre” elbilar att välja på.
Detta är nya modellen som introducerades MY 2023.
Spelar väl ingen roll. Är oavsett samma gamla plattform som med samma tillkortakommanden.
Så den nya modellen lär väl tappa ännu mer då den är allt för dyr för sina mediokra elbilsprestanda.
Pi
Faktiskt inte, nya Kona fick faktiskt en viss förbättringskur jämfört med Niro EV. Samma batteri och motor, men förbättringar i mjukvara (förar-display och navigation mm.) samt högre laddeffekt (max 100 kW) och aktiv förvärmning vid navigering till snabbladdare.
Nåja - på det stora hela är ju även Kona byggd på samma (gamla) plattform och de förbättringar den fått genom att introduceras senare kan ju mycket väl dyka upp även i Niro utan större problem för Kia - gissar jag.
Kommentarer
Globalt sett så är trenden definitivt bruten för många begagnade bilar, inte bara elbilar. Inte riktigt sett det i Sverige än.
Fast efterfrågan och pris är ju som vanligt en funktion av tillgången av intressanta objekt. Så är tillgången låg men efterfrågan hög så är det ju lätt att inse konsekvenserna. Och detta kan ju helt klart vara olika mellan olika länder så att anlägga en global slutsats och tro att den gäller i alla länder är nog lite förenklat. Misstänker jag...
Med tanke på den andra artikeln om andrahandsvärdet för elbilar så kanske det bör framgå att det är just de ellbilsmodellerna i långtestet som håller värdet sämre än andra elbilar.
Inte förvånande att en såpass gammal elbil som E-Niro får en hög milkostnad.
Finns ju många andra modernare och ”bättre” elbilar att välja på.
Fast till största delen är det ju nypriset som är avgörande för värdeminskningen och de flesta elbilar är ju tyvärr relativt dyra. Men skulle man plocka in t ex en ny Volvo XC60 Recharge så lär även där värdeminskningen bli avsevärd per körd mil de första åren.
Hittade följande tabell i AMS som baserar sig på samma grunddata ifrån Kvd.
Samtliga bilar avser 2021 års modell. Tabellen är sorterat på längst kommande värdeminskning.
Restvärde/värdeminskning för 10 elbilar
Kia e-Niro Advance 64 kWh
Modellår: 2021
Listpris: 487 900 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 329 900 kr
Procentuell behållning: 68%
+36 mån +4500 mil från idag: 237 400 kr
Procentuell behållning: 72%
Värdeminskning kr/år: 30 833 kr
BMW i3s Comfort Advanced
Modellår: 2021
Listpris: 439 000 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 309 000 kr
Procentuell behållning: 70%
+36 mån +4500 mil från idag: 222 200 kr
Procentuell behållning: 72%
Värdeminskning kr/år: 28 933 kr
Volvo XC40 P8 AWD Recharge
Modellår: 2021
Listpris: 699 000 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 509 500 kr
Procentuell behållning: 73%
+36 mån +4500 mil från idag: 365 000 kr
Procentuell behållning: 72%
Värdeminskning kr/år: 48 167 kr
Audi e-Tron quattro 55 Proline
Modellår: 2021
Listpris: 970 000 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 554 900 kr
Procentuell behållning: 57%
+36 mån +4500 mil från idag: 389 900 kr
Procentuell behållning: 70%
Värdeminskning kr/år: 55 000 kr
Tesla Model 3 Long Range facelift (Autopilot)
Modellår: 2021
Listpris: 629 170 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 499 900 kr
Procentuell behållning: 79%
+36 mån +4500 mil från idag: 345 200 kr
Procentuell behållning: 69%
Värdeminskning kr/år: 51 567 kr
Volkswagen ID.4 Pro Performance 77 kWh
Modellår: 2021
Listpris: 524 900 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 429 000 kr
Procentuell behållning: 82%
+36 mån +4500 mil från idag: 289 900 kr
Procentuell behållning: 68%
Värdeminskning kr/år: 46 367 kr
MG ZS EV Luxury Panorama 45 kWh
Modellår: 2021
Listpris: 359 000 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 224 900 kr
Procentuell behållning: 63%
+36 mån +4500 mil från idag: 147 300 kr
Procentuell behållning: 65%
Värdeminskning kr/år: 25 867 kr
Seat Mii Electric Plus 36,8 kWh
Modellår: 2021
Listpris: 264 900 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 199 900 kr
Procentuell behållning: 75%
+36 mån +4500 mil från idag: 130 500 kr
Procentuell behållning: 65%
Värdeminskning kr/år: 23 133 kr
Renault Zoe 52 kWh
Modellår: 2021
Listpris: 366 990 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 214 900 kr
Procentuell behållning: 59%
+36 mån +4500 mil från idag: 139 800 kr
Procentuell behållning: 65%
Värdeminskning kr/år: 25 033 kr
Nissan Leaf E+ 62 kWh
Modellår: 2021
Listpris: 461 500 kr
Pris idag (körsträcka 1500-4500 mil): 257 900 kr
Procentuell behållning: 56%
+36 mån +4500 mil från idag: 163 500 kr
Procentuell behållning: 63%
Värdeminskning kr/år: 31 467 kr
Detta är nya modellen som introducerades MY 2023.
Spelar väl ingen roll. Är oavsett samma gamla plattform som med samma tillkortakommanden.
Så den nya modellen lär väl tappa ännu mer då den är allt för dyr för sina mediokra elbilsprestanda.
Samma med nya Kona då antar jag...
Pi
Faktiskt inte, nya Kona fick faktiskt en viss förbättringskur jämfört med Niro EV. Samma batteri och motor, men förbättringar i mjukvara (förar-display och navigation mm.) samt högre laddeffekt (max 100 kW) och aktiv förvärmning vid navigering till snabbladdare.
Nåja - på det stora hela är ju även Kona byggd på samma (gamla) plattform och de förbättringar den fått genom att introduceras senare kan ju mycket väl dyka upp även i Niro utan större problem för Kia - gissar jag.
Ny plattform (SX2), men i stort sett den gamla drivlinan.
Menar du att Kia/Hyundai tagit fram en helt ny plattform för Kona ? Eller en lätt modifierad variant av den som Niro bygger på ?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.