Vi Bilägares forum

VW om fysiska knappar: Europeiska köpare sticker ut

VW om fysiska knappar: Europeiska köpare sticker ut

Volkswagen uppger att europeiska köpare sticker ut globalt när det gäller krav på fysiska knappar i interiören. Mellan raderna delar interiördesignern också ut en känga till Volvo EX30.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-15 10:23

Kommentarer

Tror man gör bäst i att hålla en lite konservativ framhållning när det kommer till ny teknik. Alla dessa haptiska som många bilar har idag är ju helt värdelösa jämfört med vanliga knappar. Kanske inte lika estetiskt snyggt, men funktion före form är nog rätt väg att gå. Vad kommer hända när de haptiska knapparna slutar fungera, visa sitter dessutom i paneler. Skall man behöva byta ut hela panelen?

Uppdaterat: 2023-12-15 10:54

Hoppas bara att inga tar efter Testas senaste hyss att plocka bort spaken för blinkers-användningen... Det är ett strå värre än haptiska tangenter tycker jag - liksom frånvaron av alla typer av tangenter för att få en "clean" förarmiljö...

Uppdaterat: 2023-12-15 11:15

Ja, det är designers som har fått ta kommandot den senaste tiden hos biltillverkare. De verkar inte ha någon kompetens om hur det funkar när man ska köra bil. Det ska bara "se bra ut", hur det sedan funkar när man framför fordonet är inte så viktigt.

Uppdaterat: 2023-12-15 11:43

Det är väl "bönräknarna" som fått sista ordet. Spara, ta bort och förenkla!

Uppdaterat: 2023-12-15 11:58

Tja vad jag som älskar Opels knappar som är orsak till heta debatter i hela bilvärlden, har att säga om "knappar" behöver man väl inte ens gissa...

Däremot har VW fel med att det inte fungerar att ha två knappar för alla el-fönsterhissar, men det måste utformas så att det är pedagogiskt, självinstruerande och logiskt, så var det i Vectra som VW stulit iden ifrån, medan VW utformade det på sitt vanliga oengagerade och ogenomtänkta vis, så att få... kan räkan ut hur det fungerar.
Men så kan det gå när man inte begriper tänkandet bakom det man knycker från andra.

Uppdaterat: 2023-12-15 12:30

Det bästa är en kombination där de funktioner man använder mest skall vara knappar, resten kan vara i multimediaanläggningen.

Uppdaterat: 2023-12-15 12:39
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, håller helt med dig :-)

Uppdaterat: 2023-12-15 13:13

Min gamla Lexus är en gyllene medelväg, det är knappar överallt.... eller så använder man skärmen.

Uppdaterat: 2023-12-15 16:03

Problemet med VW är väl att deras mediesystem är så långsamt att man inte vill använda det och att haptiska ej upplysta knappar är ett otyg. Dålig kombination helt enkelt.

Uppdaterat: 2023-12-15 16:10

Stellantis kombinerar fysiska knappar, snabbvalstangenter, knappar i eller vid sidan om ratten och ”knappar” på skärmen. Utformningen skiljer sig lite åt mellan de olika märkena i koncernen.
Men inga ”haptiska” tryckfält i ratten. Och instrumentskärm framför föraren + mediaskärm.

Inte ens Citroën har tagit bort knapparna och har en skärm för allt, inte ens i billigaste C3.

Renault/Dacia gör likadant.

Uppdaterat: 2023-12-15 16:10
Raphael skrev:

Stellantis kombinerar fysiska knappar, snabbvalstangenter, knappar i eller vid sidan om ratten och ”knappar” på skärmen. Utformningen skiljer sig lite åt mellan de olika märkena i koncernen.
Men inga ”haptiska” tryckfält i ratten. Och instrumentskärm framför föraren + mediaskärm.
Inte ens Citroën har tagit bort knapparna och har en skärm för allt, inte ens i billigaste C3.
Renault/Dacia gör likadant.

Det som är dåligt med Stellantis, i alla fall på min Peugot från 2022 är att en stor del av skärmen på både höger och vänster kant tas upp av att visa temperaturinställningen. Spelar ingen roll om man kör navigering eller Android Auto eller Apple Carplay, så går det inte nyttja dessa delar av skärmen, för de är alltid låsta till att visa temperatur. Varför skulle jag alltid, vid varje körtillfälle, varje timme, varje minut vilja se det? Nej jag vill nyttja det till att köra Android auto på hela skärmen.

Vad som gör det hela ännu mer ogenomtänkt är att det inte går att höja och sänka temperuren på dessa kanter av skärmen genom t.ex. en uppil eller nedpil, nej man måste trycka på temperaturen så öppnas ett hel annat fönster med alla temperatur och AC inställningar, vilket betyder att man ser inte längre sin navigation eller android auto för att temperaturinställningarna tar upp hela skärmen.

Hade de tänkt till bara några minuter extra när de slängde ut den där mjukvaran så hade de lagt till höj och sänk funktion på den del av skärmen där temperaturen visas.

Finns heller inga fysiska knappar för att höja och sänka temperatur, vilket jag klarar mig utan, men då vill jag i så fall snabbt och enkelt kunna sänka på skärmen utan att fylla upp hela skärmen med dessa inställningar.

Inte heller har någon hos Stellantis kommit på att "fixa" det här i efterhand, för jag har lagt in mjukvaruuppdateringar, men det fungerar fortfarande på samma idiotiska sätt. Man skulle kunna tro att de som utvecklat mjukvaran började med mjukvara på 90-talet, hade sin glansdagar mot mitten och slutet av 90-talet, sedan gav de upp och har inte hängt med alls sen dess.

Uppdaterat: 2023-12-15 16:40
- Peugeot e-208 GT 2022

Sen skulle det vara tacksamt om man har svarta knappar med vit text i st f t ex blank-kromade knappar med knappt urskiljbar text. Har för mig att knappraden under skärmen på en 3008 jag provkörde var så kasst utförd. Det går säkert bra för yngre förare men det är ju bra om även vi äldre snabbt ser vad knappen har för funktion.

Uppdaterat: 2023-12-15 17:06
gmogmo skrev:

Problemet med VW är väl att deras mediesystem är så långsamt att man inte vill använda det och att haptiska ej upplysta knappar är ett otyg. Dålig kombination helt enkelt.

Långsamt? Nja, jag vet inte. Det är ett relativt begrepp. Det finns betydligt värre exempel. I min Ioniq5 får jag förfrysningar i rumpan innan den till sist behagar att öppna klima-menyn på skärmen. Det är enda sättet att sätta på rumpvärme, men bilen behöver en evighet innan den reagerar på användarinput. När den väl har vaknat blir det lite rappare.
I ID-bilarna hos VW finns åtminstone en shortcut för att sätta på rumpvärme (två fingrar samtidigt på varmt och kallt). Där fungerar dessutom röststyrningen för sådana funktioner. Jag har faktiskt börjat använda den istället för att pilla på skärmen. Helt okej.

Uppdaterat: 2023-12-15 17:18

Tänk om det inte fanns några fysiska knappar utan bara touchskärmar i ett flygplans cockpit? 😱 Lättare att manövrera? Knappast.

Uppdaterat: 2023-12-15 17:34
Togga

Jag håller med de som förordar en mellanväg. Det är bra och ibland nödvändigt med fysiska knappar. I Enyaq är det faktiskt helt ok men jag skulle vilka justera klimatanläggning fysiskt. De kanske inför VW senaste lösning för detta som finns i Superben.

Vad gäller Teslas avskalade miljö har vissa påpekat att deras lösningar även bidrar till sämre trafiksäkerhet. Något jag kan förställa mig.

Uppdaterat: 2023-12-15 18:14
mati skrev:

gmogmo skrev:
Problemet med VW är väl att deras mediesystem är så långsamt att man inte vill använda det och att haptiska ej upplysta knappar är ett otyg. Dålig kombination helt enkelt.

Långsamt? Nja, jag vet inte. Det är ett relativt begrepp. Det finns betydligt värre exempel. I min Ioniq5 får jag förfrysningar i rumpan innan den till sist behagar att öppna klima-menyn på skärmen. Det är enda sättet att sätta på rumpvärme, men bilen behöver en evighet innan den reagerar på användarinput. När den väl har vaknat blir det lite rappare.
I ID-bilarna hos VW finns åtminstone en shortcut för att sätta på rumpvärme (två fingrar samtidigt på varmt och kallt). Där fungerar dessutom röststyrningen för sådana funktioner. Jag har faktiskt börjat använda den istället för att pilla på skärmen. Helt okej.

Jag hatar pekskärmen i min ID.3. Den tar god tid på sig att starta upp och sen måste man in i skiten och pilla för att göra allting! Det ska vara riktiga knappar o vred för att köra bilen! Sen kan man ha en BRA pekskärm till infotainment.

Uppdaterat: 2023-12-15 20:35
Anders Egermo skrev:

mati skrev:
gmogmo skrev:
Problemet med VW är väl att deras mediesystem är så långsamt att man inte vill använda det och att haptiska ej upplysta knappar är ett otyg. Dålig kombination helt enkelt.
Långsamt? Nja, jag vet inte. Det är ett relativt begrepp. Det finns betydligt värre exempel. I min Ioniq5 får jag förfrysningar i rumpan innan den till sist behagar att öppna klima-menyn på skärmen. Det är enda sättet att sätta på rumpvärme, men bilen behöver en evighet innan den reagerar på användarinput. När den väl har vaknat blir det lite rappare.
I ID-bilarna hos VW finns åtminstone en shortcut för att sätta på rumpvärme (två fingrar samtidigt på varmt och kallt). Där fungerar dessutom röststyrningen för sådana funktioner. Jag har faktiskt börjat använda den istället för att pilla på skärmen. Helt okej.

Jag hatar pekskärmen i min ID.3. Den tar god tid på sig att starta upp och sen måste man in i skiten och pilla för att göra allting! Det ska vara riktiga knappar o vred för att köra bilen! Sen kan man ha en BRA pekskärm till infotainment.

I min mening så är allt som gör det svårare att kontrollera bilen på ett säkert sätt, något negativt.
Exempel på negativa saker:

Att i Peugotbilar inte ha möjlighet att ändra temperatur via knappar, inte heller går det att göra via skärmen utan att gå in i en extra meny därman inte längre ser navigering eller annat man har ingång på skärmen.

Att i tesla bilar gå från att ha vanliga blinkerssparkar som funkar vart än ratten är snurrad till att ta bort dom och ha knappar på ratten som förflyttar sig till andra ställen om du svänger mycket som i en rondell. Hoppas man kan skylla på Tesla om man missar blinkers i en rondell om polisen skulle vara framme. Idiotiskt!

Att ha ett infotainmentsystem som är segare än min mobil var år 2012, men nu är året 2023. Med tanke på att skillnaden i pris på en seg modern mobil jämfört med en snabb bara är några få tusenlappar så är det anmärkningsvärt att man inte kan tänka sig att säg lägga på 3000 kr på bilens pris om det nu är vad som krävs för att få en snabb och trevlig upplevelse på skärmen. Tror ingen skulle välja att dra av 3000 kr i påett dyrt bilpris för att få segt jävla system.

Har nog massa mer dumma exempel, men stannar där.

Uppdaterat: 2023-12-15 20:53
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Att ha ett infotainmentsystem som är segare än min mobil var år 2012, men nu är året 2023. Med tanke på att skillnaden i pris på en seg modern mobil jämfört med en snabb bara är några få tusenlappar så är det anmärkningsvärt att man inte kan tänka sig att säg lägga på 3000 kr på bilens pris om det nu är vad som krävs för att få en snabb och trevlig upplevelse på skärmen. Tror ingen skulle välja att dra av 3000 kr i påett dyrt bilpris för att få segt jävla system.

Anledningen till att systemet är lika segt som en mobil 2012 är troligen att det är samma chip som sitter i bilen som satt i din lyckligt skrotade mobil från 2012. Biltillverkarna väljer ett halvdassigt automotive-chip som finns till bra pris när bilens plattform tas fram (ca 2 år före lansering av första modell). Detta chip är då likvärdigt med ett 3 år gammalt mobilchip. Helt nya modeller från biltillverkarna använder alltså 5 år gamla chip redan när de lanseras och 12 år gamla chip när bilen läggs ned efter 7 år. Polestar/Volvo bytte ju i och för sig infotainment halvvägs genom plattformens liv, men chippet motsvarar likväl en mobil från 2015...

Uppdaterat: 2023-12-15 21:08
gmogmo skrev:

bejje skrev:
Att ha ett infotainmentsystem som är segare än min mobil var år 2012, men nu är året 2023. Med tanke på att skillnaden i pris på en seg modern mobil jämfört med en snabb bara är några få tusenlappar så är det anmärkningsvärt att man inte kan tänka sig att säg lägga på 3000 kr på bilens pris om det nu är vad som krävs för att få en snabb och trevlig upplevelse på skärmen. Tror ingen skulle välja att dra av 3000 kr i påett dyrt bilpris för att få segt jävla system.

Anledningen till att systemet är lika segt som en mobil 2012 är troligen att det är samma chip som sitter i bilen som satt i din lyckligt skrotade mobil från 2012. Biltillverkarna väljer ett halvdassigt automotive-chip som finns till bra pris när bilens plattform tas fram (ca 2 år före lansering av första modell). Detta chip är då likvärdigt med ett 3 år gammalt mobilchip. Helt nya modeller från biltillverkarna använder alltså 5 år gamla chip redan när de lanseras och 12 år gamla chip när bilen läggs ned efter 7 år. Polestar/Volvo bytte ju i och för sig infotainment halvvägs genom plattformens liv, men chippet motsvarar likväl en mobil från 2015...

Fast det är bara halva sanningen. Som sagt, finns nya bilar idag som är så sega att scrolla med på skärmen att man hade önskat att de var lika snabba som för 10 år sedan.

Men till din poäng, om man nu som biltillverkare vet att det man väljer idag, kommer sitta i bilarna om ett par år eller senare och man följer teknikutvecklingen bara et minsta lilla så borde man inse att om bilen ska hålla många år, så måste man nog lägga lite mer pengar på infotainmentsystemet än man gör.

Mitt tips är också att man gör en modul som innehåller infotainmentsystemets CPU/GPU etc och sätter det i en utdragbar modul som är lättåtkomlig, t.ex. via handskfacket eller liknande och gör att man 5 år senare kan köpa en ny modul som ersätter den gamla.

Uppdaterat: 2023-12-15 21:28
- Peugeot e-208 GT 2022
Anders Egermo skrev:

Jag hatar pekskärmen i min ID.3. Den tar god tid på sig att starta upp och sen måste man in i skiten och pilla för att göra allting! Det ska vara riktiga knappar o vred för att köra bilen! Sen kan man ha en BRA pekskärm till infotainment.

Som sagt, ett finns mycket värre exempel. Jag tycker inte att pekskärmen i ID3 är exceptionellt seg. Visst hade den kunnat vara snabbare, men jag upplever det alltid som ett lyft att sätta sig i ID3 jämfört med Ioniq 5, som ger i min mening en ännu segare användarupplevelse. Fast jag föredrar också fysiska knappar, och i den punkten är ju Ioniq 5 något bättre, eftersom den faktiskt har några stycken sådana. Inte många, men ändå, bättre än ingenting.
Jag tror förresten inte att det är främst på grund av gammal hårdvara att infotainmentsystemen i bilarna är sega. Det beror snarare på att biltillverkare överlag är dåliga på mjukvara. De får det ju knappt att fungera rent funktionsmässigt, då är prestanda troligen det sista de lägger resurser på.

Uppdaterat: 2023-12-16 08:06

Som mati skriver så tror jag också att biltillverkarna är för dåliga på mjukvara.

Tesla är grymma och Google också och tack och lov har ett flertal tillverkare valt att gå över till Android automotive. Flera andra kommer följa efter snart, för Google kan det här. Sen är en viktig poäng... Kommer Google kräva bra nog hårdvara för att få använda deras system? Jag hoppas det.

Uppdaterat: 2023-12-16 08:11
- Peugeot e-208 GT 2022
mati skrev:

gmogmo skrev:
Problemet med VW är väl att deras mediesystem är så långsamt att man inte vill använda det och att haptiska ej upplysta knappar är ett otyg. Dålig kombination helt enkelt.

Långsamt? Nja, jag vet inte. Det är ett relativt begrepp. Det finns betydligt värre exempel. I min Ioniq5 får jag förfrysningar i rumpan innan den till sist behagar att öppna klima-menyn på skärmen. Det är enda sättet att sätta på rumpvärme, men bilen behöver en evighet innan den reagerar på användarinput. När den väl har vaknat blir det lite rappare.
I ID-bilarna hos VW finns åtminstone en shortcut för att sätta på rumpvärme (två fingrar samtidigt på varmt och kallt). Där fungerar dessutom röststyrningen för sådana funktioner. Jag har faktiskt börjat använda den istället för att pilla på skärmen. Helt okej.

Konstigt
Du kan ju markera så att både rattvärme och värme i sitsen startar automatiskt på Ioniq 5 då det är kallt.
Eller använda röstkommanden eller ett tryck på Warmer knappen.

Uppdaterat: 2023-12-16 09:06

Snoid
Det kan man säkert även på ID3. Man kan göra det på Enyaq, borde ju vara likadant på tyskbilarna.

Uppdaterat: 2023-12-16 09:29
Mr Snoid skrev:

mati skrev:
gmogmo skrev:
Problemet med VW är väl att deras mediesystem är så långsamt att man inte vill använda det och att haptiska ej upplysta knappar är ett otyg. Dålig kombination helt enkelt.
Långsamt? Nja, jag vet inte. Det är ett relativt begrepp. Det finns betydligt värre exempel. I min Ioniq5 får jag förfrysningar i rumpan innan den till sist behagar att öppna klima-menyn på skärmen. Det är enda sättet att sätta på rumpvärme, men bilen behöver en evighet innan den reagerar på användarinput. När den väl har vaknat blir det lite rappare.
I ID-bilarna hos VW finns åtminstone en shortcut för att sätta på rumpvärme (två fingrar samtidigt på varmt och kallt). Där fungerar dessutom röststyrningen för sådana funktioner. Jag har faktiskt börjat använda den istället för att pilla på skärmen. Helt okej.

Konstigt
Du kan ju markera så att både rattvärme och värme i sitsen startar automatiskt på Ioniq 5 då det är kallt.
Eller använda röstkommanden eller ett tryck på Warmer knappen.

Ja, i teorin. Men det måste ju fungera också. När jag kör i väg med bilen så funkar inte knapparna ordentligt de första minuterna. Det kan poppa upp vilken meny som helst när jag trycker på Warmer-knappen. Efter ett tag fungerar det, men det är ju just i början som man vill ställa in saker. Och att den startar rumpvärme automatiskt har aldrig fungerat. Rattvärme, ja. Men stolarna sätter den aldrig på av sig själv, trots att det är inställd så.
Jag upplever mjukvaran i Ioniq5 som en ren och skär katastrof. Den glömmer inställningar, beter sig märkligt, hakar upp sig, får bilen att tömma 12V batteriet helt random, osv osv. Den är helt uppenbart ihopknackat av ett gäng amatörer.

Uppdaterat: 2023-12-16 10:05

Troligen ren tur att min funkat klanderfritt i två år och 6300mil då,
Den drar även i gång sätesventilationen automatiskt då det är varmt.

Uppdaterat: 2023-12-16 11:34
Mr Snoid skrev:

Troligen ren tur att min funkat klanderfritt i två år och 6300mil då,
Den drar även i gång sätesventilationen automatiskt då det är varmt.

Vet inte om det är tur eller inte. Min har i princip också fungerat förtom den buggiga mjukvaran och att det inte går att veta om bilen startar pga tomt 12V batteri. Annars har jag inte haft några problem.
Har dock bara kört 2500 mil på två år. Det är vår VW som står för merparten av milen.

Uppdaterat: 2023-12-16 12:23

Bejje, du talar om det gamla infotainmentsystemet. Du kan inte uppgradera till det nya eftersom det är gjort för Snapdragon-plattformen och har Android Automotive som grund, med Peugeot-skal ovanpå. Helt annat operativsystem och hårdvara.
Med det nya systemet kan t.ex. navigatorn m.m fylla hela skärmen.

Uppdaterat: 2023-12-16 15:13

Pi, de nya modellerna har ju två skärmar, den mindre nedre skärmen är för snabbvals-knappar av ditt eget val. Du konfigurerar helt själv. Och de syns dagtid och nattetid.
Under detta fysiska snabbvalsknappar.
Som jag tycker syns bra.
Och så finns det knappar i ratten (riktiga knappar) och så ”satelliter” vid sidan om ratten för radio/multimedia-kontroll (volym, spårbyte, mediaval), och inställningar farthållare.

Uppdaterat: 2023-12-16 15:16

OM man frågade pedagoger och beteendevetare är jag subjektivt säker på att de skulle unisont idiotförklara denna skärmhysteri. Men naturligtvis är det modet som styr, inte det praktiska eller trafiksäkerheten. Fattar bara inte hur mobilen kan vara förbjuden men man får leta omkring i menyer....... Kommer inte att köpa en ny/nyare bil om den inte har grundläggande fysiska reglage och instrumentvisning framför mig.

Uppdaterat: 2023-12-17 17:17

Knappar eller inte knappar det är frågan ..... ! Om alla tänker till en extra gång, är 24 rattknappar en rätt dålig lösning samt ha flera spakar med diverse funktioner. Ska inte fokuset ligga på körningen ? Kravet är en enkelt aktiverad farthållare och filhållningsassistent. Media- navigationssystemet sköts med fördel av röstkommandon plättlätt. temperaturen eller klimatanläggningen behöver man inte röra, vilket kräver en fungerande automatik. En bra programmerad bil sköter automatiken det mesta.

Uppdaterat: 2023-12-17 18:38
J.L skrev:

. En bra programmerad bil sköter automatiken det mesta.

Ja exakt, men det falerar avseende ”bra” programmerad.

Uppdaterat: 2023-12-17 18:44
Gillar kurvor och rondeller
J.L skrev:

Knappar eller inte knappar det är frågan ..... ! Om alla tänker till en extra gång, är 24 rattknappar en rätt dålig lösning samt ha flera spakar med diverse funktioner. Ska inte fokuset ligga på körningen ? Kravet är en enkelt aktiverad farthållare och filhållningsassistent. Media- navigationssystemet sköts med fördel av röstkommandon plättlätt. temperaturen eller klimatanläggningen behöver man inte röra, vilket kräver en fungerande automatik. En bra programmerad bil sköter automatiken det mesta.

Jag tycker nog att en spak att aktivera vindrutetorkare och en för körriktningsvisare är det minska man kan kräva av en bil.
Även för att kunna reglera hel/halvvljus är bra att ha.

Uppdaterat: 2023-12-17 19:05

Så jäkla många rattknappar har inte de flesta nyare bilar. Jag gillar tex att det finns knapp för rattvärme på ratten. Slipper jag knappa på skärmen.

Uppdaterat: 2023-12-17 19:31
Mr Snoid skrev:

Jag tycker nog att en spak att aktivera vindrutetorkare och en för körriktningsvisare är det minska man kan kräva av en bil.
Även för att kunna reglera hel/halvvljus är bra att ha.

Medhåll.
Samt, volym och ändra kanal/spår är bra att ha som knappar på ratten.
Farthållare kan vara på spak eller knappar.

Uppdaterat: 2023-12-17 23:52
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

Jag tycker nog att en spak att aktivera vindrutetorkare och en för körriktningsvisare är det minska man kan kräva av en bil.
Även för att kunna reglera hel/halvvljus är bra att ha.

Precis. Självklart ska basfunktionaliteten såsom ljus, blinkers, vindrutetorkare osv finnas knappar för. Allt annat är ju vansinne. Utöver det så vill jag ha knappar för allt man behöver ofta, dvs mediavolym, stolsvärme, defroster, värme/AC. Jag köper inte argumentet att man inte behöver knappar eftersom automatiken sköter allt. Det hade möjligen varit okej om automatiken hade gått att lita på och om den hade fungerat i 100% av fallen. Men det gör den ju inte. Inte ens nära. Jag hade hellre valt bort den halvkassa automatiken och tagit fysiska knappar istället, om jag hade kunnat bestämma.

Uppdaterat: 2023-12-18 07:01

Håller med, och om det nödvändigtvis måste finnas filhållningsassistans som aktiveras vid varje start så skulle det banne mig vara lag på att det skulle finnas en lätt åtkomlig fysisk knapp som man kan stänga av eländet med!

Uppdaterat: 2023-12-18 09:41

Och om jag förstått det rätt så är producerar nya bilar en hel symfoni av varningsljud för alla möjliga saker så en fysisk knapp för att stänga av dessa tycks också behövas.

Uppdaterat: 2023-12-18 11:20

Pi, du kan stänga av många av instrumenten i symfoniorkestern via inställningar i bilen.
Så behövs ingen speciell knapp för det.
Jag har i min erkänt musikaliska sydkorean stängt av de flesta varningsljuden.
Dock slagit på det för hastighetskameror då det blev dyrt att ha det avstängt 😉

Uppdaterat: 2023-12-18 11:39

Guran - av provkörningar i tidningar att döma så varierar detta nog högst avsevärt. Sen tycks många läten återkomma efter omstart av bilen. Låter inte kul alls.

Uppdaterat: 2023-12-18 12:19

Eller så använder folk de säkerhetssystem bilen kommer med och vi får en säkrare trafikmiljö.

Uppdaterat: 2023-12-18 12:30
Gaston skrev:

Eller så använder folk de säkerhetssystem bilen kommer med och vi får en säkrare trafikmiljö.

Är det säkrare att ha filhållningsassistansen påslagen och den gör att bilen styr rakt mot mötande bil istället för att man passerar varandra utan problem med hö hjul i dikeskanten??
Usch o fy för sånt jxxla skit!🤓

Uppdaterat: 2023-12-18 12:52
Gaston skrev:

Eller så använder folk de säkerhetssystem bilen kommer med och vi får en säkrare trafikmiljö.

Har läst flera undersökningar varav i alla fall en nog fanns som artikel på denna sida, där för mycket ljud och störande moment kan få motsatt effekt. Det kan stressa föraren som fumlar i menyer för att försöka få stopp på ljuden och kan då tappa kontroll över körningen.

Lagom är bäst, alltså bara varningsljud för allvarliga saker. Sen får det gärna vara frivilligt att knäppa igång pling plong ljud för saker som inte spelar så stor roll, men bara allvarliga fel med bilen eller varningar för något seriöst som när autobroms håller på att så in etc.

Uppdaterat: 2023-12-18 12:54
- Peugeot e-208 GT 2022
Pi skrev:

Guran - av provkörningar i tidningar att döma så varierar detta nog högst avsevärt. Sen tycks många läten återkomma efter omstart av bilen. Låter inte kul alls.

Men räkna med att de där provkörande knappast går in i menyerna och konfigurerar bilen. Som exempel har jag stängt varningslätena för LFA och har bara haptisk varning i ratten, på lägsta ingreppsnivå.
Så det du läser är inte alltid det samma som du som användare faktiskt kan justera.
Jag har alla säkerhetssystem och hjälpmedel påslagna med har stängt av plingandet. Nu är det bältesvarnaren som för mest väsen. I övrigt bara lite bekräftelses plingande då jag ändrar hastighet på farthållaren till skyltad.
Så som vanligt så behöver man provköra en bil rejält och sätta sig in i alla möjligheter.
Tog mig ett år att komma på att jag kunde stänga av den akustiska varningen 🤣
Bör jag läste om hur folk störde sig så började jag själv bli störd 😉

Uppdaterat: 2023-12-18 13:01
Anders Egermo skrev:

Gaston skrev:
Eller så använder folk de säkerhetssystem bilen kommer med och vi får en säkrare trafikmiljö.

Är det säkrare att ha filhållningsassistansen påslagen och den gör att bilen styr rakt mot mötande bil istället för att man passerar varandra utan problem med hö hjul i dikeskanten??
Usch o fy för sånt jxxla skit!🤓

Då får du väl skaffa en bil som inte håller på med sådana fasoner.
Själv stänger jag av det då det är snöigt eller riktigt dåliga väglinjer, bara att hålla in knappen på ratten för körassisteneten i några sekunder.

Uppdaterat: 2023-12-18 13:04

Jösses, här gör bilfabrikanterna allt för vi skall färdas så säkert som möjligt i trafiken och så gnäller ni över att det inte finns knappar så att man kan stänga av all assistans i bilen. :-S

Laneassist är ju jättebra att ha när man sitter och surfar på telefonen.

Uppdaterat: 2023-12-18 14:03
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag håller absolut med om att de flesta säkerhetssystem är bra att ha men de måste implementeras på ett rimligt sätt och med möjlighet att konfigurera nivån på varningar - ungefär som Guran beskriver ovan. Att t ex plinga när man kör 1 km/t över skyltad hastighet enligt bilens hastighetsmätare skulle för mig vara enerverande eftersom de flesta hastighetsmätare visar typ 3--5 km/t fel. Om jag ställer farthållaren på t ex 95 km/t när det är en 90-begränsning så åker jag lagligt - varför skall det plinga då (om det gör det). Jag har inte den funktionen i nuvarande bil men när man läst biltester på nya bilar blir man ju nästan lite mörkrädd. Men det kanske är som Guran säger att biljournalisterna inte alls sätter sig in i inställningsmöjligheterna. Dock skall dessa vara enkla att nå och förstå och inte ligga mer eller mindre dolda långt ner i menysystemet.

Uppdaterat: 2023-12-18 18:59
Hackenbush skrev:

Jösses, här gör bilfabrikanterna allt för vi skall färdas så säkert som möjligt i trafiken och så gnäller ni över att det inte finns knappar så att man kan stänga av all assistans i bilen. :-S
Laneassist är ju jättebra att ha när man sitter och surfar på telefonen.

Härligt med ironi Hacken ++++

Uppdaterat: 2023-12-18 19:30
Anders Egermo skrev:

Gaston skrev:
Eller så använder folk de säkerhetssystem bilen kommer med och vi får en säkrare trafikmiljö.

Är det säkrare att ha filhållningsassistansen påslagen och den gör att bilen styr rakt mot mötande bil istället för att man passerar varandra utan problem med hö hjul i dikeskanten??
Usch o fy för sånt jxxla skit!🤓

Visst är det säkrare med filhållningsassistent och förarstödssystemen. Det handlar om en så enkels sak som att följa trafikreglerna, ett exempel att använda en funktion som heter blinkers okänd funktion för många.

Uppdaterat: 2023-12-18 20:39

Varför ska man bryta mot hastighetsregler, PI ? Är det en mänsklig rättighet ?

Uppdaterat: 2023-12-18 20:41
J.L skrev:

…ett exempel att använda en funktion som heter blinkers okänd funktion för många.

Just därför är det tacksamt med en hederlig blinkersspak.

Uppdaterat: 2023-12-18 20:52